BILGISAYAR VE KISILIK GELISIMI

hacettepe üniversitesinin logosu

Bu konuyu tartisirken öncelikle "Bilgisayar çocugun kisilik gelisimini nasil etkiler".Sorusuna yanit aramamiz gerekmektedir.Bununla baglantili olarak önce 'kisilik'in tanimini yapmak sonrada kisiligi olusturan faktörleri belirlemek gerekmektedir.

Kisilik çok genel olarak ,biregin davranislarinda ortaya çikan ve onu digerlerinden ayiran kendine özgü özelliklerdir.Bu özellikler:

  1. Dogustan getirilen özellikler.(Kalitsal)
  2. Çevrenin etkisiyle kazanilan özellikler.

Kisilik bu iki özelligin bütünlesmesidir. Bilgisayarin kalitsal özelliklere etki edip etmedigini kesin olarak bilmemekteyiz. Ama çevrenin önemli bir parçasi olan bilgisayarin kisiligi etkiledigi kesindir

Bilgisayarin çocugun yasamına nasil girdigine bakacak olursak, bunun iki yolla oldugunu görürüz. Bunlar; oyuna yönelik programlar ve egitim programlaridir. Bilgisayar oyun amaçli olarak kullanildiginda çocuga; kazanmak, daha çok kazanmak, yok etmek, arayip bulmak gibi özellikler asilanmis olur. Aslinda bilgisayar oyunlari bilinçli bir şekilde hazirlandigi takdirde islevlerinin sunlar olmasi gerekir:

Bu baglamda bilgisayar oyunlari kontrollü olarak oynanirsa; yaratici düsünme, problem çözme becerisi, ve bilgi toplumuna ayak uydurmak konusunda çocuga yardimci olabilir.Bu bahsettigimiz olumlu etkilerin ortaya çikmasi tamamiyle bilgisayar oyunlarinin bilinçli bir sekilde kullanilmasına baglidir.

Yukarida saydigimiz olumlu özelliklerinin yanisira bilgisayarin olumsuz etkileride söz konusudur.Bunlarıda su sekilde siralayabiliriz;

  1. Çocugun bos vakitlerinin tamamini alabilir.
  2. Oyunlardaki saldirganlik motifleri çocugu saldirgan yapabilir. Çocugun, isbirliği,paylasim, yardimlasma gibi insani degerlerini ortadan kaldirabilir
  3. Bencillige yol açabilir.
  4. Bagimli-pasif bir kisilik gelistirebilir.
  5. Duygusal gelisimi ve duygulari ifade etmegi olumsuz etkileyebilir.
  6. Sanal oyunlardan bazilari çocugu depresyona götürebilir.
  7. Kimlik ve rol gelisimini aksatabilir.

Ancak bilgisayar egitim araci olarak kullanildiğinda olumlu yaninin daha agır bastigi görülüyor.Bilgisayarin bir egitim araci olarak kullanilmasinin olumlu yanlarina baktigimiz zaman sunlari görebiliriz:

Bütün bu söylediklerimizin isiginda bir degerlendirme yapacak olursak, bilgisayarin iyi bir alet mi? yoksa kötü bir alet mi ? oldugu konusunda kesin bir sey söylemek mümkün görünmemektedir.Bütün bu söylediklerimizi toparlayacak olursak; bilgisayarla yatip kalkan çocuklar,basarili, arastirmaci, ilgi alanlari genis ve rekabetçi olabilirler. Fakat buna karsin, özveriyi, paylasmayi, dostlugu, yardimlasmayi, sevgiyi bilmeyen, bagimli ve saldirgan kisilik özellikleri gelistirebilirler.

Bilgisayarin çocugun kisilik gelisimine olumlu etkiler getirmesi yine tamamiyle insanlarin elinde olan bir seydir. Eger bilgisayarlardaki hem oyun amaçli hem de egitim amaçli programlari bilinçli ve kontrollü bir sekilde hazirlayip çocuklarin hayatina sokarsak, büyük ihtimalle bilgisayarlar çocuklarin kisilik gelisimleri üzerinde olumlu etkiler birakacaktir.

Kaynakça:

Bilişim, Mart 98, Sayi 38

BU SAYFADAN ANA SAYFAYAGIDEBILIRSINIZ

ayrica : Bu konuda daha ayrintili bilgi almak için

hacettepe kütüpanesi sayfasına

milli kütüpanenin sayfasına gidebilirsiniz