1-Denklemler konusundaki eğitimlerinde bilgisayar desteği alan öğrencilerin denklem erişi puanları, geleneksel yöntemlerle destek alan manidar derecede daha yüksektir.
2-Denklemler konusundaki eğitimlerinde bilgisayar desteği alan erkek öğrencilerin denklemler erişi puanlarıyla geleneksel yöntemlerle destek alan erkek öğrencilerin erişi puanları arasında manidar bir fark yoktur.
3- Denklemler konusundaki eğitimlerinde bilgisayar desteği alan kız öğrencilerin denklemler erişi puanlarıyla geleneksel yöntemlerle destek alan kız öğrencilerin denklemlerin erişi puanları arasında manidar bir fark yoktur.
BDÖ okullarda yaygınlaştırmaya çalışırken , yapılan büyük yatırımların boşa gitmemesi ve Bilgisayar Destekli Öğretimde en iyi verimin sağlanması için okullarda verilen bilgisayarların etkili bir şekilde kullanılması gerekmektedir. MEB' ın BDE uygulamalarına bakıldığında okullarda çoğunlukla 20 bilgisayarlık laboratuvarlar kurulmaktadır. Oysa ülkemizdeki sınıflarda öğrenci sayısı 50 - 60 civarındadır. Bu özellik gözönünde bulundurulduğunda bilgisayarın paylaşımı büyük bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır.
1-BDE'de bilgisayarla bireysel homojen ikili, heterojen grupla çalışan öğrencilerin erişileri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.
1-BDE'de kısıtlı bilgisayar sayısından dolayı heterojen grup çalışması yaptırılmalı.
2-Birebir gruplar için ayrı yazılımlar hazırlanması.
3-Yazılımlar hazırlanmadan önce öğretmen ve öğrencilerin istekleri dikkate alınmalıdır.
1-Herhangi bir disiplinle ilgili geliştirilecek olan ders yazılımının, konu alanı uzmanı, ders öğretmeni,program geliştirme uzmanı, bilgisayar programcısı ve grafikerden oluşan ekip çalışması ile gerçekleştirilmesinin önemi ortaya çıkmıştır.
2-Ders yazılımlarının değerlendirilmesi için geliştirilen modeli ders yazılımlarını üç koldan aynı zaman içerisinde değerlendirilmesini ve yapılan üç yorum arasındaki benzer ve zayıf yönlerin bulunarak, ders yazılımlarının eksikliklerinin tamamlanması gerçekleştirildikten sonra, yaygın olarak kullanılmasını önemi ortaya çıkmıştır.
1-Elle yapılan programlardan, hem yönetim hem programı yapanlar hem de öğretmence genelde;
Yapımlarının uzun sürmesi
Karmaşık olması
Kolay değiştirilememeleri
Ders dağılımlarının adaletli yapılmadığı konusunda memnuniyetsizliklerin gruplandığı bulgusuna varılmıştır.
2-Haftalık ders dağılımların yapımı için geliştirilmiş bilgisayar programları araştırılmıştır. Bu konuda ciddi çalışmalar yapan iki firma tespit edilmiştir. Firma yetkilileri ve bilgisayar programını yazanlarla temasa geçilmiş ve bilgisayar programları hakkında araştırma yapılmıştır. Çalışmaların sonunda öğretmen ve yöneticiler istenilen sürede programın değişikliklerini, ilgili yazılımları kullanarak yapmışlardır.
1-Ders yazılımını değerlendirme formu kavramı yerine Ders Yazılımını Geliştirme Formu kullanılmalıdır.
2-Oluşturulan Ders Yazılımını Değerlendirme Formu sürekli olarak teknolojinin gelişimine paralel olarak güncel hale getirilmeli ve geliştirilmelidir.
3-Halen kullanımda olan yazılımlardaki eksiklikler belirlenmeli ve düzeltilmelidir.
4-MEB nitelikli yazılımlar oluşturmak için daha etkin rol oynamalıdır.
5-Türkçe yazılılar pekiştirilmelidir.
6-Üniversiteler MEB'e gerek yazılımların oluşturulmasında ve gerekse de yazılımların değerlendirilmesinde hem danışmanlık görevi, hm üretimde bulunarak ve hem de personel eğitiminde bulunarak yardımcı olmalıdır.
