HAVA DURUMU
 
 
      ANKARA     ANKARA

ÇEVRE EĞİTİMİ DERSİNİN ÖĞRENCİLERE KAZANDIRDIKLARI

         Başlarken; yaşamımızı devam ettirdiğimiz çevreye karşı bende herkes kadar duyarlı olduğumu savunurdum. Dönem başında Çevre Eğitimi dersi açıldığında mutlu oldum. Bu dersi almam hem birey olarak bana çok şey katacaktı hem de öğretmen adayı olarak, zengin bir yaşantı kazanmamı sağlayacaktı.
Öğretmen merkezli bir ders olacağını düşünmüştüm.
Bitirirken; başlarken ki düşüncelerimden çok farklı şeylerle karşılaştım. Dersin işlenişini, düzenlenecek gezileri, yapacağımız sunuları anlattığınız zaman çok sevindim.
Su arıtma tesisine yaptığımız gezide baraj sularının hangi aşamalardan geçip evlerimize geldiğini, hangi işlemlerden geçtiğini görmüş olduk. Diğer gezinin de elektrik - su tasarrufu konusunda bize çok şey kattığını söyleyebilirim.
Artık yurtta mutfağın ya da koridorların ışığını, gereksiz olduğu zamanlarda kapatıyorum. Mutfakta çeşmeyi boşa akıtan arkadaşları uyarıyorum. Açık muslukları kapatıyorum. Şimdi daha bilinçli bir birey oldum. Bu konularda bizi bu derece bilinçlendirdiğiniz için hocam, size çok teşekkür ederim. Özellikle dersi sadece sınıfta değil, yerinde inceleme yapmamızı sağlayıp daha kalıcı bilgiler edinmemizi sağladığımız için ayrıca teşekkür ederim.

         Sevgili Sinan Hocam;
         Öncelikle bu dersin toplumumuz için ne kadar önemli dersi almamla bir kez daha fark ettim. Bu dersten öğrendiklerimle ilerde çocuklarıma daha sağlıklı bilgiler aktaracağımı ve onları daha bilinçli yetiştireceğimi düşünüyorum.
Bu dersi verdiğiniz için size sonsuz teşekkürlerimi sunar ve ilerde daha büyük kitlelere ulaşmanızı temenni ederim.

NE UMDUM, NE BULDUM?
         Saygı değer Hocam;
Dürüst olmam gerekirse seçmeli dersleri seçeceğim zaman programıma uyan 2 dersten birini seçmem gerekiyordu. Daha önce çevre dersini almak hiç aklıma gelmemişti. Sadece daha önceki Biyoloji derslerinden sizi tanıdığım için tercihim dersinizi seçmek oldu. Çevre dersinin bu denli önemli olduğunu tahmin edememiştim. Beklentisiz geldiğim bu dersten çok memnun ayrılıyorum.
Çevre bilincine sahip olduğumu düşünüyordum. Ancak değilmişim. Çok farklı şeyler öğrendim. Artık yerde çöp görsem içim sızlıyor.
Her şey için teşekkür ederim. Bu ders bence seçmeli ders değil, temel ders olmalıdır. Sizin pozitif enerjiniz de dersi zirveye taşıyor.

 

           Çevre Eğitimi dersi süresince çevre hakkında bilinçlendiğim kadar; nasıl çevre konusunda bilinçli bireyler yetiştirileceğini düşünme ve öğrenme şansım oldu. Sinan hocamdan gördüğüm ve düşüncelerime göre çevre eğitimi dersi bilişsel, duyuşsal olarak verilmeli.
Bu dersi açan ve sabırla bir şeyler öğretmek için çırpınan Sinan Hocamıza teşekkürü bir borç bilirim.

            Bu dersi alamadan önce kanalizasyon sularından temiz su elde edildiğini, enerji tasarruf yöntemlerini, küresel ısınmanın ne olduğunu bilmiyordum.
Küresel ısınma hakkında toplum bilinçlendirilmelidir. Bir kısım insanlar kabul edip dikkat ederler. Bir kısım insanlarda bencilce düşünürler. Bu nedenle sadece çözümleri bireylere bırakmayıp devletin olaya el koyması ile ve aynı şekilde uluslar arası ortak kararlar alınmasıyla olacağını düşünüyorum.

