BUS 304 OPERATIONS RESEARCH

TERM PROJECTS

 

HOME 

COURSES PAGE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOME 

COURSES PAGE

 

 

ODTÜ İŞLETME BÖLÜMÜ

PROF.DR. MUHAN SOYSAL

İŞLETMECİLİK EĞİTİMİNDE YENİLİKÇİLİK

TEŞVİK ÖDÜLÜ 2005

 

 

 

İşletme Bölümü Öğrencileri STK Projelerini Planlıyor

2005 Yılı Teması: BİZ ANADOLUYUZ

 

 

İşletmecilik eğitiminde iki temel fırsata işaret eden iki saptamamız, “İşletme Bölümü Öğrencileri STK Projelerini Planlıyor: BİZ ANADOLUYUZ” başlıklı proje çalışmasını yapmaya teşvik etmiştir. Öncelikle bu iki fırsatın açıklanmasının faydalı olacağını düşünmekteyim.

 

İşletmelerde, değişim, yenilik, iyileştirme gibi kavramları içeren süreçlerin hayata geçmesi proje tabanlı faaliyetlerin yapılmasını gerektirmektedir. Daha açık bir ifadeyle yenilikçilik özünde proje yaklaşımını içermektedir. Sektörden bağımsız olarak tüm işletmeler, rekabet, teknoloji, büyüme gibi faktörlerin etkisi ile, faaliyet alanlarında ne kadar başarılı olurlarsa olsunlar, proje tabanlı işleri planlamak ve yönetmek durumundadırlar. Buna ek olarak, projenin doğasında çok disiplinlilik yatmaktadır. Projelerin yürütülmesi esnasında farklı disiplinlerden uzmanlıkları olan profesyoneller bir arada çalışmak zorundadırlar. Bu profesyonellerin konuları algılaması ve yaklaşımlarının kendi uzmanlıklarına odaklı olması, disiplinler-üstü bir proje yönetimi sürecinin organizasyonlara entegre edilmesini gerektirmektedir. Oysa işletmecilik eğitim programları incelendiğinde, genellikle proje yönetimi disiplininin eğitim programında yer almadığı, bazı derslerin alt başlığı olarak yer aldığı, seçmeli ders olduğu, ya da içeriğinin sadece projelerin finansal açıdan değerlendirilmesi gibi kısıtlı tutulduğu gözlenmiştir. Bu noktada, proje yönetiminin uygulamalı bir ana ders olarak işletmecilik eğitimine dahil edilmesinin işletme bölümleri için, diğer bölümlere-disiplinlere karşı bir avantaj yaratacağı, avantajın da ötesinde tamamlayıcı-birleştirici bir öğe olacağı tarafımızdan bir fırsat olarak düşünülmektedir.

 

Öte yandan, STK’ların (Sivil Toplum Kuruluşları) toplumda demokrasinin yerleşmesi ve bütünsel insani gelişimi desteklemesi işlevleri, önemli bir sektör olarak işletmecilik eğitimine dahil edilmelerini gerektirmektedir. Dünya Bankası’nın şu anda Türkiye’de yürütülmekte olan 20’den fazla büyük ölçekli projesinin tümünde STK’lar önemli bir bileşen olarak yer almaktadır. Avrupa Birliği fonları STK güdümlü projelere önemli miktarlarda maddi destek sağlamaktadır. STK’ların sayısı ve etkililiği bir toplumunun gelişmişliğinin doğrudan göstergesi olarak kabul edilmektedir. STK’ları içeren çalışmaların işletmecilik eğitiminin tümüne dahil edilmesi de tarafımızdan ikinci fırsat olarak görülmektedir.

 

 

 

Uygulama:  

 

Bu yaklaşımı uygulamak üzere, Hacettepe Üniversitesi İşletme Bölümü 3. Sınıf BUS 304 Operations Research dersini alan 2004-2005 öğretim yılı öğrencileri tarafından on ayrı proje hazırlanmıştır. Bu yıl hazırlanan projelerin ortak hedefi “Biz Anadoluyuz” temasına odaklanmıştır. Projeler şu konulardan oluşmaktadır:

 

• Öğrenci Takımları Anadolu’da

Bu projede farklı disiplinlerden oluşturulacak olan öğrenci takımlarının yaz döneminde Anadolu’da STK destekli faaliyetlerde bulunmaları hedeflenmiştir.

 

• Anadolu’da Hobi Turizmi

Bu projede Anadolu’da hobi turizmini geliştirmek üzere ilgili STK’larla işbirliği içinde yurtdışı bağlantılı bir hobi turizmi projesi geliştirilmiştir.

 

• Anadolu’da İstihdam Edilebilirlik Eğitimleri

Bu projede Anadou’da yaşayan düşük gelirli vatandaşların istihdamına destek sağlayacak  eğitim programlarının uygulanması planlanmıştır. Dünya Bankası’nın benzer bir projesi şu anda Türkiye’de yürütülmektedir.

 

• Her ilçeye Bir Dünya Harikası

Bu projede Anadolu’da turizimi canlandırmak ve yöre halkına gelir kaynağı yaratmak üzere üzere her ilçeye bir dünya harikası inşa edilmesi pilot bir ilçe için planlanmıştır.

 

• Ege’de Antik Yol Projesi

Bu projede Fethiye’den Efes’e antik bir yürüyüş yolu planlanmıştır. Proje planı yöre halkına gelir getirecek STK destekli faaliyetleri de içermektedir. Bu projenin benzeri Likya Yolu adı ile geçtiğimiz yıllarda hayata geçirilmiş ve şu anda dünyanın en iyi yürüyüş rotalarından birisi olarak kabul edilmektedir. Ancak projenin planlanması ve yürütülmesini bir İngiliz gerçekleştirmiştir.