7-Yazılımların hazırlanması bir ekip çalışması şeklinde olmak ve bu ekibin içinde program ve Ölçme Değerlendirme Uzmanı bulundurulmalıdır.
8-Yazılım geliştirilirken hedef konumunda bulunan öğrencilerin de görüşleri alınmalıdır.
Hazırlanan ders yazılım uzmanlarına göre, amaç, içerik, yöntem, öğretim, değerlendirme, kullanım kolaylığı, ekran düzeni, genel özellikler ve yazılı belgeler öğeleri açısından eğitsel nitelikler taşımaktadır.
Ayrıca yazılım öğretme-öğrenme sürecinde kullanılmasından elde edilen verilere göre, öğretici bir özelliğe sahiptir, öğrenciler yazılımla ilgili dersin kazandırılmak istenilen hedeflerine ulaştırılabilir ve yazılım bilgisayar destekli öğretim amacıyla öğretme-öğrenme sürecinde kullanılabilir.
1- BDE öğrenci-öğrenci ya da öğrenci - öğretmen etkileşiminin olmadığı, yalnızca öğrenciyle bilgisayarın iletişimine dayalı bir sistem değildir.
2- Bilgisayarın öğretme-öğrenme süre kullanımı yoluyla anında dönüt-düzeltme ya da pekiştireç sunma gibi öğretim ilkelerini başarıyla uygulamak mümkün olmaktadır.
3- Bilgisayar öğrenciye arkadaş baskısı eleştirisi olmadan kendi öğrenme ihtiyaçlarını karşılayacak sayıda tekrar ve alıştırma yapma fırsatı vermektedir.
4- Yazılımların öğretim ilkelerine hazırlanmalarda belki bazı renk,ses ve animasyonlardan dolayı zevkli öğrenme ortamları yaratabilmekte ve bu nedenle öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır.
5- BDE'de öğretmenler yeterli yetiştirildiğinde öğrencilere de yeterli yardımı sağlayabilmektedir. Buna bağlı olarak öğretimde etkili olmaktadır.
1-BDE'de kullanılacak yazılımların üretilmesine destek verilmelidir. Bunun için üniversitelerde öğrencilere kendi branşlarıyla ilgili ders yazılımı senaryosu hazırlama çalışmaları yaptırılmalıdır.
2- Ders yazılımlarının geliştirilesi aşamasında ekip çalışması yapılalı ve ekipte Bilgisayar uzmanları ve konu alanı uzmanlarının yanısıra program geliştirme uzmanları da bulundurulmalıdır.
3- Yazılım kullanma kılavuzları hazırlanmalı, yazılımla birlikte öğretmenlere verilmelidir.
4-Gerek öğretmenlerin yetiştirilmesi gerekse yazılımların hazırlanması daha sistematik programlara bağlı olarak yürütülmelidir.
1- BDE öğrenci-öğrenci ya da öğrenci - öğretmen etkileşiminin olmadığı, yalnızca öğrenciyle bilgisayarın iletişimine dayalı bir sistem değildir.
2- Bilgisayarın öğretme-öğrenme süre kullanımı yoluyla anında dönüt-düzeltme ya da pekiştireç sunma gibi öğretim ilkelerini başarıyla uygulamak mümkün olmaktadır.
3- Bilgisayar öğrenciye arkadaş baskısı eleştirisi olmadan kendi öğrenme ihtiyaçlarını karşılayacak sayıda tekrar ve alıştırma yapma fırsatı vermektedir.
4- Yazılımların öğretim ilkelerine hazırlanmalarda belki bazı renk,ses ve animasyonlardan dolayı zevkli öğrenme ortamları yaratabilmekte ve bu nedenle öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır.
5- BDE'de öğretmenler yeterli yetiştirildiğinde öğrencilere de yeterli yardımı sağlayabilmektedir. Buna bağlı olarak öğretimde etkili olmaktadır.
1-BDE'de kullanılacak yazılımların üretilmesine destek verilmelidir. Bunun için üniversitelerde öğrencilere kendi branşlarıyla ilgili ders yazılımı senaryosu hazırlama çalışmaları yaptırılmalıdır.
