En genel tanımı ile İnternet, dünya
çapında bilgisayarların birbiri ile bağlandığı ağ olarak tanımlanabilir. Boldt,
Gustafson ve Johnson (1995)'a göre İnternet, öğrencilerin öğrenme
alışkanlıklarını ve deneyimlerini zenginleştirmek için kullanabilecekleri
mükemmel bir araçtır . Bu aracın kullanılmasında ilk hedef, öğrencileri
Internet ile tanıştırıp, onların dünya çapında oluşturulmuş bu ağın bir parçası
olma tutumlarını kazanmalarına yardımcı olmaktır. Daha ileri seviyelerde ise, bu
ağ içerisinde, öğrencilerin proje tabanlı çalışma ortamlarından etkin bir
şekilde faydalanmalarını sağlamaktır. Bu projelerin seçimi ve sınıf içerisinde
uygulanmasında ise Internet'in öğrenme sürecinde bir araç olarak düşünüldüğü
devamlı gözönünde bulundurulmalıdır. Bu bağlamda, İnternet'in okullarda
kullanılmasının öğrencilere aşağıdaki kazanımları sağlayacağı düşünülmektedir:
İnternet, bireylere bilgileri karşılıklı paylaşma ortamı
yaratır ve diğer kullanıcılar ile fikirlerini tartışma olanağı sunar.
İnternet, belli bir öğrenci ve öğretmen grubuna, ortak ilgi
alanları çerçevesinde farklı bölgelerdeki insanlarla iletişim olanağı sağlar.
İnternet, öğrencilere kendi kendilerine dünya çapındaki bu ağ üzerinde arama ve araştırma yapma becerileri kazandırır. Uygun tekniklerle bu kazanımlar erişilen bilgileri etkin kullanma davranışlarına da dönüştürülebilir.
Wilson ve Marsh II (1995) Internet'e erişimin öğrencilere kazandıracağı iki önemli girdiye dikkat çeker . Bunlardan ilki, öğrencilerin Internet'i iletişim, araştırma yapma, bilgiye ulaşma ve paylaşma becerileridir. Yazarlar, bu becerileri etkin kullanan bireylerin veya bu becerileri kullanma yönünde motive edilen bireylerin kendilerini mezuniyet sonrası bilgi-merkezli teknolojik bir ortama daha avantajlı hazırlayacaklarını savunurlar. Bu durumda Internet öğrencilere, birer öğrenci birey olarak yapıcı bir rol yükler ve her öğrenci birer araştırmacı, iletişimci ve beraber çalışmaya istekli bireyler olarak, kendi bilgi kümelerini kendileri oluştururlar. Diğer önemli girdi ise, Internet'e erişimin, sınıf duvarlarının da içinde bulunduğu tüm sınırları kaldırmasıdır. Bu durumda Internet, öğrencilerin kendi kendileri ile uğraşmalarını ve kendilerini terkedilmiş hissetmelerini önleyecektir. Böylece, öğrencilerin iletişim yönünde özgüven sağlayacakları düşünülmektedir.
Parmley'e göre (1994) ise Internet sayesinde öğrenciler sınıf içi projeler ile fikirlerini paylaşabilecek, gerekli bilgilere ulaşabilen ve eleştirel düşünce becerilerini kullanabilecek bireyler olarak yetişeceklerdir .
Öğrencilerin yanısıra öğretmenler de Internet'ten etkin bir şekilde faydalanabileceklerdir. Seguin ve Seguin (1995) öğretmenlere, program değişimi, iş imkanları ilanı ve bunlardan faydalanmak, yardım fonları oluşturmak veya yardım fonları bulmak, kendi aralarında eşzamanlı veya eşzamansız konferanslar düzenlemek, kendilerinin veya öğrencilerin yaptıkları çalışmaları yayınlamak yönünde faydalanabileceklerini önermektedir . Buna ilaveten, hazırlanacak veritabanları üzerinden ders planları, aktiviteler vb. çalışmalar daha geniş bir öğretmen kullanıcı kitlesi ile etkin bir biçimde kullanılabilecektir.
İnternet verilere kolay ulaşma imkanı da sağlamaktadır. Clemmit (1996)'e göre, Internet fen bilgisi ve sosyal bilgisi öğretimi için, erişimi kolay, oldukça geniş bir perspektifde bilgiye erişim sağlamaktadır . Dyril ve Kinnamen (1995) de, Internetin öğrencilerle öğretmene başka bir araç ile böylesine kolay ve etkin bir iletişim imkanı sunulamayacağını iddia ederek, böylesi bir uygulama ile öğrenci-öğretmen ilişkilerinde gerçek yaşama uygun modeller sunabileceğini belirtmektedir .
