http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/course/spring2009/bby310/bby310dersamac2009.htm


Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü

BBY 310 Bilgi Sistemleri Tasarımı (Bahar 2009) Yaşar Tonta


Ders günü ve yeri: Pazartesi 09:30-12:20 (B8 1K 104)

Öğretmen: Yaşar Tonta (e-posta: tonta@hacettepe.edu.tr; tel: 297 82 04) 

Dersin web sitesi: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby310/bby310dersamac2009.htm


Takvim  

DERSİN AMAÇLARI VE OKUMA LİSTESİ

 

Amaç: Örgütlerin/şirketlerin web siteleri iki-üç yılda bir yeniden tasarlanmaktadır. Bunun temel nedenleri örgütün iş modelinin ya da hedef kitlesinin değişmesi, web sitesinin demode olması ya da örgütün görsel imajını değiştirmek istemesi, özgün tasarımın artık ihtiyaçlara cevap verememesi ve teknik açıdan ya da kullanılabilirlik açısından sitenin  geliştirilmesine ihtiyaç duyulmasıdır. Sitenin yeniden tasarlanması kararlaştırıldıktan sonra ne yapılmalıdır?

 

Dersin iki temel amacı vardır:

 

1. Karmaşık bir web sitesini bilgi mimarisi ilkelerini ve sosyo-teknik yaklaşımı uygulayarak analiz etmek. Öğrenciler takım olarak geliştirilen web tasarım projelerindeki planlama etkinliklerini inceleyerek bilgi mimarının rol ve sorumluluklarını öğrenirler ve karmaşık web sitelerinin tasarım, geliştirme ve yaşatılmasında uygulanan proje yönetimi ilkeleriyle aşinalık sağlarlar.

 

Bu derste karmaşık web sitelerinin tasarım ve yönetimi bilgi mimarisi ve proje yönetimi açısından incelenecektir. Öğrenciler küçük takımlara ayrılarak yerel bir şirket ya da kâr amacı gütmeyen bir kuruluşun web sayfasını inceleyeceklerdir. Dönem boyunca devam edecek olan bu çalışma dört bileşenden oluşmaktadır.  Her takım ilk olarak seçeceği web sitesinin bir envanterini çıkaracaktır. Bu envanterde siteyi tasarlamak ve yaşatmak için kullanılan donanım ve yazılım tanımlanacaktır. Bu etkinliğin amacı  örgütteki web sitesini destekleyen teknolojileri anlamaktır. Daha sonra takımlar web sitesinin sosyo-teknik analizini yapacaklardır. Bu aşamada çeşitli görüşme ve gözlemler yapılarak örgüt içinde web sitesinin hangi bağlamda ve hangi amaçlar için kullanıldığı incelenecektir. Öğenciler örgüt içinde web sitesinin hangi rolü üstlendiğini ve örgütün paydaşlarının hedeflerini gerçekleştirme açısından web sitesinin durumunu araştıracaklardır. Sitenin yaşatılmasında izlenen iş akış şeması tanımlanacak ve tasarım ve geliştirmeden sorumlu kişilerin temel görevleri üzerinde odaklaşılacaktır. Üçüncü sırada sitenin mevcut bilgi mimarisinin üst düzey yapısının tanımlanması yer almaktadır. Bu aşamada web sitesinin içeriği, etiketleme sistemi, dolaşım (navigation) şeması ve diğer işlevleri tanımlanacaktır. Bu amaçları gerçekleştirmek için görsel diyagramlar kullanılacaktır. Son olarak takımlar sitenin bir kısmının yeniden tasarlanması için yapılabilir bir proje planı geliştireceklerdir. Gerçekçi olması beklenen bu plan, örgütün uygulayabileceği iyi düşünülmüş ve uygun bir dizi adım içermelidir. Web sitesinin yapısını ve işlevlerini geliştirmek için yapılması gereken değişiklikler belirtilmelidir. Takımlar planı gerçekleştirmek için gerekli finansal, teknik ve personel ihtiyaçları da göz önünde bulundurmalıdırlar. Bunun için takımlar gerekirse örgütün web sitesinin amaçlarını, hedef kitlesini yeniden tanımlamalı, donanım/yazılım kurulumlarının, iş akış ve iş sorumluluklarının değiştirilmesini önerebilmeli veya belki de bilgi mimarisinin yeniden tasarlanmasını isteyebilmelidir.     

 

Her aşamada takım üyeleri web sitesiyle ilgili kişileri ziyaret ederek görüşecekler, mevcut durumun iyileştirilmesi için önerilerde bulunacaklardır. Her bileşen dönem sonu proje raporunun bir bölümü olarak düşünülmeli ve bu rapor web sitesi incelenen örgüte teslim edilecek şekilde hazırlanmalıdır. Takımlar planı gerçekleştirmekten sorumlu değildirler. Ama planda önerilenleri örneklemek için prototipler geliştirebilirler.

 

Dersin 2. amacı Google Maps Uygulama Geliştirme Arayüzü (API) kullanarak bu arayüz üzerinde kurumsal verileri gösteren bir “mashup” geliştirmektir. Bu amacı gerçekleştirmek için öğrenciler takım olarak kütüphane ve bilgi merkezleriyle ilgili (veya farkı alanlarda) bir “mashup” geliştireceklerdir. Uygulama verilerin sağlanmasını, verilerin arayüzle bağlantılarının kurulmasını ve harita üzerinde gösterimini de içermektedir. Bu amaçla Raymond Yee’nin  Pro Web 2.0 Mashups: Remixing Data and Web Services adlı kitabından (elektronik kopya -tam metin-: http://blog.mashupguide.net/toc/) yararlanılabilir. Türkiye’deki uygulamalar için www.mekansal.com ve http://groups.google.com/group/cbs-turkiye/ adreslerinde yararlı bilgiler ve uygulama örnekleri var.      