 

             Bu dersi zaten size yalvararak almıştım. Çünkü dersin benim meslek hayatımda ve normal hayatımda bana çok faydası olacağını biliyordum.
Beklentilerimi de tabi ki karşıladı bu ders. Artık çevre bilinci olan bir insanım. Elimden geldiğince de herkese çevre bilinci kazandırmaya çalışıyorum. Öğretmen olacak olmam bu bilinci, daha fazla kişiye kazandırabilmem açısından bir avantaj tabi ki.
Hatırlıyorum 1. sınıfta bizi bütün hocalarımızla tanıştırdıklarında siz kendinizi tanıtmadan önce bizi çevreyi kirletmememiz konusunda uyarmıştınız. Bende öğretmen olduğumda kendimi tanıtmadan, daha doğrusu her fırsatta öğrencilerime çevre bilinci kazandırmaya çalışacağım. Sizin öğrencinizim ne de olsa…

            Çevre Eğitimi dersi benim gözlerimi açıp etrafımda olup bitenleri görmemi, dikkat etmemi sağladı. Tahminimce her insanda var olan bir çelişkinin bende de var olduğunu gösterdi. Öğretmen olunca amacım matematiği sevdirmek ve en iyi şekilde öğretmekti. Ancak bu dersten sonra bu kritere bazı şeyler eklemem gerektiğini gördüm. Öğrencilerime çevrelerine duyarlı olmaları gerektiği bilincini kazandırabileceğimi anladım.
Bu derste öğrendiklerimizi daha sonra hayatımızda kullanabileceğimizi biliyoruz. Ancak derste o an alabildiğimiz bilgiler bize kalıyor. İsteyen öğrencilere kaynaklarımızın çoğaltılmasına izin vermemiz daha iyi olurdu.

            Atık kağıdın geri dönüşümden yararlanmakla başlayan ders benim için inanılmaz güdüleyiciydi. Pilleri çöpe atarken vicdanım sızlıyor artık. Artık Tv’yi bekleme modunda bırakmıyorum. Ne kadar çok enerji kaybına neden olduğunun farkına vardım. Ve su.. nasılda umursamaz ziyan ettiğimiz hayat kaynağımız. Tıraşımı bir tasla, dişimi fırçalarken bir bardak kullanıyorum.
Davranışlarımda ki en büyük değişikliğin nedeni en başta Sinan hocamdı tabi ki. Akıcı anlatışı, ders dışında gösterdiği babacanlıkları… Yapmış olduğumuz atık kağıttan, musluk tamirine, sunulara kadar, yaptığı gezilerle bilişsel öğrenmelerimizi, duyuşsal öğrenmelere çeviriyordu.
Bu ders seçmeli ders olmaktan çıkmalı. Çevre konusunda çocuklarıma ve öğrencilerime öğretecek çok şeyim var ve bunu yapacağıma inanıyorum. Hocamdan öğrendiğim gibi “biz çevreyi atalarımızdan miras almadık, çocuklarımızdan ödünç aldık.” Bu derste bana sağladıklarından dolayı Sinan Erten hocamıza sonsuz teşekkürler…


              Çevre dersine girmeden önce enerji tasarrufu, küresel ısınma,sera gazları,ozon tabakasının incelenmesi,kyoto protokolü,çevre bilinci denen kelimelere çok uzak olduğumu derse girdikten sonra anladım.Derse girmeden önce kendi adıma çok duyarsız olduğumu anladım.Ben 1 lt harcamışım,odanın salonun ışığı açık kalmış,banyoya girdiğimde fazla su harcamışım umurumda değildi.Ama ilerleyen yıllarda su yüzünden savaşların çıkabilme ihtimalini duyunca artık fazla su harcamamaya dikkat ediyorum.Beni en çok geziler etkiledi.gezilerde birçok şey öğrendiğimi düşünüyorum.Su arıtma tesisi,içme suyu arıtma tesisi,elektrik işleri daire başkanlığı benim ufkumu açtı.Artık evde terör estiriyorum.Elektrik mi açık kalmış,su mu açık kalmış hemen uyarıyorum.Arkadaşlarda benim bu halimden az da olsa örnek alıyorlar.Suyumuz bitiyor,enerjimiz azalıyor diye ümitsizliğe kapılmıyorum.Çünkü çözüm yollarını öğrenmeye çalıştık.Öğrendiklerimizi başkalarına da aktarabilirsek ne mutlu bize!Ama bu konuda duyarsız insan çok fazla.Yerli malinin önemini anlamakta çok hoştu.Yerli malının kullanılması ile ilgili çocuklara çevre bilinci nasıl verilir öğrendik.Çocukların bilinçlenmesi çevremizin ve dünyamızın daha güzel olmasına sebep olur.Büyük bilinçsizlikleri ne yapacağız onu bilmiyorum.Herkesin bilinçlenip dünyamızı mutlu,huzurlu,sulu bir yaşama götürmesi dileğiyle…

