Dersin
amacı: "KÜT 241: Araştırma
Yöntemleri I"in devamı olan bu dersin temel amacı araştırma sürecini (sorun
belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, sosyal
bilimlerde kullanılan belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi,
tarihi yöntem vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında
araştırma yapabilmeleri için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri
değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini uygulamalı olarak öğrenmelerini
sağlamaktır. Veri değerlendirme ve rapor yazma için gereken bazı istatistik ve
bibliyografik yazılım paketleri de ders süresince kullanılacaktır.
Dersin Hedefleri:
Öğrencilerin:
Sosyal bilimlerde -özellikle
kütüphanecilikte- araştırmanın rolü
hakkındaki anlayışlarını geliştirmek;
Araştırma süreci ve
yöntemleri hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olmak;
Kütüphanecilik alanındaki
araştırmaları ciddi bir biçimde analiz etme ve değerlendirme yetisi
edinmelerini sağlamak;
Kütüphanecilik alanındaki
sorunların çözümünde sistemli düşünmelerini ve analitik yöntemleri
uygulamalarını sağlamak;
Veri toplama, veri analiz ve değerlendirme tekniklerini öğretmek.
Ders kitapları: Geçen dönem KÜT 241 dersi için verdiğimiz araştırma yöntemleri ile
ilgili çeşitli kaynakların listesi aşağıdadır. Bu dönem istatistik verilerin
analizi ve rapor yazma konuları daha fazla ağırlık taşımaktadır.
Araştırma Yöntemleriyle İlgili Ders Kitapları
Earl Babbie, The Practice of Social Research. 9th ed. Belmont, CA: Wadsworth, 2001. (ISBN 0534574742)
Niyazi
Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 7. bs. Ankara: 3A
Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., 1995.
Saim
Kaptan, Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. 10. bs. Ankara:
Tekışık, 1995.
Arthur
W. Hafner, Descriptive Statistical
Techniques for Librarians. 2d ed. Chicago: ALA, 1998.
Charles H. Busha and Stephen P. Harter, Research Methods in Librarianship:
Techniques and Interpretation. New York: Academic Press, 1980.
John Martyn and F. Wilfrid Lancaster, Investigative Methods in Library and
Information Science: An Introduction. Arlington, VA: Information Resources
Press, 1981.
A. Aziz, Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim. Gnşl. 2. bs. Ankara: Turhan Kitabevi, 1994.
Araştırma Raporu Hazırlama/Yazma Stilleri, İstatistik Teknikler ve SPSS'le İlgili Kitaplar
Niyazi Karasar, Araştırmalarda Rapor Hazırlama. 8. bs. 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti., 1995.
William
Strunk, Jr. and E.B. White, The
Elements of Style. 3d ed. New York: MacMillan, 1979.
Kate
L. Turabian, A Manual for Writers of
Term Papers, Theses, and Dissertations. 5th ed. Chicago:
University of Chicago, 1987.
Wayne
Booth, Gregory G. Colomb and Joseph M. Williams, The Craft of Research. Chicago:
University of Chicago, 1995.
Arthur W. Hafner, Descriptive Statistical techniques for Librarians. Chicago: ALA, 1998.
George A. Morgan, Orlando V. Griego and Gene W. Gloeckner, SPSS for Windows. London: Lawrence Erlbaum, 2001.
Rod Corston and Andrew Colman, A Crash Course in SPSS for Windows. Oxford: Blackwell, 2001.
Araştırma önerisi ve raporu hazırlama, ve referans verme (dipnot, kaynakça vd.) ile ilgili Internet aracılığıyla erişilebilen kaynakların listesi için bkz.: (http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2002/kut242/citing-e-sources-short.htm).
Babbie, Karasar ve Kaptan'ı
sürekli kullanacağız. Bu kitaplara kütüphanelerden erişebilirsiniz. Türkçe
kaynakların yeni basımları kitapçılarda da var. Her hafta için okunması gereken
bölümler ve ilgili Internet adresleri ayrıntılı ders programında (http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2003/kut242/k242tak2003.htm)
verilmektedir. (Ders programına ve dersle ilgili diğer yararlı dosyalara
http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2003/kut242/ adresinden erişilebilir. Bu dizini sürekli
kontrol etmenizde yarar var.)
Dersin gerekleri: Derslere devam zorunludur. Öğrencilerin verilen bölümleri okuyarak hazırlanmaları ve ödevleri tamamlamaları gerekmektedir. Bunun yanı sıra, SPSS for Windows istatistik yazılımını kullanarak nicel verileri analiz etmeyi öğreneceğiz. (Ödevlerle ilgili bilgiler ayrıntılı programda verilecektir.)
Not dağılımı aşağıdaki gibidir:
Ara sınav: %20
SPSS ödevi II: %25
Son sınav: %40
Öğrenciler bütün ödevleri ve sınavları kendi çabalarıyla ve başkalarından yardım almadan tamamlamak zorundadırlar. Aksine davranışlarda Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğinin 9/m maddesi hükümleri (bir veya iki yarı yıl uzaklaştırma cezası) uygulanır.