BİLİMSEL YOLLA SONUCA VARMA YÖNTEMİNİ GELİŞTİREN LABORATUVARIN ÜNİVERSİTE BİRİNCİ SINIF FİZİK BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

  

            İki farklı öğretim paketinin, fizik dersindeki öğrenci başarısı üzerindeki etkisini araştırmak bu çalışmanın amacıydı. Çalışmanın ikinci derecedeki hedefinde gözlenebilecek öğretim türü - başarı ilişkisi üzerinde fen eğitimi ve fiziğe karşı tutum, kritik düşünme yeteneği , lise fen programının türü, İngilizce yeterlilik seviyesi ve cinsiyet değişkenlerinin etkisi araştırıldı. Çalışmadaki iki farklı öğretim yaklaşımı, derslerden önce verilen bilimsel yolla sonuca varma yöntemini geliştiren Labaratuvar ile derslerden sonra verilen ve teorik olarak saptana fiziksel kuramların deneysel yollarla gerçekleşmesini sağlayan Labaratuvar çalışmalarından ve ortak teksir merkezli Fizik derslerinden oluşmaktadır.

            Bu araştırma Proje 181 adı ile Prof. Özinönü düzenlenip ve uygulanan geniş bir müfredat program araştırma projesinin bir parçasını oluşturmuştur. Campbell ve Stanley tarafından tanımlanan " Tesadüfen Oluşturulmuş Kontrol Grup Ön test - Son test" deseni araştırma sırasında uygulanmıştır.

            1984-85 öğretim yılı, güz döneminde, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü I. Sınıfına 104 öğrenci çalışmanın evrenini oluşturmuştur .Öğrenciler tesadüfi gruplama esasıyla iki alt - kümeye ayrılmıştır. Deney grubu olarak adlandırılan ve derslerden önce bilimsel yolla sonuca varmaya dönük olarak yürütülen labaratuvar yöntemiyle öğretim gören grup 51 öğrenci, kontrol grubu olarak adlandırılan ve derslerden sonra verilen ve teorik olarak saptana fiziksel kavramların deneysel yollarla gerçekleşmesini sağlayan labaratuvar yaklaşımıyla öğretim gören grup 53 öğrenciden oluşmuştur. Her iki grup 50 saat aynı öğretim üyesinden ortak fizik dersi görmüş ve 21 saatlik ayrı labaratuvar uygulamasına katılmışlardır.

            Fizik başarı testi (FBT) , Fen ve Fizik Üzerinde Tutum Ölceği (FFÜTÖ) , Kritik Düşünme Yeteneği Testi (KDYT) her iki gruptaki öğrenciye uygulanmıştır. Proje 181 içinde yer alan bu çalışmada on bir "boş hipotez" ispatlamak üzere belirlenmiş ve bu hipotezler t-test , ANOVA ; ANCOVA ve Fisher-Z r dönüşümü teknikleriyle kontrol edilmiştir . Çalışma sonuçları göstermiştir ki :

  • Kontrol ve deney grupları arasında son - Fizik Başarı Testinde manidar bir fark gözlenmemiştir
  • Bilimsel ilişkiler kurma yeteneğine dayalı problem çözme şeklindeki zihinsel davranışların geliştirilmesi Son - Fizik Başarı Testi -A Formuyla ölçüldüğünde deney grubu lehine manidar bir fark gözlenmiştir.
  • Matematiksel işlemler kullanma yeteneğine dayalı problem çözme şeklindeki zihinsel davranışların geliştirilmesi Son - Fizik Başarı Testi -B Formuyla ölçüldüğünde kontrol ve deney grupları arasında manidar bir fark gözlenmemiştir

Geri                         Ana Sayfa