AGF TURNUVA SİSTEMİ KURALARI
Kaynak: http://www.eurogofed.org/egf/toursysrules.htm
Çeviri: Çağatay
Tavşanoğlu
Turnuva Sistemleri
Bir turnuva ya da turnuvaların bir evresi için en sık
uygulanan turnuva sistemleri şunlardır:
- McMahon
- İsviçre
(Swiss)
- Eleme
usulü (knockout)
- Lig
- Maç
Temel sistem McMahon’dur. Bir turnuva sistemi bir “seeding” belirleyebilir. Bir turnuva bir
seri turnuvanın bir parçası olabilir. Özel amaçlar için, sistemlerin iyi tanımlanmış
farklı kombinasyonları kullanılabilir.
Üst Bariyer
- McMahon
sisteminde, üst bariyerin üzerindeki oyuncu sayısı tur sayısına bağlıdır;
kazanabilecek bir oyuncuyu dışarıda bırakacak kadar küçük olmamalı ve
kazananın büyük ölçüde rakiplerin gücüne bağlı olmasına neden olacak karda
da büyük olmamalıdır.
- Temel
olarak, süpergrup kullanılmaz.
- Bir
turnuvanın Özel Turnuva Kuralları, çok sayıda oyuncu olması durumunda bir
süpergrubun ya da diğer özel grupların oluşturulmasını sağlayabilir.
Oyun sonucu
Genel
- Oyunu
için, bir oyuncu aşağıda belirtilen değerlerden birisini (aşağıda
listelenen nedenlere en uygun olanını) alır.
- Eğer
turnuva sistemi bu değerleri birçok tur sonunda topluyorsa, aşağıdaki
değerler mevcut turun artışlarıdır. Bir istisna olarak, bir İsviçre ya da
McMahon turnuvasında, bir oyuncunun toplanmış değerleri aşağıdaki rakama
yuvarlanır, bu tüm eşitlik bozucuları (tiebreaker)
da etkiler.
- Bir
McMahon turnuvasında, bir oyuncunun McMahon Skoru artar, diğer turnuva
sistemlerinde bir oyuncunun Galibiyet Sayısı Skoru artar.
- Eşligo
ya da rengo durumunda, “oyuncu” bir çifti ya da takımı ifade eder. Takım
turnuvası turlarında, bir takımın oyun sonuçlarının toplamı rakip takımın
oyun sonuçlarının toplamı ile karşılaştırılır. Bir takımın Galibiyet
Sayısı Skoru artışı daha yüksek toplama sahip takım için 1’dir, rakip
takım için 0’dır, eğer toplamlar eşitse ½’dir.
- İstisnai
durumlarda, temel sonuçların uygun olan diğer kombinasyonları hakem kararı
ile belirlenebilir.
1
- oyun
kurallarından dolayı galibiyet
- rakibin
zamandan kaybetmesi nedeni ile galibiyet
- rakibin
terk etmesi nedeni ile galibiyet
- rakibin
“Bye” olması nedeni ile hükmen galibiyet
- rakibin
gelmemesi ya da geç gelmesi nedeni ile hükmen halibiyet
- rakibin
hakem kararı ile hükmen kaybetmesi nedeni ile hükmen galibiyet
½
- oyun
kurallarından dolayı her iki oyuncu için de beraberlik
- hakem
kararı ile her iki oyuncu için de hükmen beraberlik
- McMahon
ya da İsviçre sistemli bir turnuvada oyuncu bir tur oynamazsa. Bu konuda
tüm geçerli turnuva kural setleri için üzerinde anlaşılmıştır.
0
- oyun
kurallarından dolayı yenilgi
- zamandan
kaybetmek
- terk
ile kaybetmek
- her
iki oyuncunun gelmemesi ya da gecikmesi nedeni ile hükmen yenilgi
- bir
oyuncunun gelmemesi ya da gecikmesi nedeni ile hükmen yenilgi
- hakem
kararı ile hükmen yenilgi
Eşit oyuncular
Eğer eşitlik bozucular hiç kullanılmadığında ya da birçoğu
kullanılsa bile eşitliği bozamadıklarında, oyuncular nihai sonuç listesinde
eşit olarak yer alabilir. Temel olarak eşit oyunculara aşağıdakiler uygulanır:
- Sıralamada
aynı numaralı sırada yer alırlar (daha iyi konumda bulunan oyunculardan
bir fazla).
- Her
biri sıralamadaki yerleri nedeni ile alacakları unvanları alırlar.
- Eğer
para ödülü varsa, temel olarak, her biri aynı miktarda ödül alırlar.
