http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/sb5002/sb5002-spss-odevi-2.htm
KHO Savunma Bilimleri
Enstitüsü
SB5002:
Araştırma Yöntemleri (Güz 2008)
SPSS
FOR WINDOWS ÖDEVİ - 2
Bu ödevin amacı; SPSS for Windows kullanarak mevcut verileri incelemek, tablo ve grafikler
hazırlamak ve değişkenler arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişkiler olup olmadığını test etmektir. Ödevin son teslim tarihi: 24 Kasım 2008 saat 13:15. (Geçme notuna etkisi:
%10) Geç ödev (haklı ve belgelendirilmiş
bir özür olmadıkça)
VERİLER
Veri dosyası Prof. Yusuf Ziya Özcan'ın
web sitesinden (http://www.soc.metu.edu.tr/wozcan/) alınmıştır.
Odev2
veri dosyasında toplam 129 araba modeline ait çeşitli
veriler bulunmaktadır (fiyat, maksimum hız, yakıt tüketimi
vd.). Ödevi tamamlamak için önce bu veri
dosyasını kendi bilgisayarınıza indirmeniz gerekmektedir.
Her arabayla ilgili olarak toplanan veriler toplam sekiz (8) değişkende tutulmuştur. Bu değişkenler şunlardır (değişken adları parantez içinde verilmiştir):
1. Model (MODEL)
2.
Fiyat (FİYAT)
3.
Maksimum hız (mil olarak) (MAKSHIZ)
4. 70 mil hızdan 0
mile düşme mesafesi (ayak olarak) (FRENMESF)
5. Çevre koruma ajansı tarafından verilen tahmini şehir içi
yakıt tüketimi (galon başına mil olarak) (YAKITTÜK)
6. Sıfır milden
60 mile çıkış süresi (saniye olarak) (SÜRE60Mİ)
7.
Çeyrek mili tam gazla kaç saniyede
katettiği (SÜRE400M)
8. Dönüşlerde yol tutuş gücü
(g cinsinden) (YOLTUTUŞ)
Odev2 dosyasını SPSS'de açınız. Verileri ve
değişkenleri gözden geçiriniz. "Variable
View" sekmesini tıklayarak
değişkenleri tanımlayınız
(Labels). Ölçek düzeylerini kontrol
ediniz, gerekirse değiştiriniz. Bu işlemler daha sonra
hazırlayacağınız tablo ve grafiklerin daha anlaşılır olmasını sağlayacaktır.
BÖLÜM 1
Odev2 dosyasındaki
verileri kullanarak aşağıdaki soruları yanıtlayınız:
1. (15 puan) FİYAT değişkeni için uygun tanımlayıcı
istatistikleri (ortalama, standart sapma, minimum-maksimum değerler, vd.) bir tablo
halinde gösteriniz. Tablo SPSS kullanılarak formatlanmış olmalıdır (tablo başlığı vs. verilmelidir).
2. (10 puan) FİYAT değişkeni için bir histogram çizdiriniz. Histogram üzerinde normal dağılım eğrisi
de çizdirilmiş olmalıdır. Histogramda başlık ve değişken adı verilmiş
olmalıdır. Normal dağılımdan sapma var mıdır? Hangi istatistik bu
sapmaları ölçmek için kullanılır?
3. (10 puan)
Deneme amacıyla her değişkenin FİYAT ile saçılım grafiğini (scatterplot)
çizdiriniz (bu grafikleri teslim etmeniz gerekmiyor). FİYAT değişkeniyle en
yakından ilişkili olan değişken hangisidir? Bu değişkenle FİYAT değişkeni
arasındaki ilişkinin grafiğini çizdiriniz (bu grafiği teslim etmeniz
GEREKİYOR). İlişkinin yönü nedir? Saçılım grafiğine bakarak yorumlayınız.
4. (15 puan)
Deneme amacıyla her değişkenin FİYAT ile saçılım grafiğini çizdirirken grafik
üzerinde regresyon çizgisini de gösteriniz. (Yardım: İmleç grafik
üzerindeyken çift tıklayın. Grafik editörü penceresi açılacaktır. Yeniden çift
tıklayın. "Scatterplot Options" penceresinde "Fit Line"
seçeneğini işaretleyin ve "OK" seçeneğine tıklayın.) Hangi
değişkenin FİYAT ile aralarındaki korelasyon katsayısı (Pearson's r) en
yüksektir? Korelasyon katsayısına göre iki değişken arasındaki ilişkiyi
yorumlayınız.