İnternet, okullarda okuma-yazma becerilerinin öğretiminde de etkin bir şekilde kullanılabilir. Örneğin, öğrenciler okudukları bir metni, Internet üzerinden okudukları parçalar hakkında düşüncelerini paylaşabilirler. Okuma becerilerini geliştirici aktiviteler ile, öğrencilere okudukları hakkında yorum, analiz ve sentez yapma becerileri kazandıracağı gibi, öğrencilerin ilgi alanları hakkında da bilgi sahibi olunabilir.
İnternet'in sınıf içerisinde kullanımının etkilerini araştırdığımızda, aşağıdaki hususlar eğitimin geleceği konusunda bize bir takım bilgiler verebilir;
Öğrenme ve fikirlerin paylaşımı: Eğitimin temel hedeflerinden birisi fikirlerin öğrenilmesi; Internet'in ise fikirlerin paylaşımıdır. Internet'in eğitime girdi olarak katkısının oldukça etkin olduğu düşünülürse, bu ortamda insanların birbirlerinden öğrenme becerilerini geliştireceği düşünülebilir.
İletişim tam öğrenmeye zemin hazırlar: Bir konunun gerçek hayatla kurulan bağlantısı, öğrencilerin o konuyu tam öğrenmelerinde önemli katkı sağlar. Gerçek hayat ile öğrenme alanları arasındaki bu bağ ise iletişim ile olur. Internet böyle bir iletişim için önemli bir araçtır. Yabancı dil olarak, bir öğrencinin İngilizce öğrendiğini düşünelim. Internet üzerinden, o dilde yazılmış dergileri okuyabilir, İngilizce yazışmak için kendisine arkadaş bulabilir; ve İngiliz tarihi ve kültürü hakkında bilgi edinip kendi kültür ve değerlerini paylaşma ortamı bulabilir. Tüm bu konularda, öğrenci öğrenme ortamı içerisinde gerçek yaşamdan kesitler de kullanarak tam öğrenme süreci içerisinde eğitim alma fırsatını yakalar.
Kendi kendine öğrenmeye hazır öğrenciler özgüveni olan
öğretmenler isterler: Eğitimin etkisi bazı alanlarda oldukça belirgindir.
Özellikle Internet üzerinde oldukça geniş bilgiye ulaşan öğrenciler, fiziksel
olarak okul içerisinde ve okul dışında ulaşamayacakları kaynaklara erişim
imkanı bulacaklardır. Etkin ve kendi kendine öğrenmeye hazır öğrenciler, bazı
durumlarda kendi öğretmenlerinden daha fazla bilen durumuna geçebileceklerdir.
Bu durumda, öğretmenlerin kendilerini bu durumlara karşı hazırlamaları
gerekmektedir. Ayrıca, kendi özgüvenlerini kaybetmeden, öğrencileri devamlı
öğrenmeye teşvik edici bir tutum içerisinde bulunmalıdırlar. Bu durumda,
öğretim kavramı bir takım bilgilerin aktarımı olmaktan çok, öğrenmeyi öğretme
olarak yeniden tanımlanacaktır.
Ders kitapları bazen yanılabilir: Öğrenciler araştırdıkça, bazı sorulara birden fazla doğru cevabın bulunduğunu keşfedeceklerdir. Internet, bu durumda kendilerine bir çok görüş açısı sunacağından, öğrenciler farklı yorumlarla tanışacaktır. Bu süreç içerisinde, öğrenciler ileri düşünme becerilerini geliştirebilecek olup, bu süreç içerisinde analiz ve sentez yapma becerileri oldukça önem kazanacaktır.
Burada İnternet'in sınıflarda eğitim aracı olarak kullanımında en çok
kullanılan uygulamalardan örnekler sunulup, bu uygulamaların sağladığı olanaklar
tartışılacaktır.