           Toplumun tüm kesimlerinde çevre bilincinin geliştirilmesi,çevreye duyarlı, kalıcı ve olumlu davranış değişikliklerinin kazandırılması ve doğal, tarihi,kültürel, sosyo-estetik değerlerin korunması, aktif olarak katılımın sağlanması ve sorunların çözümünde görev alması gerekmektedir.Gerek anayasamızda gerek ilköğretimde başlayıp yükseköğretime kadar bütün eğitim basamaklarında bunun yeri ve önemi defalarca vurgulanmaktadır.Bizde bu dönem sizin sayenizde belki de öğrenim hayatımı boyunca alacağımız son çevre dersini aldık.Ben bir dönemi değerlendirecek olursam bence çok eğlenceliydi yani dersin içeriğinin güncel hayata dönük olması ve bizim de dersi bu bakış açısıyla işlememiz beni derse bağladı diyebilirim ki devamsızlık haklarımı kullanmayışımda bunun en güzel dönütü olsa gerek.Bu dönem boyunca 2 gezi düzenledik,hem eğlenceli geçti hem de beklide hiç görmesi nasip olmayacak olan iki yer gezdik.Ve gezerek öğrendik.Ezberlenen bilgi unutulur ya da anlatılan bilgi fazla önemsenmez ve insan okulda öğrendiklerini çoğu zaman gündelik yaşamına entegre etmez ama bu geziler sayesinde önce geri dönüşümün ne kadar aşamadan geçmesi sora enerji tasarrufuyla ilgili aldığımız seminer sayesinde yaşamıma entegre edebildim.
Ben sınıfta ki herkeste de azcık olsun böyle olduğunu düşünüyorum.benim genel olarak bu ders sonucunda çıkardığım sonuç,çevreyle ilgili olarak, tüm bireylerin hak ve görevleri bakımından çok büyük önemi olan çevre bilincinin ve duyarlılığının geliştirilmesi için, çevre eğitiminin çok ciddi bir şekilde ele alınıp uygulanması gerekmektedir.
Bunun yanında kitaptaki konuları da işlememiz teorik olarak da öğrenmemize yol açtı.Aynı zamanda izlediğimiz videolarda gerek bitkiler gerek hayvanlar hakkında bilmediklerimizi öğrenmemizi sağladı.Bunu dışında bir de ilerde ev hayatımızda her anında lazım olabilecek olan musluk tamirini gördük.Yine her grup sunumunu yaptı.Bizim sunumumuz gerek araştırma safhasında gerek hazırlama ve sunma safhalarında çok eğlenceliydi.Ders içinde bir de kağıt yapmıştık ve raporlarımızı da yazıp size ilettik.Kağıt yapmamızın amacı geri dönüşümün önemini kazanmaktı.Bir bütün olarak düşünürsek dersi bir sürü değişik öğrenme ortamında bulunduk,ve değişik materyallere yararlandık.Bu da öğrenme çeşitliliğini arttırdı.Dersin bize kazandırdıkları bu yöndeydi.
Dersten beklentilerim açıkçası bu kadar büyük değildi.Bu kadar çok şey öğreneceğimi düşünmüyordum.Derste siz anlatırsınız bizde çalışır sınavda yaparız diye düşünüyordum,ama hiç beklediğim gibi olmadı.Beklediğimin aksine aktif bir öğrenme gerçekleşti.
Genel olarak güzel bir dönemdi,her şey için size çok teşekkür ederim…

 

            Bu dersi alırken arkadaşların tabiri ile zevkli geçecek bir ders idi.Yinede öncelikle nasıl geçerim diye düşünmüştüm.Derse düzenli olarak devam edersem çevre ile çok şeyi öğreneceğimi söylemişlerdi.Yapılan çevre gezileri,izlediğimiz filmler,projeler bana bu konu hakkında daha çok bilgi sahibi ola fırsatı verdi.Yaptığımız gezilerden birinde dönüşümün çok zor olduğunu ve düşüncesizce akıttığım suların nasıl aşamalardan geçerek geri dönüştüğünü gördüm.yurtta kaldığım için önüme gelen arkadaşıma gezileri anlattım.Enerji tasarrufu ile ilgili gezide bence özellikle 4.sınıf öğrencileri için çok iyi oldu.Muhtemelen okul bitecek ve evlenirken eşya alırken dikkat edilmesi gereken hususlar var.Bunların öğretilmesi sağlandı.Dersi aldım için çok mutluyum.Büyüklerim hep “eğer anlatan kişi kendisi yaşamıyorsa karşısındakine yansıtamaz”der.Size yaşadınız ve önemsediğiniz için bize de yaşattınız.Teşekkür ederim.

