BILGISAYARLA INSAN ETKILESIMI VE BILGISAYAR DESTEKLI EGITIMIN BU ETKILESIMDEKI YERI
Bilgisayarlarin katalizör etkileri altinda bilim ve teknik-bilim büyük gelismeler göstermis, bu gelismeler kaçinilmaz bir biçimde bireyleri de etkilemistir
Bilgisayarlar, kendi uygulama alanlarindan bahseden her kitabi daha basimi sirasinda modasi geçmis duruma getiren bugünkü gelisme hizlari ile insanlik tarihinin en büyük bulusu oldugunu kanitlamaktadir. Günümüzde bilgisayar uygulamalari bireylerin evlerini, islerini,egitim ve eglence sekillerini degistirmeye baslamistir.
Bilgisayarlarin son yillarda teknik yönden hizli bir sekilde gelismesi, boyutlarinin küçülmesi, bilgisayari destekleyen yazilim ve donanimin çogalmasi ve bu yüzden de ucuzlamasi bilgisayarin her alanda daha etkin bir sekilde kullanilmasina yol açmistir.
Devamli ve hizli degisen ortam,sosyal ve ekonomik kurumlarin karmasiklik ve büyüklügü,asiri üretim artisi,islemlerin artisi,kurumlar arasi rekabet,bilgi patlamasi gibi olgular karsisinda yüksek hiz,güvenirlik ve çok yönlü kullanma gibi nitelikler ile bilgisayar,çagdas insan yasaminin ayrilmaz bir parçasi haline gelmistir.
EGITIMDE BILGISAYARDAN YARARLANMA
Egitimde bilgisayarlardan yararlanma konusuyla ilgili degisik görüsler bulunmaktadir.Ancak yapilan incelemelerle bunlari bütünlestirmeye çalisirsak belirli basliklar altinda toplamak olanaklidir.Egitimde bilgisayar etkinlikleri;
- Egitim hizmetlerinin yönetiminde bilgisayar.
- Egitim arastirmalarinda bilgisayar.
- Ölçme-degerlendirme ve rehberlik danismanlik hizmetlerinde bilgisayar.
- Bilgisayar egitiminde bilgisayar.
- Ögrenme ve ögretme süreçlerinde bilgisayar.
Bilgisayar araciligla okullarda yeni konulari ögretmek ve ders vermek BDE sistemlerinin ve yazilimlarinin kullanilmasiyla hiç bir programcilik bilgisine sahip olmayan fakat kendi alaninda uzman olan egitmenler için bir sorun olmaktan çikmistir.Ayrica bu tür programlarin çikarttigi raporlar yardimiyla ögrencinin ögrenme süreci rahatlikla izlenebilir bir duruma gelmistir.
Bilgisayar ögretmenin yerini alan degil,ögretmene yardimci olan ve her ögrencinin kendi ögrenme hizinda çalismasini saglayan;böylece egitimin herkese kendi düzeyinde verilmesini dolayisiyla kisisel egitimi amaçlayan bir araç olarak BDE sistemlerinde kullanilmaktadir.Ancak bazi özellikleri bilgisayarlari ögretmenlerden daha etkin kilmaktadir.Bunlar su sekilde siralanabilir:
- Bilgisayarlarin sinirsiz sabir kapasitelerinin olusu,
- Çok sayida ögrenciyle ayni anda ve her ögrencinin kendi ögrenim hizina uygun biçimde bir çalisma sekli getirmesi;
- Dogru programlanirsa yanlislik yapmalarinin söz konusu olmamasi.
- Ögrenciyle iliskilerde sahislardan arinmis bir ortam saglanmasi.
Bir BDE Sisteminde Olmasi Gereken Özellikler
Ders Hazirlama (Ögretmen Için)
Bir ders bilgilerin üniteler seklinde saklandigi ve bu ders sunulurken üniteler arasindaki geçisin rahat ve hizli oldugu bir yapida olmalidir.Ayrica asagidaki soru tiplerini de kapsamalidir
- Dogru/yanlis
- Çoktan seçmeli
- Bosluk doldurma
- Karsilastirma
- Soru/cevap
Bunun yanisira çizim ve sekillerin sunulabilmesi için yazilimda kullanimi kolay bir metin ve grafik editörünün bulunmasi gereklidir.Ögrencinin yanlis cevap vermesi durumunda ögrenci yönlendirilmelidir.
Ders Sunma(Ögrenci Için)
Hazirlanmis bir ders kolay anlasilir bir biçimde ögrenciye sunulmali ve üniteler arasindaki geçislerde bekleme olmamalidir.
Raporlar(Ögretmen Için)
Hazirlanan bir dersin hangi ögrencilere verilecegi o derse ait bir listede saklanmali ve ögrenciler bu listelere kaydedilmelidirler.
Ayrica Bilgisayarlarin egitimdeki islevlerini bir siniflandirmaya tabi tutmak gerekirse en azindan üç egitsel isleve sahip oldugu görülür:
- Egitsel verileri düzenleme ve degerlendirme.
- Egitim sektörünün yönetimi ile ilgili islevler.
- Ögretim islevi.
BDE'nin Getirdigi Avantajlar ve Dezavantajlar:
- Ögrenci kendine ait kisisel bir ögrenme ortaminda rahatlikla çalisir.Bunun yanisira, bilgisayar hosgörülü,anlayisli ve tekrar tekrar ögretebilen bir arkadas ya da ögretmen gibi davrandigi için kendisini yalniz hissetmez.
- Ögretim adimlari daha önceden planlandigi için her bir üniteden sonraki adim ögrencinin bilinçli bir eylemini gerektirmeden kendiliginden olusur.
- Çizimler,sekiller ve sorular sirasi geldikçe ögrenciye sunulur.Bu sayede ögrenilenleri görsellestirme,hareketlendirme olanagi yaratir.
- Ögrencinin kendi hizinda bir ögrenim saglanir.
- Ögretmenden ögretmene degisen ögretim niteligi yüksek bir düzeye çikarilir.
- Ögrenim küçük birimlere indirildiginden,basari bu birimler üzerinde sürekli sinanarak adim adim gerçeklestirilir.
- Ögrenciyle ilgili kisisel ve istatiksel bilgiler ayni ortamda saklanir.
- Ögrenme olanaklari yer ve zaman kisitlamalarindan bagimsiz kilinir.Ama hizli ögrenme sayesinde de zamandan tasarruf edilmektedir.
- Ögrenci kendi basina çalismasina ragmen egitmen tarafindan sürekli denetlenir ve gerektiginde müdahale edilir.
Bunlara ragmen,bu konunun henüz yeni olmasi ve sonuçlarinin yeni alinmaya baslanmasi dolayisiyla bunun yarattigi korku,ayrica hazirlanmis birtakim yazilimlarin iyi dökümente edilmemis olmasi;bunun yanisira bu tür yazilimlarin ve gerekli donanimlarin fiyati da BDE sistemlerinin dezavantajlaridir.