Sıralamada bulundukları yerden kaynaklanan ve eşit olmasalar alacakları
tüm para ödüllerinin toplamını eşit bir şekilde paylaşırlar. Bir turnuva
serisinde toplan puanlar gibi diğer bölünebilir ödüller de benzer şekilde
dağıtılır.
- Uçak
biletleri ve “seeding” yerleri gibi bölünemeyen ödüller, eşit oyuncular
sıralamadaki yeri, unvanı ya da bölüneblir ödülleri paylaşmış olsalar bile
ek eşitlik bozucularla çözülürler.
Eşitlik bozucular (tiebreakers)
Genel
Eşitlik bozucular aşağıdaki amaçların hiçbiri, birisi ya da
birçoğu için kullanılabilir:
- nihai
sonuç listesinde oyuncuları sıralama
- bölünebilir
ödülleri dağıtma
- eşleşmeleri
yapmak için oyuncuları sıralama
- “seeded” oyuncuları sıralama
Farlı eşitlik bozucular farklı amaçlar için kullanılabilir.
Eşleştirme programları bunlara izin vermektedir.
Eğer sadece bir eşitlik bozucu kullanılıyorsa, aşağıdaki
eşitlik bozucular önerilir:
- tahta
galibiyeti sayısı
- doğrudan
karşılaştırma
- SOS-2
- SOS-1
- SOS
- Derece
(rating)
- Önceki
Sıra
- Kura
Birden fazla eşitlik bozucu göreli öncelik sırasına göre
uygulanabilir.
Sadece özel bir sisteme sahip turnuvalarda diğer eşitlik
bozucular kullanılabilir. Örneğin; bir birleşik gruplar ve KO sisteminde,
küresel bir eşitlik bozucu her bir grup eşitlik bozucusundan sonra ve kuradan
önce kullanılabilir.
Doğrudan karşılaştırmanın
tanımı
- Bir
oyuncunun Doğrudan Karşılaştırılması, sadece birbirlerine karşı
oynadıkları oyunlardaki Galibiyet Sayısı Skorudur.
- Eğer
bu daha ince bir eşitlik bozma ile sonuçlanıyorsa, tanım yeniden yapılır:
eğer bir uygulama halen bazı oyuncuları eşit bırakıyorsa, onlar için
eşitlik bozma tümden üstünden geçerek değil, önceki uygulamanın ince bir
ayarı olarak yeniden uygulanır. Doğrudan karşılaştırma uygulanmadan önce
bazen dört ya da daha fazla oyuncunu eşit olması mümkündür.
- Bununla
birlikte, McMahon ya da İsviçre sistemi uygulanan bir turnuvada ya da
turnuvanın bir evresinde, eğer hepsi birbirlerine karşı eşit sayıda oyun
oynamamışlarsa, karşılaşmış eşit oyuncuların her birine 0 değeri verilerek
Doğrudan Karşılaştırmanın yukarıdaki tanımı iptal edilir.
Diğer eşitlik
bozucuların tanımı
- Tahta
Galibiyeti Sayısı = bir takımın tüm turlardaki oyun sonuçları toplamı
- SOS
= Rakiplerin Skorları Toplamı; McMahon turnuvasında McMahon skorları
toplanır, İsviçre turnuvasında Galibiyet Sayısı Skorları toplanır.
- SOS-1
= en düşük değere sahip bir tur yok sayıldığındaki SOS
- SOS-2
= en düşük değere sahip iki tur yok sayıldığındaki SOS
- Derece
= Turnuvanın başlamasından önceki AGF derecesi (rating)
- Önceki
Sıra = önceki bir turnuva ya da eleme turnuvası gibi daha erken bir
zamandaki oyuncuların göreli sıralaması
- Kura
= Karşılıklı eşit oyuncular için, her biri için bir ihtimal vardır. Daha
sonra, sırayla gerektiği kadar kura çekilir. Bu oyuncuların göreli
sırasını belirler.
Oynanmayan oyunların
etkisi
Bir turdaki rakibi gelmeyen ya da Bye ile eşleşen bir
oyuncunun SOS, SOS-1 ya da SOS-2’si için, McMahon turnuvasında, oyuncunun
başlangıç McMahon Skoru eklenir ve bir İsviçre turnuvasında 0 eklenir.
Eşit oyuncular ve
eşitlik bozucular için önerilen sıra
- Aşağıdaki
genel öncelik sırası önerilir:
- Daha
çok tur oynama.
- Tercihen
kısa düşünme süreli play-off turları oynanması.
- Eşit
oyunculara sahip olma.
- Eşitlik
bozucuları kullanma.