            Çevre dersini alırken Sinan Hoca öyle çok ders işlemez diye düşünmüştüm.Ancak yanılmışım.Hocamız 8.40 da gelip 11.20 ye kadar işliyor.Böyle rapor falan hazırlayacağımı da ummamıştım.Her gezinin raporunu hazırladık.Derslerde şunu fark ettim.Tamam hepimiz çevreciyiz ama neden çevreciyiz onu bilmiyoruz.Bilsek çevreci oluşumuz sözde kalmaz hayata geçiririz.Çevre dersi almadan önce su tasarrufuna,enerji tasarrufuna,atık pile,atık plastik,cam şişeye karşı bu kadar duyarlı değildim.Bir kere yapsam bir kere yapmıyordum.Suyun bu kadar az kaldığını,küresel ısınmanın bu derece ciddi boyutta önemli olduğunun farkında değildim.Ancak şimdi farkına vardım.Kyto protokolü,günden 21 ne bilmeyecektim.Şimdi biliyorum.Ben çevre dersini almasaydım,küresel ısınmanın sadece gazete de,haberlerde çıkan kısmını bilecektim.Ama şimdi daha net biliyorum,anlıyorum.Ben Akdeniz bölgesinde yaşıyorum.Şu anda orda bir su sıkıntısı yok.Evde babama suyun önemini anlatmaya çalıştığımda babam şimdi bizim öyle bir sorunumuz yok diyor.Hep bu düşünceler yaşıyoruz.Bize dokunmayan yılan bin yıl yaşasın.
Birde Sinan Hocamın dersinde Almanya’yı örnek vererek,kendisinin hayatına geçirdiği çevre davranışlarını örnek vermesini isterim.Hocamız tabi ki iki-üç örnek verdi ama bunlarla sınırlı kalmamalı…

            Çevre dersinde bugüne kadar adını sık sık duyduğum fakat anlamını bilmediğim,önemini kavramadığım birçok yeni şey öğrendim.Günlük yaşamımızın için de fakat fark edemediğimiz,önemsemediğimiz bir çok şeyin aslında ne kadar önemli olduğunu fark ettim.Birçok kişinin “devletin malı deniz,yemeyen ….” Diyerek yaptığı istafların aslında kendi cephelerinden çıktığını biliyorum.Bu derste çok şey öğrendim.Fakat bizler Türk vatandaşları olarak biliriz ama uygulamayız.Odadan çıkarken ışığı kapatmayan birey kapatması gerektiğini bilmiyor mu?Biliyor.Ama yinede açık bırakılıyor.Biz insanlar bir şeyleri kaybetmeden değerini anlayamayız.Ama bu sefer ki büyük bir felaket.Çünkü bu şeyi kaybedince ahlayacak bizler olmayacağız.

            Çevre Eğitimi dersine başlarken ders sorumlumuz YRD.Doç.Dr.Sinan Erten bize bu dersin amaçlarından,konuları işlerken kullanacağı yöntem ve etkinliklerden,bizlere vereceği proje konuları olacağından bahsetti.O gün ben bu dersin aslında düşündüğümden daha farklı hatta eğlenceli geçeceğini tahmin etmiştim.
Çevre nedir?çevre bilimi nedir?çevre bilinci nedir? Gibi tanımlamalar yaptıktan sonra çevremizi tehdit eden bir takım olaylar üzerinde durduk.Hatta günlük yaşantımız da işimize yarayacak musluk tamiri yaptık.Amaç çevre bilincini öğrenmekti.Bilgileri yalnız teorik değil,yaşantıma geçirebilecek şekilde öğrendim ve ileride öğrencilerime bilgisayar eğitimi verirken onlara duyuşsal anlamda da ve çevre bilincini aşılayacağım.Çevre sorunları globaldir ve çevre bilinci yetişen her bireyde olmalı ki dünyamı yaşanılamaz hale gelmesin….

          Çevre dersini almadan önce;dünyadaki yok olmanın,çölleşmenin,yok ettiğimiz güzelliklerin farkındaydım ancak bilinçli değildim ve engellemek için bir damla da ben eklemiyordum.Çölleşmenin hızlandığını biliyordum ancak şu an tahminlerimizden çok ok fala hızla çölleşme olduğunu biliyorum.Geri dönüşüm konusunda daha bilinçli davranıyorum.Şarjlı pil kullanıyorum,odadan çıkarken ışığı kapatmamaya vicdanım el vermiyor.Ucu benim ekonomime dayanmayan şeyleri de önemsiyorum.Özellikle yurtta açık ışık kalmamasına daha çok dikkat ediyorum.En önemlisi de yavaş yavaş yok olan bu dünyayı kirleten tek şeyin insanoğlu olduğunu biliyorum.Bu dersle 40 kişi bilinçlendi.Ben öğretmen olunca nice 40 kişiyi bilinçlendirecem.Ancak insanların eğitimiyle,bilinçlendirilmesiyle istediğimiz çevreye sahip olabiliriz.

