Bilgisayarın Eğitim ve Öğretimdeki Yeri
BİLGİSAYAR
    Bilgisayar,aldığı komutlar doğrultusunda belirli iş ve ürünleri üretmek ve problem çözmek üzere veri işleyen elektronik aygıtların ortak adıdır.Bu anlamda bilgisayar,canlı kadar olmasa da örneğin bitki kadar geniş kapsamlı bir kavramdır. Hesap makinalarından sinyalizasyon sistemlerine, bakkallarda kullanılan elektronik terazilerden uzay merkezlerinde kullanılan olağan üstü sistemlere kadar sayısız türdeki aygıtın tamamı bilgisayar tanımının kapsamı içinde kalır. Tıpkı birbirine çok az benzeyen milyonlarca tür canlının kabaca "bitki" olarak nitelenmesi gibi.

Bilgisayarın Doğuşu ve Gelişimi
    Ticari amaçlı ilk bilgisayar 1951 yılında yapıldı. Bu makina vakum tüpleri ve ampüllerle çalışıyordu. Mini bilgisayarların muhtemelen 1960'lı yılların ortalarından beri; günümüzde geniş bir kullanım alanı bulan mikro bilgisayarların ise 1970'li yıların sonlaırndan beri mevcut olduğu bilinmektedir.

Bilgisayarlı Öğretimin Kısa Tarihçesi
    Bilgisayarın eğitim amacıyla kulanılamaya başlandığı ilk ülke İtalya'dır. ABD ise bilgisayarı eğitim amacıyla İtalya'dan yaklaşık 10 yıl sonra kullanmaya başlamasına karşın günümüzde bilgisayarın eğitim amaçlı kullanımı konusunda en ileri ülkeler arasında yer almaktadır.

NİTELİK ALMANYA İNGİLTERE İTALYA
Okula bilgisayarın ilk girişi 1980 1977 1967
Devlet desteği Var Var Var
Temel eğitim okullarının bilgisayarlaşma oranı 1984'te okulların yaklaşık %20 'sinde kullanılmaya başladı 1982'de okul başına yaklaşık 2.5 bilgiayar düşüyordu 1985 sonunda %1.7
Ortaöğretim okullarında bilgisayarlaşma oranı 1980'de birinci kademede az, ikinci kademede %80. 1980'de ortalama her okulda 12 bilgisayar 1985 sonunda %38.4
Mesleki eğitim okullarında bilgisayarlaşma oranı Özel alanlarda %100, genelde ise yaklaşık %20. 1980' yaklaşık %2 1985 sonunda %34
Özel eğitime muhtaç öğrencilerin devam ettiği okulların bilgisayarlaşma oranı Engelin türüne bağlı genelde nadiren kullanılır. 1982'de her okulda 2 bilgisayar. Veri yok
Tercih edilen marka Apple commodore IBM BBC, RML ve spectrum Marka yok, standartları var.
Genel öğretimde kullanılabilir yazılım Az 1973'ten beri pek çok ders için mevcut Değişik dersler için üretime başlandı.
1986'ya kadar toplam harcama Yaklaşık 50 milyon mark. Yaklaşık 20 milyon pound 3-4 milyon dolar.

    Günümüzde bilgisayar hemen her türlü eğitim hizmetinde kullanılmaktadır. Eğitim yönetimi, ölçme, rehberlik, öğrenci işleri, dökümantasyon hizmetleri, eğitim araştırmaları ve öğretim, bilgisayarın en çok kullanıldığı eğitim hizmetlerinin başında gelmektedir.

Bilgisayar Destekli Öğretim(B.D.Ö)
    B.D.Ö. öğretmen de dahil diğer ortamlar arayıcılığı ile yapılan öğretimin kendine özgü potansiyelini işe koşmak suretiyle, bilgisayar tarafından desteklenmektedir. Eğitim ortamında bilgisayar dışında ve en az aynı ağırlıkta bir başka ortamın kullanımı, her hangi bilgisayarlı öğretim uygulamasının B.D.Ö olarak nitelenmesine yeter.

