E-Ticaret Dünü Bugünü
Türkiye’den Örnek Uygulamalar
İnternet; dünya çapındaki hızlı
gelişimine parelel olarak, ülkemizde de yaygın kullanılmaya başlamıştır. Bu
yaygınlaşma, özellikle ticari alanda daha hızlı gerçekleşmektedir. Bu aşamada,
dünyada ve Türkiye’de yeni bir ticaret platformu doğmuş oldu. Ve buna bağlı
olarak da bu platforma uygun bir ticaret tarzı olan Elektronik Ticaret/Online
Shopping olgusu ortaya çıktı.
Ticari
işletmeler, ilk zamanlar, internetin sağladığı tanıtım-pazarlama olanaklarını kullanmaya
başladılar. Son dönemde ise buna ilave olarak internet üzerinden elektronik
ticaret olanağını da yaygın bir şekilde kullanıma geçirdiler.
Bu yaygınlaşmayı sağlayan en önemli faktör,
İnternet’in hem satıcılar hem müşteriler açısından, hem de stok kontrol gibi
firmalara özel önemli avantajlarının olmasıdır.
- Satıcı açısından en önemli avantajlar; ürünlerinin veya hizmetlerinin, pazar sınırı olmaksızın dünya çapında, kapsamlı, doğrudan, etkileyici bir tarzda sunumu ve bu sunuma bağlı olarak satışıdır. Ayrıca bu işlemler için gerekli olan zaman ve personel ihtiyacının (dolayısıyla maliyetin) minimuma indirilmesidir.
-
Alıcı
için; aradığı ürün ya da hizmeti, kendi istediği bir
zaman diliminde, pek çok alternatifi bir arada görerek, kısa sürede, ikinci bir
kişinin müdahelesine gerek kalmadan bulma ve satınalma olanağı,
-
Firmalar
için; üretim – stok – finans kontrolü için bu güne
kadar yaptıkları yatırımları birarada ekonomik olarak kullanma imkanları
doğmuştur.
Türkiye’de
ilk E-Ticaret uygulaması 1996 yılının 2. Yarısında hazırlananıp yeni yıl ile
birlikte ocak 97’de yayına sunulan Remzi Kitabevi’nin Prizmanet tarafından
hazırlanan e-dükkanıdır.
İnternet’in
ülkemize yeni yeni yaygınlık kazanmaya başladığı 1996 yılında firmaların
İnternet ile ilgili konulardaki bilgi yetersizliğinden kaynaklanan şüpheleri
oldukça fazlaydı.
Bugün
bile İnternet adresi (domain name), e-posta hesabı bulunmayan sektöründe önemli
yerlere sahip pek çok firmanın bulunduğu düşünülürse, 96 yılında Remzi Kitabevi
ve Prizmanet tarafından atılan adımın nedenli güç bir sürecin sonucu olduğu
tahmin edilebilir.
Üstelik
o dönemde e-ticaret alanını hazırlayan ekip olarak bizi bekleyen başka bir
güçlük gerekli yazılımın sıfırdan yazılmasıydı. E-ticaret henüz filizlenen bir
olgu olduğu için mevcut hazır programların İnternet’de ticaret için orta
ölçekli firmaları hedefleyenlerinin çok eksiği bulunmaktaydı. Nispeten eksiği
az gözüken yazılımlar ise bankalar, menkul değer firmaları gibi büyük bütçeli
kurumlara dönük farklı ve fazla özelliği barındıran alınamayacak denli yüksek
bedelli yazılımlar olarak dükkan sahibi olmak isteyen kurumun karşısına engel
olarak çıkıyordu.
Prizmanet
ekibi tarafından sıfırdan yazılan Türkiye’nin ilk E-ticaret alanı yayın hayatına
başlamadan önce dükkan sahibi firma tarafından daha çok bir prestij alanı
olarak görülmekteydi. Ancak yayına baladığı 97 ocak ayından itibaren Remzi
Kitabevine getirdiği yeni ve ilginç iş olanakları, satış hacmi sayesinde
prestijden öte yeni bir satı platformu olduğunu kanıtladı.
E-ticaret’in
bugününe gelince, 98 yılında İnternet ve E-ticaret ikilisini ayrılmaz bir parça
olarak hayatlarımıza girdi. Statik web sayfalarının yenilenme sıklıklarının
düşüklüğü, İnternet kullanıcılarının boş lafa değil gerçek faydalar değer
vermesi, pek çok ülkeden pek çok fürmanın yarıştığı İnternet’de web sayfanıza
gelen ziyaretçilerin daha ilk ziyaretlerinde sizinle ve ürünlerinizle eksiksiz
kontak kurmasının zorunluluğu bu sürece katkıda bulundular.
