Dr.
Süleyman Sadi SEFEROGLU Hacettepe University, Faculty of Education Department of Computer Education & Instructional Technology Beytepe - ANKARA 06532 |
PEER COACHING: A NEW APPROACH IN PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS
AKRAN EĞİTİMİ: ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ EĞİTİMİNDE YENİ BİR
YAKLAŞIM
Seferoğlu, S. S. (2001). "Peer coaching: A new approach in
professional development of teachers" [Akran eğitimi: Öğretmenlerin
mesleki gelişiminde yeni bir yaklaşım], Education and Science (Eğitim ve Bilim), 26,
(119), s. 20-25.
ABSTRACT
This paper is a review of literature on the analysis of peer coaching, as a way of
staff development of teachers. All teachers need to grow. However, they cannot grow in a
private isolated environment where they are cut off from intellectual stimulation,
exchange, and help from their colleagues. They need an environment where they can feel
free to take risks, ask questions, and where there is evaluative problem solving time to
reflect on their practice and to receive supportive, helpful feedback in a non-evaluative
environment.
Peer coaching is one of the most powerful helping relationships for teachers. It
helps teachers to deepen collegiality, increase professional dialogue, and gives them a
shared vocabulary to talk about their craft. In peer coaching, the key to teacher
satisfaction and learning, and to program success is teacher ownership of the process.
Keywords: Teaching, professional development, improving teaching, teachers'
loneliness, coaching, teachers helping teachers
ÖZET
Bu çalışma, bir personel geliştirme yolu olan akran eğitimi ile ilgili bir alan
taramasıdır. Bütün öğretmenlerin gelişmeye ihtiyaçları vardır. Ancak
öğretmenler, sadece kendilerine ait olan, çevrelerinden kopuk, değiş tokuşun
yapılmadığı, entellektüel uyarıcıların bulunmadığı, birbirine yardımın
olmadığı bir ortamda kendilerini geliştiremezler. Öğretmenler, özgürce risk
alabilecekleri, soru sorabilecekleri, kendi öğretmenlikleriyle ilgili olarak
destekleyici ve yararlı geri bildirimler alabilecekleri değerlendirmeden uzak bir ortama
ihtiyaç duymaktadırlar.
Akran eğitimi, öğretmenlerin yardım alma-verme ilişkisi içine girebilecekleri
güçlü bir eğitim sistemidir. Bu sistem öğretmenler arasında, mesleki dayanışmayı
geliştirmekte, mesleki iletişimi artırmakta ve onlara sanatları ile ilgili olarak
aynı dili konuştukları ortak bir yaşantı alanı kazandırmaktadır. Akran eğitimi
sisteminde, sistemin başarılı olmasının ve öğretmenlerin doyuma ulaşarak
öğrenmelerinin sırrı, onların bizzat o süreci sahiplenmelerinde yatmaktadır.
Anahtar sözcükler: Öğretme, mesleki gelişim, öğretimi geliştirme,
öğretmenlerin yalnızlığı, yetiştirme, öğretmenin öğretmene yardımı.