 

• Anadolu El Sanatlarının İnternetten Pazarlanması

Bu projede Anadolu el sanatlarının internet üzerinde pazarlanmasına yönelik STK destekli bir plan geliştirilmiştir. Şu anda iki özel şirket benzer projeleri ticari olarak başarıyla yürütmektedir. Ancak bu şirketlerin STK özelliği ve işlevleri bulunmamaktadır.

 

• Anadolu’ya Mikro-Proje Desteği

Bu projede düşük gelirli kişilere mikro-finansman sağlayacak mikro-projelerin planlamaları pilot bir ilçe için gerçekleştirilmiştir. Dünya Bankası’nın benzer bir projesi şu anda Türkiye’de yürütülmektedir.

 

• Beytepe STK Karnavalı

Bu projede toplumun ve üniversite gençliğinin STK bilincini arttırmak üzere STK’ların katıldığı, Beytepe kampüsünde bir festival planlanmıştır. Festivalin STK’lara fon yaratıcı işlevi de bulunmaktadır.

 

• Çocuklar için Anadolu Köylerinde Yaz Okulu

Bu projede pilot bir Anadolu köyünde çocuklara yönelik uluslararası bağlantılı yaz okulu planlamaları yapılmıştır. Bu okul kış sezonunda da yöre çocuklarına hizmet verecektir.

 

• Anadolu'da Örnek Köy Projesi

Bu projede pilot bir Anadolu köyünde gelişime destek sağlayıcı faaliyetler planlanmıştır. Bu projenin benzerleri, çeşitli kamu kurumları ve uluslararası destekli STK’lar tarafından başarıyla yürütülmektedir.

 

Birbirlerini tamalayıcı özellikleri olan bu projelerle, işletme bölümü öğrencilerinin proje planlama ve yönetimi alanındaki bilgilerini çok uluslu çok disiplinli STK projelerinde uygulamaları hedeflenmiştir.

 

 

 

 

Projenin Üstünlükleri:

 

“İşletme Bölümü Öğrencileri STK Projelerini Planlıyor: BİZ ANADOLUYUZ” aktivitesi ile aşağıdaki hedeflere ulaşılmıştır.

 

 

  1. Tüm projelerde bilgisayar destekli proje yönetimi süreci izlenmiştir. Proje planları gerçek proje uygulamalarında olduğu gibi büyük boyutlu plotter çıktıları ile basılmış ve proje ofisinde dönem boyunca geliştirilmiştir.

 

  1. Tüm projeler çok uluslu-çok disiplinli yapıda planlanarak işletme disiplinin birleştirici özelliği vurgulanmıştır.

 

  1. Proje planlama sürecinde standart proje formları geliştirilerek sistemli proje planlama süreci dünya standartlarında uygulanmıştır.

 

  1. Tüm proje grupları projeleri için internet sayfaları hazırlamışlardır . Bu sayfalar şu anda www.bizanadoluyuz.org sitesi altında birleştirilmektedir.

 

  1. Tüm projelerde bir yada birkaç STK paydaş olarak yeralmıştır.

 

  1. Tüm projeler için proje planlama organizasyon şemaları oluşturulmuştur. Finans birimi bütçe ve nakit akışı planlamalarını, insan kaynakları birimi işgücü planalama ve dengelemesini, pazarlama birimi tanıtım planlamasını, multimedya birimi internet sayfalarını, CD’leri ve posterleri, proje birimi MS-Project ile planlamayı gerçekleştirmiştir.

 

  1. Tüm projeler için projenin tüm detaylarını içeren proje planlama dökümanları hazırlanıp bastırılmıştır.

 

  1. Proje planlama sürecinde dönem boyunca haftalık toplantılar yapılmış ve ilerleme raporları hazırlanmıştır.

 

  1. Tüm projelerin posterleri ve maketleri hazırlanmıştır. Bu süreçte güzel sanatlar fakültesi ve mimarlık fakültesi öğrencileri ile koordineli çalışılmıştır.

 

  1. Tüm projeler için tanıtım filmleri çekilmiştir. Bu filmlerde öğrencilerin kendileri yer aldığı gibi medyadan isimler de yer almıştır. Ayrıca projelerin tanıtımı için broşür, rozet gibi ürünler de hazırlanmıştır.

 

  1. Proje planlama sürecinde, STK’lar, belediyeler, kamu kurumları ve potansiyel sponsor firmalar ile görüşmeler yapılmıştır.

 

  1. Hazırlanan projeler dönem sonunda 2 gün boyunca kurulan standlarda sergilenmiştir. Bu aktiviteye Başbakan Yardımcıs Sn.Abdüllatif Şener’de katılmıştır. Projelerden bazılarını Ulusal Ajans’tan destek almak üzere yönlendirmiştir. Segiler esnasında basın da bulunmuştur.

 

  1. Öğrencilerin grup çalışması yetenekleri gelişmiştir.

 

  1. Gruplar arası bir rekabet oluşmuş ve grupların rekabet altında çalışma yetenekleri gelişmiştir.

 

  1. Öğrencilerde diğer derslerinde de bu tip ürünler üretme isteği doğmuştur. Bunun nedeni ders sonunda üretilen somut ürünün kariyerlerine katkı sağlayacağını düşünmeleridir.

 

  1. Her grup, hem kendi grubunun diğer üyelerini hem de diğer grupların sunumlarını notlandırmıştır. Böylece kendi kendilerini değerlendirme sürecini yaşamışlardır.

 

  1. Diğer sınıf ve bölüm öğrencileri de proje sunumlarını ve sergisini izlemişlerdir.

 

  1. Tüm projeler için fizibilite ve sürdürülebilirlik çalışmaları yapılarak uygulanabilirlikleri desteklenmiştir.