My Publications...
İDEAL CEMİYET, İDEAL DEVLET, İDEAL HÜKÜMDAR
-Kınalı-zâde Ali'nin Medîne-i Fâzıla'sı-
(THE IDEAL SOCIETY, IDEAL STATE AND IDEAL SOVEREIGN
-The Virtuous City of Kinalizade Ali-)
(Only it was given section of contents)
İÇİNDEKİLER (CONTENTS)
ÖNSÖZ (FOREWORD)
İÇİNDEKİLER (CONTENTS)
KISALTMALAR (ABBREVIATIONS)
KINALI-ZÂDE ALİ: HAYÂTI VE ESERLERİ (KINALI-ZADE ALI: HIS LIFE AND WORKS)
I. HAYÂTI (HIS LIFE)
II. ESERLERİ (HIS WORKS)
III AHLÂK-I ALÂ’Î (THE ETHICS OF ALİ, THE KINALIZADE)
GİRİŞ (INTRODUCTION)
I. UMÛMÎ ÇERÇEVE (GENERAL FRAME)
II. KLÂSİK DÖNEM OSMANLI DEVLET VE CEMİYET ANLAYIŞININ TÂRİHÎ
ARKA-PLÂNI (HISTORICAL BACKGROUND OF OTTOMAN PERCEPTION
STATE AND COMMUNITY IN THE CLASSICAL AGE)
1) Eski Türk-Moğol Siyâsî Geleneği (Old Turkish-Mongol's political
tradition)
2) Klâsik Dönem İslâm Siyâsî Geleneği (Islamic political tradition in
the classical age)
3) Bizans Siyâsî Geleneği (Byzantine political tradition)
4) Osmanlı Siyâsî Geleneği ve Din (Ottoman political tradition and
religion)
III. SİYÂSET VE CEMİYET (POLITICS AND COMMUNITY)
1) Devletin ve Hükümdârın Niteliği ve Gerekliliği (Necessity and Cha-
racteristics of state and sovereign)
2) İdâre (Government)
a) Temel Hedef (Nizâm-ı Âlem) (The Main aim: "The World Order" (Pax
Ottomanica)
b) Emânetlerin Ehline Verilmesi (The system of meritocracy in state
appointments)
3) Hukuk (The law)
a) Adâlet (The principle of Justice)
b) Şerî’at (The Islamic law)
c) Örf (Kānûn-ı Kadîm) (The common law- the Old Law)
4) Cemiyet (Society)
a) Yönetenler (The Ruling elite)
b) Yönetilenler (The ruled )
BİRİNCİ BÖLÜM (FIRST CHAPTER)
KINALI-ZÂDE’NİN DEVLET VE TOPLUM ANLAYIŞININ HAREKET NOKTASI
(STARTING POINT OF KINALI-ZADE ALI'S THOUGHT OF STATE AND COMMUNITY )
I. FERTTEN TEMEDDÜNE, TEMEDDÜNDEN HÜKÜMDÂRA (FROM INDIVIDUAL TO
URBANIZATION, FROM URBANIZATION TO THE SOVEREIGN)
1) Nâmûs-ı Şâri’ (Kānunlar) (The Islamic laws)
2) Hâkim-i Mâni’ (Hükümdar) (The Sovereign)
3) Dînâr-ı Nâfi’ (Ekonomi) (The Useful money: Economy)
II. MUHABBET: MEDÎNE VEYÂ DEVLETİN PSİKOLOJİK ZEMÎNİ (THE AFFECTION:
PSYCHOLOGICAL GROUND OF THE CITY OR STATE)
İKİNCİ BÖLÜM (SECOND CHAPTER)
SİYÂSET-İ MÜDÜN: İDEAL DEVLET VE CEMİYET DÜZENİ
(CITY POLITICS: IDEAL STATE AND SOCIAL ORDER)
FÂZIL İNSANLAR DİYÂRI: MEDÎNE-İ FÂZILA (THE COUNTRY OF THE RIGHT-
EOUS: THE VIRTUOUS CITY)
I. MEDÎNE (DEVLET) TÜRLERİ (THE KINDS OF CITIES OR STATES)
1) Erdemsiz Şehir (Medîne-i Gayr-i Fâzıla) (The Unvirtuous City or State)
2) Erdemli Şehir (Medîne-i Fâzıla) (The Virtuous City or State)
II. CEMİYET: ERDEMLİ ŞEHRİN İNSANLARI (THE COMMUNITY: PEOPLE OF THE
VIRTUOUS CITY OR STATE)
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM (THIRD CHAPTER)
DEVLET İDÂRESİNDE SULTAN VE VASIFLARI
(SULTAN IN STATE ADMINISTRATION AND HIS QUALITIES)
ÂDİL SULTANDAN FÂZIL SİYÂSETE (FROM THE JUST SULTAN TO THE VIR-TUOUS POLITICS)
