BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI
BİRİNCİ YIL |
I. Yarıyıl II.
Yarıyıl
KODU |
DERSİN ADI |
T |
U |
K
|
|
KODU |
DERSİN ADI |
T |
U |
K
|
||
|
Eğitimde Bilgi Teknolojileri I |
3 |
2 |
4 |
|
|
Eğitimde Bilgi Teknolojileri II |
3 |
2 |
4 |
||
|
Matematik I |
4 |
2 |
5 |
|
|
Matematik II |
4 |
2 |
5 |
||
|
Türkçe I: Yazılı Anlatım |
2 |
0 |
2 |
|
|
Türkçe II: Sözlü Anlatım |
2 |
0 |
2 |
||
|
Yabancı Dil I |
3 |
0 |
3 |
|
|
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II |
2 |
0 |
0 |
||
|
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I |
2 |
0 |
0 |
|
|
Yabancı Dil II |
3 |
0 |
3 |
||
|
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
|
3 |
0 |
3 |
|
|
Okul Deneyimi I |
1 |
4 |
3 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Kredi |
17 |
|
Kredi |
17 |
||||||||
İKİNCİ YIL |
III. Yarıyıl IV.
Yarıyıl
KODU |
DERSİN ADI |
T |
U |
K
|
|
KODU |
DERSİN ADI |
T |
U |
K
|
|
|
Fizik I |
4 |
2 |
5 |
|
|
Fizik II |
4 |
2 |
5 |
|
|
Programlama Dilleri I |
3 |
2 |
4 |
|
|
Programlama Dilleri II |
3 |
2 |
4 |
|
|
Eğitimde
Materyal Kullanımı |
3 |
0 |
3 |
|
|
Genel Biyoloji |
3 |
0 |
3 |
|
|
Bilgisayar Destekli Eğit.Temelleri |
3 |
0 |
3 |
|
|
Öğretimde Planlama ve Değerlen. |
3 |
2 |
4 |
|
|
Gelişim ve Öğrenme
|
3 |
0 |
3 |
|
|
Seçmeli I |
3 |
0 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kredi |
18 |
|
Kredi |
19 |
|
||||||
ÜÇÜNCÜ YIL |
V. Yarıyıl VI.
Yarıyıl
KODU |
DERSİN ADI |
T |
U |
K
|
|
KODU |
DERSİN ADI |
T |
U |
K
|
|
|
Genel Kimya I |
4 |
2 |
5 |
|
|
Genel Kimya II |
4 |
2 |
5 |
|
|
İşletim Sistemleri ve Uygulamaları |
2 |
2 |
3 |
|
|
İnternet Ortamında Yazarlık Dil.Uyg. |
3 |
0 |
3 |
|
|
PC Ortamında Yazarlık Dilleri Uyg. |
2 |
2 |
3 |
|
|
Bilgisayar Ağları ve İletişim |
3 |
2 |
4 |
|
|
Öğretim Tek. ve Materyal Gelişt. |
3 |
2 |
4 |
|
|
Sınıf Yönetimi |
2 |
2 |
3 |
|
|
Uzaktan Eğitimin Temelleri |
3 |
0 |
3 |
|
|
Özel Öğretim Yöntemleri I |
2 |
2 |
3 |
|
|
Öğretim Tasarımı |
3 |
0 |
3 |
|
|
Seçmeli II |
3 |
0 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kredi |
21 |
|
Kredi |
21 |
DÖRDÜNCÜ YIL |
VII. Yarıyıl VIII.
Yarıyıl
|
KODU |
DERSİN ADI |
T |
U |
K
|
|
KODU |
DERSİN ADI |
T |
U |
K
|
|||||||||||||
|
|
Eğitimde İnternet Uygulamaları |
2 |
2 |
3 |
|
|
Eğit. Yaz. Tas. Gel. ve Değerlen. |
2 |
2 |
3 |
|||||||||||||
|
|
Okul Deneyimi II
|
2 |
2 |
3 |
|
|
Rehberlik
|
3 |
0 |
3 |
|||||||||||||
|
|
Özel Öğretim Yöntemleri II
|
2 |
2 |
3 |
|
|
Öğretmenlik Uygulaması
|
2 |
6 |
5 |
|||||||||||||
|
|
Seçmeli III |
3 |
0 |
3 |
|
|
Seçmeli V |
3 |
0 |
3 |
|||||||||||||
|
|
Seçmeli IV |
3 |
0 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
Kredi |
15 |
|
Kredi |
14 |
|
||||||||||||||||||
|
|
|
TOPLAM KREDİ
|
142 |
|
|||||||||||||||||||
|
T |
: Haftalık teorik ders saati. |
|
|||||||||||||||||||||
|
U |
: Haftalık uygulama ders saati. |
|
|||||||||||||||||||||
|
K |
:
Dersin kredisi. |
|
|||||||||||||||||||||
Öğretmenlik
Formasyonu Dersi
BİLGİSAYAR
VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMI DERS TANIMLARI
Bilgi
sistemleri ve bilgisayara giriş, data sunumu, bilgisayar sistemini oluşturan
parçalar: CPU, girdi-çıktı araçları,
bellek. Microcomputerler ve işletim sistemleri: DOS, Windows. Bilgisayar programları: Word,
spreadsheets. Bilgisayarın toplum
üzerindeki etkileri, bilgisayar
güvenliği ve ahlak.
