Tugba Kuskonmaz'in proje sayfasi

UZAKTAN EGİTİME GENEL BAKIS

Teknolojinin hızla ilerlemesiyle, bilgi toplumları ortaya çıkmıştır. Sürekli artan bilgiyle beraber "yaşam boyu öğrenme" diye yeni bir kavram ortaya çıkmıştır. Böylece eğitimin nasıl daha iyi verileceği sorusu gündeme gelmiştir. Eğitimin "fırsat eşitliği" ve "bireysel fark" ilkeleri de dikkate alındığında uzaktan egitimin önemi anlaşılmaktadır (Aydın, Bayram; Özer,1997).

Uzaktan Egitim; yaş, zaman, yer, mekan gibi sınırlamalara bağlı kalmadan, öğrenci ve eğitimcinin aynı mekanda bulunmadan gerçekleştirdiği bir eğitimdir (Aydın, Bayram ; Özbay ,1991).

Uzaktan Egitimde basın yayın araçları önemli bir yer tutar. Ders materyali olarak, kitap, basılı ders notu, video, radyo televizyondaki ders programları, dergi, gazete kullanılabilir. Basılı materyallerle (mektupla) öğretim, yayın yoluyla öğretim, yüzyüze öğretim uzaktan eğitimin farklı boyutlarıdır (Özbay, 1991).

Bu proje, Bilgisayar Destekli Eğitim dersi gereği hazırlandığından ben bu projede uzaktan eğitimin iletişim teknolojileriyle ilgili olan; basılı materyallerin elektronik biçime dönüşmesini ele alacağım.

Bilgisayar resmi

Uzaktan eğitim sisteminin iki uygulanma şekli vardır :

Senkron Eğitim : Tek bir eğitimcinin, ayrı mekanlardaki öğrencilerle aynı zamanda bir araya gelmesiyle yapılan eğitimdir . Elektronik sınıflarda; kamera, monitör, video , mikrofon , hoparlör ve kontrol kumanda yoluyla o mekan dışındakilerle iletişim sağlanır. Bu yolla elektronik ortam kanalıyla yüz yüze ve ses sese iletişim sağlanmış olur.

Asenkron Eğitim : Ayrı zaman ve mekanlardaki öğrencilerin iletişim teknolojilerini kullanarak bireysel öğrenme hızlarına göre eğitim almalarıdır. Öğretici ve öğrencilerin ayrı mekanlarda bulunması durumunda gerçekleştirilen bir yöntemdir. (Kendi kendine öğrenebilme ortamı sağlar.)(Çince, 1999; Özer, 1997)

Derslerin internet ortamında izlenmesi , Web'in eğitim amaçlı kullanılmasıdır. Öğrenci kendisine uyan , istediği bir zamanda dersin notlarını bilgisayar ekranında okuyup çıktısını alabilmektedir . Bu uygulamada öğrenci bilgiye ulaşma yolunu, araştırmayı da öğrenecektir. Sitedeki bilgilerde kendi işine yarayanı ayıklayabilecektir. Bu yolla internet üzerinden eğitim sağlanır (Dündar,1999; Gürcan, 1999).

Özaygen'e göre (2000) uzaktan eğitimde, öğretici ders materyallerini güncelleştirebilir, öğrencilerini internet üzerindeki kaynaklara yönlendirebilir.

e-posta Öğretmen ve öğrenci birbirlerine iletmek istedikleri notları, ödev ve ödev sonuçlarını e-posta yoluyla, hızlı bir şekilde gönderebilmektedirler. Öğrenciler arasındaki iletişimi sağlamak için ilan tahtası oluşturulabilir. Öğrenciler birbirlerine iletmek istediklerini, sorun ve yorumlarını ilan tahtasına bırakabilirler. Ayrıca sınıf için oluşturulan ev sayfasında ders hakkındaki bilgiler bulunabilir (Aydın,Bayram; Kartal 1999). Böylece öğrenciler ve öğrenci-öğretici arasında bir paylaşım oluşacak ve etkileşim sağlanabilecektir (Özaygen, 2000).

