BUS 304 OPERATIONS RESEARCH

TERMBOOK

 

ODTÜ İŞLETME BÖLÜMÜ PROF.DR. MUHAN SOYSAL İŞLETMECİLİK EĞİTİMİNDE YENİLİKÇİLİK TEŞVİK ÖDÜLÜ 2004

 

HOME 

COURSES PAGE

 

 

 

 

 

Aydın Ulucan

Hacettepe Üniversitesi

 

 

Mayıs 2004

 aulucan@hacettepe.edu.tr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOME 

COURSES PAGE

 

 

İşletme Bölümü öğrencileri kendi ürettikleri bir “Dönem Kitabı” ile gördüklerin dersin somut bir çıktısı olan ve saklayabilecekleri akademik yıllık niteliğinde bir ürün geliştirebilirler. Özellikle 3 ve 4. sınıflarda gördükleri mesleğe yönelik derslerin çıktısı olarak “Dönem Kitabı” üretme yaklaşmını eğitim süreçlerinin bir parçası olarak sisteme entegre edebildiklerinde, son iki yılda gördükleri derslerle ilgili ürettikleri 8-10 adet dönem kitabına sahip olacaklardır.

 

Bu kitapların içerisinde, öğrencilerin gruplar halinde derslerde yaygın olarak yaptığı projeler, örnek olaylar ya da o dersle ilgili disiplinde gerçekleştirilmiş başarılı gerçek hayat uygulamaları yer alabilir. Öğrencilerin gruplara bölünmesiyle çok sayıda ürün gruplar tarafından üretilebilir ve öğrenciler tarafından paylaşılabilir.

 

Bu yaklaşımı uygulamak üzere, Hacettepe Üniversitesi İşletme Bölümü 3. Sınıf BUS 304 Operations Research dersini alan 2003-2004 öğretim yılı öğrencileri tarafından bir dönem kitabı hazırlanmıştır. Kitapta dönem boyunca öğrenciler tarafından sunulan örnek olaylar bulunmaktadır. Beşer kişilik gruplara bölünen öğrenciler Yöneylem Araştırması araçlarını kullanarak örnek olayları modellemiş ve bunları tüm sınıf önünde sunmuşlardır.

 

Bu sunumlara ek olarak gruplar, ödül almış başarılı gerçek hayat Yöneylem Araştırmaları uygulamalarını da (her öğrenci için bir uygulama) sunumları esnasında anlatmışlardır. Böylece her biri yaklaşık beş kişiden oluşan 22 grubun çalışmaları sonucu 22 örnek olay ve 100'e yakın başarılı Yöneylem Araştırmaları uygulaması derlenmiş ve raporları bu kitapta sunulmuştur.

 

Bu ürün, Dr. Aydın ULUCAN tarafından Hacettepe Üniversitesi İşletme Bölümü'nde verilen BUS 304 Operations Research dersi için oluşturulmaya çalışılan çok ayaklı bir eğitim yapılanmasının bir parçasıdır. Bu derste kullanılan sistem, kısmen şöyle özetlenebilir:

 

i. Ders internet üzerinden izlenecek yapıda yürütülmektedir. (yunus.hacettepe.edu.tr/~aulucan/Ocourses. htm)

 

ii. Dersin özünü oluşturan karmaşık Yöneylem Araştırmaları teknikleri anlatılırken teorik yönden ziyade, ağırlıklı olarak girdi-çıktı belirleme/yorumlama ve model kurma becerisinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.

 

iii. Tüm sayısal teknikler, herkes tarafından kullanılabilen ve ulaşılabilecek bir platform olan MS Excel üzerinde öğretilmektedir.

 

iv. Dersler tahtadan ziyade video projeksiyon ve/veya laboratuarda yürütülmektedir.

 

v. Öğrenciler sayısal derslerin sonuncusu olan BUS 304 Operations Research dersinin sonunda, saklayabilecekleri bir bilimsel yıllık olan dönem kitabı üretmektedirler.

 

 

Sayısal derslerdeki 5 ayaklı yapılanmanın parçası olan “Dönem Kitabı” ile aşağıdaki hedeflere ulaşılmıştır.

  

1. Grup çalışması ve sunumları sinerji etkisi yaratmış, her öğrenci sayısal tekniklerin uygulaması olan 22 örnek olayı katılımlı olarak dinleme şansı yakalamıştır.

 

2. Her öğrencinin hayat boyu saklayabileceği ve kendi üretimi olan bilimsel yıllığı olmuştur. Bu kitabın ekinde verilen  CD içerisinde tüm  örnek olayların model ve çözümleri ile sunumları bir başvuru kaynağı olarak bulunmaktadır.     

 

3. Öğrenciler 3 dönem boyunca öğrendikleri sayısal tekniklerin somut sonuçlarını görme ve tartışma şansı yakalamıştır.

 

4. Grup çalışması yetenekleri gelişmiştir.

 

5. Gruplar arası bir rekabet oluşmuş ve grupların rekabet altında çalışma yetenekleri gelişmiştir.

 

6. Örnek olayların hazırlanması-sunulması sürecinde proje yönetimi süreci izlenmiştir.

 

7. Öğrenciler basit araçlarla (MS Excel) sonuca gidebilme becerilerini geliştirmiştir.

 

8. Finanstan-üretime, sağlıktan-lojistiğe kadar farklı sektörlerden seçilen örnek olaylar, öğrencilerin diğer disiplinler ile etkileşimlerini arttırmıştır.

 

9. Öğrencilerde diğer derslerinde de bu tip ürünler üretme isteği doğmuştur. Bunun nedeni ders sonunda üretilen somut ürünün kariyerlerine katkı sağlayacağını düşünmeleridir.

 

10. Her grup, diğer grupların sunumlarını notlandırmıştır. Böylece kendi kendilerini değerlendirme sürecini yaşamışlardır.

 

11. Ödül almış başarılı gerçek hayat Yöneylem Uygulamalarının da sunulması ile öğrencinin derse olan güveni artmıştır.

 

12. Diğer sınıf ve bölüm öğrencileri de dönem kitabından edinmek için talepte bulunmuşlardır.

 

13. Öğrenciler ders sürecinin çıktılarını üçüncü kişilere somut olarak gösterebilme şansı elde etmişlerdir. Tüm öğrenciler bu ürünün kariyer girişimlerinde fayda yaratacağını düşünmektedir.

 

14. “Dönem Kitabı” tüm öğrencilerin karşılayabileceği ucuz bir bedelle maledilmiştir.