PROGRAMLANDIRILMIŞ BİLGİSAYARLI EĞİTİM
Çok yakın bir gelecekte tüm okul sistemlerinin ortadan kalkabileceğini, çocukların artık okullara gitmeden eğitim ihtiyacını evindeki kişisel bilgisayarlarla yapabileceğini öngören bu eğitim sisteminde eğitim durumları Programlandırılmış Eğitimde olduğu gibi hedef-davranışlar, içerik, eğitim ve sınama durumlarının her okul, sınıf, ders, kurs, meslek ve alan için ayrı saptanıp düzenlenebileceğini ve gerektiğinde uygulamaya göre değişip geliştirilebileceğini ve düzenlenebileceğine değinen bu sistemde eğitim ortamının nasıl olması gerektiği ve resmi teşkilatlanmanın nasıl olması gerektiğine aşağıda ayrıntılarıyla yer verilmiştir.

EĞİTİM ORTAMININ DÜZENLENMESİ
Her meslek ve alanla ilgili ders ve kurs için gerekli eğitim durumları hazırlandıktan sonra, her davranış için 20' şer dakikalık programlandırılmış bilgisayarlı eğitime gidilebilir. Böyle bir öğretimde hedef-davranışlara ve öğrencinin hazırbulunuşluk düzeyine, yaşına, cinsiyetine göre dikkati çekmeden değerlendirme aşamasına kadar olan etkinlikler düzenlenebilir. Kazandırılmak istenen davranışa uygun öğretim yöntem ve teknikleri uygulanarak istenilen hedef-davranışlara ulaşılabilir. Burada küçük adımlar ilkesine başvurulabilir. Öğrenci istenilen davranışı adım adım ve gerekli tekrarı yaparak istenilen davranışı kazanabilir. 20 dakikanın sonunda öğrenciye belirli zamanda belirli sayıdaki soruları(en az 10 soru) cevaplaması için bir sınav uygulanabilir, eğer öğrenci soruları cevaplarsa ikinci davranışın kazanılması için diğer kura geçer. Şayet cevaplayamazsa tekrar programın başına döner ve bir kez daha izler. Bunun sonun da yine aynı şekilde sınava alınır başarırsa ikinci davranışa geçmesi istenir. Yine başaramamış ise bu kez aynı konun bir kez de videodan izlemesi istenir, öğrenci dersi burada istediği kadar dersi izler. Dersin sonunda sınava alınır yine başaramazsa dersi veren ders sorumlusunun irtibata geçip dersin birde oradan alması istenir. Dersin sonunda yine sınav uygulanır, şayet yine başarısız olursa o davranışın bu kişi için şu an kazandırılamaz olduğu kararı verilir. Her meslek ve alanla ilgili gerekli olan davranışlar çıkarıldıktan sonra bunlar kurlara ayrılabilir. Bu kurlar giriş düzeyinden doktora düzeyine göre hazırlanıp sunulabilir. İsteyen istediği seviyeye kadar izleyebilir. Tüm alanlarla ilgili yukarda bahsedilen düzenekler hazırlanabilir, böylece isteyen istediği alanda istediği seviyede bilgi edinme olanağına sahip olur. Bu düzeneklerin hazırlanması kapsamlı bir ekip çalışmasını gerekli kılacaktır. Bu ekipte kimler olacak? Eğitimci, Program geliştirmeci, Ölçme değerlendirmeci, Eğitim psikoloğu, sosyoloğu, ekonomisti, felsefecisi, alan uzmanları, bilgisyar programcıları, desanatörler, ressamlar... vb. gibi buraya daha ekleyebileceğimiz birçok uzman yer alabilir. Daha sonra bu programları kullananlardan görüşler alınarak programlar değiştirilip geliştirilebilir. Her meslek, alanla ilgili binlerce programlandırılmış bilgisayar yetişekleri (disketler, cd'ler, kasetler) değişik kişi yada kurumlarca hazırlanabilir. Öğrenci bunları hazırlayan öğretim üye/üyeleriyle iletişim kurarak çeşitli öğretim yöntem ilke ve teknikleri etkinliklerine katılabilir. Öğrenci için sanal ortamlar (web sayfaları) hazırlanıp hizmetine sunulabilir. Böylece öğrenci dünyanın istediği yerinden istediği hocadan o dersi alabilir. Böyle hazırlanmış eğitim programında öğrenci duyuşsal özellikleri ise o programı alan kişilerle imkanlar ölçüsünde belli zamanlarda biraraya gelerek çeşitle etkinlikler düzenleyerek yada düzenlenerek duyuşsal özellikleri kazanabilir. Kişi programlandırılmış bilgisayarlı eğitimi aldığı zaman büyük bir boş zamana sahip olacak ve ortaya çıkan bu zamanda daha çok sinema ve tiyatro gibi toplumsal ilişki içeren etkinliklere katılabilir. Yine böylece duyuşsal alanla ilgili özellikleri kazanabilir.

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
İki ana ve özerk kuruluştan oluşabilir.
  1. Sınav Yüksek Kurul Başkanlığı Bu kurul eğitim düzeylerine, mesleklere, bölümlere ve ana bilim dallarına göre birimlere ayrılabilir. Buranın üyeleri alanında uzman profesörler tarafından oluşturulabilir. Bu birimler, kendi alanlarıyla ilgili her türlü eğitim düzeyi için sınav yapma, sertifika ve diploma verme yetkisine sahip olabilirler. Bireyler buralardan aldıkları belgelerle alanlarıyla ilgili işlerde çalışabilirler, aksi halde çalışamazlar.
  2. Eğitim Yüksek Kurul Başkanlığı Buranın üyeleri alanında uzman profesörler tarafından oluşturulabilir. Bu kurul eğitim düzeylerine, mesleklere, bölümlere ve ana bilim dallarına göre birimlere ayrılabilir. Buradaki üyelerin görevi programlandırılmış bilgisayarlı öğretim için gerekli materyalleri hazırlamak ayrıca başka kurum yada kişilerce hazırlanan ve piyasaya sürülen materyalleri denetlemek olabilir. Böylece bu kurulca onaylanmamış materyaller kullanılamaz hale getirilmiş olur. Ayrıca her ilde bu iki kurumun belirlediği işleri yapacak İl Milli Eğitim Müdürlükleri kurulabilir. Bu kurum Sınav ve Eğitim Yüksek Kurul Başkanlıklarının almış olduğu kararları uygulayıp denetleyebilir ve sonuçları rapor olarak Milli Eğitim Bakanlığına iletebilir.
NOT:Bu konu hakkında daha fazla bilgi için Hacettepe Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği bölümünden Prof.Dr.Veysel Sönmez ile yine bu bölüm içerisinde yer alan adresinden iletişim kurabilirsiniz. Ayrıca bu projenin ana kaynağına "Gelecekteki Olası Eğitim Sistemleri" adlı kitabı alarak ulaşabilirsiniz.
Yazarı;Prof.Dr.Veysel Sönmez

İsmail'in kişisel sayfasına döner

ana sayfa