Özer'e göre (1997) Uzaktan eğitimde öğrencinin öğretimsel gereksinimlerini karşılayabilmek için öğretmen iletişim teknolojilerini de bilmelidir. Uzaktan eğitimde öğretmenin rolü yol gösterici olmaktır .

UZAKTAN EĞİTİMİN YARARLARI

  1. Güdülenme düzeyini arttırır.
  2. Öğretimin bireyselleştirilmesini sağlar. Öğrenme ve ilerleme hızı kişiye bağlıdır.
  3. Görsel ve işitsel iletişimden yararlanılır.
  4. Çift yönlü iletişim sağlar. Bunun için yüz yüze iletişimi sağlayan merkezler kurulur.
  5. Eğitimde fırsat eşitliği sağlar.
  6. Öğretmenlerin öğrencilere ulaşmada zaman ve mekan sorunları kalkmış olur.
  7. Eğitimin daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlar.
  8. Öğretimin bütün aşamalarına özürlü olma, çalışma gibi çeşitli nedenlerle devam edemeyenler için çok uygundur (Gürcan, 1999; Aydın,Bayram; Kartal, 1999; Özer, 1997).
  9. Yaşam boyu eğitim ve zamandan tasarruf sağlar (Özaygen, 2000).

UZAKTAN EĞİTİMİN SINIRLILIKLARI

  1. Uzaktan eğitimin bilgi aktarmasının yanında bu yolla gerçekleştirilen öğretimin niteliği hala tartışılmaktadır.
  2. Öğretmenin öğrencisini tanıyıp öğretim etkinliğini ona göre düzenlemesi zorlaşmakta hatta bazen imkansız hale gelmektedir (Özer, 1999).
  3. Gerekli bilgisayar ağ altyapısının oluşturulması pahalıdır ve çok zaman ister (Özaygen, 2000).


Bu konuda daha fazla bilgi edinmek için aşağıdaki kaynaklara başvurabilirsiniz.
http://www.biltek.tubitak.gov.tr/dergi/97/kasim/uzaktan.html

http://www.biltek.tubitak.gov.tr/dergi/00/mart/internete.pdf


KAYNAKÇA

Aydın Selma; Bayram Levent (Tarihsiz). Uzaktan Eğitim İnternet:http://info.fedu.metu.edu.tr/~hasan/www/440/projects99/disted/Uzaktan Eğitim/index.html

Çince, Turgay (Kasım, 1999). "Uzaktan Eğitimde Kullanılabilecek Teknolojiler ve Maliyetleri". Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı. Ankara: Kara Kuvvetleri Komutanlığı s: 113

Dündar, Şahin (Kasım, 1999). "İnternet Destekli Asenkron Kimya Eğitimi (İDEAK)". Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı. Ankara: Kara Kuvvetleri Komutanlığı s: 122,125

Gürcan, İbrahim (Kasım, 1999). "Sanal Üniversiteler ve Sanal Gazeteler". Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı. Ankara: Kara Kuvvetleri Komutanlığı s:133-139

Kartal, Bilhan (Kasım, 1999). "Uzaktan Öğretimde Yeni Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanılması". Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı. Ankara: Kara Kuvvetleri Komutanlığı s: 127-132

Özaygen, Alkım (Mart, 2000). İnternet'e Dayalı Uzaktan Eğitim.
İnternet: http://www.biltek.tubitak.gov.tr/dergi/00/mart

Özbay, Murat (Kasım, 1991). "Uzaktan Öğretim". Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. Cilt:1, Sayı:1 s: 35-38

Özer, Zuhal (Kasım, 1997). "Teknolojinin Yarattığı Yeni Seçenek Uzaktan Eğitim". Bilim ve Teknik. Sayı:360 s:50-56


EBB 467 Bilgisayar Destekli Öğretim Ana sayfasına Geri Dön

Kişisel sayfama Geri Dön