http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/fall2008/bby309/bby309dersamac2008.htm


Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü

BBY309 Veri tabanı Yönetim Sistemleri (Güz 2008) Yaşar Tonta


Yer-Zaman: Çarşamba 13:00-15:45 (B8 1K 106)

Ders Sorumluları: Yaşar Tonta ve İrem Soydal (e-posta: tonta@hacettepe.edu.tr; soydal@hacettepe.edu.tr

Dersin web sayfası: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/fall2008/bby309/bby309dersamac2008.htm/ 


Haftalık Ders Programı  

DERSİN AMAÇLARI VE OKUMA LİSTESİ

 

Amaçlar: Bu ders çeşitli bilgi depolama ve erişim sorunlarını –özellikle kütüphanelerde ve bilgi merkezlerinde- çözmek için Veri Tabanı Yönetim Sistemlerinin (VTYS) kullanımıyla ilgilidiri. Derste hem VTYS kullanımıyla ilgili pratik uygulamalar hem de veri tabanı tasarım metodolojileriyle ilgili kuramsal tartışmalar yer almaktadır.

Derste hem kuramsal hem de uygulamalı çalışmalar yapılacaktır. Kuramsal kısmında “ilişkisel veri modeli” incelenecek ve ilişkisel model kullanılarak veri tabanı tasarlama, işletme ve yaşatmayla ilgili ilkeler ve sorunlar gözden geçirilecektir. Dersin uygulamalı kısmında ilişkisel bir VTYS olan MS Access kullanılarak bazı soruları yanıtlamak için küçük bir veri tabanı (Cookie) kullanılacak, Varlık-İlişki diyagramı çizme teknikleri ve araçlarıyla aşinalık sağlanacak ve dönem ödevi olarak MS Access kullanılarak küçük bir veri tabanı tasarlanacaktır.

Ödevler: Derste birkaç ödev var. Cookie ödevi öğrencilerin veri tabanı kavramlarıyla tanışmalarına yardımcı olacak ve öğrencilerin MS Access kullanarak bir veri tabanının nasıl sorgulandığı öğrenmelerini sağlayacaktır. Kitabevi projesi ödevi öğrencilerin sistem gerekirliklerini saptamayı (sistem analizi), varlık-ilişki diyagramı çizme tekniklerini kullanarak veri modellemeyi ve modellenen sistemi MS Access (ya da başka bir VTYS) kullanarak gerçekleştirmeyi öğrenmelerini sağlayacaktır. Öğrencilerin Laboratuvarda zaman harcamaları gerekecektir.

Okuma parçaları: Ders için gerekli kuramsal ve uygulamalı okuma malzemesi programda listelenmektedir.

Notlandırma: Değerlendirmede ödevler, ara sınavlar ve sınıftaki tartışmalara katılma dikkate alınacaktır. 

Devam: Zorunludur. DERS BAŞLADIKTAN SONRA ÖĞRENCİLER İLK ARAYA KADAR DERSE GİREMEZLER. İki ders üst üste derse mazeretsiz gelmezseniz ya da toplam üç kez derse gelmezseniz rapor getirmeniz gerekmektedir. Derslerde cep telefonları sessize alınmalıdır.

Dersteki ödev ve ara sınavların ağırlığı aşağıdadır:

Ödev/sınav

Puan

Devam

10

Cookie ödevi

0

Ara sınav I (Cookie’ye dayalı)

15

Kitabevi Projesi I

10

Ara sınav II

15 

Kitabevi Projesi II

20

Final

40

Toplam

100

Herkes ödevlerini tanımlanan biçimde (kişi, grup) yapmakla yükümlüdür. Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğinin 9/m maddesine göre ödev ya da sınavlarda kopya çeken öğrenciler bir ya da iki yarıyıl okuldan uzaklaştırma cezası alırlar. 

Ders kitabı: Kroenke, David M. Database Processing: Fundamentals, Design, and Implementation. 9th Edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2004. Satın almak isteyener Bıçaklar Kitabevinden kitabı edinebilirler (41.04 USD). Bıçaklar’da kitabın 10. basımı (2006) da satılıyor. Beytepe Kütüphanesinde bir kopyası var (QA76.9 D3 K76 2001).  İlgili bölümleri fotokopi çekmek için benim kopyamı kullanabilirsiniz.

 

Aşağıdaki Türkçe kitaplardan da ilgili bölümleri okuyabilirsiniz:

 

Yalçın Özkan, Veri Tabanı Sistemleri. İstanbul: Alfa, 2003.

Zehra Alakoç Burma, Veritabanı Yönetim Sistemleri ve SQL /PL –SQL / T –SQL. Ankara: Seçkin, 2005.

MS Access ile yapacağınız ödevleri tamamlamak için Access kitaplarından yararlanabilirsiniz. Örneğin, bkz. Adım Adım Microsoft Access Sürüm 2002. Ankara: Arkadaş, 2001.

VTYS konusunda göz atılabilecek diğer kaynaklar:

 

Elmasri, Ramez and Shamkant B. Navathe. Fundamentals of Database Systems. Second Edition. Redwood City, Calif.: Benjamin/Cummings Pub. Co., 1994.

Hoffer, J.A., Prescott, M.B. & McFadden, F.R. Modern Data Base Management. (7th ed.) Prentice-Hall, 2005.

 


Yaşar Tonta

tonta@hacettepe.edu.tr

Last updated: 22 Ekim 2008