HAVA DURUMU
 
 
      ANKARA     ANKARA

ÇEVRE EĞİTİMİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERE KAZANDIRDIKLARI

             Bu dersi almaya karar verdiğimde; kafamda işleniş olarak böyle bir ders olacağını düşünmemiştim. İlk düşüncem; gelecektik, siz anlatacaktınız, birkaç tane dönem projesi yapacaktık diye düşünmüştüm. Davranışlarımda değişiklik meydana getireceğini hiç tahmin etmemiştim.
Bu değişikliğin nedenleri arasında; yaptığımız gezilerin büyük bir etkisi var. Gelecekte su sıkıntısı çekileceğini düşünmemiştim. Fakat dünya için çok önemli bir sorun haline gelmeye başlayacağını gördüm. Küresel ısınmanın nedenlerini öğrendim ve bunun sonuçlarını yavaş yavaş yaşamımızda hissetmeye başladık. Bunları engellemek için her birimize ayrı ayrı görev düşüyor. Yapmam gerekenlerin farkına vardım.
Musluk tamirini öğrenmemiz bile bizim bu ülke ve dünya için bir faydamız olacağını düşündürdü ve bu bayramda eve gittiğimde damlatan bir musluğu tamir ettim. Bunu yapmak beni çok mutlu etti.
Bu değişiklikleri yapan önemli etkenlerden biri de düzenlenen geziler oldu. Özellikle su arıtım tesisi olduğunu bilmiyordum. Keşke her şehrimizde bu şekilde tesisler kurulabilse. Ayrıca hazırladığımız sunular, yaptığımız kâğıtlar da beni olumlu yönde etkilediler. Geri dönüşüme önem vermeye başladım. Bu konuda da ilerde bulunduğum ya da çalıştığım iş yerinin bu konularda hassas olmalarını isterim. Gerekli taleplerde bulunurum. Çöp kutularının yerleştirilmesi, elektrikten tasarruflu ampuller kullanılması vs.
Fakat şimdi; suyu, elektriği tasarruflu kullanmaya ve kullandırtmaya özen gösteriyorum. Daha az kâğıt harcamaya, çevre dostu ürünler kullanmaya çalışıyorum. Kâğıt, plastik, cam ürünleri yurdumuza bu sene konan özel çöp kutusuna atıyorum. Gerektiğinde arkadaşlarımınkileri de ben atıyorum. Bu dersi almadan önce olsaydı, bunu yapmazdım. Aklıma bile gelmezdi.
Dersi bu şekilde işlemeniz bizim için daha iyi ve verimli oldu. Aynı zamanda eğlendiğimizi de düşünüyorum. Eğlenerek öğrendiğim nadir derslerden biri oldu Çevre Eğitimi.
Bunun için hocam teşekkür ederim.

           Çevre dersini almadan önce açıkçası olaylara bu denli ciddi bakmıyordum. Çevre konusu hayatın her alanında karşıma çıkıyordu. Fakat işin ciddiyetinin farkında değildim.
Bu dersi de tıpkı diğer derslerde olduğu gibi teorik olarak işleyip aralarda vize olarak tamamlayacağımı düşünüyordum. Fakat tamamen yaşayarak öğrendik. Geziler yapıldı. Yeni şeyler bu gezilerden öğrendim. Çevre için yapılan faaliyetlerden haberdar oldum. Arıtma tesisine gittiğimizde ise; işin ne kadar ciddi zorluklar taşıdığını kavradık. İzlediğimiz video kasetlerde de görerek daha iyi öğrendim çevre bilincini.
Bu dersin bende ciddi değişimler yaptığını fark ediyorum. Artık evde ki musluk damlayınca içim sızlıyor. Kombiyi eskiden umursamazken şimdi akşamları kısmak için kontrol ediyorum. Bu duyguları, bu bilinci bende öğrencilerime aktarmaya çalışacağım.
Dersi alıp ezberleyip geçerim diye düşünürken, daha büyük dersler aldım. Hem de yaşayarak öğrendim. Seçmeli ders olmasına rağmen en az devamsızlık yaptığım dersim oldu.

