Bilgisayar teknolojilerinin egitime girmesi ve egitimi dogrudan ya da dolayli bicimde etkilemesi iki kavramin önemini arttirmistir.Bu kavramlar "bilgisayar farkindalıigi" ve "bilgisayar okuryazarligi"dir.
Bilgisayar farkindaligi ,bilgisayarin günlük yasamdaki kullanim bicimlerinin ve toplum üzerindeki etkilerinin farkinda olmaktir.Bilgisayar farkindaligi , bilgisayarin tarihini , nasil calistigini , neler yapabildigini , nerelerde kullanildigini ve toplum üzerindeki etkilerini bilmek demektir.Bilgisayar farkindaligi , bilgisayar okuryazarliginin baslangicidir.Bu nedenle bilgisayar okuryazarligi , bilgisayar farkindaligini da kapsar.Cünkü bilgisayar farkindaligi , bilgisayari kullanmaktan cok bilgisayarin yapisi , kullanilis yerleri , topluma ve günlük yasamamiza etkileri ile ilgili bilgi sahibi olmaktir.Yeni teknolojilerin egitimde kullanilmasiyla birlikte ögrenciler bilgisayar farkindaligini kazanabilirler.
Bilgisayar okuryazarligi , bilgisayari kullanma yetenegidir.Bununla birlikte bilgisayar okuryazarligi icin su türden tanimlar yapilmaktadir:
Bilgisayar okuryazarligi yasam boyu süren bir sürectir.Ögretmen ve ögrencilerin bilgisayar konusundaki deneyimleri arttikca , bilgisayar okuryazarligi da artar.Buna göre , bilgisayar okuryazari olan bir ögrencinin yapacaklarini söyle siralayabiliriz:
Sonuc olarak , bilgisayar okuryazarligini , bir bilgisayar sistemine temel olan yazilim ve donanimlari kullanabilme , uygulama programlarini denetleyip kullanabilme , problemleri cözebilme ve bilgi teknolojilerinin en önemli toplumsal , ekonomik ve etik sonuclarini farkedebilme olarak tanimlayabiliriz.
Bilgisayar okuryazarligi , bilgisayar sistemini bilmeden programlar dillerini bilmeye ve kullanmaya dek uzanan genis bir icerige sahiptir.Bilgisayar okuryazari olan bir birey , bilgisayari günlük yasaminda etkili bicimde kullanabilir.Ancak bireylerin bilgisayar okuryazari olabilmelerinde , eğitim kurumlarının bu isleri yüklenmeleri büyük önem tasimaktadir.
Bilgisayar okuryazarliginin üc temel boyutunun oldugunu söyleyebiliriz.Bunlar bilgisayar bilgisi , bilgisayar uygulamalari bilgisi , bilgisayar uygulamalarinin toplum üzerindeki etkileri bilgisidir.
Bilgisayar bilgisi , bilgisayari çalistirma ve bilgisayarla ilgili teknik bilgileri kapsar.Bir ögrencinin bilgisayar okuryazari olabilmesi icin bilgisayar sisteminin ne oldugunu , bilgisayarin nasil calıstigini ve bir programin nasil kullanilacagını bilmesi gereklidir.Bunlari ögretmenin en etkili yolu , ögrencinin bilgisayari kullanmasini saglamaktir.
Bilgisayar uygulamalari bilgisi , bilgiye ulasmaya ve bilgiyi düzenlemeye yardim eden kelime islemci , veri tabani , hesap tablosu gibi uygulama programlarinin kullanilmasidir.Cesitli konu alanlari icerisinde ögrencilerin bu programlari kullanabilmesi onlara bilgisayar okuryazarliginda önemli katkilar saglar.
Bilgisayar uygulamalarinin toplum üzerindeki etkileri bilgisi ise , bilgisayarin insanlar üzerinde olusturdugu etkileri anlamayi kapsar.Bilgi toplumuna dönüsen toplumlarda , bireylerin bu toplumun yapisina uygun olarak hazirlanmalari gerekir.Bunun için yapılacak ilk is , okullarin egitim programlarina bilgisayar okuryazarligi ile ilgili derslerin konmasidir.