E-ticaret
uygulamalarının farklı kullanım alanlarından bahsedeceğim bölümde daha detaylı
olarak bu konudan da bahsedeceğim.
E-ticaret’in
Türkiye’deki durumunu rakkamlarla belirtmek sanırım en doğrusu olacaktır.
1997 yılında Ticaret alanı olan bir
firmalar:
Rakkam ve isimler verilecektir.
1998 yılında E-ticaret alanı olan
firmalar:
Rakkam ve isimler verilecektir.
Bu bölümde aynı zamanda cirolara dönük
rakkamlar verilecektir.
1- Son Kullanıcıya
doğrudan satış
E-Ticaret alanı demosu; ziyaretçilerin nasıl alış veriş yaptıkları ve dükkan sahibinin nasıl bilgi girip rapor aldığı gösterilecektir.
E-ticaret
en yaygın olarak son kullanıcıya ulaşmak için kullanılıyor. Bu anlamda yatırım
yapan firmaların bir kısmı prestij için fazla bir beklentileri olmaksızın
e-ticaret’e yatırım yapıyorlar.
Ancak
E-Ticaret’den asıl faydayı sağlayan firmaları 3’e ayırabiliriz.
a)
Geleneksel reklam ve
pazarlama olanaklarına büyük fürmalar kadar kaynak ayıramayanlar,
b)
Geleneksel satış
kanallarının yanına üretim fazlalarını eritebilmek için farklı kanallar eklemek
ihtiyacında olanlar,
c)
İnternet’in gelecekteki
zorumluluğunun bugünden bilincinde olup öncü konumlarını korumak için bu alana
yatırım yapanlar.
Burada
hatırlatmak istediğim tarihi bir gerçek var. Avrupa kıtası sömürgecilik ve
bundan gelen kaynak ile endüstri devrimini başlattığı dönemde Dünya’da pek çok
farklı ülkenin aynı sömürgelere ulaşma, aynı kıtaları keşfetme olanağı maddi ve
tenik açıdan vardı. Bunların iki örneği Çin ve Osmanlı İmparatorlu’ğudur. Ancak
neden diğer devletler değilde, avrupa devletleri bu arayışa girdiler? Aslında
cevap çok basit. Çünkü Çin ve Osmanlı gibi imparatorluklar mevcut ticaret
yollarının kontolülünü ellerinde bulunduran ve kurdukları düzen sayesinde açlık
ve yokluk çekmeyen ülkelerdi. Oysa Avrupa o dönemde içine düştüğü sıkıntıdan
ancak yeni bir ticaret yolu bularak çıkabilecek halkının sıkıntılarını ancak bu
şekilde giderebilecekti.
Tıpkı
çince de olduğu gibi kriz fırsat demektir. Tarihte hiç bir ülke ve kişi
zorluklarla karşılaşmadıkca yeni bir çıkış yolu arama ihtiyacı duymamıştır. Bu
anlamda İnternet geleneksel yapının ağır şartlarını yerine getiremeyecek genç
ve dinamik girişimcilere yarattığı olanaklarla zaten gündemimize oturdu. Küçük
bir garajdan başlayarak bugün kü iş hacmine ve saygınlığına kavuşan Amazon
bunun en bilinen örneği.
Tüm
dünya’ya mal satmak, hemen hemen herkesin karşılayabileceği bedellerle dükkan
sahibi olmk gibi avantajlarının yanısıra İnternet akıllı girişimcilere
rakiplerine ulaşamayacakları farklar atmak fırsatı tanıyor.
Bunun
en güzel iki örneği ise Türkiye’nin ilk e-ticaret uygulaması olan Remzi
Kitabevi ve İlk kez İnternet’te beyaz eşya gibi zor bir ürünü satmaya soyuna
Teba’dır. Bu öncü kuruluşların ilk’leri hep hatırlanacaktır. Bunun gibi pek çok
güzel ve parlak fikir hafızalarda yer etmek için kafalarınızdan dışarıya
çıkacakları anı bekliyor.
Tereddüt
etmeyin, planlayın ve yapın, tereddüt içinde harcanan zaman fikirlerinizi
donmuş balıklara döndürecek. Yarın hayallah bunu bizde düşünmüştük dememek için
yola bugünden çıkın.
