MATEMATİK DERSİ ÜNİTELERİNİN
DEĞERLENDİRMESİNDE KULLANILACAK
‘EĞİTSEL TASARIM’ ÖLÇÜTLERİ
Aysun Umay
1. Başlık
Çarpıcı ve anlaşılır mı?
Kısa ama kapsayıcı mı?
2. Ön Öğrenme Stratejileri
Ön örgütleyiciler ( resim, öykü gibi ilgiyi oplayıcı unsurlar) kullanılmış mı?
Ünitenin hedefleri yazılmış mı?
Özet, grafik özetleyici, kavram haritası, … var mı?
Hazırlık soruları var mı?
‘Tanı testi’ var mı?
Anahtar sözcükler verilmiş mi?
3. Hedefler
Kazandırılabilir nitelikte mi?
İfadeleri öğrenciler açısından anlaşılabilir mi?
Öğrencilerin gelişim düzeyine uygun mu?
Ünite sonunda ulaşılabilir mi?
4. Sunuş
Anlatılanlar öğrencinin çevresi ve gerçek yaşamla ilişkilendirilmiş mi?
Konunun başında ‘önkoşul’ sayılabilecek bilgiler anımsatılıyor mu?
Konular arasında bir ‘öncelik-sonralık’ ilişkisi olduğunda öncelik, gerçekten de öncelik gerektiren becerilerin kazandırılmasında mı?
Sunuşa yakın çevredeki bilgilerden mi başlanıyor?
İçerik kolaydan zora, basitten karmaşığa, … mı düzenlenmiş?
Sunuşa ilgi çekici konularla başlanmış mı?
Kullanılan teknikler (tümden gelim, tüme varım, … ) yerinde ve uygun olarak kullanılmış mı?
Öğrencinin aktif olabildiği durumlar yeterince var mı?
Öğrencinin yaratıcı düşünmesini özendirici unsurlar yeterli mi?
Öğrenilenlerin günlük yaşama transferi özendiriliyor mu?
Öğrenilenlerin dığer derslere transferi özendiriliyor mu?
5. Sorular (Örnek Sorular, Alıştırmalar ve Problemler)
Alıştırmalar öğrenilenleri somutlaştırmak için uygun ve yeterli mi ?
Uygulamalarda gerçek işlemlere (gerçek cisimleri ölçme, …) yer verilmiş mi?
Alıştırmalarda uygulamalı çalışmalara öncelik verilmiş mi?
Zihinden hesaplamalara yer verilmiş mi?
Günlük yaşamla uyumlu mu?
Hergün karşılaşılan türden, gerçek problemler yeterince var mı?
Problem çözümünde öğrencilerin kendi düşünme stratejilerini geliştirmeleri özendiriliyor mu?
Problem çözümünde öğrencilerin farklı düşünme stratejileri geliştirmeleri özendiriliyor mu?
Örnek problem çözümlerinde gerekçeli düşünmek özendiriliyor mu?
İşbirlikli çalışmalar özendiriliyor mu?
Öğrencilerin kendileri soru üretmeye özendiriliyor mu?
Sonuçların (aşağı yukarı beklenen sonuç) tahmini yaptırılıyor mu?
Bulunan sonuçların makul ve mantıklı olup olmadığı kontrol ediliyor mu?