Ön bilgilerin hatırlatılması,
Küme kavramı ve kümlelerle işlemler, Gerçel sayılar ve özellikleri,
fonksiyonlar, limit, süreklilik, türev ve uygulamaları.
Dilin
tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı
anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda
plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon
kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda
kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme
çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme;
çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb.), formal
yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar,
bilimsel yazılar, makale, vb.), makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri
üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve
teknikleri.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş (3-0) 3
Öğretmenlik
mesleğinin özellikleri ve ilkeleri, sınıf ve okul ortamı, eğitimde alternatif
perspektifler, eğitimin sosyal, psikolojik, felsefi ve tarihi temelleri, Türk
eğitim sistemi.
Telekominikasyon
ve bilgisayar ağları. Internet in
temelleri. Veri ve veri tabanlarının yapısı.
Programlama dilleri ve program tasarımı. Programlamanın temelleri ve kontrol mekanizmaları. Bilgisayarların eğitimde ve okullarda
kullanımı.
İntegral
ve integral alma yötemleri, Sayısal integralleme, İntegral uygulamaları,
Kutupsal koordinatlar, Eğriler, Eğri parçasının uzunluğu.
Konuşma
becerilerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi, Türkçe'nin doğru
telaffuzunda önemli olan hususlar, diksiyon ve önemi, doğru imla, doğru vurgu,
doğru tonlama, metin ağırlıklı uygulamalar, konuşma bozuklukları ve
giderilmesi; diyalog, güzel konuşmaya yardımcı teknikler, önemli günler için
konuşma hazırlama, konuşma içeriğinin düzenlenmesi, konuşmanın vücutla ilgili
unsurları, konuşmayı etkileyen faktörler, şiir okuma teknikleri, münazara, açık
oturum, panel, forum, sempozyum, konferans üzerine çalışmalar. ANLAMA
TEKNİKLERİ: Okuduğunu anlama, çeşitli okuma becerileri ve teknikleri, etkili
okumayı engelleyen etkenler, okuma ve not alma, eleştirel okuma, okuduğunu
transfer etme, okumanın diğer öğrenme biçimleriyle ilişkisi, okuma hızını ve
verimliliğini arttırma, dinlediğini anlama, çeşitli dinleme becerileri ve
teknikleri, etkili dinlemeyi engelleyen etkenler, dinleme ve not alma,
eleştirel dinleme, dinlemenin verimliliğini arttırma, dinlemenin diğer öğrenme
biçimleriyle ilişkisi.
Okul Deneyimi I (1-4) 3
Bu
derste öğretmen adaylarının mümkün olduğu kadar erken bir aşamada, bir uygulama
öğretmeni nezaretinde okulu, öğrencileri ve öğretmenlik mesleğini çeşitli
yönlerden tanıması amaçlanmaktadır. Bu
ders kapsamında yer alması önerilen başlıca etkinlikler şunlardır: okul örgütü
ve yönetimi, okuldaki günlük işler, zümre etkinlikleri, bir öğrencinin okuldaki
günlük yaşantısı, bir öğretmenin okuldaki günlük yaşantısı, okul-aile
işbirliği, ana ve yan branşlarla ilgili derslerin gözlenmesi, okul ve
sorunları, araç-gereç ve yazılı kaynaklar ve öğretmenlik mesleğinin çeşitli
yönleri.
