BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI

 

BİRİNCİ YIL

I. Yarıyıl                                                                                        II. Yarıyıl                                                                     

KODU

DERSİN ADI

T

U

K

 

KODU

DERSİN ADI

T

U

K

 

Eğitimde Bilgi Teknolojileri I

3

2

4

 

 

Eğitimde Bilgi Teknolojileri II

3

2

4

 

Matematik I

4

2

5

 

 

Matematik II

4

2

5

 

Türkçe I: Yazılı Anlatım

2

0

2

 

 

Türkçe II: Sözlü Anlatım

2

0

2

 

Yabancı Dil I

3

0

3

 

 

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II

2

0

0

 

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I

2

0

0

 

 

Yabancı Dil II

3

0

3

 

Öğretmenlik Mesleğine Giriş

3

0

3

 

 

Okul Deneyimi I

1

4

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kredi

17

 

 Kredi

17

                                                                                                                                                                                                     

İKİNCİ YIL

III. Yarıyıl                                                                                      IV. Yarıyıl                                                                          

KODU

DERSİN ADI

T

U

K

 

KODU

DERSİN ADI

T

U

K

 

Fizik I

4

2

5

 

 

Fizik II

4

2

5

 

Programlama Dilleri I

3

2

4

 

 

Programlama Dilleri II

3

2

4

 

Eğitimde  Materyal Kullanımı

3

0

3

 

 

Genel Biyoloji

3

0

3

 

Bilgisayar Destekli Eğit.Temelleri

3

0

3

 

 

Öğretimde Planlama ve Değerlen.

3

2

4

 

Gelişim ve Öğrenme

3

0

3

 

 

Seçmeli I

3

0

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kredi

18

 

 Kredi

19

 

                                                                                                                                                                                                     

ÜÇÜNCÜ YIL

V. Yarıyıl                                                                                        VI. Yarıyıl                                                                          

KODU

DERSİN ADI

T

U

K

 

KODU

DERSİN ADI

T

U

K

 

 

Genel Kimya I

4

2

5

 

 

Genel Kimya II

4

2

5

 

 

İşletim Sistemleri ve Uygulamaları

2

2

3

 

 

İnternet Ortamında Yazarlık Dil.Uyg.

3

0

3

 

 

PC Ortamında Yazarlık Dilleri Uyg.

2

2

3

 

 

Bilgisayar Ağları ve İletişim

3

2

4

 

 

Öğretim Tek. ve Materyal Gelişt.

3

2

4

 

 

Sınıf Yönetimi

2

2

3

 

 

Uzaktan Eğitimin Temelleri

3

0

3

 

 

Özel Öğretim Yöntemleri I

2

2

3

 

 

Öğretim Tasarımı

3

0

3

 

 

Seçmeli II

3

0

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kredi

21

 

 Kredi

21

                                                                                                                                                                                                     

DÖRDÜNCÜ YIL

VII. Yarıyıl                                                                                     VIII. Yarıyıl                                                                       

 

KODU

DERSİN ADI

T

U

K

 

KODU

DERSİN ADI

T

U

K

 

 

Eğitimde İnternet Uygulamaları

2

2

3

 

 

Eğit. Yaz. Tas. Gel. ve Değerlen.

2

2

3

 

 

Okul Deneyimi II

2

2

3

 

 

Rehberlik

3

0

3

 

 

Özel Öğretim Yöntemleri II

2

2

3

 

 

Öğretmenlik Uygulaması

2

6

5

 

 

Seçmeli III

3

0

3

 

 

Seçmeli V

3

0

3

 

 

Seçmeli IV

3

0

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kredi

15

 

 Kredi

14

 

 

 

 

TOPLAM KREDİ

142

 

 

T

 : Haftalık teorik ders saati.

 

 

U

 : Haftalık uygulama ders saati.

 

 

K

 : Dersin kredisi.

