Dr.
Süleyman Sadi SEFEROGLU Hacettepe University, Faculty of Education Department of Computer Education & Instructional Technology Beytepe - ANKARA 06532 |
Hizmet İçinde Mesleki Gelişim ve Uzaktan Eğitim Teknolojilerinin
Kullanılması
Uzaktan Eğitim
Sempozyumu Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Eğitim ve Doktrin Komutanlığı Balgat-Ankara, 15-16 Kasım 1999 |
Dr. Süleyman Sadi
SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi 06532 Beytepe - ANKARA Web: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/ |
Seferoğlu, S. S. (1999). "Hizmet İçinde Mesleki Gelişim ve Uzaktan Eğitim Teknolojilerinin Kullanılması." Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, sayfa 103-111. Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Eğitim ve Doktrin Komutanlığı. Balgat-Ankara, Aralık 1999.
Bildiri Özeti
Eğitimin geliştirilmesinde öğretmenin rolü
günümüzde herkes tarafından bilinmektedir. Bir toplumun kalkınması için öncelikle
yetişmiş insan gücüne ihtiyaç vardır. Yetişmiş insan gücü ise iyi okullarda
mümkündür. Bir okulun iyi olabilmesi de, yani öğrencilerinin iyi yetiştirilmesi de
öğretmenler tarafından verilen eğitimin kalitesine bağlıdır. Öğretmenin verdiği
eğitimin kaliteli olabilmesi için de öğretmenin bizzat kendisinin iyi yetiştirilmiş
olması gerekir. Öğretmenin iyi olması ise onun hem hizmet öncesinde iyi
yetiştirilmesi, hem de hizmet içinde kendisini geliştirecek olanaklardan
yararlanmasını sağlamakla olasıdır.
Günümüzde uzaktan eğitim teknolojilerinin eğitim alanında bir çok kullanım alanı
bulunmaktadır. Bu teknolojilerin kullanımının öğretilmesi ve yaygınlaştırılması
"meslektaş yardımlaşması" ve "meslektaş rehberliği" gibi
yolların kullanılmasıyla mümkün olabilir. Ayrıca bu teknolojiler kullanılarak
mesleki ve kişisel gelişim gibi konularda da ilerlemeler sağlanabilinir.
Uzaktan eğitim teknolojilerinin eğitim alanında kullanılmaları, webde tek yönlü ve
etkileşimli siteler, tartışma listeleri, telnet, ftp ve CU-SeeMe gibi İnternet
servislerinin kullanımı ve Bilgisayar Destekli Öğretim gibi çok değişik şekillerde
olabilmektedir.
Web ortamında öğretmenlerin ortak sorunlarının tartışıldığı platformlarda
çeşitli sorunlar ve çözüm yolları ele alınabilinir. Öğretmenler web ortamında
arama-tarama yaparak kendileriyle ilgili metinlere ulaşabilirler. Ayrıca bir
sunucu (ör. Listserv) aracılığıyla çeşitli tartışma listeleri kurularak değişik
düzeylerde etkileşimler sağlanabilinir. Kaynak araştırması yapmak ve değişik
konularda bilgi toplama amacıyla öğretmenlerin çeşitli kütüphanelere bağlanmaları
sağlanabilinir. Çeşitli platformlarda bir takım mesleki metinler, eğitimle ilgili
bir takım yazılar ve metinler ortak kullanıma sunulabilinir. Öğretmenlerin bu
sözü edilen hizmetlerden gereği gibi yararlanamamaları durumunda veya bunlara bir ek
olarak bazı mesleki metinler yani öğretmenler için gerekli bilgi kaynakları bir CD
içine kaydedilerek öğretmenlerin kullanımına sunulabilinir.
Uzaktan eğitim teknolojilerinin eğitim alanında kullanılmalarının
gerçekleştirilebilmesi için özellikle Milli Eğitim Bakanlığına çok iş
düşmektedir. MEB uzaktan eğitim teknolojilerinin kullanıma sunulabilmesi için her
şeyden önce gerekli alt yapıyı kurmalı ve finansal destek sağlanmalıdır.