Niçin Bilgi Karşılığında Para Ödensin?
Francis Bacon’a atfedilen Latince “scientia potentia est” sözü ile bilginin güç olduğu yargısı uzun yıllardır insanoğlunun kabul ettiği bir gerçekliktir. Bilgiyi önemseyen, kullanan ve daha da önemlisi bilgiden yeni bilgi üreten toplulukların tarih boyunca dünyada lider konumda bulunduklarına birçok olayda şahitlik edilmiştir. Bir önceki yüzyılda başlayan ve içinde bulunduğumuz yüzyılda da devam eden bilginin niceliksel artışı insanların, kurumların ve toplumların bilgi ile olan ilişkilerini yeniden gözden geçirmelerini zorunlu hale getirmektedir. Zaman içinde bilginin bulunduğu kaynaklar ile olan yakın ilişkileri nedeniyle kütüphanecilerin yeni çalışma alanları buldukları ve farklı alanlarda bilgi gereksinimi bulunan bireylere bilgi ile olan sorunlarını çözmede yardımcı olmaya çalıştıkları görülmektedir.
Özellikle teknolojideki gelişmelere paralel olarak günlük hayatın içinde bilgiye duyulan gereksinim hızla artmaktadır. Bilgi olgusu normal bir yaşam süren bireyin hayatında önemli bir yer teşkil ederken, bu olgunun rekabetin baş döndürücü bir boyut kazandığı iş dünyasında önemsiz olduğunu düşünmek olanaklı değildir. Daha hızlı bilgiye erişmek, eriştiği bilgiyi yeniliğe daha çabuk dönüştürmek kimi zaman önemli olmanın ötesinde hayatta kalabilmenin ön koşulu olmaktadır. Bu gibi durumlarda hayatta kalabilme ve piyasada var olabilme kaygısı taşıyan kurumlar için bilgi, insanoğlunun temel gereksinimleri olan hava, su gibi vazgeçilemez bir unsur haline dönüşmüştür.
Bilginin yaşamı idame ettirebilmek için vazgeçilmez öneme sahip olması, piyasa şartlarına bağlı olarak parasal bir değer karşılığı meta haline gelmesinin de önünü açmıştır. Özellikle Amerika ve Avrupa kökenli olarak başlayan “bilgi danışmanlığı” olgusu giderek yaygın bir kullanım alanı bulmaktadır. Yatırım yaptıkları konularda bilgiyi öncelikler listesinin başına yazan kuruluşlar yenilik üretiminde bir adım öne geçerek rekabet ettikleri kuruluşları geride bırakmaktadırlar.
Konuyla ilgili Internet'te yer alan bazı siteler ve Google Books aracılığıyla bazı bölümleri erişilebilir olan kitaplar aşağıda yer alıyor.
Yukarıdaki derneğin web sitesinde bulunan ve Mary Ellen Bates tarafından 2009 yılında güncellenmiş konuyla ilgili kaynakların listelendiği çalışma => Info-Entrepreneurship: A Resource Guide for the Independent Information Professional. Yine aynı kişi tarafından oluşturulan blog için de http://www.librarianoffortune.com/'a bakabilirsiniz.
Geçmişte neler yapıldığını görmek ve bugünü daha iyi anlayabilmek için => Robin Kinder. (1988). Information brokers and reference services.
Alice Jane Holland Johnson. (1994). Information brokers: Case studies of successful ventures.
Allan Taylor, James Robert Parish, Nancy Roderer. (2009). Career opportunities in library and information science.
Jo Bryson. (2011). Managing information services: A sustainable approach.
Sylvia P. Webb, Jules Winterton. (2003). Fee-based services in library and information centres. 2017 yılına ait sürüm de burada.