Günümüzde bilgi sürekli artıyor, sürekli yenileniyor ,paylaşılıyor,aktarım biçimi değişiyor. Bilgi üretimi toplumların sosyal durumunu ve iletişim biçimlerini doğrudan yada dolaylı olarak etkileyen yeni teknolojiler , bireylerin farklı özelliklere , farklı yeterliklere ve farklı becerilere sahip olmalarını gerektirmektedir. Bunun sonucunda yeni öğrenme ve çalışma biçimleri oluşmaktadır .
Örneğin; sınırsız öğrenme gibi yer, zaman ve kişiden bağımsız olarak sürdürülen öğrenme biçimi sınırsız öğrenmedir. Yeni bilgi ve iletişim teknolojileri bireylere , bilgi zamandan bağımsız olarak yaşanılan yerde çok kısa sürede ve doğrudan ulaşabilme bilgiyi kısa sürede işleyip şekillendirme ve paylaşma , kendilerini sürekli geliştirme açısından sınırsız öğrenme olanakları sunmaktadır .
Örneğin; Ağlar üzerinde kurulmuş okullar , üniversiteler bireylere bu olanakları sunar .
İnternetle eğitim, geleneksel okul ve sınıf yönetimi karşısında öğretici ile öğrencilerin fizeksel olarak birbirlerinden ayrı mekanlarda uyumlu bir biçimde bütünleştiği bir yöntemdir.
İnternete dayalı eğitim ; zaman , yaş , mekan, para sıkıntısı , günlük yaşam koşulları örneğin iş ve çalışma hayatı sağlık sorunları ailevi durumlar ve benzeri kısıtlar nedeniyle eğitim olanağı bulamayan ve okuma arzusunda olan kişilere eğitim verilmesini sağlamaktadır. Eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması konusunda önemli bir konuma yükselmektedir .
2.SANAL ÜNİVERSİTELER: İnternet’le birlikte sanal ortamda eğitim olanaklarının ortaya çıkıp gelişmesi , sanal üniversitelerin kurulmasına sebep olmuştur. Hatta 1990’lı yılların başından günümüze yalnızca internet üzerinden bel'rli eğitim programları uygulayan sanal üniversiteler ve eğitim kurumları oluşmay başlamıştır.
Bunların sanal eğitimi , artan bir ilgi ile takip edilmektedir. Bu üniversiteler lisans , yüksek lisans doktora sonrası araştırma ve sertifika eğitimleri vermektedir. ABD’de Çeşitli üniversiteler, öğrenenlere yüksek lisans ve doktora düzeyinde internet’e dayalı eğitim olanağı sunmaktadır.
İnternet’e dayalı eğitim Türkiye’de il olarak 4 Mayıs 1998 , tarihinde ODTÜ tarafından gerçekleştirilmiştir.
Öğrencinin kendi istediği biçimde , çalışma olanakları sunarak eğitim vermektedir.
Sanal üniversite sistemi , geleneksel eğitim sistemindeki gereksiz sınırılıkları ortadan kaldırmakta , dinamik bir toplum oluşturmak için bireylere önemli eğitim programları sunabilmektedir . Bu eğitim programlarında kişiler kendi ilgi ve ihtiyaçlarına , öğrenme ve düşünme sentezleri yaratabilmelerine yönelik bir eğitim programı seçiminde bulunabilmektedir.
Sanal üniversiteler çok geniş bir yelpazede eğitim sunmaktadırlar . Örneğin;
akapunktur , enformasyon teknolojileri , bilgisayar mühendisliği , matema , fen teoloji, şarap test etme .
Öğretim üyesinin esas görevi öğrenme içeriğini hazırlamaktır. Burada en önemli nokta öğretmenin ders sunmanın yanında artık olarak yol gösterici rolünü üstlenmesidir.
Öncelikle sanal eğitim programı hazırlanır . Öğrenen bu eğitim programlarına kayıt olur. Öğrenen derslerini internet ortamında izler . İsterse dersin çıktısını yazıcıdan olabilir.
İnternet’e dayalı eğitimde etkileşimi sağlamak amacı ile tartışma gurupları , elektronik posta ,
Söyleşi gibi ortamlar sağlanır .Eğitim sonunda yapılan sınavda geçenlere birer sertifika yada diplomaları verilir.