Etkileşimli (Öğretici-bilgi aktarıcı) ortam: Testler, formlar,
veritabanları
Bu tür uygulamalar oldukça detaylı ve planlı bir tasarım gerektirir. Bu tür
uygulamaların bir avantajı ise formların veya testlerin omurgasının bir defa
hazırlanması ile değişik zamanlarda, değişik ortamlara adapte edilmesi oldukça
kolay olacaktır. Böylece, değişik yerlerde kullanılacak olan bu tür
uygulamalar, sunulan eğitime çeşitlilik katacaktır. Bu tür uygulamalar ise
eşzamansız uzaktan eğitimin avantajlarını öğrencilere sunacak, öğrenciler
günün istedikleri vaktinde, dünyanın herhangi bir yerinden bu ortama
ulaşabileceklerdir.
Eğitimciler, bu uygulamalar sayesinde, öğrencinin ihtiyaçlarını ve
performanslarını tespit edip, bu ihtiyaç ve performansları temel alarak
etkileşimli öğrenci profilleri geliştirebilirler. Bunun bir örneği olarak,
öğrenci derslere değişik zamanlarda katıldığı zaman, onlara kaldığı yerden
devam edebilme; sunulan testlerde eksik olan alanlara doğrudan erişim fırsatı
sunabilme, gibi aktiviteler düşünülebilir.
Sanal Dershane: List-serv, tartışma odaları, mesaj panoları
List-serv'ler, elektronik metin ortamında sanal dershane uygulamalarından
birisidir. Bu ortamda, elektronik posta uygulamaları ve ses, grafik, 3 boyutlu
uygulamalar ve form-tabanlı anket uygulamaları düşünülebilir.
Süreç: Elektronik posta, öğretmen-öğrenci veya öğrenci-öğrenci arasında bir
iletişim kanalı sunar.
İçerik/Tartışma: www ortamında formal sınıf içeriği sunulur. Söz konusu
haftada veya konuda öğretim elemanının sunduğu bilgi ve ilişkili bilgiler
tartışma içeriğini oluşturur. List-serv'ler öğrencilere bu konuları
tartışma, okunulan konulara karşılık verebilme, açıklanmasını istedikleri
konularda daha fazla bilgi isteyebilecekleri bir ortam olanağı sunar.
Öğrenci ödevleri: Sınıf list-serv'ü aynı zamanda öğrencilere verilen
ödevlerin sınıf öğretmeni ve diğer sınıf öğrencileri tarafından okunmasına
olanak verir.
Tartışma (sohbet) Odaları : Bunlar ise daha formal yapıda olan list-serv'lere nazaran daha az formal yapıya sahiptir. Tartışma odalarında, belirlenen konular çerçevesinde, eşzamanlı ses, sesli görüntü veya metin tabanlı olarak eşzamanlı veya eşzamansız olarak düzenlenebilir. Bu alanlarda öğrenciler ders öğretmeni ve ders arkadaşları ile belirlenen konular üzerinde sohbet ortamı bulabileceklerdir.
Proje-tabanlı Eğitim
Internet, yapısı gereği, inanılmaz derecede fazla sayıda ve değişik konularda
bir bilgi bankası olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu özelliğinden faydalanarak,
öğrenciler kontrollü, bağımsız projeler hazırlayabilirler. Bu tür uygulamalar,
yüz yüze eğitimde oldukça sıkça kullanılmaya başlanmış olup, Internet
üzerinden yapılacak eğitimde de önemli bir yer tutacaktır. Nitelik açısından
tartışılmaya açık bir çok yönü olmasına karşın, bu tür uygulamaların etkili
kullanımı değişik araştırma sorularına da konu olabilecek yapıdadır.
Olay-tabanlı Eğitim
Internet, siber ortamda gerçekleştirilen olayları bilgisayarımıza taşıyarak
uzaklık kavramını yeniden tartışmaya açıyor. Özellikle sanat ve bilimde
oldukça etkin kullanım alanı bulunan bu tür uygulamalar, öğrencilere dünyanın
değişik bölgelerinde gerçekleştirilen olaylara eşzamanlı veya eşzamansız
katılma ortamı sağlayacaktır. Örneğin, bir müzenin on-line olarak gezilmesi,
bir uzay aracının uzaya fırlatılışının gözlemlenmesi, bir müzisyenin verdiği
konseri izleyebilme gibi.
Hazırlanan ders programına bu tür olayların ve siber gezilerin eklenmesi,
anlamlı öğrenme ortamı yaratacağı gibi, öğrencilerin dünyanın değişik
bölgelerinde yaşıtları ile etkileşimini de başlatmış olacaktır.
Bu konuda yararlanılabilecek bazı web sayfalarının adresleri için
>>>TIKLAYIN