    B.D.Ö. anlayışında bilgisayar da dahil, değişik ortamların potansiyellerinden uygun şekilde yararlanmak temel hedeftir. Böyle bir uygulama, bilgisayarın öğretim hizmetlerinde kullanım biçimleri arasında en çok ümit vaadedeni olarak görülmektedir.

Bilgisayar Destekli Eğitimin Avantajları

Bilgisayar Destekli Eğitimin Limitleri (Dezavantajları)
İnternet Kaynakları ve Öğrenme
    Okulların kendi bünyelerindeki bilgisayar ağlarının ve internetin öğretimde kullanılması için bir çok neden ve yol vardır. Bu kullanımlar, öğrencilerin, bilişim öğrenmeleri başta olmak üzere, kubaşık çalışma ve farklı yazılım ortamlarına ulaşma dahil olmak üzere sınırsız sayıdadır. Öğrenci ve öğretmenler yeni bilgi kaynaklarına ulaşarak, bu kaynaklar üzerinde bilişsel etkinliklerde bulunabilirler. Öğrencilerin araştırma ve eleştirme etkinlikleri için internet şu ana kadar yaratılmış en zengin kaynaktır. Özellikle öğrenmede sorumluluk alıp, kendi öğrenmesini yönlendirebilen öğrenciler (lise ve üniversite öğrencileri) paylaşılan veri tabanlarından, bilgi bankalarından, tartışma listelerinden, haber gruplarından, bültenlerinden ve ağ sayfalarından faydalanabilirler. Öğrenciler ve öğretmenler en azından bu servislerdeki soru ve yanıtları izleyerek öğrenebilir ve öğrendiklerini pekiştirebilirler. Alan uzmanlarına internet aracılığıyla ulaşıp, onlara soru yönelterek araştırma konularına yanıt alabilirler. Bu olanak öğretmen, rehber ve okul yöneticileri için de çok büyük fırsattır. Çünkü değişik otoritelere ulaşmak, sorunlara çözüm bulmak için bulunmaz bir fırsattır.

    Öğrenciler gruplar halinde veya tek başlarına projeler geliştirmede ve araştımalar yapmada, ağda yer alan arama motorlarını ve sanal kütüphaneleri işe koşabilirler. Bu tip çalışmalarla, öğrenciler sadece kendi sınıflarında değil, diğer okullardaki öğrencilerle de iletişim kurabilirler, kubaşık projeler gelişrtirebilirler. Öğrenciler hazırlamış oldukları ürünleri dosyalar halinde birbirlerine gönderbilir ve tartışmalr yapabilirler.

    Öğrenciler, farklı yerleşke ve ülkelerdeki ağ sayfalarına ulaşarak bunları bir hiper ortam gibi kullanabilirler. Örneğin; bir ağ sayfasından belli bir bölgeye ait resimlere, diğer bir sayfadan o bölgede konuşulan dillere, üçüncü bir sayfadan o bölgeye ait verilerin yer aldığı veri tabanına ve dördüncü sayfadan o bölgeye ait tarihsel bilgilere ulaşabilirler. Tek koşul, bu sayfaların varlığından haberdar olmak ve ulaşılan bilgileri sistematik bir şekilde irdelemektir.

    Sanal öğrenme ortamları oluşturularak farklı yerleşkelerdeki öğrenci-öğrenci ve öğrenci-öğretmen etkileşimi sağlamada internet kaynakları kullanılabilir. İnternet tv ve internet üzerinden video konferans tipi paketlerle değişik öğrenme ortamları oluşturmak da mümkündür. İnternet, özellikle yetişkin öğrenciler için zengin bir kaynak olma niteliğini ilk günden beri sürdürmektedir. Yetişkin eğitiminde tüm ağ olanaklarını kullanılması mümkündür. Bilgi kaynaklarına ulaşmanın zorluğu, zaman alması ve pahalılığı sorunlaırna internet kısmen çözüm getirebilmektedir. Ancak nitelikli eğitsel yazılımlara ualaşma ya da onları edinme sorunu hala vardır. Bu nedenle intenet, yetişkin eğitimi için bile tamamen yapısal olmayam bir ortamdır.

