EĞİTİMDE BİLGİSAYARIN KULLANILMASI

Bilgisayarın son yıllarda hızlı bir şekilde gelişimi eğitim sistemimizi de etkiliyerek , sistemde bir takım değişiklikleri yapılması mecburiyetini doğurmuştur. Dünya ülkelerinde görüldüğü gibi eğitimde yeni teknolojileri kullanmak, öğrenme ortamına geleneksel yönteme göre daha fazla duyu organı etkileşimde bulunması sonucu öğrenci ilgisini arttırdığından dolayı eğitim öğretim kalaylaştırılmakta öğrenmeyi zevkli bir konuma getirerek hazırlanmaktadır.

Öğrenci sayısının ve eğitime olan talebin hızla artması, bilgi miktarının çoğalması, içeriğin karmaşık hale gelmesi, bireysel farklılıklar ve yeteneklerin giderek daha fazla önem kazanması, öğretmen yetersizliği gibi nedenlerden dolayı eğitimde bilgisayarın kullanılması zorunlu hale getirilmiştir.

Bilgisayar eğitim ortamında hem araç hem de amaç olarak yer almaktadır. Bilgisayar okur-yazarlığı uygulaması, bilgisayarın eğitim ortamında bir amaç olarak kullanılmasıdır. Bilgisayar okur-yazarlığı uygulaması, öğrencilere bilgisayarın ne olduğu, ne gibi özellikleri ve yeterlilikleri olduğundan programlama dillerinin öğretimine kadar geniş bir alanı kapsamaktadır. Kısaca bilgisayar okur-yazarlığı, bilgisayarı ihtiyacı doğrultusunda etkili kullanabilmektir.

Bilgisayarın araç olarak kullanılması ise bilgisayar destekli eğitimi içermektedir. Bilgisayar destekli eğitim kısaca; bilgisayar teknolojisinin getirdiği imkanların eğitim sürecinde işe koşulmasıdır.


BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM

Eğitim; insanları yaşama hazırlama, kendilerine ve çevrelerine olumlu katkıda bulunmalarına yarayacak becerileri kazandırma sürecidir.

Bilgisayarın eğitimde kullanılma gereksinimi eğitim sisteminin aşırı derecede artması, öğrenci sayısının hızla çoğalması, bilgi miktarının artması ve içeriğin karmaşıklaşması, öğretmen yetersizliği, bireysel kabiliyet ve farklılıkların önem kazanması gibi nedenlerden doğmaktadır.

Genel olarak bilgisayar destekli eğitim bilgisayar teknolojisinin getirdiği imkanların eğitim sürecinde işe koşulmasıdır. Hangi amaçla kullanılırsa kullanılsın burada asıl amaç belirli bir konuyu öğretmektir. Öğrenmenin daha etkili ve kalıcı olmasını sağlamak amacı ile bilgisayarların öğrenme-öğretme faaliyetlerinde kullanılması bilgisayarları bir araç niteliğine dönüştürmektedir. Bilgisayarlar her türlü probleme çözüm getirebilecek bir araç değildir, ancak hem programın niteliğini arttıran, hem de öğrenme ortamını zenginleştirebilecek araçlardan birisidir. Bilgisayarları sınıfın doğal ortamı içerisine yerleştirmek ve aktif bir araç olarak kullanmak, bilgisayarların sınıf içerisinde başarılı bir şekilde bütünleştirilmesine yardımcı olur.

Gelişmiş ülkelerde, eğitim ortamında bilgisayar 1970`lerde kullanılmaya başlanmıştır. Ülkemizde de Milli Eğitim Bakanlığı 1984 yılında "Ortaöğretimde Bilgisayar Eğitimi İhtisas Komisyonu" nu oluşturarak bilgisayarların eğitimde bir öğretim aracı olarak kullanılması ile ilgili ilk çalışmaları başlatmıştır.

Bilgisayar eğitim-öğretim ortamında temel olarak iki değişik amaç için kullanılmaktadır :

  1. Bilgisayar Destekli Öğretim

Bilgisayar teknolojisinin gelişmesiyle birlikte, bilgisayarlar okula girmeye başlamış ve bilgisayar destekli öğretim ortaya çıkmıştır. Bu öğretim modeli de programlı öğretim gibi, öğretimin bireyselleştirilmesini sağlar.

Bilgisayar destekli öğretim; öğrencilerin programlı öğrenme materyalleri ile bilgisayar kullanarak etkileşimde bulunduğu; diğer bir deyişle, bilgisayar programları aracılığıyla öğrenmeyi gerçekleştirdiği, öğrenmelerini izleyip kendi kendini değerlendirebildiği bir öğretim biçimidir.

Bilgisayarla öğretim programlarının hazırlanması dört temel işlemi ve basamağı gerektirmektedir:

  1. Öğretilecek konuların analiz edilerek bilgilerin birimlere ayrılması ve bunların bir sistem içinde düzenlenmesi,
  2. Bilgi birimlerinin her birisinin bir kavramı, bir ilkeyi veya bir kuralı içerecek şekilde yazılması,
  3. Hazırlanan her maddenin, öğrenilme hızının bellekte kalma süresinin ve bilgi hacmi bakımından etkinliğinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi,
  4. Bilgisayarla insan arasında diyaloğun gerçekleştirilmesi için kullanılan dilin konuşulan dile yakın olması ve kuralların basitleştirilmesi.

Bilgisayar destekli öğretim programları şu ortak özelliklere sahiptirler:


Temel Kavramlar
Bilgisayar Destekli Eğitim:
Bilgisayar teknolojisinin getirdiği imkanların eğitim sürecinde işe koşulmasıdır.
Bilgisayar Destekli Öğretim:
Öğrencilerin programlı öğrenme materyalleri ile bilgisayar kullanarak etkileşimde bulunduğu; diğer bir ifadeyle, bilgisayar programları aracılığıyla öğrenmeyi gerçekleştirdiği, öğrenmelerini izleyip kendi kendini değerlendirebildiği bir öğretim biçimidir.
Bilgisayarla Düzenlenmiş Öğretim:
Bilgisayarın, öğretimi planlamada, ders çizelgelerini, sınavları hazırlamada, öğrencilerin bilgilerini muhafaza eden dosyaları tutmada vb. öğretimle ilgili ofis etkinliklerinde kullanılmasıdır.

"DERYA'NIN WEB SAYFASI"