http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/fall2008/sb5002/sb5002-spss-odevi-3.htm
KHO Savunma Bilimleri Enstitüsü
SB5002:
Araştırma Yöntemleri (Güz 2008)
SPSS FOR
WINDOWS ÖDEVİ - 3
Bu ödevin amacı;
SPSS for Windows kullanarak ki
kare, t- testi, varyans analizi (ANOVA), çoklu regresyon analizi ve faktör
analizi yapmak ve değişkenler arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişkiler olup olmadığını test etmektir. Ödevin
son teslim tarihi: 29 Aralık 2008 saat 13:15. (Geçme notuna etkisi:
%10) Geç ödev (haklı ve belgelendirilmiş
bir özür olmadıkça)
VERİLER
Veri dosyası (odev3hsb2turkce.sav) 200 lise öğrencisinin demografik bilgileri ve çeşitli
derslerden aldıkları standart puanları içermektedir.
Her öğrenciyle ilgili
olarak toplanan veriler toplam on bir (11) değişkende tutulmuştur. Bu değişkenler
şunlardır (değişken adları parantez içinde verilmiştir):
1. Öğrenci numarası (NO)
2. Öğrencinin cinsiyeti (CİNSİYET)
3. Öğrencinin ırkı
(IRK)
4. Öğrencinin sosyo-ekonomik durumu
(SED)
5. Öğrencinin okuduğu okul türü (OKULTÜRÜ)
6. Öğrencinin okuduğu program türü
(PROGTÜRÜ)
7. Okuma dersinden aldığı
not (OKUMANOT)
8. Yazma dersinden aldığı not (YAZMANOT)
9. Matematik dersinden aldığı not (MATNOT)
10. Fen bilgisi dersinden aldığı not (FENNOT)
11. Sosyal bilgiler dersinden aldığı not (SOSNOT)
odev3hsb2turkce.sav dosyasını
SPSS'de açınız. Verileri ve değişkenleri gözden geçiriniz.
"Variable View" sekmesini tıklayarak değişkenlerin tanımlarını inceleyiniz..
SORULAR
1.
(10 puan) Erkek ve kız öğrenciler
okudukları okul türüne göre farklılık
gösteriyorlar mı? Uygun istatistik testi kullanarak tabloları oluşturunuz ve yorumlayınız. Fark istatistiksel açıdan anlamlı mıdır?
2.
(20 puan) Devlet liseleriyle özel liselerde okuyan öğrencilerin okuma, yazma, matematik,
fen bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinden aldıkları notların ortalaması birbirinden farklı mıdır? Uygun istatistik
testi kullanarak tabloları oluşturunuz ve yorumlayınız. Fark istatistiksel açıdan anlamlı mıdır?
3.
(30 puan) Öğrencilerin sosyoekonomik durumlarıyla matematik ve fen bilgisi derslerinden aldıkları notlar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki
var mıdır? Uygun istatistik testi kullanarak tabloları oluşturunuz ve yorumlayınız. Öğrencilerin matematik ve fen derslerinden aldıkları notlar sosyo-ekonomik durumlarına göre fark ediyorsa,
fark hangi gruplardan (sosyo-ekonomik durumu düşük-orta, düşük-yüksek, orta-yüksek olanlar) kaynaklanmaktadır? (Not: Sorunun ikinci kısmını yanıtlamak için tek faktörlü varyans
analizi Tukey çoklu karşılaştırma testi yapmanız gerekmektedir.)
1.
(40 puan) Öğrencilerin matematik notu okuma, yazma,
fen bilgisi notlarına ve program türüne bakılarak ne kadar
isabetli tahmin edilebilir? Tahmin için kullanılan dört bağımsız değişkenden
(okuma, yazma, fen bilgisi notları ve program türü) hangisi/hangileri çoklu korealsyona/regresyona anlamlı derecede katkıda bulunmaktadır? Çoklu doğrusal regresyon uygulayarak tabloları oluşturunuz ve yorumlayınız. Bağımlı değişkendeki varyansın ne kadarı (yüzde olarak)
bağımsız değişkenlere bakılarak kestirilebilir? İlgili formülü F = b0 + b1B + b2X1
+ b3X2 + b4X3 + b5X4
bçiminde yazınız. (F, öğrencinin matematik notu; b regresyon katsayısı; B öğrencinin sabit notu; Xi
1., 2., 3. ve 4. bağımsız değişkenler anlamına gelmektedir.) .
FAZLADAN PUAN SORUSU (25 puan)
Bir
çevrimiçi (online) kitap satış şirketi olan Idefix’in web aracılığıyla verdiği hizmet kalitesi E-Qual Endeksi ile ölçülmüştür. E-Qual
Endeksi web hizmet kalitesini çeşitli boyutlarıyla (web sitesinin kullanılabilirliği,
tasarım, bilginin niteliği, güven, empati vb. gibi) ölçmeyi
amaçlayan beşli Likert (1: Kesinlikle katılmıyorum,
5: Kesinlikle katılıyorum) ölçeğiyle hazırlanmış 23 sorudan oluşmaktadır. Idefix’in web sitesi (www.ideefixe.com)
aracılığıyla uygulanan bu anketi toplam 1782 denek yanıtlamıştır. Sorular ve
ham veriler faktor-analizi.sav dosyasındadır.
Veri dosyasını kullanarak aşağıdaki işlemleri yapınız:
Not : Soruları
yanıtlamak için yaptığınız bütün işlemleri ve soruların yanıtlarını ilgili SPSS
(*.sav ve *.spo) ve Word dosyalarına (*.doc) kaydediniz. Word’e aktardığınız tabloları ve
grafikleri güzelleştiriniz. Her sorudaki tablo, grafik ya da istatistik
testlerle ilgili kısa bir yorum yapınız. Sonuçları
APA stiline göre rapor ediniz.
Geribildirimi kolaylaştırmak
için lütfen ödevlerinizi basılı olarak teslim ediniz.
Kolay gelsin.
Son güncelleme tarihi: 14 Aralık 2008
Yaşar
mailto://tonta@hacettepe.edu.tr