TEZ

Yüksek Lisans Tezi ÇOKLU ZEKA KURAMI TABANLI ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN "CANLILAR ÇEŞİTLİDİR" ÜNİTESİNİ ANLAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ

ÖZDEMİR, Pınar

Yüksek.Lisans : Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Supervisor : Prof.Dr. Sibel GÜNEYSU Co-supervisor : Assist. Prof. Dr. Ceren TEKKAYA Eylül 2002, 140 sayfa Bu araştırmada, Çoklu Zeka Kuramı ile geliştirilmiş olan “Canlılar Çeşitlidir” ünitesinin, 4.sınıf öğrencilerinin fen derslerindeki başarılarına, fene karşı olan tutumlarına ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığına etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca Teele Çoklu Zeka Envanteri kullanılarak eğitim sonrasında öğrencilerin kullandıkları zeka türlerinde farklılık olup olmadığı da araştırılmıştır. Araştırma deneysel olup, 2001-2002 öğretim yılının II. Döneminde Beytepe İlköğretim Okulu 4. sınıf öğrencileri ile 4 hafta boyunca yürütülmüştür. Her biri 35 öğrenci içeren 2 şube rastgele örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Kontrol grubu dersleri geleneksel şekilde işlerken, deney grubu Çoklu Zeka Kuramı ile hazırlanmış ders planları ile işlemiştir. Araştırmada, Fen Başarı Testi, Fen Tutum Ölçeği ve Teele Çoklu Zeka Envanteri kullanıl- mıştır. Araştırmada Başarı Testi ve Tutum Ölçeği’nden elde edilen veriler bağımsız t-testi ile SPSS paket programında analiz edilmiştir. Analizlerde manidarlık =0,05 olarak alınmıştır. Sonuç olarak, Çoklu Zeka Kuramı’nın 4. sınıf seviyesi öğrencilerinin fen başarılarında ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığında manidar etkisi bulunurken, fene karşı tutumlarında manidar bir etkisi bulunmamıştır. Ayrıca 4. sınıf öğrencilerinin baskın zeka türleri matematik-mantık zekası ve kişiler arası zeka olarak tespit edilmiştir. Öte yandan çoklu zeka yöntemi kullanılarak eğitim alan öğrencilerin eğitim sonrasında kullandıkları zeka türlerinde de değişiklikler gözlen- miştir. Anahtar Kelimeler : Çoklu Zeka Kuramı, Fen Eğitimi, Teele Çoklu Zeka Envanteri, Fene Karşı Tutum