Bu araştırmada, Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE)’de rol alan formatör
öğretmenlerin Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenen görevleri nasıl
gerçekleştirdiklerine ve BDE uygulamalarına ilişkin görüşleri incelenmiştir.
Araştırma,
31 Temmuz - 25 Ağustos 2000 tarihleri arasında Ankara’da formatör öğretmenlik
hizmet içi eğitim kursuna katılan 211 bilgisayar formatör öğretmeni ile
yapılmıştır.
Araştırmada, alt problemlere ilişkin verileri elde etmek amacıyla
araştırmacı tarafında geliştirilen anket kullanılmıştır.
Verilerin frekans ve yüzde değerleri kullanılarak analiz sonucunda elde
edilen bulgular tablolaştırılarak yorumlanmıştır.
Araştırmanın sonuçları şöyle özetlenebilir:
- Araştırmaya katılan formatör öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun,
erkeklerden oluştuğu, 30 ve üzeri yaş grubunda oldukları, meslek liseleri,
ilköğretim okulları ve müfredat laboratuvar okullarında çalıştıkları, İç
Anadolu, Marmara ve Karadeniz bölgelerinde görev yaptıkları, üniversite mezunu
oldukları, 10 yıl ve üzeri deneyime sahip oldukları, bu öğretmenlerin yabancı
dilinin orta düzeyde olduğu ve çalıştıkları okullarda bilgisayar öğretmeni
bulunmadığı belirlenmiştir.
- Formatör öğretmenlerin tamamına yakınının, 1990 yılından sonra
hizmet içi eğitim kurslarına katıldıkları, bu eğitimleri ağırlıklı olarak
Marmara, Fırat ve Gazi üniversitelerinde aldıkları ve bilgisayar laboratuvarı bulunan
okullarda görev yaptıkları; yarısına yakınının katıldıkları hizmet içi eğitim
kurslarını yeterli görmedikleri ve kursların üniversiteler tarafından
düzenlenmesini istedikleri belirlenmiştir.
- Formatör öğretmenlerin, yarısından çoğunun okuldaki bilgisayar
laboratuvarında çıkan sorunları kendi başlarına çözdükleri, öğretmene
bilgisayar kullanmada yardımcı oldukları; yaklaşık yarısının çalıştıkları
okullardaki bilgisayar laboratuvarını mesai saatleri içerisinde sürekli açık
tuttukları; üçte birinden fazlasının çalıştıkları okullardaki diğer
öğretmenlere BDE konusunda rehberlik etmek için zaman ayıramadıkları
belirlenmiştir.
- BDE uygulamalarının başarısında formatör öğretmenlerin etkili
oldukları, yöneticilerin BDE uygulamalarını büyük oranda kolaylaştırdıkları, BDE
uygulamalarında görev alacak öğretmenlerin özel olarak eğitilmeleri gerektiği,
BDE’nin öncelikle başlatılması gereken ders/ders gruplarının fen bilimleri,
yabancı dil ve matematik dersleri olması gerektiği, BDE uygulamalarına öncelikle
ilköğretim I. kademede başlanması gerektiği, BDE’nin başarısındaki en önemli
faktörün hükümetlerin bu konuya verdikleri önem olduğu, okullarındaki
öğretmenlerin BDE konusunda büyük ölçüde ilgili oldukları, araştırmaya katılan
formatör öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda belirlenmiştir.
|