Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
06532  Beytepe/ANKARA

 

Dersin Kodu  ve Adı

BTÖ 388.01 — Özel Öğretim Yöntemleri I

Dersin Günü, Saati ve Yeri

Salı,   9:10—11:00,                                Yer:  E-Sınıf

Haftalık Ders Saati/Kredisi

2-2-3

Dönemi

2001—2002 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi

Öğretim Elemanı

Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
      Tel         :       (312) 297-86 25/27                       (BÖTE)
      e-Posta  :       sadi at hacettepe.edu.tr
      Web       :       http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi
                            http://www.columbia.edu/~sss31/

 

 

Dersin Tanımı:

Konu alanında öğretim yöntemleri öğretme-öğrenme süreçleri genel öğretim yöntemlerinin konu alanı öğretimine uygulanması, konu alanındaki ders kitaplarının eleştirel bir açıyla incelenmesi ve özel öğretim yöntem ve stratejileri ile ilişkilendirilmesi.  Micro öğretim uygulamaları, öğretimin değerlendirilmesi.

 

Yardımcı Kaynaklar:

Alkan, Cevat, & Kurt, Mehmet  (1998).  Özel öğretim yöntemleri: Disiplinlerin öğretim teknolojisi.  Ankara: ANI Yayıncılık. 

Bilen, Mürüvvet (1999).  Plandan uygulamaya öğretim.  Ankara: ANI Yayıncılık. 

Binbaşıoğlu, Cavit  (1981).  Özel öğretim yöntemleri.  Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi. 

Binbaşıoğlu, Cavit  (1981).  Genel öğretim bilgisi: Öğretimin ilke, yöntem ve teknikleri.  Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi. 

Demirel, Özcan (2000).  Planlamadan uygulamaya öğretme sanatı (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Demirel, Özcan (1999).  Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Doğan, Hıfzı (1997).  Eğitimde program ve öğretim tasarımı.  Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi.

Erginer, Ergin (2000).  Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme.  Ankara: ANI Yayıncılık.

Ertürk, Selahattin (1997).  Eğitimde program geliştirme (9. Baskı).  Ankara: Meteksan.

Senemoğlu, Nuray (1997).  Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya.  Ankara: Ertem Mat. 

Sönmez, Veysel (1994).  Program geliştirmede öğretmen el kitabı (7. Baskı).  Ankara: ANI Yayıncılık. 

Tan, Şeref, & Erdoğan, Alaattin  (2001).  Öğretimi planlama ve değerlendirme (Geliştirilmiş 2. baskı).  Ankara: ANI Yayıncılık.

Tekin, Halil (1994).  Eğitimde ölçme ve değerlendirme (8. Baskı).  Yargı Yayınları. 

 

Hackbarth, Steven (1996).  The educational technology handbook: A comprehensive guide.  Process and products for learning.  Englewood, NJ: Educational Technology Publications.

Heinich, R., Molenda, M., Russel, J. D., & Smaldino, S. E.  (1999).  Instructional media and the new technologies of instruction (Fourth Edition).  New York: Macmillan Publishing Company.

Kemp, J. E., & Smellie, D. C.  (1994).  Planning, producing, and using instructional technologies, (seventh edition).  New York, NY: HarperCollins College Publishers.

Leshin, Cynthia B., Pollock, Joellyn, & Reigeluth, Charles M.  (1992).  Instructional design strategies and tactics.  Englewood, NJ: Educational Technology Publications. 

Newby, Timothy J., Stepich, Donald A., Lehman, James D., & Russel, James D.  (1996).  Instructional technology for teaching and learning: Designing intsruction, integrating computers, and using media. Englewood, NJ: Merril, an imprint of Prentice Hall. 

Roblyer, M.D., & Edwards, Jack  (2000).  Integrating educational technology into teaching (Second edition).  Upper Saddle River, NJ: Merril, an imprint of Prentice Hall.

Watson, Deryn, & Tinsley, David (Eds.)  (1995).  Integrating information technology into education.  London: Chapman & Hall. 

 

Dersin Hedefleri:

·          ·          Eğitim, öğretim, planlama ve değerlendirme süreci ile ilgili temel kavramlar bilgisi.