BÖLÜM 2
Bu bölümde t-testi
uygulayacaksınız. Odev2 dosyasındaki verileri kullanarak aşağıdaki
işlemleri/testleri yapınız.
1. Yeniden
kodlamayı ilk ödevde öğrenmiştiniz. YAKITTÜK ve FİYAT değişkenlerini ayrı
sütunlarda yeniden kodlayınız. (Aynı sütunda yeniden kodlarsanız özgün verileri
kaybedersiniz.) Galon başına 9-22 mil yapan arabaları "1" (düşük
yakıt tüketimi), 23-35 mil yapanları "2" (yüksek yakıt tüketimi)
olarak kodlayınız. Fiyatı 0-30000 Euro olan arabaları "1" (düşük
fiyatlı), 30001-60000 Euro olanları "2" (orta düşük fiyatlı),
60001-90000 Euro olanları "3" (orta fiyatlı) ve 90000'den fazla
olanları "4" (yüksek fiyatlı) olarak yeniden kodlayınız. Yeni
kodladığınız yakıt tüketimi sütununa "YAKTÜK2", fiyat sütununa
"FİYAT2" adlarını veriniz. Çıktılarınızın daha okunabilir olmasını
sağlamak için yeni yarattığınız sütunların etiketlerini tanımlayınız.
2. (25 puan)
Düşük ve yüksek yakıt tüketen arabaların fiyat (FİYAT), maksimum hız (MAKSHIZ),
fren mesafesi (FRENMESF), yol tutuş gücü (YOLTUTUŞ), 0 milden 60 mile çıkış
süresi (SÜRE60Mİ) ve en yüksek hızda 400 metreyi katetme süresi (SÜRE400M)
açısından birbirinden farklı olup olmadığını ayrı ayrı test ediniz. Boş
hipotezleri ve araştırma hipotezlerini yazınız. Sonuçları yorumlayınız.
3. (25 puan)
Farklı fiyatı olan arabaların (FİYAT2) yakıt tüketimi (YAKITTÜK), maksimum hız
(MAKSHIZ), fren mesafesi (FRENMESF), yol tutuş gücü (YOLTUTUŞ), 0 milden 60
mile çıkış süresi (SÜRE60Mİ) ve en yüksek hızda 400 metreyi katetme süresi
(SÜRE400M) açısından birbirinden farklı olup olmadığını ayrı ayrı test ediniz. Boş
hipotezleri ve araştırma hipotezlerini yazınız. Sonuçları yorumlayınız. (Not:
t testi iki grup arasındaki ortalamaların istatistiksel açıdan
anlamlı olup olmadığını ölçtüğünden, burada, örneğin, düşük fiyatlı arabalarla
yüksek fiyatlı arabaların yakıt tüketimi ortalamaları karşılaştırılacaktır. Ya
da, örneğin, düşük fiyatlı arabalarla orta düşük fiyatlı arabaların fren
mesafesi karşılaştırılacaktır.)
Not : İki bölümdeki soruları yanıtlamak
için yaptığınız bütün işlemleri ve soruların yanıtlarını ilgili SPSS (*.sav ve
*.spo) ve Word dosyalarına (*.doc) kaydediniz. SPSS aracılığıyla çeşitli
sorular için ürettiğiniz tablo ve grafikleri kes-yapıştır ile Word dosyasına
kaydediniz. Tabloları daha anlaşılır hale getirmenizde yarar var.
Grafiklerinizdeki etiketlerin de anlamlı olması değişkenleri tanımlama
aşamasında gösterdiğiniz özenle yakından ilişkilidir. Her sorudaki tablo,
grafik ya da istatistik testlerle ilgili kısa bir yorum yapınız.
Geribildirimi kolaylaştırmak için
lütfen ödevlerinizi basılı olarak teslim ediniz.
Kolay gelsin.
Son güncelleme
tarihi: 07 Kasım 2008
Yaşar Tonta
mailto://tonta@hacettepe.edu.tr