 

         Öğretmenlik Formasyonu Dersi


BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI DERS TANIMLARI

 

 

I.YARIYIL

 

Eğitimde Bilgi Teknolojileri I                                                                                           (3-2) 4

Bilgi sistemleri ve bilgisayara giriş, data sunumu, bilgisayar sistemini oluşturan parçalar:  CPU, girdi-çıktı araçları, bellek. Microcomputerler ve işletim sistemleri: DOS, Windows.  Bilgisayar programları: Word, spreadsheets.  Bilgisayarın toplum üzerindeki etkileri,  bilgisayar güvenliği ve ahlak.

 

Matematik I                                                                                                                      (4-2) 5

 Ön bilgilerin hatırlatılması, Küme kavramı ve kümlelerle işlemler, Gerçel sayılar ve özellikleri, fonksiyonlar, limit, süreklilik, türev ve uygulamaları.

 

Türkçe I: Yazılı Anlatım                                                                                                   (2-0) 2

Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb.), formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb.), makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri.

 

Yabancı Dil I                                                                                                                     (2-0) 2

 

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I                                                                                  (2-0) 0

 

Öğretmenlik Mesleğine Giriş                                                                                          (3-0) 3

Öğretmenlik mesleğinin özellikleri ve ilkeleri, sınıf ve okul ortamı, eğitimde alternatif perspektifler, eğitimin sosyal, psikolojik, felsefi ve tarihi temelleri, Türk eğitim sistemi.

 

 

II.YARIYIL

 

Eğitimde Bilgi Teknolojileri II                                                                                         (3-2) 4

Telekominikasyon ve bilgisayar ağları.  Internet in temelleri. Veri ve veri tabanlarının yapısı.  Programlama dilleri ve program tasarımı.  Programlamanın temelleri ve kontrol mekanizmaları.  Bilgisayarların eğitimde ve okullarda kullanımı.

 

Matematik II                                                                                                                    (4-2) 5

İntegral ve integral alma yötemleri, Sayısal integralleme, İntegral uygulamaları, Kutupsal koordinatlar, Eğriler, Eğri parçasının uzunluğu.

 

Türkçe II: Sözlü Anlatım                                                                                                  (2-0) 2

Konuşma becerilerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi, Türkçe'nin doğru telaffuzunda önemli olan hususlar, diksiyon ve önemi, doğru imla, doğru vurgu, doğru tonlama, metin ağırlıklı uygulamalar, konuşma bozuklukları ve giderilmesi; diyalog, güzel konuşmaya yardımcı teknikler, önemli günler için konuşma hazırlama, konuşma içeriğinin düzenlenmesi, konuşmanın vücutla ilgili unsurları, konuşmayı etkileyen faktörler, şiir okuma teknikleri, münazara, açık oturum, panel, forum, sempozyum, konferans üzerine çalışmalar. ANLAMA TEKNİKLERİ: Okuduğunu anlama, çeşitli okuma becerileri ve teknikleri, etkili okumayı engelleyen etkenler, okuma ve not alma, eleştirel okuma, okuduğunu transfer etme, okumanın diğer öğrenme biçimleriyle ilişkisi, okuma hızını ve verimliliğini arttırma, dinlediğini anlama, çeşitli dinleme becerileri ve teknikleri, etkili dinlemeyi engelleyen etkenler, dinleme ve not alma, eleştirel dinleme, dinlemenin verimliliğini arttırma, dinlemenin diğer öğrenme biçimleriyle ilişkisi.