Ayrica genel olarak bilgisayar okuryazarligi su durumlari kapsayabilir :
Temel Beceriler :
Bireylerin bilgisayarların neleri yapabilecegi ve neleri yapamayacagi konusunda bir anlayisa ulasmalari amaclanmaktadir.Ayrica bilgisayarlarin toplumda nasil kullanildiklarini ve gelecege yönelik egilimler de burada yer alabilir.
Uygulama Programlari Becerileri :Programlarda talimatlara göre nasil ilerlenecegi , yardimlarin nasil elde edilecegi gibi konular ögrenilmelidir.Ögrenciler icin oyun ve ögretim programlari kullanimi daha kolay olabilir ; cünkü yönergeler basit ve belirgindir.Fakat kelime islemci , hesaplama , veritabani gibi programlari ögrenmek daha cok beceri ister.Ögrencilerin uygulamali programlarin her cesidini bilmeleri gerekmez.Fakat bazilarinin genel karakterlerini bilmeleri ve en azindan kelime islemci programini calistirabilmeleri gerekir.
Bilgisayar Programlama Becerileri :Bu alandaki becerilerden veya deneyimlerden , bireylerin bir bilgisayar programcisi gibi calismaya hazirlanmalari amaclanmamaktadir.Burada amac , bireylerin kazandiklari becerileri bilgisayar kullanmada ve problem cözmede daha etkin olmalarini saglamaktir.Bu becerilerin , ayrica bireylerin bilgisayar birimlerinin nasil calistigi konusunda bir fikir sahibi olmalari ve bilgisayar programlarini hazirlayan kisilerin bu alanda katkilarini anlamaya yarayacagi düsünülmektedir.
Temel Ag Becerileri :Elektronik posta kullanimi
World Wide Web'in ne oldugu ve nasil isledigi konusunda bilgi sahibi olma.
Bilgisayar okuryazarliginin diger bilinen yönlerinden biri de uygun donanim ve yazilimlarin nasil secilecegidir.Önce bilgisayarla yapilmak istenen seylerin bir listesi cikarilmalidir.İkinci olarak cesitli bilgisayar dergilerinden uygun programlari ortaya cıkarabilmek icin yararlanilmalidir.Ücüncüsü , istenen fonksiyonlari yerine getirebilen programlari calıstırmak icin gerekli donanımı belirlemek amacıyla , taninmis bir bilgisayar magazasina gidilmeli ve bir uzmanla görüsülmelidir.Burada program ve donanim denenmelidir.
Ögrencilerin bilgisayar okuryazari olmalari ve bu nitelikleri olabildigince gelistirmelerini saglamak amaciyla okullarda hem "bilgisayar egitimi"ne hem de "bilgisayarli egitime" yer verilebilir.Ayrica ögrencilere bilgisayar aglari yoluyla bilgiye erismeleri ve tarama yapmalari saglanabilir.Ögrencilerin , uygulama programlari yardimiyla ödevlerini , projelerini bilgisayarda hazirlamalari , derslerdeki konularla ilgili verileri saklayip bunlarla islem yapmalari ve elde ettikleri verilerle ilgili grafik cizmeleri istenebilir.Böylece ögrencilerin hem calismalari kolaylasabilir hem de bilgisayar kullanma becerileri gelisir. ( Bilgisayar egitimi : Bilgisayarin kendini ve bilgisayarla ilgili konulari ögretmek amaciyla yapilan egitimdir. / Bilgisayarli egitim : Ögretim araci olarak bilgisayarin kullanildigi egitimdir. )
Bilgisayar Okuryazarligini Degerlendirme Araci :Adi Soyadi………………………
Tarih…………………………….
A. Bilgisayarlar hakkinda ne hissedersiniz?Lütfen birini daire icine alınız.
Nefret ederim.
Hoslanmam.
Ilgilenmem.
Severim.
Cok severim.
B. Bilgisayarlari hangi amaclar icin kullanirsiniz?
C. Bilgisayarlarda yapmaniz gereken bildiginiz bütün kelimeleri yaziniz.