Fizik
ve ölçme, vektörler, tek boyutlu hareket, iki boyutlu hareket, hareket
kanunları,Dairesel hareket, İş ve enerji, Enerjinin korunumu ve değişimi,
Çizgisel momentum veçarpışmlar, katı cisimlerin bir eksen etrafında
dönmesi,yuvarlanma hareketi, açısal momentum, statik denge ve esneklik, basit
sistemlerin serbest salınımları, çok serbestlik sistemlerin salınımları, zorla
salınımlar, ilerleyen dalgalar, yansıma modülasyon, atmalar ve dalga paketleri,
girişim ve kırınım, ses ve sesin yayılması.
Pascal veya C programlama dili ile proglamanın
genel yapısı, veri türleri, değişkenler, standart işlevler, alt programlar,
dinamik veri yapıları, dosya işlemleri, kullanıcı-tanımlı veri türleri.
Öğretim amaçlı kullanılan materyaller: Görsel,
işitsel, çoklu ortam sağlayan materyaller.
Bu materyallerin öğretim ortamına getirdiği avantajlar. Öğretim materyali geliştirmede kullanılan
ilke ve yöntemler. Öğretim
materyallerinin etkin kullanım ilkeleri.
Bilgisayar
destekli eğitim tarihsel oluşum ve gelişim aşamaları, bilgisayar destekli
eğitimde kullanılan yaygın formatlar: tekrar ve alıştırma programları, bire bir
eğitim proglamları, simulasyonlar, eğitimsel oyun programları ve
demostrasyonlar ve bunların değerlendirilme ilkeleri.
Gelişim ve Öğrenme (3-0) 3
Çeşitli yönlerden insan gelişimi (bilişsel, sosyal, psikolojik, ahlaki,
fiziksel, vb.), öğrenme yaklaşımları ve süreçleri, biçimleri ve öğrenmede
bireysel farklılıklar.
Elektrik
alanlar, Gauss kanunu, elektrik potansiyeli, sığa ve dielektrik, akım ve
direnç, doğru akım devreleri, magnetik alanlar, magnetik alan kaynakları,
faraday kanunu, indüktör, alternatif akım devreleri, elektromagnetik dalgalar,
yarı iletkenler, diyot ve devreleri, transistörler, yükseltici devreleri,
osilatörler, servor sistemleri, işlemci yükselticiler, elektronik sayma
sistemleri.
Bilim ve bilimsel yöntem, canlı-cansız yapılar,
enerji metabolizması, enzimler, hücre bölünmesi, döllenme ve embriyoloji,
canlıların sınıflandırılması, bitki ve hayvan dokuları, bitki ve hayvan
fizyolojisi, organ sistemleri, kimyasal haberleşme ve hayvan-bitkilerde
davranış.
Visual Basic, Delphi v.b. görsel ortamlardaki
programlama dillerinden birini kullanarak görsel ortamlarda programlamanın
kavram ve ilkeleri, tasarım ve uygulama yöntemleri. Görsel ortamlarda
geliştirilmiş yazılımların öğretimde
kullanılma ilke ve yöntemleri.
Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (3-2) 4
Temel program geliştirme kavramları ve süreçleri,
ders programı, yıllık, ünite, günlük planların geliştirilmesi, içerik seçimi ve
organizasyonu, öğretim yöntemleri ve stratejileri, materyallerin özellikleri ve
seçimi, ölçme ve değerlendirme, değerlendirme yaklaşımları, test türleri,
izleme ve başarı testlerinin geliştirilmesi, sınav sorusu yazma teknikleri, not
verme.
Atomun
yapısı, Kimyasal bağlar, Molekül geometrisi, Kimyasal eşitlikler ve nicel
bağıntılar, Çözeltiler I, Kimyasal kinetik ve Kimyasal denge, Kimyasal
termodinamik.
Örnek işletim sistemleri ve işletim sistemi
fonksiyonları. Yaygın olarak
kulllanılan işletim sistemlerinin incelenmesi: Windows NT, Windows 95, UNIX,
NOVELL. Bu sistemlerin eğitim amaçlı kullanım ilkeleri.
PC ortamında uygun programlama dilleri ile
eğitimsel programların tasarlanması ve geliştirilmesi için gerekli algoritma ve
kavramlar ve bunların doğrultusunda mikro düzeyde eğitim amaçlı yazılım
geliştirilmesi.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (2-2) 3
Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri,
öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla öğretim
materyallerinin (çalışma yaprakları, saydamlar, slaytlar, video, bilgisayar
temelli ders materyali, vb.) geliştirilmesi ve çeşitli nitelikteki
materyallerin değerlendirilmesi.