 

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II                                                                                (2-0) 0

 

Yabancı Dil II                                                                                                        (2-0) 2

 

Okul Deneyimi I                                                                                                               (1-4) 3

Bu derste öğretmen adaylarının mümkün olduğu kadar erken bir aşamada, bir uygulama öğretmeni nezaretinde okulu, öğrencileri ve öğretmenlik mesleğini çeşitli yönlerden tanıması amaçlanmaktadır.  Bu ders kapsamında yer alması önerilen başlıca etkinlikler şunlardır: okul örgütü ve yönetimi, okuldaki günlük işler, zümre etkinlikleri, bir öğrencinin okuldaki günlük yaşantısı, bir öğretmenin okuldaki günlük yaşantısı, okul-aile işbirliği, ana ve yan branşlarla ilgili derslerin gözlenmesi, okul ve sorunları, araç-gereç ve yazılı kaynaklar ve öğretmenlik mesleğinin çeşitli yönleri. 

 

 

III.YARIYIL

 

Fizik I                                                                                                                                 (4-2) 5

Fizik ve ölçme, vektörler, tek boyutlu hareket, iki boyutlu hareket, hareket kanunları,Dairesel hareket, İş ve enerji, Enerjinin korunumu ve değişimi, Çizgisel momentum veçarpışmlar, katı cisimlerin bir eksen etrafında dönmesi,yuvarlanma hareketi, açısal momentum, statik denge ve esneklik, basit sistemlerin serbest salınımları, çok serbestlik sistemlerin salınımları, zorla salınımlar, ilerleyen dalgalar, yansıma modülasyon, atmalar ve dalga paketleri, girişim ve kırınım, ses ve sesin yayılması.

 

 

Programlama Dilleri I                                                                                                       (3-2) 4

Pascal veya C programlama dili ile proglamanın genel yapısı, veri türleri, değişkenler, standart işlevler, alt programlar, dinamik veri yapıları, dosya işlemleri, kullanıcı-tanımlı veri türleri.

 

Eğitimde Materyal Kullanımı                                                                                           (3-0) 3

Öğretim amaçlı kullanılan materyaller: Görsel, işitsel, çoklu ortam sağlayan materyaller.  Bu materyallerin öğretim ortamına getirdiği avantajlar.  Öğretim materyali geliştirmede kullanılan ilke ve yöntemler.  Öğretim materyallerinin etkin kullanım ilkeleri.

 

Bilgisayar Destekli Eğitimin Temelleri                                                                           (3-0) 3

Bilgisayar destekli eğitim tarihsel oluşum ve gelişim aşamaları, bilgisayar destekli eğitimde kullanılan yaygın formatlar: tekrar ve alıştırma programları, bire bir eğitim proglamları, simulasyonlar, eğitimsel oyun programları ve demostrasyonlar ve bunların değerlendirilme ilkeleri.

 

Gelişim ve Öğrenme                                                                                                         (3-0) 3

Çeşitli yönlerden insan gelişimi (bilişsel, sosyal, psikolojik, ahlaki, fiziksel, vb.), öğrenme yaklaşımları ve süreçleri, biçimleri ve öğrenmede bireysel farklılıklar.

 

 

IV.YARIYIL

 

Fizik II                                                                                                                               (4-2) 5

Elektrik alanlar, Gauss kanunu, elektrik potansiyeli, sığa ve dielektrik, akım ve direnç, doğru akım devreleri, magnetik alanlar, magnetik alan kaynakları, faraday kanunu, indüktör, alternatif akım devreleri, elektromagnetik dalgalar, yarı iletkenler, diyot ve devreleri, transistörler, yükseltici devreleri, osilatörler, servor sistemleri, işlemci yükselticiler, elektronik sayma sistemleri.

 

Genel Biyoloji                                                                                                                   (3-0) 3

Bilim ve bilimsel yöntem, canlı-cansız yapılar, enerji metabolizması, enzimler, hücre bölünmesi, döllenme ve embriyoloji, canlıların sınıflandırılması, bitki ve hayvan dokuları, bitki ve hayvan fizyolojisi, organ sistemleri, kimyasal haberleşme ve hayvan-bitkilerde davranış.

