H.Ü. Kütüphanecilik Bölümü

Kütüphanecilik 242                                                                                       Yaşar Tonta

Araştırma Yöntemleri II                                                                          Bahar 2001

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SPSS FOR WINDOWS ÖDEVİ

 

Bu ödevin amacı; bir istatistik yazılım paketi (SPSS 9.0 for Windows) kullanarak mevcut verileri incelemek, tablo ve grafikler hazırlamak, değişkenler arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar olup olmadığını t-testi aracılığıyla test etmek, değişkenler arasındaki olası ilişkileri tahmini regresyon eğrisi ile ifade etmek ve elde edilen değerleri yorumlamaktır. Ödevin son teslim tarihi: 23 Mayıs 2001 saat 09:15.

 

Adı geçen yazılım programı laboratuvardaki makinelere yüklenmiştir. SPSS yazılımıyla ilgili başlangıç düzeyinde bilgi ve ilgili kaynaklar size derste verilmişti. SPSS'in çevrimiçi "Help" mönüsünden de yararlanabilirsiniz. (İlgi duyan olursa elimde SPSS’in çeşitli sürümleri (10[1], 6.0[2] ve 6.1[3]) ile ilgili kaynaklar var; ödünç alabilirsiniz.)

 

SPSS yazılımını çalıştırınız. File mönüsüne tıklayarak "GSS93subset.sav" dosyasını açınız. Bu dosyada ABD'de 1993'te yapılan General Social Survey araştırmasından elde edilen 1500 deneğe ait çeşitli bilgiler bulunmaktadır. Değişkenleri, her bir değişkenin özelliklerini inceleyiniz. Daha sonra aşağıdaki soruları yanıtlayınız. Gerekli durumlarda istatistiksel analizle ilgili kendi görüşlerinizi rapora ekleyiniz. Yanıtları rapor halinde yazıcıdan bastırınız.

 

 

Sorular

 

1.       Kadınların ve erkeklerin yaşı (age) için minimum, maksimum, ortalama ve standart sapma değerlerini hesaplatınız.

2.       Kadınların eğitim dereceleriyle (degree) ile erkeklerinkini karşılaştıran bir tablo ve grafik hazırlayınız.

3.       Irka (race) göre kadınlarla erkeklerin eğitim derecelerini bir tablo ile ayrıca gösteriniz.

4.       Irk (race) ile gelir (income91) arasındaki ilişkiyi çizgi ya da çubuk grafikle gösteriniz.

5.       Kadınlarla erkeklerin ölüm cezasıyla (cappun) ilgili tutumlarını (karşı ya da taraftar olma) karşılaştırınız. İkisi arasındaki korelasyon katsayısını bularak, ilişkinin istatistiksel açıdan anlamlı olup olmadığını belirtiniz.

6.       Yaş ile cinsiyet arasında bir ilişki olup olmadığını t-testi yaparak karşılaştırınız. Farkın istatistiksel açıdan anlamlı olmadığını göreceksiniz. Bunu nasıl yorumlarsınız? (Not: Bu çalışmada "yaş" değişkeninin neyi ifade ettiği üzerinde düşünürseniz bu ilişkiyi daha kolay görebilirsiniz. (t-tablosu için Karasar'ın kitabına ya da herhangi bir genel istatistik kitabına bakabilirsiniz.)

7.       Kadınların ortalama evlilik yaşıyla erkeklerinkini karşılaştırınız. İki ortalama arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olup olmadığını iki bağımsız örneklemli t-testiyle karşılaştırınız.

8.       Yaş (age) ile eğitim süresi (educ) arasındaki ilişkiyi regresyon eğrisiyle gösteriniz. Bu eğriyi nasıl yorumlarsınız?

9.       Yaş (age) ile çocuk sayısı (childs) arasındaki ilişkiyi regresyon eğrisiyle gösteriniz.

10.   Eğitim süresiyle (educ) günlük TV izleme süresi (tvhours) arasındaki ilişkiyi regresyon eğrisiyle gösteriniz. Bu eğriyi nasıl yorumlarsınız?

 

 

 

 



[1] G.A. Morgan, O.V. Griego ve G.W. Gloeckner, SPSS for Windows: An introduction to use and interpretation in research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2001.

[2] Kâzım Özdamar, Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I. (Anadolu Üniversitesi, 1997).

[3] Earl Babbie, The practice of social search. 8th ed. (Wadsworth, 1998), Appendix I.