            Çevre dersindeki beklentilerim; çevre sorunlarını ve nedenlerini öğrenmek, çevre bilinci kazanabilmek, çevre konusunda bilgilerimi artırabilmek, çevreyle ilgili ilginç konularda bilgi sahibi olmak, çevre gezilerine katılmak ve daha duyarlı bir yurttaş olabilmek.
Çevre dersindeki kazanımlarım; daha önce çok bilgi sahibi olmadığım için ilgi gösteremediğim çevre sorunlarına artık daha duyarlı davranabilmem. Kağıt yapımı ve musluk tamirini öğrenmem. Yaptığımız geziler sayesinde bir fen eğitimcisi olarak önemli çeşitli kazanımlar elde ettim. Su tasarrufu konusunda önemli kazanımlar elde ettim.
Küresel ısınma, ozon tabakası, atıklar, hava, su, toprak kirliliği konusunda önemli bilgiler edindim. İzlediğimiz CD ve sunumlarda daha önce hiç duymadığım bazı konuları öğrendim. Arkadaşlarımızın yaptığı sunumlardan yeni bilgiler öğrendim.
Dersin sonunda çevreye karşı bireysel olarak bilinçli ve duyarlı olmamız gerektiğini anladım. Herkese çevre bilincinin kazandırılması gerektiğini anladım. Yaptığımız çalışmalar, geziler ve derslerden ilerde suçlu duruma düşmemek için çevreyi korumamız gerektiğini ve gelecek nesillere karşı sorumlu olduğumuzu anladım.

Dersi almadan önce ülkemizin, bazı konularda diğer ülkelerden bu kadar geride olduğunu düşünmemiştim. Örneğin çöp ayırmada çevremde gördüğüm kadarıyla en ufak bir çalışma yok. Oysa ki Almanya'da tonlarca kağıt, cam geri dönüşüme gidiyormuş.
Beni asıl etkileyense küresel ısınmanın bu kadar fazla etkisi olmasına rağmen bu konuda medyanın etkisi çok fazla. Ama sadece korkutmak değil halkın neler yapması konusunda da bilinçlendirmeleri gerekir.
2030 yılı için çok iç açıcı şeyler düşünemiyorum. Haberlerde dinlediğime göre bu az çok sıcak ve kurak olacakmış. Küresel ısınma daha bu seneden kendini gösterdi. Şimdiden etkilerini hissediyoruz.

        Çevre eğitimi dersinde öncelikle biz eğitimciler olarak ileriki nesillere, çocuklarımıza ve öğrencilerimize nasıl çevre bilinci kazandıracağımızı öğrendim. Bu dersi almadan önce, ozon tabakası, sera gazları, küresel ısınma gibi kavramları sadece kulaktan duyma bilgilerle biliyordum. Ama dönem sonunda çevre bilincim gerçekten daha çok gelişti ve çevremizde korunmaya ve tasarrufa yönelik gerçekten bilinçlendim.
Gitmiş olduğumuz gezilerden de elektrik tasarrufunu, su tasarrufunu ve arıtım işlevlerini; Elektrik İşleri Dairesi Başkanlığı ve Su Arıtma Tesislerini de gördük. Bundan sonra çevremizde daha bilinçli olmayı, 1 lt de olsa suyu hiçbir zaman boşa harcamayı, açık olan bir ışığı 5 dakikada olsa odayı terk ederken kapatmayı vs. çok fazla özveri istemediğini bilinçlendik.
Birde son derste arkadaşlarımızın istediği yerli malı konusu da benim çok hoşuma gitti. Yerli malı kullanmanın hem enerji tasarrufuna katkısını hem de ülke ekonomisine katkısını görmek de güzeldi.

         Çevre dersinden anladığımız aslında çevremizden bir haber yaşadığımız her ne kadar içinde gibi yaşasak da aslında yaşamak değil katletmek üzere hareket ettiğimizdi. Derste gördüğümüz uzak sandığımız tepelerin aslında dağ olduğu ve sonumuzu kendimizin hazırladığımız olduğu oldu.
Bu dört ay sonunda aldığımız eğitimle kendimizi nasıl bir gelecek hazırlamaya başladığımızı anladık ve gelecek nesillerin yaşamaya, doğaya ve güzel bir hayata hakları olduğunu anladık. Güzel bir gelecek için artık neler yapıp, neler yapmayacağımızı öğrendik.

