Bu kavramları kısaca tanımlamak gerekirse;
Bilgisayar okur-yazarlığı= Eğitim ortamında bilgisayarın amaç olarak kullanılmasıdır. Bilgisayar okur-yazarlığı öğrencilere, bilgisayarın ne olduğunu ne gibi özellikleri ve yeterlilikleri olduğundan programlama dillerinin öğretimine kadar geniş bir alanı kapsamaktadır (Orhan,1999).
Bilgisayar destekli eğitim = Bilgisayarın eğitimde araç olarak kullanılmasıdır. Bilgisayar teknolojisinin eğitim sürecinde işe koşulmasıdır. Bu kavram kendi içinde; Bilgisayar destekli öğretim ve bilgisayarla düzenlenmiş öğretim olmak üzere ikiye ayrılır. Bilgisayarın sınıf içi etkinliklerde kullanılması "bilgisayar destekli öğretim",Bilgisayarın eğitimde; yönetim, ölçme, rehberlik gibi alanlarda kullanılması ise "bilgisayarla düzenlenmiş öğretimdir" (Bülbül,1995).
Benim asıl proje konum Bilgisayar okur-yazarlığıdır. İlk başta belirttiğim gibi bilgisayar okur-yazarlığı,bilgisayarın araç olarak kullanılmasından çok, amaç olarak kullanılmasıdır. Bilgisayarın ne olduğunu, ne gibi özellikleri olduğu gibi geniş bir alnı kapsamaktadır.
Bu noktadan sonrada karşımıza "Bilgisayar Farkındalığı" gibi bir kavram çıkmaktadır. Bilgisayar farkındalığı; bilgisayarın günlük yaşamımızdaki kullanımlarının ve toplum üzerindeki etkilerinin farkında olmaktır. Bilgisayarın tarihini incelemek , bilgisayarın nasıl çalıştığını bilmek, bilgisayarın neler yaptığını ve nerelerde kullanıldığını hakkında bilgi sahibi olmak ve toplum üzerindeki etkilerini bilmek gibi özellikleri içermektedir.
Bilgisayar farkındalığının kazanılması ile bilgisayar okur-yazarlığı başlar. Bilgisayar okur-yazarlığı, bilgisayar farkındalığını içermektedir. Çünkü bilgisayar farkındalığı yukarıda söz edildiği gibi bilgisayar kullanmaktan çok bilgisayarların yapısı, bilgisayarın nerelerde kullanıldığı ve bilgisayarın günlük yaşamımızda ve toplumdaki etkileri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Akkoyunlu(1996), Bilgisayar okur-yazar olan bir kişinin şu özelliklere sahip olması gerektiğini belirtmiştir:
Akkoyunlu(1998),başka bir yazısında Bilgisayar okur-yazarlığını 3 bölümde incelimiştir:
Bilgisayar okur-yazarlığını geliştirmek için;
Akkoyunlu,B. (1996) Bilgisayar Okur-Yazarlığı Yeterlilikleri ile Mevcut Ders Programları'nın Kaynaştırılmasının Öğrenci Başarı ve Tutumlarına Etkisi,Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı: 12 S: 127-134 .
Akkoyunlu,B. (1998) Bilgi Çağı-Bilgi Teknolojileri ve Eğitim,Ankara: Eğitim Sen. Demokratik Kurultayı Ön Raporları 2-6 Şubat S:291-298
Bülbül,İ. (1995) Türkiye'de Bilgisayar Destekli Eğitim , Ankara: Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı:3 S: 55-60
Büyüközer, S. (1995) Bilgisayar Okur-Yazarlığı , Ankara:Bilişim Kültürü Dergisi Sayı : 61 S:32-33
Orhan, F. (1999) Bilgisayar Okur-Yazarlığı Hangi Yaşta \ Nasıl?, Ankara BTİE'99 S: 71-75
Seferoğlu, S. (1999) Hizmet İçi Mesleki Gelişim ve Uzaktan Eğitim Teknolojisinin Kullanılması, Kara Kuvvetleri Komutanlığı Uzaktan Eğitim Bildiri Kitabı S:103-111
Tekelioğlu, M.
(1993) Bilgisayar Okur-Yazarlığı: PC World Türkiye Sayı:25
S:18-19
Bilgisayar okur-yazarlığı hakkında daha fazla bilgi almak isterseniz; Buket Akkoyunlu'nun bu konu hakkında ankara TED Kolejinde verdiği seminere bakabilirsiniz.