2- Firma Üretim – Stok
- Bayi Otomasyonu
Bayi
sistemiyle çalışan dolayısıyla son kullanıcıya doğrudan satış yapmak istemeyen
firmalar için de E-ticaret sınırsız olanak sunuyor. Sadece bayi ve merkez
firmanın girebileceği şifreli alanlar yaratılarak firmanın isteklerine göre
farklı kullanım olanakları sunuluyor.
-
Bayiler siparişlerini
İnternet üzerinden veriyorlar,
-
Bayiler yaptıkları
satışları günün belirli zamanlarında (yine firmanın isteğine bağlı olarak)
İnternet üzerinden merkeze yollayarak stok durumlarını bildiriyorlar,
-
Firmanın isteğine bağlı
olarak stokda belli bir seviyenin altına düşen malların otomatik siparişi
veriliyor,
-
Verilen siparişlerin birer
kopyası muhasebe dahil ilgili birimlere ulaşarak gerekli işlemler vakit kaybetmeden
ve atlanmadan başlatılıyor.
-
Yöneticiler günün
istedikleri her saati merkeze özel raporlara bakarak, stok durumlarını, yeni
siparişleri, hangi baynin ne kadar sattığını, hengi ürünün ne kadar sattığını,
alacaklarının durumunu gibi eldeki veriler dahilinde her türlü rapora anında
ulaşıyorlar.
-
Üretim planlamaları daha
sağlıklı platformada yapılabiliyor.
Bu tür uygulamının en güzel örneği Esem Spor için hazırlanan satış noktaları ile merkezin entegrasyonunun İnternet üzerinden gerçekleştirildiği uygulamadır. Tekstil gibi sezonu sadece 3 ay olan bir sektörde stok – satış ve üretim kontrolünün ne kadar önemli ve dakik olduğunu söylemek gereksiz.
Esem Spor Demosu yapılacak, bayi ve merkez arasındaki işleyiş
anlatılacaktır.
a) Yazılım:
E-ticaret’in
yaygınlaşması ile birlikte gerekli yazılımlara yatırım yapan firmalar
artmıştır. Konuşmamın başında belirttiğim gibi başlangıçta hazır yazılımlar
hemen hemen hiç yokken şimdi farklı seçenekler bulmak mümkün.
Bu bölümde farklı yazılımlardan kısaca
bahsedilecek ve özellikle yazılım seöerken dikkat edilmesi gereken noktalar
belirtilecektir. Bunlar özetle, yeni teknolojilere entegrasyon, başlangıç
maliyeti, üretici firmanın ürününe verdiği destek, yazılımın ne kadar esnek bir
yapıya sahip olup olmadığı gibi dükkan sahibinin geleceğe dönük çıkarlarını
korumayı amaçlayan bilgiler sunulacaktır.
b) Güvenlik
Elektronik
alışverişte başlangıçta varolan güvenlik problemi, bu konuda üretilen güvenlik yazılımları ile ortadan
kaldırılmış bulunmaktadır.
SSL (Secure Socket Layer)
Bu
uygulamada, alışveriş yapılırken işlemler güvenli bir ortamda gerçekleşir.
Transfer olan bilgilerin şifrelenmesi esasına göre işleyen bir sistemdir.
Elektronik dükkan sahibinin, SSL lisansına sahip olması sayesinde, işlem
yapılırken, iki yönlü transfer olan bilgiler şifrelenerek iletilir.
SET Protokolü (Secure
Electronic Transaction)
Bu
uygulamada, alışveriş yapıldığında aşağıdaki prosedür işlemektedir:
-
Sipariş tutarı ve kredi kartı bilgileri
bankaya gider
-
Banka, yapılan alışverişin içeriğini görmez
ve sipariş tutarı için onay verir
-
Elektronik dükkan ise, kredi kartı
bilgilerini göremez ve sipariş tutarı ile ilgili olarak bankadan gelecek onayı
bekler
-
Bankadan onay geldiğinde ürünü paketler ve
gönderir.
Güvenlik
sorununun bu şekilde aşılmasıyla birlikte, elektronik alışveriş, yeni bir
ticaret biçimi olarak hızla
yaygınlaşmaktadır.
c) Mevzuat
Türk Kanunları ve Banka’ların kabul
ettikleri kurallar çerçevesinde dükkan sahiplerinin dikkat etmesi gereken
hususlar anlatılacaktır.
Sunuş:
Burcu
Cedetaş
Prizmanet
Elektronik Yayıncılık Hizmetleri San. ve Tic. A.Ş.