- H.Ü. Kütüphanecilik
Bölümü
- KÜT 242: Araştırma
Yöntemleri II (Bahar 2000)
-
SPSS FOR WINDOWS
ÖDEVİ
Bu ödevin amacı; bir istatistik
yazılım paketi (SPSS 7.5 for Windows) kullanarak mevcut
verileri incelemek, tablo ve grafikler hazırlamak, değişkenler
arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar olup
olmadığını t-testi
aracılığıyla test etmek, değişkenler arasındaki olası
ilişkileri tahmini regresyon eğrisi ile ifade etmek ve elde
edilen değerleri yorumlamaktır. Ödevin son teslim
tarihi: 22 Mayıs 2000
saat 09:10.
Adı geçen yazılım programı
laboratuvardaki makinelere yüklenmiştir. SPSS yazılımıyla
ilgili başlangıç düzeyinde bilgi ve ilgili kaynaklar size
derste verilmişti. SPSS'in çevrimiçi "Help"
mönüsünden de yararlanabilirsiniz. (İlgi duyan olursa
elimde SPSS’in eski sürümleri (6.0 ve 6.1) ile ilgili
kaynaklar var; ödünç alabilirsiniz.)
SPSS yazılımını
çalıştırınız. File mönüsüne tıklayarak
"GSS93subset.sav" dosyasını açınız. Bu dosyada
ABD'de 1993'te yapılan General Social Survey araştırmasından
elde edilen 1500 deneğe ait çeşitli bilgiler bulunmaktadır.
Değişkenleri, her bir değişkenin özelliklerini inceleyiniz.
Daha sonra aşağıdaki soruları yanıtlayınız. Gerekli
durumlarda istatistiksel analizle ilgili kendi görüşlerinizi
rapora ekleyiniz. Yanıtları
rapor halinde yazıcıdan bastırınız.
Sorular
- Kadınların ve erkeklerin
yaşı (age)
için minimum, maksimum, ortalama ve standart sapma
değerlerini hesaplatınız.
- Kadınların eğitim
dereceleriyle (degree) ile erkeklerinkini
karşılaştıran bir tablo ve grafik hazırlayınız.
- Irka (race) göre
kadınlarla erkeklerin eğitim derecelerini bir tablo ile
ayrıca gösteriniz.
- Irk (race) ile gelir (income91) arasındaki ilişkiyi çizgi ya
da çubuk grafikle gösteriniz.
- Kadınlarla erkeklerin
ölüm cezasıyla (cappun) ilgili tutumlarını (karşı ya
da taraftar olma) karşılaştırınız. İkisi
arasındaki korelasyon katsayısını bularak, ilişkinin
istatistiksel açıdan anlamlı olup olmadığını
belirtiniz.
- Yaş ile cinsiyet arasında
bir ilişki olup olmadığını t-testi
yaparak karşılaştırınız.
Farkın istatistiksel açıdan anlamlı olmadığını
göreceksiniz. Bunu nasıl yorumlarsınız? (Not: Bu
çalışmada "yaş" değişkeninin neyi ifade
ettiği üzerinde düşünürseniz bu ilişkiyi daha
kolay görebilirsiniz. (t-tablosu için Karasar'ın
kitabına ya da
herhangi bir genel istatistik kitabına bakabilirsiniz.)
- Kadınların ortalama
evlilik yaşıyla erkeklerinkini karşılaştırınız.
İki ortalama arasında istatistiksel açıdan anlamlı
bir fark olup olmadığını iki bağımsız örneklemli
t-testiyle karşılaştırınız.
- Yaş (age) ile eğitim süresi (educ) arasındaki ilişkiyi regresyon
eğrisiyle gösteriniz. Bu eğriyi nasıl
yorumlarsınız?
- Yaş (age) ile çocuk sayısı (childs) arasındaki ilişkiyi regresyon
eğrisiyle gösteriniz.
- Eğitim süresiyle (educ)
günlük TV izleme süresi (tvhours) arasındaki ilişkiyi regresyon
eğrisiyle gösteriniz. Bu eğriyi nasıl
yorumlarsınız?