Uzaktan eğitimin tarihçesi, uzaktan eğitimin kullanıldığı öğretim
ortamları, uzaktan eğitimde kullanılan teknolojiler: TV, Video, Radyo ve Yazılı
materyaller, bu teknolojilerin planlanmasında, hazırlanmasında ve
uygulanmasında kullanılan teknik ve yöntemler.
Öğretim Tasarımı (3-0) 3
Öğretim ortamı, öğrenici, içerik ve örgüt (organizasyon)
analizi. Eğitim amaçlarının
belirlenmesi, öğretimsel hedeflerin yazımı, öğretim teorileri ve stratejileri,
hedeflere, içeriğe ve ortama uygun öğretim materyali seçimi ve geliştirilmesi,
öğretimin tasarımı, öğretim tasarımı teorilerini kullanarak öğretimin
geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi.
VI.YARIYIL
Gazlar,
sıvılar, çözeltiler II, katılar, ametaller, metaller
Internet ortamında yaygın olarak kullanılan
yazarlık dilleri ve bunların
kullanımındaki temel kavram ve ilkeler.
HTML ve JAVA vb. dilleri kullanarak eğitimsel WEB ortamlarının tasarlanması ve geliştirilmesi.
Bilgisayar ağlarının temelleri ve mimarisi. Ağ işletim sistemleri. Bilgisayar ağları ve kullanıcılar. Yerel
bilgisayar ağları yönetimi. Elektronik posta, bilgisayar konferansı, uzaktan
eğitim ve bunların eğitimdeki uygulamaları.
Sınıf Yönetimi (2-2) 3
Öğrenci davranışını etkileyen sosyal ve psikolojik
faktörler, sınıf ortamı ve grup etkileşimi, sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili
kurallar geliştirme ve uygulama, sınıf içinde zaman kullanımı, sınıf
organizasyonu, motivasyon, iletişim, yeni bir döneme başlangıç, olumlu ve
öğrenmeye uygun bir ortam yaratma, sınıf içinde karşılaşılan davranış
problemleri ve bunlara karşı geliştirilecek önlemler.
Özel Öğretim Yöntemleri I, II (2-2) 3
Konu alaninda öğretim yöntemleri öğrenme-öğretme
süreçleri genel öğretim yöntemlerinin konu alanı öğretimine uygulanmasi, konu
alanındaki ders kitaplarının eleştirisel bir açıyla incelenmesi ve özel öğretim
yöntem ve stratejileri ile ilişkilendirilmesi.
Micro öğretim uygulamaları, öğretimin değerlendirilmesi.
Internet’in
temel yapısı ve fonksiyonları, Internet
ortamındaki yaygın uygulamalar: e-mail,
ftp, WWW, Gopher uygulamaları ve bunların eğitimde kullanılma ilke ve
yöntemleri.
Okul Deneyimi II (1-4) 3
Okullarda bir uygulama öğretmeni nezaretinde
Öğretmenlik Uygulaması dersine temel oluşturmak amacıyla yapılan gözlem ve
uygulamalar; bazı gözlem ve uygulama konuları: öğretimde soru sorma, yönerge ve
açıklamalar, dersin yönetimi ve sınıfın kontrolü, çeşitli yönlerden bir
öğrencinin incelenmesi, öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi, dersi
planlama, ders kitaplarından yararlanma, grup çalışmaları, sınıf organizasyonu,
çalışma yapraklarının hazırlanması ve kullanılması, sınıf içinde mikro öğretim
uygulamaları.
Eğitim ortamları için yazılımların tasarlanması,
geliştirilmesi, uggulanması ve değelendirilmesindeki temel kavram ve ilkeler.
Rehberlik (3-0) 3
Öğrenci kişilik hizmetlerinin amaçları ve eğitim
içindeki rolü, rehberlik hizmet alanlarının tanıtımı, rehberliğin genel
ilkeleri, öğrenciyi tanıma, yönlendirme, bilgi toplama ve yayma, psikolojik
danışma, yerleştirme, izleme, danışmanlık, araştırma ve değerlendirme, çevre
ile ilişkiler, mesleki yönlendirme, özel eğitimin amacı ve özel eğitime muhtaç öğrencilerin
saptanması ve eğitimi.
Öğretmenlik Uygulaması (2-6) 5
Haftada bir tam gün ya da iki yarım gün (minimum
12 hafta) öğretmen adaylarının bizzat sınıf içinde öğretmenlik becerisi
kazanmasına ve belirli bir dersi ya da dersleri planlı bir biçimde öğretmesi ve
iki saat öğretmenlik uygulaması semineri (öğretmenlik uygulamasının
değerlendirilmesi ve paylaşılması).