Öğrenci kendisini en uygun saatte kayıtlı olduğu programın web sayfalarına girerek ders materyellerini okumakta ve alıştırmaları çözmektedir. Bu sistem Öğrenci için normal bir eğitim disiplininden daha fazlasını göstermesini gerektirmektedir. İnternetin sağladığı iletişim olanakları öğrenci-öğretmen , öğrenci öğrenci etkileşimine olanaksağlar.Her sınıf kendi grubuna ait E.Posta kutusuna sahiptir. Bu elektronik sınıf olarak hizmet verir.Bu sınıftaki bireyler arasındaki iletişim gurup üyelerinin hepsine açıktır .Her sınıf bir grup formu oluşturmaktadır.Öğrenciler ödevlerini , çalışmalarını , sorularını ve düşüncelerini buraya yazarak ,diger grup üyeleri ile paylaşma ve tartışma ortamı bulmaktadır.Bu tartışmalardan sonra öğrenci ödevini formal bir şekilde hazırlayarak öğretim üyesine sunar.
Bu süreçte öğrenci sanal sınıfta eğitime başladığında ilk gün ilgili sınıftan sorumlu öğretim üyesi tarafından öğrenciye sınıfı ve dersi tanıtıcı bilgi ve o haftanın ders ve ödev konularıiçeren E-Posta gönderilmekte; öğrenciden dersini çalışarak hafta sonunda ödevini hazırlayarak E-Posta ile kendisine göndermesini istemektedir. Öğretim üyesi ayrıca haftalık olarak öğrencisine okuyacağı ve ders çalışacağı ilgili materyallerinide E-Posta ile göndermektedir.
Öğrenci her hafta kendisini bildirilen ders konularında çalışarak ödevlerini hazırlamakta ve bu ödevlerini tamamlayınca öğretim elemanına göndermektedir.Öğretim elemanı da kendisine ulaşan ödevleri, okuyarak değerlendirmekte, notlarını vermekte ödevdeki eksik ve yanlışları da göstererek ögrenciye geri göndermektedir.
Ayrıca her hafta düzenli olarak öğrencilerin ve öğretim üyelerinin katıldığı gerçek zamanlı sohbet seansları düzenlenmektedir. Öğrenciler ders ile ilgili sorunlarını öğretim üyelerine forum veya E-Posta yolu ile bildirirler.
İnternete dayalı eğitim ülkeye daha kısa vadede daha kaliteli ve üretken bir eğitim, öğretim sağlayacaktır. Hizmet içi eğitime harcanan paralardan tasarruf edilebilecektir.
İnternet yolu ile eğitim her öğrencinin kendi hızında ilerlemesini sağlayacaktır.Böylece öğrenci kendi hızından yavaşlarca engenlenmeyecek ve kendinden hızlı öğrenenenlerce zorlanmayacaktır. Herkeöğrenme kapasitesini en etkin bir biçimde kullanacaktır.
İnternetin öğretim sürecinde kullanımı , öğretim işlevini zaman ve mekandan bağımsızlaşmasını sağlayacaktır . Bundan böyle öğretmen öğrenciler eğitim faliyetlerini sınıfın dışına taşıyabilecektir . Böylece öğretmen öğrenciler için zaman ve mekanla kısıtlanmış bir kaynak olmaktan çıkacaktır. Öğrenci kendisine en uygun saatte web sayfalarına girerek dersmateryallerini çalışacaktır .
Eğitimde mekan önemini yitirdikçe uzak ve ulaşımı zor yerlerde oturan yada özürlü olama nedeni ile zorluk çeken öğrencilerine eğitim olanakları artacaktır .
En önemli sorun iletişim teknolojisi konusunda öğretmenleri eğitmektir. Öğretmenler bu yeni eğitim araçlarından çekinir , kendilerini yeterli hissetmezlerse öğrencilerede yararlıolmalarıda zorlaşır.
Kişilerin internetin sağladığı bilinmezlik perdesarkasınasığınarak bu alanı istismar, insanları rahatsız etmeyi denemeleridir .Fakat bu tip insanlar azınlıktadır.Yeni kontrolsistemleri geliştirildikçe bu kişileri caydırmakta kolaylaşacaktır.
Öğrencilerin internet ortamında kendileri için uygun olamayan alanlardan korunmasında çözüm bekleyen önemli bir sorundur. Bu amaçla hazırlanan çocuklar için filtre görevi gören paket programlar vardır. Fakat bu düşünce internette her türlü sansüre karşı olanların tepkisini çekmektedir.
Uzak iletişim teknolojileri bir amaç değil , daha iyi bir eğitim için bir araçtır.
ÖZER, ZÜHAL(1997).Karatahtadan Bilgisayara. Bilim ve Teknik, 359, (Ekim 1997).
YILDIZ, METE (1998). Her Okula İnternet: ABD Deneyimi. Çağdaş Eğitim 249 (Aralık 1998).
ÖZAYGEN, ALKIM (2000).İnternete Dayalı Uzaktan Eğitim.Bilim ve Teknik,388(Mart,2000).