http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/bby208dersprog2005.htm/ 
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
BBY 208: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II (Bahar 2005)

Haftalık Ders Programı
Ders saati ve yeri: Perşembe 09:10-12:00 (Amfi I)
Ders sorumlusu: Yaşar Tonta (e-posta: tonta@hacettepe.edu.tr; tel: 297 82 04) 
Dersin web adresi: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/ 

Dersin amacı: "BBY 207: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I"in devamı olan bu dersin temel amacı araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, sosyal bilimlerde kullanılan belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini  (deneysel yöntem, betimleme yöntemi, tarihi yöntem vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini uygulamalı olarak öğrenmelerini sağlamaktır. Veri değerlendirme ve rapor yazma için gereken bazı istatistik ve bibliyografik yazılım paketleri de ders süresince kullanılacaktır.

Dersin Hedefleri: Öğrencilerin:

  1. Sosyal bilimlerde -özellikle bilgi yönetiminde- araştırmanın rolü  hakkındaki anlayışlarını geliştirmek;

  2. Araştırma süreci ve yöntemleri hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olmak;

  3. Bilgi yönetimi alanındaki araştırmaları ciddi bir biçimde analiz etme ve değerlendirme yetisi edinmelerini sağlamak;

  4. Bilgi yönetimi alanındaki sorunların çözümünde sistemli düşünmelerini ve analitik yöntemleri uygulamalarını sağlamak; ve

  5. Veri toplama, veri analiz ve değerlendirme tekniklerini öğretmek.

Ders kitapları: Geçen dönem BBY 207 dersi için verdiğimiz araştırma yöntemleri ile ilgili çeşitli kaynakların listesi aşağıdadır. Bu dönem istatistik verilerin analizi ve rapor yazma konuları daha fazla ağırlık taşımaktadır.

Araştırma Yöntemleriyle İlgili Ders Kitapları

  1. Earl Babbie, The Practice of Social Research. 9th ed. Belmont, CA: Wadsworth, 2001. (ISBN 0534574742) 

  2. Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 7. bs. Ankara: 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., 1995.

  3. Saim Kaptan, Bilimsel Araştırma  ve İstatistik Teknikleri. 10. bs. Ankara: Tekışık, 1995.

  4. Arthur W. Hafner, Descriptive Statistical Techniques for Librarians. 2d ed. Chicago: ALA, 1998.

  5. Charles H. Busha and Stephen P. Harter, Research Methods in Librarianship: Techniques and Interpretation. New York: Academic Press, 1980.

  6. John Martyn and F. Wilfrid Lancaster, Investigative Methods in Library and Information Science: An Introduction. Arlington, VA: Information Resources Press, 1981.

  7. A. Aziz, Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim. Gnşl. 2. bs. Ankara: Turhan Kitabevi, 1994.

Babbie, Karasar ve Kaptan'ı sürekli kullanacağız. Bu kitaplara kütüphanelerden erişebilirsiniz. Türkçe kaynaklar için kitapçılara bakınız. Her hafta için okunması gereken bölümler ve ilgili Internet adresleri ayrıntılı ders programında verilmektedir.

Babbie’nin ders kitabındaki her bölümün kısa bir özeti için bkz.The Practice of Social Research (10. bs.) (Not: Bu site Babbie'nin kendi sitesidir. Kitapla ilgili olarak yayınevinin sitesinde verilmeyen bazı bilgilere (örneğin, bölümlerin kısa özetleri) bu siteden erişebilirsiniz. 

Ayrıca, Babbie'nin ders kitabının bulunduğu sitede (Earl Babbie, The Practice of Social Research. 9th ed. Belmont, CA: Wadsworth, 2001. (ISBN 0534574742) ) bilginizi ölçmek ve pekiştirmek için testler var. Yukarıdaki bağlantıya tıklayarak Babbie'nin sitesine giriniz. Ekranın sağındaki "Resources" başlığı altında "Student Book Companion Site" seçeneğine tıklayınız. Dersi alan öğrenciler bu sayfada yer alan testleri etkileşimli olarak yanıtlayıp sonuçlarını anında öğrenebilirler.

Araştırma Raporu Hazırlama/Yazma Stilleri, İstatistik Teknikler ve SPSS'le İlgili Kitaplar 

  1. Niyazi Karasar, Araştırmalarda Rapor Hazırlama. 8. bs. 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., 1995.

  2. William Strunk, Jr. and E.B. White, The Elements of Style. 3d ed. New York: MacMillan, 1979.

  3. Kate L. Turabian, A Manual for Writers of Term Papers, Theses, and Dissertations. 5th ed. Chicago: University of Chicago, 1987.

  4. Wayne Booth, Gregory G. Colomb and Joseph M. Williams, The Craft of Research. Chicago: University of Chicago, 1995.  

  5. Arthur W. Hafner, Descriptive Statistical techniques for Librarians. Chicago: ALA, 1998.

  6. George A. Morgan, Orlando V. Griego and Gene W. Gloeckner, SPSS for Windows. London: Lawrence Erlbaum, 2001.

  7. Rod Corston and Andrew Colman, A Crash Course in SPSS for Windows. Oxford: Blackwell, 2001.

  8. Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasl yazlr ve Yaymlanr?. €ev. Glay AŸkar Altay. Ankara: TšB˜TAK, 1996. (Kitabn tam metnine elektronik olarak eriŸebilirsiniz.)

Araştırma önerisi ve raporu hazırlama, ve referans verme (dipnot, kaynakça vd.) ile ilgili Internet aracılığıyla erişilebilen kaynakların listesi için bkz.: (http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2004/kut242/citing-e-sources-short.htm). 

(Ders programına http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/ adresinden erişilebilir. Bu dizini sürekli kontrol etmenizde yarar var. Derste kullanılan sunuş slaytları ve diğer yardımcı materyallere de bu dizinden erişebilirsiniz.)

Dersin gerekleri: Öğrencilerin her derste verilen bölümleri okumaları ve verilen ödevleri mutlaka tamamlamaları gerekmektedir. Bu dersin bir gereği olarak elektronik ortamdaki birçok bilgi kaynağını da inceleyecek ve bu kaynaklardan bilimsel araştırmalarda nasıl yararlanıldığını öğreneceğiz. Bu bakımdan, eğer henüz bir Internet hesabınız yoksa, bir an önce Bilgi İşleme gidip bir hesap açtırmanızda yarar var. Bunun yanı sıra, SPSS for Windows ve MS Excel gibi istatistik ve tablolama yazılımlarını kullanarak nicel verileri analiz etmeyi öğreneceğiz. (Ödevlerle ilgili bilgiler ayrıntılı programda verilecektir.)

Not dağılımı aşağıdaki gibidir:

Ara sınav ve SPSS ödevi: %60 

Son sınav: %40

Öğrenciler bütün ödevleri ve sınavları kendi çabalarıyla ve başkalarından yardım almadan tamamlamak zorundadırlar. Aksine davranışlarda Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğinin 9/m maddesi hükümleri (bir veya iki yarı yıl uzaklaştırma cezası) uygulanır.   


Son güncelleme tarihi: 11 Şubat 2005
Yaşar Tonta
mailto://tonta@hacettepe.edu.tr