Bu ders ile çevre bilincini kazandığımı düşünüyorum. Çünkü gerçekten çevre sorunlarını bu dersimizde ayrıntılı bir şekilde gördük. Yapılan geziler ve projeler çevre bilinci kazanmamızda etkisi çok büyük oldu. Dersin tek kötü yanı sabah 8:30'da ve bölümün taa kampüsün sonunda olması ve derse gidene kadar baya yol kat etmemdi. Bunun dışında her şey çok güzeldi. Çevremizin ne kadar değerl, olduğunu ve bunun bizim en değerli hazinemiz olduğunu öğrendim. Bu hazinemize zarar vermeden yaşamanın ne kadar önemli olduğunu da pekiştirdim. Derslerde kullanılan videolar beni çok etkiledi. Bu videolarında çevre eğitiminde çok yararlı olduğunu gördüm.

           Çevre dersini almadan önce çevreye, çevrem deki olaylara karşı karşı daha duyarsızdım. Daha doğrusu çevre sorunlarının bu derece büyük sonuçlar doğurduğunu bilmiyordum. İnsanların bilinçsizce ve duyarsızca, sırf kendi kişisel çıkarları için doğayı, bu kadar mahvedeceklerini, birçok güzelliği yok edeceklerini açıkçası, zararın insanlık için bu kadar kötü sonuçlar doğurabileceğini düşünmüyordum. Çevre dersinde çok bilinçlendiğimi ve çevre konusunda daha duyarlı hale geldim. Çevremize bilerek veya bilmeyerek nasıl zarar verdiğimizi gördüm. Yaptığımız bu hatalardan ders çıkarmazsak ve bilinçlenmezsek gelecekte büyük sorunlarla karşılaşmamız mümkün. Örneğin; küresel ısınma konusunda acil tedbirler almamız gerekmekte ve bu konuda herkesi bilinçlendirmeliyiz.
Ormanların gün geçtikçe yok olmasını engellemeliyiz. Çevre dersini aldıktan sonra her su israfı gördüğümde gelecek nesillerin susuz kalıp hastalandıklarını, elektrik tasarrufu yapılmadığında enerjimiz gün geçtikçe tükendiğini, sıkılan parfümlerle ozon tabakasının biraz daha delindiğini ve yerlerdeki çöplerin çok uzun zaman doğada yok olmadığını düşündükçe kendimi suçlu hissediyorum.
Artık kendimiz ve gelecek nesiller için çevreyi temiz tutmalıyız. Çevre dersinden beklentilerim bilinçli olmak ve çevremde olup bitenleri öğrenmekti. Beklentilerim de karşılandı. Sinan Hocam katkılarınızdan dolayı size teşekkür ederim. Sayenizde gözüm açıldı desem yeridir.

             Bu dersi almadan önce plastik, metal, cam vb. maddeleri çöpe atıp geçerdim. Bunların geri dönüşütürlebilir olduğunu biliyordum. Ama önemsemiyordum. Artık daha duyarlıyım. Bu tür maddeleri attığımızda doğada yıllar, hatta yüzyıllar geçmesi gerektiğini görünce daha duyarlı hale geldim. Bu dersi alırken çevreye bakış açımın değiştiğini fark ettim. Ben yurtta kalıyorum. Bir gün elime çöp poşeti alıp, bizim katta çöpe atılmış bütün plastik şişeleri topladım ve koca poşet dolup taştı. Çevremde ki insanların ne kadar duyarsız olduğunu gördüm.
Sürekli küresel ısınma sözlerini duyuyordum. Ama bu konu hakkında ayrıntılı bilgiye sahip değildim. Derste bu konuları ayrıntılı işleyince daha bilinçli hale geldim.
Atık su, içme suyu arıtma tesislerine, enerji işlerine gittik. Buralara yapmış olduğumuz gezilerde de birçok şeyin farkına vardık. Çevrenin bize dost olduğunu, yeter ki bizim onu nasıl kullanmamız gerektiğini fark ettik.
Yapmış olduğumuz kirliliklerin nelere neden olduğunu gördük. Hava, su, toprak kirlilikleri ve sonucunda doğal dengenin bozulması. Bir çok hayvan türünün bizim etkilerimiz sonucu neslinin tükenmekte olduğunu gördük. Doğada ki en küçük sorunun bütün ekolojik dengeyi etkilediğini fark ettik.
İyi ki bu dersi aldım diye düşünüyorum. Umarım herkes bu ve bunun gibi dersleri alarak biraz olsun bilinçlenirler. Herkes kendi yapmış olduğunu temizleyip, kaldırırsa sorun diye bir şey kalmayacaktır.