http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/fall2008/bby309/bby309-2008-kitabevi-projesi.htm
H.Ü. Bilgi
ve Belge Yönetimi Bölümü
BBY309 Veri Tabanı Yönetim Sistemleri (Güz
2008) Yaşar Tonta
ÇEVRİMİÇİ KİTABEVİ VERİ TABANI
1. Sistem
gerekirliklerinin saptanması
ve veri modelinin
oluşturulması
(20 puan; teslim tarihi 12 Kasım 2008 13:30)
Diyelim ki, küçük bir kitabevi ve
kitabevinde bulunan kitapların çevrimiçi sorgulanabilmesi, kullanıcıların sipariş yapabilmeleri, siparişlerinin durumunu izleyebilmeleri ve kitap satın alabilmeleri
için bir veri tabanı geliştirilmesi
gerekmektedir. (Başka işlevler
de düşünülebilir.) Kitabevinin yaklaşık
100.000 kitabı var ve kitaplar kitabevine
farklı şekillerde geliyor.
Grup olarak tamamlanacak bu ödevin amacı yukarıda
verilen kısa iş tanımına dayanarak
sistem gerekirliklerinin saptanması ve buna
dayanarak kitabevi için bir ilişkisiel
veri modelinin geliştirilmesidir. Bu amaçla
öğrenciler üçer kişilik gruplara ayrılacaktır. Her grupta bir kişi
kitabevi sahibi, bir kişi veri
tabanı geliştiricisi, bir kişi de kullanıcı
rolünü üstlenecektir. Grup üyelerinin yapmaları gerekenler şunlardır:
Kitabevi
sahibi (işveren): Nasıl bir kitabevi düşlediğini
yazıya dökecek ve istenen sistemin
işlevlerini tanımlayacaktır.
Veri
tabanı geliştiricisi: Veri tabanının
sahip olması gereken işlevleri saptamak için kitabevi
sahibi ve kullanıcıyla görüşecek ve istenen işlevleri
yerine getiren bir veri tabanının
ilişkisel veri modelini (IDEF1X notasyonunu kullanarak) oluşturacaktır.
Kullanıcı:
Kitabevi veri tabanını
kullanarak kitap satın alan
kişi rolünü üstlenecek, veri tabanından beklentilerini sıralayacaktır. Bu bağlamda
veri tabanı geliştiricisinin sorularını yanıtlayacaktır.
Her grup üyesinin görevleri
belirlenmiş olsa da grup bir
bütün olarak bir “beyin fırtınası”
gerçekleştirecek, grup üyeleri her aşamada katkı sağlayacaktır. Başka bir deyişle, grup üyeleri hayallerinde
nasıl bir kitabevi veri tabanı
tasarlamak istiyorlarsa bunu ayrıntılandıracaklar ve belirlenen işlevleri
yansıtan bir veri modeli geliştireceklerdir.
Ödev bittiğinde grubun her üyesinin, örneğin, böyle bir veri
tabanının hangi işlevleri yerine getirmesi gerektiği, bu işlevlerin varlık-ilişki
diyagramlarını kullanarak nasıl modellendiğini öğrenmesi gerekmektedir. (Bir başlangıç olarak her grup üyesi dersin günlüğüne
-bby309.blogspot.com- bu veri
tabanı aracılığıyla yanıtlanabilecek üçer soru girebilirler.) Ödev sonucu hazıranacak sistem gerekirliklerini tanımlayan ve veri
modelini içeren birkaç sayfalık belge grubun ortak
çalışması olarak değerlendirilecektir. Farklı gruplar
birbiriyle görüş alış verişinde bulunabilirler. Ancak her grup
ödevini ayrı ayrı sunacaktır. Soru aynı olduğu için
ödevler arasında birtakım benzerlikler kuşkusuz olabilir. Fakat her grubun yapacağı beyin fırtınası sonucu ortaya çıkan
görüşler detaylarda herhalde birbirinden farklı olacaktır.
Ders kitabının 2. ve 3. bölümlerini yeniden
okuyunuz. Varlık-ilişki diyagramlarının çizimini,
varlıklar arasındaki ilişkilerin nasıl tanımlandığını gözden geçiriniz. Diyagram çizmek için
Microsoft PowerPoint ya da
Visio gibi yazılımları kullanabilirsiniz.
NOTLANDIRMA
Notlandırmada sistem gerekirliklerinin
ve işlevlerin ayrıntılı olarak saptanıp satanmadığına ve veri modelini
yansıtan IDEF1X diyagramının istenen işlevleri (doğru) yansıtıp yansıtmadığına
bakılacaktır.
Ödevle ilgili geribildirime
dayanarak grupların tasarımlarını gözden geçirmeleri ve ayrı bir ödevde söz
konusu veri tabanını geliştirmeleri beklenecektir.
Kolay gelsin..
Yaşar Tonta
Released: 22 Ekim 2008