Dr.
Süleyman Sadi SEFEROGLU Hacettepe University, Faculty of Education Department of Computer Education & Instructional Technology Beytepe - ANKARA 06532 |
THE ROLE OF EXPERIENCED TEACHERS IN TEACHER DEVELOPMENT
DENEYİMLİ ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ GELİŞİMDEKİ ROLLERİ
Seferoğlu, S. S. (2000). "The Role of Experienced Teachers in Teacher
Development" [Deneyimli Öğretmenlerin Mesleki Gelişimdeki Rolleri],
Education and Science (Eğitim ve Bilim), 25, (118), s. 9-17.
ABSTRACT
This study investigates teachers' perceptions of teacher development practices in
Turkey specifically experienced teachers' role in improving teaching/learning. It also
looks whether experienced teachers are helping new teachers, and the areas experienced
teachers can help new teachers.
A survey was used to collect data on experienced teachers' role in
teaching/learning, activities in which they are involved, their comments and
recommendations. The population of this study includes all public elementary school
teachers in the province of Ankara, Turkey. A representative sample of 500 subjects from
52 schools was selected.
Responses to the study questionnaire by a sample of 313 public school teachers,
which is a close representation of the population by gender and school type, indicate that
although the respondents overwhelmingly feel that experienced teachers should help new
teachers, almost one half of the respondents believe that experienced teachers do not help
new teachers. Most of the participants think that experienced teachers do not help new
teachers because new teachers are not asking for help, and many of them also believe that
helping new teachers might be interpreted as interference.
Some of the ways the respondents suggested experienced teachers can help beginning
teachers were; giving them moral support and creating an environment in which teachers can
be open and sincere about their problems and fears, inviting beginning teachers to their
classrooms and giving sample lessons, and helping them to get to know their environment.
Keywords: Teaching, experienced teachers, professional development,
improving teaching.
ÖZET
Bu araştırma öğretmenlerin Türkiye'deki mesleki gelişim uygulamaları ile
ilgili görüşlerini ve bu doğrultuda deneyimli öğretmenlerin öğretme-öğrenme süreçlerindeki
rollerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışma ayrıca deneyimli öğretmenlerin
göreve yeni atanan öğretmenlere yardımcı olup olmadıklarına ve yardımcı
olabilecekleri alanları ortaya çıkarmaya yöneliktir.
Araştırmada veri toplamak için bir anket kullanılmıştır. Anket Ankara
ilindeki 52 okulda 500 öğretmene uygulanmıştır. Anket sonuçları öğretmenlerin,
deneyimli öğretmenlerin yeni öğretmenlere yardımcı olmaları gerektiğini düşündüklerini
ancak bunun gerçekleşmediğini göstermektedir. Araştırmaya katılan öğretmenler,
deneyimli öğretmenlerin yeni öğretmenlere; moral destek sağlayabileceklerini,
yaratacakları olumlu bir ortamda onların sorunlarını paylaşabileceklerini, onları
kendi sınıflarına davet edebileceklerini, onlara örnek dersler verebileceklerini ve çevrelerine
uyum sağlama konusunda yardımcı olabileceklerini belirtmektedirler.
Anahtar sözcükler: Öğretme, deneyimli öğretmen, mesleki gelişim,
öğretimi geliştirme.