H.Ü.
Kütüphanecilik Bölümü
Kütüphanecilik 242 Yaşar
Tonta
Araştırma
Yöntemleri II Bahar
2001
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu ödevin amacı; bir istatistik yazılım paketi (SPSS 9.0 for
Windows) kullanarak mevcut verileri incelemek, tablo ve grafikler hazırlamak,
değişkenler arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar olup olmadığını t-testi aracılığıyla test etmek,
değişkenler arasındaki olası ilişkileri tahmini regresyon eğrisi ile ifade
etmek ve elde edilen değerleri yorumlamaktır. Ödevin son teslim tarihi: 23 Mayıs 2001 saat
09:15.
Adı geçen yazılım
programı laboratuvardaki makinelere yüklenmiştir. SPSS yazılımıyla ilgili
başlangıç düzeyinde bilgi ve ilgili kaynaklar size derste verilmişti. SPSS'in
çevrimiçi "Help" mönüsünden de yararlanabilirsiniz. (İlgi duyan
olursa elimde SPSS’in çeşitli sürümleri (10[1],
6.0[2]
ve 6.1[3])
ile ilgili kaynaklar var; ödünç alabilirsiniz.)
SPSS yazılımını çalıştırınız. File mönüsüne tıklayarak
"GSS93subset.sav" dosyasını açınız. Bu dosyada ABD'de 1993'te yapılan
General Social Survey araştırmasından elde edilen 1500 deneğe ait çeşitli
bilgiler bulunmaktadır. Değişkenleri, her bir değişkenin özelliklerini inceleyiniz.
Daha sonra aşağıdaki soruları yanıtlayınız. Gerekli durumlarda istatistiksel
analizle ilgili kendi görüşlerinizi rapora ekleyiniz. Yanıtları rapor halinde
yazıcıdan bastırınız.
Sorular
1. Kadınların
ve erkeklerin yaşı (age) için
minimum, maksimum, ortalama ve standart sapma değerlerini hesaplatınız.
2. Kadınların
eğitim dereceleriyle (degree) ile
erkeklerinkini karşılaştıran bir tablo ve grafik hazırlayınız.
3. Irka
(race) göre kadınlarla erkeklerin
eğitim derecelerini bir tablo ile ayrıca gösteriniz.
4. Irk
(race) ile gelir (income91) arasındaki ilişkiyi çizgi ya
da çubuk grafikle gösteriniz.
5. Kadınlarla
erkeklerin ölüm cezasıyla (cappun)
ilgili tutumlarını (karşı ya da taraftar olma) karşılaştırınız. İkisi
arasındaki korelasyon katsayısını bularak, ilişkinin istatistiksel açıdan
anlamlı olup olmadığını belirtiniz.
6. Yaş
ile cinsiyet arasında bir ilişki olup olmadığını t-testi yaparak karşılaştırınız. Farkın istatistiksel açıdan
anlamlı olmadığını göreceksiniz. Bunu nasıl yorumlarsınız? (Not: Bu çalışmada
"yaş" değişkeninin neyi ifade ettiği üzerinde düşünürseniz bu
ilişkiyi daha kolay görebilirsiniz. (t-tablosu için Karasar'ın kitabına ya da
herhangi bir genel istatistik kitabına bakabilirsiniz.)
7. Kadınların
ortalama evlilik yaşıyla erkeklerinkini karşılaştırınız. İki ortalama arasında
istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olup olmadığını iki bağımsız örneklemli
t-testiyle karşılaştırınız.
8. Yaş
(age) ile eğitim süresi (educ) arasındaki ilişkiyi regresyon
eğrisiyle gösteriniz. Bu eğriyi nasıl yorumlarsınız?
9. Yaş
(age) ile çocuk sayısı (childs) arasındaki ilişkiyi regresyon
eğrisiyle gösteriniz.
10. Eğitim
süresiyle (educ) günlük TV izleme
süresi (tvhours) arasındaki ilişkiyi
regresyon eğrisiyle gösteriniz. Bu eğriyi nasıl yorumlarsınız?
[1] G.A. Morgan, O.V. Griego ve
G.W. Gloeckner, SPSS for Windows: An introduction to use and interpretation
in research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2001.
[2] Kâzım Özdamar, Paket
programlar ile istatistiksel veri analizi I. (Anadolu Üniversitesi, 1997).
[3] Earl Babbie, The
practice of social search. 8th ed. (Wadsworth, 1998), Appendix I.