 

Programlama Dilleri II                                                                                                     (3-2) 4

Visual Basic, Delphi v.b. görsel ortamlardaki programlama dillerinden birini kullanarak görsel ortamlarda programlamanın kavram ve ilkeleri, tasarım ve uygulama yöntemleri. Görsel ortamlarda geliştirilmiş yazılımların öğretimde  kullanılma ilke ve yöntemleri.

 

Öğretimde Planlama ve Değerlendirme                                                                          (3-2) 4

Temel program geliştirme kavramları ve süreçleri, ders programı, yıllık, ünite, günlük planların geliştirilmesi, içerik seçimi ve organizasyonu, öğretim yöntemleri ve stratejileri, materyallerin özellikleri ve seçimi, ölçme ve değerlendirme, değerlendirme yaklaşımları, test türleri, izleme ve başarı testlerinin geliştirilmesi, sınav sorusu yazma teknikleri, not verme.

 

Seçmeli I                                                                                                                            (3-0) 3

 

 

 

V.YARIYIL

 

Genel Kimya I                                                                                                                   (4-2) 5

 Atomun yapısı, Kimyasal bağlar, Molekül geometrisi, Kimyasal eşitlikler ve nicel bağıntılar, Çözeltiler I, Kimyasal kinetik ve Kimyasal denge, Kimyasal termodinamik.

İşletim Sistemleri ve Uygulamaları                                                                      (2-2) 3

Örnek işletim sistemleri ve işletim sistemi fonksiyonları.  Yaygın olarak kulllanılan işletim sistemlerinin incelenmesi: Windows NT, Windows 95, UNIX, NOVELL. Bu sistemlerin eğitim amaçlı kullanım ilkeleri.

 

PC Ortamında Yazarlık Dilleri Uygulaması                                                                     (2-2) 3

PC ortamında uygun programlama dilleri ile eğitimsel programların tasarlanması ve geliştirilmesi için gerekli algoritma ve kavramlar ve bunların doğrultusunda mikro düzeyde eğitim amaçlı yazılım geliştirilmesi.

 

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme                                                               (2-2) 3

Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla öğretim materyallerinin (çalışma yaprakları, saydamlar, slaytlar, video, bilgisayar temelli ders materyali, vb.) geliştirilmesi ve çeşitli nitelikteki materyallerin değerlendirilmesi.

 

Uzaktan Eğitimin Temelleri                                                                                   (3-0)3

Uzaktan eğitimin tarihçesi,  uzaktan eğitimin kullanıldığı öğretim ortamları, uzaktan eğitimde kullanılan teknolojiler: TV, Video, Radyo ve Yazılı materyaller, bu teknolojilerin planlanmasında, hazırlanmasında ve uygulanmasında kullanılan teknik ve yöntemler.

 

Öğretim Tasarımı                                                                                                              (3-0) 3

            Öğretim ortamı, öğrenici, içerik ve örgüt (organizasyon) analizi.  Eğitim amaçlarının belirlenmesi, öğretimsel hedeflerin yazımı, öğretim teorileri ve stratejileri, hedeflere, içeriğe ve ortama uygun öğretim materyali seçimi ve geliştirilmesi, öğretimin tasarımı, öğretim tasarımı teorilerini kullanarak öğretimin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi.

Seçmeli II                                                                                                                          (3-0) 3

 

Seçmeli III                                                                                                                         (3-0) 3

 

 

VI.YARIYIL

 

Genel Kimya II                                                                                                                 (4-2) 5

            Gazlar, sıvılar, çözeltiler II, katılar, ametaller, metaller

 

İnternet Ortamında Yazarlık Dilleri Uygulaması                                                (2-2) 3

Internet ortamında yaygın olarak kullanılan yazarlık dilleri ve bunların  kullanımındaki temel kavram ve ilkeler.  HTML ve JAVA vb. dilleri kullanarak eğitimsel WEB  ortamlarının tasarlanması ve geliştirilmesi.