- Eğer
sadece tek bir eşitlik bozucu kullanılırsa, önerilen öncelik sırası kullanılabilecek
eşitlik bozucuların listesindekidir.
- SOS-2,
SOS-1 ya da SOS’tan sadece biri kullanılabilir.
- Eğer
birden fazla eşitlik bozucu göreli önem sırasına göre kullanılırsa, bu kullanılabilecek
eşitlik bozucuları listesindeki göreli sıradır.
Eşitlik bozucuların
önerilen kullanımı
- Tahta
Galibiyeti Sayısı = Sadece bir takım turnuvasında uygulanabilir. Çok
anlamlıdır ve ilk eşitlik bozucu olarak kullanılmalıdır.
- Doğrudan
Karşılaştırma = Çok anlamlıdır çünkü eşit oyuncular arasında daha önceden
yapılmış bir knockout gibi
yorumlanabilir. Dolayısıyla, nihai sonuçlar için, genellikle ilk ve tek
eşitlik bozucu olmalıdır.
- SOS-2,
SOS-1, SOS = Sadece McMahon ya da İsviçre sisteminde kullanılmalıdır.
Rakiplerin gücünün, istatistiksel gürültünün ve eşleşme şansının bir
karışımını ifade ederler. Ortaya çıkan sayısal kesinliği gerçek
önemlerinden fazladır. Bundan dolayı, dikkatli kullanılmaları gerekir.
Nihai sonuçlara uygulanışı şüpheli iken, eşleşmelere uygulanışı uygundur.
Gürültüyü SOS-2 SOS-1’den, o da SOS’dan daha iyi süzer; daha çok sayıda
tur yapıldığında daha çok gürültü süzülür.
- Derece
= Oyuncunun turnuva başlamadan önceki göreli gücünü ifade eder. Ortaya
çıkan sayısal kesinliği gerçek öneminden fazladır. Benzer dereceye sahip
oyuncular için kura gibi davranır – belirgin olarak farklı derecelere
sahip yüksek dan oyuncuları için anlamlıdır. Bundan dolayı, özelikle çok
sayıda yüksek dan oyuncunun seeding olduğu
turnuvalarda kuradan önce kullanılabilir.
- Önceki
Sıra = Eğer bir önceki turnuva söz konusu ise, bu bilgi turnuva ne kadar
kısa süre önce gerçekleşmişse o kadar anlamlıdır. Derece ile benzer
amaçlar için kullanılabilir.
- Kura
= Sadece en son eşitlik bozucu olarak ve diğer eşitlik bozucular daha
anlamlı kararlar veremediğinde kullanılmalıdır.
- Küresel
eşitlik bozucu = Özel turnuva sistemlerinde, eğer turnuva sistemine iyi
bir şekilde uyuyorsa ve dikkatli bir şekilde tanımlanmışsa, kuradan daha
anlamlı olabilir.
Bir McMahon ya da İsviçre turnuvasının nihai sonuçları için,
eşitlik bozucular sadece sonuç tablosunun en üstüne yakın oyuncular için
anlamlı olduğu düşünülmeli ve daha aşağıdakiler için eşitlik bozucular yok
sayılabilir.
Özellikle şu eşitlik bozucuların kullanımı önerilmez :
SOSOS, SODOS, ROS (CUSS), IROS.
Diğer
- Turnuva
sistemi ve ayrıntıları, turnuva başlamadan önce belirlenmeli ve
duyurulmalıdır.
- Aynı
oyuncuların iki kez eşleşmesinden her anlamda kaçınılmalıdır. Çok evreli
bir turnuvada, tekrarlayan eşleşmeler mümkün olduğunca geciktirilmeli ya
da sıklıkları en aza indirilmelidir.
- Her
bir oyuncunun renk dengesi %50’ye yaklaşmalıdır. Eğer iki oyuncu tekrar
karşılaşırsa daha öncekine göre zıt renkleri alırlar.
- Üst
bariyerin üstünde başlayan oyuncular için, eşleşme coğrafyaya göre yanlı
olamaz. İlk turlarda dereceye göre eşleştirme sadece çok evreli turnuvalarda
uygulanabilir.
- Eşleştirme
programı AGF Kurallar Komisyonu tarafından onaylanmış olmalıdır.
- Temel
olarak, handikaplar kullanılmaz. Eğer 15 kyu ve altı için handikap
kullanılacaksa, temel olarak seviye farkı eksi 2 handikap kullanılır.
Ek
- AGF
Kurallar Komisyonu tarafından 11.05.2007’de onaylanan eşleştirme
programları şunlardır: MacMahon, Gotha, GoDraw, GoMMtour.