·          ·          Öğretimin Planlanması ve Değerlendirme ile ilgili kavramların bilgisini kazanma.

·          ·          Belli başlı öğretme yaklaşımlarının, yöntemlerin, tekniklerin ve ilkelerin bilgisini kazanma. 

·          ·          Hedeflerle eğitim durumları arasındaki ilişkileri kavrayabilme.

·          ·          Ölçme sonuçlarını değerlendirme amacıyla kullanabilme. 

 

 

 

Etkinliklerin Dağılımı

 

Hafta

 Tarih

 KonularÇalışmalar

1.

1.                           19 Şubat 2002

Dersin Tanıtımı ve yapılacak etkinliklerin planlanması

2.

2.                           26 Şubat 2002

Eğitim, Öğretim ve Planlama
Öğretim Etkinliklerini Planlama: — Öğretim Etkinliklerini Planlamanın Gerekliliği

Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve  Eğitim Programının Ögeleri
Eğitimde Hedefler:  Hedef Çeşitleri, Hedef Kaynakları, Hedef Alanları

3.

3.                           5 Mart 2002

Öğretme Stratejileri (Öğretme Yaklaşımları)
      Sunuş Yoluyla Öğretme Yaklaşımı
      Buluş Yoluyla Öğretme Yaklaşımı
      Araştırma Yoluyla Öğretme Yaklaşımı

4.

5.

4.                           12 Mart 2002

5.                           19 Mart 2002

6.                 Yöntemlerle İlgili Sınıflamalar:

          Gözlem ve Gözleme Dayanan Yöntemler

          Sözel Yöntemler

          Sorun Çözme Yöntemi

          Öğretimde Örgütlenme ya da Düzenleme Yöntemi

7.                 Öğretme Yöntemleri

            Anlatma Yöntemi

            Tartışma Yöntemi

            Örnek Olay Yöntemi

            Gösterip Yaptırma Yöntemi

            Problem Çözme Yöntemi

            Bireysel Çalışma Yöntemi

            Proje Yöntemi (Sistemi)

6.

7.

8.                           26 Mart 2002

9.                           2 Nisan 2002

10.              Tekniklerle İlgili Sınıflamalar:

                    Öğrenen Kişi Açısından Bireysel Teknikler

          Öğreten Kişi Açısından Bireysel Teknikler

          Yaparak Yaşayarak Öğretme Teknikleri

          Eğlence Daramatizasyon Oyun Türü

          Öğretme Teknikleri

          Sınıf Dışı Öğretme Teknikleri

          Grupla Öğretim Teknikleri

          Bireysel Öğretim Teknikleri

11.              Öğretme Teknikleri

            Beyin Fırtınası

            Gösteri

            Soru-Cevap

            Drama  ve Rol Yapma,

            Benzetim

            İkili ve Grup Çalışmaları

            Mikro Öğretim

            Eğitsel Oyunlar

            Altı Şapkalı Düşünme

            Bireyselleştirilmiş Öğretim

            Programlı Öğretim

            Bilgisayar Destekli Öğretim

8.

12.                        9 Nisan 2002

1. Ara Sınavı

9.

10.

11.

13.                        16 Nisan 2002

14.                          23 Nisan 2002

15.                        30 Nisan 2002

16.                Öğrenme Modelleri (Yaklaşımları)
        — Tam Öğrenme Yaklaşımı
        İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yaklaşımı

17.                Eğitimde İletişim ve Etkileşim: Sınıfta Öğretmenin Rolü ve Sınıf Yönetimi
Öğretim Etkinliğini Ölçme ve Değerlendirme

12.

13.

14.

18.                        7 Mayıs 2002

19.                        14 Mayıs 2002

20.                        21 Mayıs 2002

Proje Sunumları

 

28 Mayıs 2002

Final Sınavı

 

 

Değerlendirme:

     Derse Devam .............................................   %10

     1. Ara Sınavı ..............................................   %20

     2. Ara Sınavı (Proje) ..................................   %20

     Final Sınavı ................................................   %50

---- ...............................................................................

                                                                           %100