I. HÜKÜMDAR (THE SOVEREIGN)
II. SİYÂSET, TÜRLERİ VE HEDEFLERİ (THE POLICY, ITS KINDS AND AIMS)
III. İDEAL HÜKÜMDARIN HASLETLERİ (SPECIAL OUALITIES OF IDEAL SOVEREIGN)
1) Ulüvv-i Himmet (Being endoved with high endeavor)
2) İsâbet-i Re’y ve Fikret (Precision in vision and thinking
3) Azim ve Azîmet (Single-mindedness and steadiness in acts)
4) Sabr-ı Şedâyid ve Tahammül-i Havâdis (Patience and tolerance in the
face of difficulties and bad events)
5) Yesâr, Gınâ (Wealth)
6) Asker-i Muvâfık, Etbâ’ ve Eşbâ’-ı Mutî’ (To possess obedient soldiers and
attendants)
7) Neseb (Coming from a noble lineage)
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM (FOURTH CHAPTER)
DEVLET İDÂRESİ
(STATE ADMINISTRATION)
I) FÂZIL İNSANLAR DİYÂRININ YÖNETİMİ VE SULTAN (RULING OF THE COUNTRY
OF THE RIGHTEOUS AND THE SULTAN)
1) Adâlet (Justice, Equity)
2) Adâletin Şartları (Conditions of equity)
a) Eşitlik (Equality)
b) Hak Edene Hakkının Verilmesi (Giving the people what they deserve)
3) Savaş, Asker ve Hükümdar (War, Soldier and the Sovereign)
II) ÜLKE YÖNETİMİNDE DEVLET ERKÂNI (STATESMEN IN THE ADMINISTRATIO
OF THE STATE)
Sultana Hizmet Edepleri (Etiquette of the personal servants of the Sultan)
1) Sırrı İfşâ Etmemek (Keeping the secrets)
2) Uygunsuz Fiilleri Sultana Nisbet Etmemek (Not to attribute unbecoming
acts to the Ruler)
3) Zorlamamak, Israr Etmemek (Not to be insertive and insistent in his
presence)
4) Mevkii Şahsî Çıkar İçin Kullanmamak (Not using one's position for self-
interest)
5) Makam Tevziinde Kıskançlık Göstermemek (Not to be jealous in distributing
official positions)
6) Sultanın Katında Başkasıyla Konuşmamak (Keeping one's silence in the
presence of sultan)
7) Birine Gösterilen Sevgiyi Kıskanmamak (Not be jealous of the sympathy
shown to someone else)
8) Sultanın Hizmetçilerini ve Yakınlarını Muâheze Etmemek (Not to comment
on the slaves and intimates of the sultan)
III) HALKIN BİRİBİRİYLE İLİŞKİSİ (RELATIONS OF PEOPLE WITH EACH OTHER)
Dostluk ve Çeşitleri (Friendship and its kinds)
1) Dostlar Arasındaki İlişki (Relations between friends)
2) Düşmanlar Arasındaki İlişki (Relations between enemies)
3) Ne Dost Ne Düşman Olanlarla İlişki (Relations with peoples who neither
friends and nor enemies)
NETÎCE VE DEĞERLENDİRME (CONCLUSION AND EVALUATION)
EKLER (APPENDICES)
I. Vesâyâ-yı Eflâtûn-ı İlâhî (Advices of Platon)
II. Vesâyâ-yı Mu’allim-i Evvel Aristatalis-i Hakîm (Advices of Aristoteles, the First
Mentor)
III. Vasıyyet-i Mükmilü’t-Tarîka Bürhânü’l-Hakîka Kutbu’l-Aktâb Hâce Abdu’l-Hâlık-ı Gucdüvânî ("Advices of Hadje Abd al-Hâlik of Gucduvân, the Pole of the
Poles")
IV. “Bir XIV. Yüzyıl Yazarının Kaleminden Çağının Devlet İdâresi ve İdeal Devlet
Adamı Anlayışı”(The Concepts of statesmanship and Ideal statesman from
the perspective of a XVIth century writer")
BİBLİYOGRAFYA (BIBLIOGRAPHY)
İNDEKS (INDEX)