|
Hacettepe
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Eğitimi Bölümü |
|
Dersin
Kodu ve Adı |
BTÖ
388.01 — Özel Öğretim Yöntemleri I
|
Dersin
Günü, Saati ve Yeri |
Salı, 9:10—11:00, Yer: E-Sınıf |
Haftalık
Ders Saati/Kredisi |
2-2-3 |
Dönemi |
2001—2002 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi |
Öğretim
Elemanı |
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU |
Dersin Tanımı: Konu alanında öğretim yöntemleri öğretme-öğrenme süreçleri genel öğretim yöntemlerinin konu alanı öğretimine uygulanması, konu alanındaki ders kitaplarının eleştirel bir açıyla incelenmesi ve özel öğretim yöntem ve stratejileri ile ilişkilendirilmesi. Micro öğretim uygulamaları, öğretimin değerlendirilmesi. Yardımcı Kaynaklar: Alkan, Cevat, & Kurt,
Mehmet (1998). Özel öğretim yöntemleri: Disiplinlerin öğretim teknolojisi. Ankara: ANI Yayıncılık. Bilen, Mürüvvet (1999). Plandan
uygulamaya öğretim. Ankara: ANI Yayıncılık. Binbaşıoğlu,
Cavit (1981). Özel öğretim yöntemleri. Ankara:
Binbaşıoğlu Yayınevi. Binbaşıoğlu, Cavit (1981).
Genel öğretim bilgisi:
Öğretimin ilke, yöntem ve teknikleri.
Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi. Demirel, Özcan (2000). Planlamadan
uygulamaya öğretme sanatı (2. Baskı). Ankara: Pegem
A Yayıncılık. Demirel, Özcan (1999). Kuramdan
uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem
A Yayıncılık. Doğan, Hıfzı (1997). Eğitimde program ve öğretim tasarımı. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Fakültesi. Erginer,
Ergin (2000). Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme. Ankara: ANI Yayıncılık. Ertürk,
Selahattin (1997). Eğitimde program geliştirme (9.
Baskı). Ankara: Meteksan. Senemoğlu,
Nuray (1997). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Ertem Mat. Sönmez, Veysel (1994). Program
geliştirmede öğretmen el kitabı (7. Baskı). Ankara: ANI
Yayıncılık. Tan, Şeref, & Erdoğan, Alaattin
(2001). Öğretimi planlama ve değerlendirme (Geliştirilmiş 2. baskı). Ankara: ANI Yayıncılık. Tekin, Halil (1994). Eğitimde
ölçme ve değerlendirme (8. Baskı).
Yargı Yayınları. Hackbarth, Steven
(1996). The educational technology handbook: A comprehensive guide. Process and products for learning. Heinich,
R., Molenda, M., Russel, J. D., & Smaldino, S. E. (1999). Instructional media and the new technologies of
instruction (Fourth Edition). Kemp, J. E., & Smellie, D. C.
(1994). Planning, producing, and using instructional technologies, (seventh
edition). Leshin, Cynthia B.,
Pollock, Joellyn, & Reigeluth,
Charles M. (1992). Instructional design strategies and tactics. Newby, Timothy J., Stepich, Donald A., Lehman, James D., & Russel, James D.
(1996). Instructional technology for teaching and learning:
Designing intsruction, integrating computers, and
using media. Roblyer, M.D., &
Edwards, Jack (2000). Integrating
educational technology into teaching (Second edition). Watson, Deryn,
& Tinsley, David (Eds.)
(1995). Integrating information technology into
education. Dersin Hedefleri: ·
·
Eğitim, öğretim, planlama ve değerlendirme
süreci ile ilgili temel kavramlar bilgisi. ·
·
Öğretimin Planlanması ve Değerlendirme ile ilgili kavramların
bilgisini kazanma. ·
·
Belli başlı öğretme yaklaşımlarının, yöntemlerin, tekniklerin ve ilkelerin bilgisini kazanma. ·
·
Hedeflerle eğitim durumları arasındaki ilişkileri kavrayabilme. ·
·
Ölçme sonuçlarını değerlendirme amacıyla kullanabilme. |
Etkinliklerin Dağılımı |
Hafta |
Tarih |
Konular — Çalışmalar |
|
1. |
1.
19 Şubat 2002 |
Dersin Tanıtımı ve yapılacak
etkinliklerin planlanması |
|
2. |
2.
26 Şubat 2002 |
Eğitim, Öğretim ve Planlama — Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Programının Ögeleri |
|
3. |
3.
5 Mart 2002 |
Öğretme Stratejileri (Öğretme Yaklaşımları) |
|
4. 5. |
4.
12 Mart 2002 5.
19 Mart 2002 |
6.
Yöntemlerle İlgili Sınıflamalar: — —
Gözlem ve Gözleme
Dayanan Yöntemler — —
Sözel Yöntemler — —
Sorun Çözme Yöntemi — —
Öğretimde Örgütlenme ya da Düzenleme
Yöntemi |
7.
Öğretme Yöntemleri — —
Anlatma Yöntemi — —
Tartışma Yöntemi — —
Örnek Olay Yöntemi — —
Gösterip Yaptırma Yöntemi — —
Problem
Çözme Yöntemi — —
Bireysel Çalışma Yöntemi — —
Proje Yöntemi (Sistemi) |
6. 7. |
8.
26 Mart 2002 9.
2 Nisan 2002 |
10.
Tekniklerle İlgili Sınıflamalar: — — Öğrenen Kişi Açısından Bireysel Teknikler — —
Öğreten Kişi Açısından Bireysel Teknikler — —
Yaparak Yaşayarak Öğretme Teknikleri — —
Eğlence Daramatizasyon Oyun Türü — —
Öğretme Teknikleri — —
Sınıf Dışı Öğretme Teknikleri — —
Grupla Öğretim Teknikleri — —
Bireysel Öğretim Teknikleri |
11.
Öğretme Teknikleri — —
Beyin Fırtınası — —
Gösteri — —
Soru-Cevap — —
Drama ve Rol Yapma, — —
Benzetim — —
İkili ve Grup
Çalışmaları — —
Mikro Öğretim — —
Eğitsel Oyunlar — —
Altı Şapkalı Düşünme — —
Bireyselleştirilmiş Öğretim — —
Programlı Öğretim — —
Bilgisayar Destekli Öğretim |
8. |
12.
9 Nisan 2002 |
1. Ara Sınavı |
|
9. 10.
11. |
13.
16 Nisan 2002 14.
23 Nisan 2002 15.
30 Nisan 2002 |
16.
Öğrenme Modelleri (Yaklaşımları) 17.
Eğitimde İletişim ve Etkileşim:
Sınıfta Öğretmenin Rolü ve Sınıf
Yönetimi |
|
12. 13. 14. |
18.
7 Mayıs 2002 19.
14 Mayıs 2002 20.
21 Mayıs 2002 |
Proje Sunumları |
|
|
28 Mayıs 2002 |
Final Sınavı
|
Değerlendirme: • Derse Devam ............................................. %10 • 1.
Ara Sınavı .............................................. %20 • 2.
Ara Sınavı (Proje) .................................. %20 • Final
Sınavı ................................................ %50 ---- ............................................................................... %100 |