Tez Özeti (Cenk AKBIYIK)
AKBIYIK, Cenk (2002). Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Ankara Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. | Özet -- Abstract |
ÖZET Bu araştırmada, yüksek eleştirel
düşünme eğilimlerine sahip öğrencilerle düşük eleştirel düşünme eğilimlerine
sahip öğrenciler arasındaki akademik başarı farkı incelenmiştir. Bu amaçla, (1) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki genel akademik başarı farkı, (2) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki Matematik dersi akademik başarısı farkı, (3) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki fen grubu (Fizik, Kimya ve Biyoloji) dersleri akademik başarıları farkları, (4) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki dil grubu (Türk Dili ve Edebiyatı ve İngilizce) dersleri akademik başarıları farkları ve (5) yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasındaki sosyal grubu (Tarih ve Coğrafya) dersleri akademik başarıları farkları incelenmiştir. Eleştirel düşünme eğilimlerinin ölçülebilmesi amacıyla geliştirilen Likert tipi ölçeğin kapsam geçerliği uzman görüşleri alınarak hesaplanmıştır. Uzmanlar tarafından % 70 oranında onaylanan maddeler seçilerek deneme formu oluşturulmuştur. Deneme formu, çeşitli liselerde öğrenim gören 229 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Yapılan madde analizi sonunda 30 maddelik Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği oluşturulmuştur. Ölçeğin iç tutarlılık anlamındaki güvenirliği, Cronbach Alfa katsayısı ile 0.87 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: Yüksek eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grupla düşük eleştirel düşünme eğilimlerine sahip grup arasında,
sosyal grubu dersleri (Tarih ve Coğrafya) akademik başarıları yönünden birinci grup lehine istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmaktadır. |