         Çevre Eğitimi dersini almadan önce bu dersin çevreye karşı olan davranışlarını büyük ölçüde değiştireceğini düşünmüyordum.Çünkü kendimi çevre hususunda oldukça bilinçli sanıyordum.
Haftalar ilerdikce çevrenin ne kadar önemli olduğunu anladım ve çok fazla yanıldığımın farkına vardım.Her dersin sonunda çevre problemlerinin üzüntüsünü ve öğrendiğim çözümlerinin sevinçlerini bir arada yaşadım.Doğrusu çevremizin bu kadar kötü bir halde olduğunu, bu kadar yıprandığını, bize daha uzun yıllar hizmet edemeyeceğini bilmiyordum.Önlemler alınmadığı takdirde gördüm ki;”hayati sıvı” diye nitelendirdiğimiz su her şeyden daha değerli hale gelecek,su için savaşlar yapılacak,kanlar dökülecek.Çevre Eğitimi Dersini almadan önce suyun biteceği,ormanların tükeneceği kolay kolay aklıma gelmezdi.Benim günde 1 lt sudan ne olur ki dediğim,dünya üzerinde birçok insanı düşündüğünde ne kadar ton su yapıyor düşünmemiştim.
Artık çok iyi bildiğim bir şey var BU GÜZEL DÜNYADAN BİR TANE ONA ZARAR VEREN YA DA KORUYAN 7 MİLYAR İNSAN VAR.SEÇİM SİZİN.

          Çevre dersi almadan önce çevreme dar bir açıyla bakıyordum.Çevre dersini aldıktan sonra çevreme geniş bir açıyla bakmaya başladım.
Çevre dersini almadan önce dersin işeyişiyle ilgili pek düşünmemiştim.Çünkü her derste olduğu gibi klasik bir şekilde ders işleyeceğimizi düşündüm.Hoca sınıfa gelir bir çok şey anlatır ve ders bittiğinde anlatılanlar sadece orada kalır.
Ama benim çevre dersimde böyle olmadı.İlk günkü dersimiz bile çok güzeldi.Çevre hakkında konuştuk,neler yapacağımızı,dönem içinde ne gibi etkinlikler yapacağımızı konuştuk ve sonra bahçeye çıkıp bir dramayla tüm arkadaşlarımızla ve hocayla ve bir sürü arkadaşımla tanışmıştım.Çevre dersimizde yapılandırıcı uygulayacağımızı hiç düşünmemiştim.Her sabah derslerine merak ve heyecanla gittiğim derslerden biriydi.
Bu dersimizde yaptığımız geziler sayesinde birçok şeyi yaşayarak öğrendim.En iyi öğrenme biçiminin yaşantı sonucu gerçekleşen öğrenme olduğun bizzat yaşayarak öğrendim.
Yapmış olduğumuz su arıtma tesisatı gezisinde bize ulaşan ve kullandığımız suyun ne kadar zor koşullar altında geldiğini ve temizlendiğini gördüm.Daha önce suyu kullanırken suyun nereden geldiğini,hangi aşamalardan geçtiğini hiç düşünmemiştim.Ama artık suyun ne zorluklarla bize ulaştığını öğrendiğim için suyu kullanırken daha tutarlıyım.
Enerji verimliliği eğitim tesisine gitmekle daha geniş düşünmeye başladım.Ve enerji verimliliği açısından bilinçlendim.Benim o geziye gitmem Türkiye’de ki bir evde hatta tanıdıklarının evlerinde de enerji tasarrufunun başlamasını sağladı.Çevre dersi alan öğrencilerin tümünde de bu şekilde olduğunu düşünürsek Türkiye’nin enerji tasarrufu açısından bilinçlenmiş ve kalkınmada bir adım daha ileri gitmiş olacağına inanıyorum.
Düşünceme göre tüm öğretmen adaylarının olması gereken bir derstir.Çünkü biz öğretmen adayları gelişme çağındaki çocukları yetiştirebileceğimiz için önce onlarla başlayıp çevre bilinci insanlara aşılamalıyız.Böylece dünyamız yaşanabilir bir hale gelir.