Dr.
Süleyman Sadi SEFEROGLU Hacettepe University, Faculty of Education Department of Computer Education & Instructional Technology Beytepe - ANKARA 06532 |
ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS' PERCEPTIONS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT
SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ GELİŞİM UYGULAMALARI İLE İLGİLİ
GÖRÜŞLERİ
Seferoğlu, S. S. (2001). "Elementary school teachers perceptions of
professional development" [Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki
gelişimleriyle ilgili görüşleri, beklentileri ve önerileri], Hacettepe University,
Journal of Education (Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi), 20, s. 117-125.
ABSTRACT:
This study investigated teachers' perceptions of
teacher development practices in Turkey, specifically teachers' perceptions of the
existence of professional development opportunities, and availability of in-service
activities and usefulness of those staff development opportunities. A survey was used to
collect data. The population of this study includes all public elementary school teachers
in the province of Ankara, Turkey. A representative sample of 500 subjects from 52 schools
was selected.
Responses to the study questionnaire indicate that most Turkish elementary school teachers
have participated in in-service training activities only once or twice during their
career. The results also show that rural school teachers have been less fortunate in
having access to in-service training activities than urban school teachers. The
respondents overwhelmingly agreed that teachers need opportunities to improve their
teaching skills and knowledge.
KEYWORDS: Teaching, professional development, teacher development, teachers'
perceptions, staff development, elementary school, improving teaching.
ÖZET:
Bu araştırma öğretmenlerin Türkiye'deki
mesleki gelişim uygulamaları ile ilgili görüşlerini ve bu doğrultuda
öğretmenlerin, halen var olan mesleki gelişim fırsatlarını, hizmet-içi eğitim
etkinliklerinin öğretmenlere sunulma derecelerini ve yararlılıklarını incelemeye
yöneliktir. Araştırmada veri toplamak için bir anket kullanılmıştır. Anket Ankara
ilindeki 52 okulda 500 öğretmene uygulanmıştır.
Anket sonuçları ilkokul öğretmenlerin çoğunun hizmet-içi eğitim etkinliklerine
bütün meslek hayatları boyunca sadece bir veya iki kez katıldıklarını
göstermektedir. Bir diğer çarpıcı sonuç ta köy okullarında görevli
öğretmenlerin bu konuda daha şanssız olduklarıdır. Sonuçlara göre öğretmenlerin,
öğretmenlik becerilerinin geliştirilmesi için kendilerine mesleki gelişim
etkinlikleri ile ilgili fırsatların sağlanması gerektiğini düşündükleri de ortaya
çıkmıştır.
ANAHTAR SÖZCÜKLER: Öğretme, mesleki gelişim, öğretmenlerin gelişimi,
öğretmen görüşleri, personel geliştirme, ilköğretim, öğretimi geliştirme.