2- Ders yazılımlarının geliştirilesi aşamasında ekip çalışması yapılalı ve ekipte Bilgisayar uzmanları ve konu alanı uzmanlarının yanısıra program geliştirme uzmanları da bulundurulmalıdır.
3- Yazılım kullanma kılavuzları hazırlanmalı, yazılımla birlikte öğretmenlere verilmelidir.
4-Gerek öğretmenlerin yetiştirilmesi gerekse yazılımların hazırlanması daha sistematik programlara bağlı olarak yürütülmelidir.
Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular ışığında örneklem olarak seçilen okullarda Bilgisayar Destekli öğretim yönteminin geleneksel yönteme göre bir üstünlüğü olmadığı, ancak Ankara Anadolu Lisesinde Bilgisayar Destekli öğretim yönteminin geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca Anadolu Liselerinin normal okullarda, iki yöntemde de daha başarılı olduğu görülmüştür.
Araştırma problemlerinin istatistiksel bulguları ışığında aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir.
1-İkinci dereceden fonksiyonların grafiği ile ilgili problem çözmede bilgisayar destekli eğitim alan öğrencilerin paraboller erişi puanları geleneksel yöntemle destek alan öğrencilerin erişi puanlarından manidar derecede yüksektir.
2-İkinci dereceden fonksiyonların grafiği ile ilgili problem çözmede BDE alan başarılı öğrencilerin erişi puanları geleneksel yöntemle destek olan başarılı öğrencilerin erişi puanların az da olsa manidar derecede yüksektir.
3- İkinci dereceden fonksiyonların grafiği ile ilgili problem çözmede Bilgisayar destekli eğitim alan başarısız öğrencilerin erişi puanları geleneksel yöntemle destek olan başarısız öğrencilerin puanlardan manidar derecede yüksektir.
1-Geliştirilen yazılım, bilimsel bilgilerin geçerliği ve uygunluğu yönünden uzmanlar tarafından 3.00 üzerinden 2.88 puan almıştır. Buna göre yazılımın bu yönden çok iyi hazırlandığı söylenebilir.
2-Yazılım kullanım kolaylığı yönünden 3.000 üzerinden 2.90 puan almıştır. Uzmanların bu değerlendirmesi sonucunda, yazılımın bu yönden çok iyi hazırlandığı söylenebilir.
3-Yazılım ekranı düzeyi yönünden B.D.E. uzmanlarınca 3.00 üzerinden 2.70 puan almıştır. Buna göre çok iyi hazırlandığı söylenebilir.
4-Yazılım öğrenciye görelilik yönünden uzmanlar tarafından 3.00 üzerinden 2.60 puan almıştır. Yazılımın bu yönden çok iyi hazırlandığı söylenebilir.
1-Öğrencilerin çoğunluğunun matematiksel bir problemin çözümünde kullanılan çözüm yolu sıralaması olan algoritma kavramını bilgisayarda pek uygulamadıkları belirlenmiştir.
2-Öğrencilerin algoritmik koşullara göre bilgisayar programlaması için çizilmesi gereken akış şemasını yeterli düzeyde gerçekleştiremedikleri ortaya çıkmıştır.
3-Öğrencilerin büyük çoğunluğunun matematik dersinde kullanmış oldukları sabit ve değişken kavramlarını bu derste kullanmadıkları ortaya çıkmıştır.
4-Okuldaki eğitim bilgisayarlarının sabit disk v disketlerinde bulunan programların öğrenciler tarafından eğitimsel amaçlı olarak görülmediği belirlenmiştir.
5-Sınıf ortamlarının iyi düzeyde, ancak eğitimin niteliği açısından öğrenci sayısının normalden fazla olduğu, öğrencilerden elde edilen verilerle ortaya konmuştur.
6-Öğretmenlerin çoğunun, bilgisayar uygulama odasında bir terminal karşısında birkaç öğrenciden birinin tekeline geçen klavye konusunda eşitliğin sağlanabilmesi açısından tümüne ulaşamadıkları belirlenmiştir.