    Belli bir konuda eğitim amacıyla hazırlanmış büyük hiper metinlerde öğrencilerin kaybolma olasılığının yüksek olduğu göz önüne alınırsa, öğrencinin internet kaynaklarını kulolanırken bu kaynaklar arasında bir bağ kurup çalıştıklarını anlamlandırmasının başlı başına bir sorun olduğu ortaya çıkar. Dolayısıyla internet kaynaklarının öğretimde işe koşulmasında, bu kaynakların doğruluğu, geçerliliği ve anlaşılabilirliği konulaırnda öğpretmenin bir ön çalışma yapması kaçınılmazdır.

    İnternet üzerinde çalışan B.D.E. yazılımlarınn az sayıda olması ve var olanların çoğunun da "etkileşimlilik" özelliklerinden yoksun olması dikkate alınırsa, internet üzerinden kaliteli ve ücretsiz yazılımlar elde etmek için bir süre daha beklememiz gerektiği anlaşılır. Ayrıca ağ sayfalarına ve ağ servislerine ulaşmada bekleme süresinin hala sabırları zorladığı göz önüne alınmalıdır. Çünkü internet ortamında tek bir sayfaya bağlı kalmayıp genellikle birden fazlasına ulaşılacağından, öğrenciler ders için ayrılan sürenin çoğunu bekleyerek geçirmemelidirler. Sınıf ortamında bu tip zamanlama sorunlarının üstesinden gelmek için bu sayfalar önceden yerel sunuculara aktarılabilir veya öğrenciler sayfaları beklerken var olan yazılımlarla çalışabilecekleri gibi tartışma, keşfetme ve deney gibi alternatif etkinlikler yapabilirler. Burada öğretmene büyük sorumluluk düşmektedir.

Sonuç
    Bilgisayar, ortaya çıkışından bu yana olanüstü değişimler geçirmiş ve gündelik yaşamın vazgeçilmez unsuru haline gelmiş bir teknolojidir. Bu teknolojinin sahip olduğu potansiyel, günümüz eğitim sistemlerinin karşı karşıya bulunduğu kronik sorunların çözümü ve eğitim bilimleri alanındaki kuramsal gelişmelerin uygulamaya aktarılması açısından son derece önemlidir. Bu potansiyelden gereğince yararlanmanın yolu onun eğitimde herhangi bir şekilde değil; belirli bir bütünlüğü olan spesifik bir eğitim teknolojisi anlayışı çerçevesinde kullanılmasından geçmektedir.

    Bilgisayar yönetimli, bilgisayara dayalı ya da bilgisayar destekli somut uygulamalara dönüştürülebilen bilgisayarlı öğretimin yazılım sağlama, donanım sağlama, personel geliştirme, fiziksel çevrenin düzenlenmesi ve uygulamaların bütünleştirilmesi gibi titizlik gerektiren temel boyutları vardır. Bunlar her hangi bir teknolojik uygulamanın boyutlarından çok farklı değildir. Bilgisayarlı öğretimin eğitim teknolojisinin spesifik bir uygulaması olduğu vurgulanırken anlatılmak istenen de, uygulamanın eğitim teknolojisinin tüm boyutlarını içinde barındıran odaklanmış bir modelini temsil ettiğidir.



Kaynaklar: Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar, Dr. Yavuz AKPINAR
Öğretim Amaçlı Bilgisayar Yazılımlarının Değerlendirilmesi , Dr. Nurettin ŞİMŞEK
Genel Öğretim Yöntemleri ,Prof. Dr. Özcan DEMİREL








Ana Sayfa sınıf sayfası