 

Bilgisayar Ağları ve İletişim                                                                                             (3-2)4

Bilgisayar ağlarının temelleri ve mimarisi.  Ağ işletim sistemleri.  Bilgisayar ağları ve kullanıcılar. Yerel bilgisayar ağları yönetimi. Elektronik posta, bilgisayar konferansı, uzaktan eğitim ve bunların eğitimdeki uygulamaları.

 

 

Sınıf Yönetimi                                                                                                        (2-2) 3

Öğrenci davranışını etkileyen sosyal ve psikolojik faktörler, sınıf ortamı ve grup etkileşimi, sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama, sınıf içinde zaman kullanımı, sınıf organizasyonu, motivasyon, iletişim, yeni bir döneme başlangıç, olumlu ve öğrenmeye uygun bir ortam yaratma, sınıf içinde karşılaşılan davranış problemleri ve bunlara karşı geliştirilecek önlemler.

 

Özel Öğretim Yöntemleri I, II                                                                                          (2-2) 3

Konu alaninda öğretim yöntemleri öğrenme-öğretme süreçleri genel öğretim yöntemlerinin konu alanı öğretimine uygulanmasi, konu alanındaki ders kitaplarının eleştirisel bir açıyla incelenmesi ve özel öğretim yöntem ve stratejileri ile ilişkilendirilmesi.  Micro öğretim uygulamaları, öğretimin değerlendirilmesi.

 

Seçmeli II                                                                                                                          (3-0) 3

 

 

VII.YARIYIL

 

 

Eğitimde Internet Uygulamaları                                                                                       (2-2) 3

            Internet’in temel yapısı ve fonksiyonları,  Internet ortamındaki yaygın uygulamalar:  e-mail, ftp, WWW, Gopher uygulamaları ve bunların eğitimde kullanılma ilke ve yöntemleri.

 

Okul Deneyimi II                                                                                                              (1-4) 3

Okullarda bir uygulama öğretmeni nezaretinde Öğretmenlik Uygulaması dersine temel oluşturmak amacıyla yapılan gözlem ve uygulamalar; bazı gözlem ve uygulama konuları: öğretimde soru sorma, yönerge ve açıklamalar, dersin yönetimi ve sınıfın kontrolü, çeşitli yönlerden bir öğrencinin incelenmesi, öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi, dersi planlama, ders kitaplarından yararlanma, grup çalışmaları, sınıf organizasyonu, çalışma yapraklarının hazırlanması ve kullanılması, sınıf içinde mikro öğretim uygulamaları.

 

 

Seçmeli III                                                                                                                         (3-0) 3

 

Seçmeli IV                                                                                                                         (3-0) 3

 

VIII.YARIYIL

 

Egitim Yazılımlarının Tasarım, Geliştirme ve Değerlendirilmesi                       (2-2) 3

Eğitim ortamları için yazılımların tasarlanması, geliştirilmesi, uggulanması ve değelendirilmesindeki temel kavram ve ilkeler.

 

Rehberlik                                                                                                                          (3-0) 3

Öğrenci kişilik hizmetlerinin amaçları ve eğitim içindeki rolü, rehberlik hizmet alanlarının tanıtımı, rehberliğin genel ilkeleri, öğrenciyi tanıma, yönlendirme, bilgi toplama ve yayma, psikolojik danışma, yerleştirme, izleme, danışmanlık, araştırma ve değerlendirme, çevre ile ilişkiler, mesleki yönlendirme, özel eğitimin amacı ve özel eğitime muhtaç öğrencilerin saptanması ve eğitimi.

 

 

Öğretmenlik Uygulaması                                                                                                  (2-6) 5

Haftada bir tam gün ya da iki yarım gün (minimum 12 hafta) öğretmen adaylarının bizzat sınıf içinde öğretmenlik becerisi kazanmasına ve belirli bir dersi ya da dersleri planlı bir biçimde öğretmesi ve iki saat öğretmenlik uygulaması semineri (öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi ve paylaşılması).

 

Seçmeli V                                                                                                                          (3-0) 3