Değerlendirme: Bu ders için öğrenci başarısı dönem boyunca tamamlanacak takım ödevleri ve derse aktif katılıma göre değerlendirilecektir. Dersin başarısı öğrencilerin dönem boyunca derse sürekli katılımlarıyla ve ders dışında verilen okuma parçalarının okunmasıyla mümkündür. Dersten geçer not alabilmek için tüm ödevlerin ve dönem projesinin tamamlanması ve sunuş yapılması gerekmektedir. Ödevlerin makul ve belgelenmiş bir mazeret olmadıkça zamanında teslim edilmesi gerekmektedir.

Ödevler: Okuma ödevleri haftalık takvimde listelenmektedir. Diğerleri dersin günlüğü (http://bby310-2009.blogspot.com) aracılığıyla öğrencilere duyurulacaktır. Günlüğü okuma parçalarını tartışmak ve sınıf arkadaşlarınızla, ders sorumlusuyla iletişim kurmak için kullanabilirsiniz.

Bu derste 8 ödev var. Grup projeleri 6 küçük ödevden oluşuyor. Bunlardan 4’ü karmaşık bir web sitesinin bilgi mimarisi açısından analiziyle, 2’si ise “mashup” geliştirmeyle ilgili. Bu 6 ödev takımların dönem sonu proje ödevleri olarak vereceği ödevlerin bileşenlerini oluşturuyor. İki ödevi (deneme ve eleştiri) ise kendi başınıza yapacaksınız. Ödevlerin ayrıntıları aşağıdadır: 

Dönem sonu ödevi I: Karmaşık bir web sitesinin analizi

Dönem sonu projesini oluşturan dört görev birbiriyle tutarlı bir rapor haline getirilecek ve “müşteri”ye teslim edilecektir. Bu amaçla rapor için dönem başından itibaren bir “wiki” tasarlayıp dönem sonu raporunun bileşenlerini tamamladıkça bu wikiye koyabilirsiniz. (Bu amaçla pbwiki ya da pageflakes kullanılabilir.) Wiki’nin yaşatılmasından tüm takım üyeleri sorumludurlar. Wiki adresinizi 16 Şubat 2009’a kadar tonta@hacettepe.edu.tr adresine bildirmeniz gerekmektedir.

Dönem sonu projesinin her bileşeni tamamlandığında takımın bulguları sınıfta tartışılacaktır. 10 dakikalık bu tartışmalar gayrıresmi olup raporun tamamladığınız bileşeniyle ilgili olacaktır. Böylece tüm takımların gelişmesi izlenebilecektir. Bu zamanı bulgulara ayırın. Karşılaştığınız sorunları da tartışabilirsiniz.

Her takım dersin hocasıyla en az dört kez bir araya gelecektir. Böylece dersin hocası her takımın gelişmesini izleyebilecektir. 15-20 dakikalık bu görüşmede neler yaptığınızı, neler yapılacağını, karşılaştığınız sorunları ve bu sorunları çözmek için yaptıklarınızı aktaracaksınız. Görüşme planı takım sayısı belli olduktan sonra ilan edilecektir.

1. Donanım / yazılım envanteri ödevi

Hangi kurumun web sitesini inceleyeceğinize 2 Mart 2009 tarihine kadar karar vermeniz ve ders sorumlusuna bildirmeniz gerekmektedir. (Ödevi yapabilmek için ders sorumlusunun yazılı olurunu almanız gerekmektedir.) Web sitesinin donanım/yazılım/ağ envanterini tamamlayınız. Bu ödev için web sitesini destekleyen teknolojik alt yapıyı tanımlayacaksınız. Bu bilgileri web sitesini yaşatmaktan sorumlu kişilerden sağlayacaksınız. Bazen bu işi örgüt dışından kimseler yapıyor olabilir.  O zaman bu kişi ya da kişileri belirleyip sorularınızı ona yöneltmelisiniz. Bu durumda elektronik posta ya da telefon yoluyla da görüşme yapabilirsiniz.

Analiz için aşağıdaki soruları kullanabilirsiniz:

    • Web sitesini geliştirmek ve yaşatmak için ne tür donanım ve yazılım kullanılmaktadır?
    • Web sitesini, ne tür bir destekliyor?

Bilgi topladıktan sonra web sitesinin teknik özelliklerini tanımlayınız. Bu tanımlama 1000 kelimeyi aşmamalı (Times New Roman 12 punto çift aralık yaklaşık 4 sayfa). Raporu her takım kendi wiki’sine koyacak ve adresi dersin hocasına gönderilecektir. Bulgularınızı sınıfta tartışmaya hazır olunuz. Geçme notuna etkisi %5. Tarih 16 Mart 2009

2. Sosyo-teknik analiz ödevi

Web sitesinin örgüt içinde hangi bağlamda yer aldığını belirten bir sosyo-teknik analiz gerçekleştirin. Bunun için web sitesinin tasarım ve yaşatılmasından sorumlu en az bir kişiyle görüşme yapmanız gerekmektedir. Bu görüşmeden elde edilecek bulgularla web sitesini örgütsel bağlamda ait olduğu yere koyabileceksiniz. Web sitesi kurum dışında tasarlanmış ve yaşatılıyorsa o zaman örgüt çalışanlarının web sitesi hakkında ne düşündüklerini ve web sitesini kullanarak nasıl görevlerini yaptıklarını anlamaya çalışmalısınız.

Analizinizde aşağıdaki soruları kullanabilirsiniz:

    • Web sitesi için örgütün “resmi” amaçları nelerdir? Web sitesinin örgüt için ne yapması gerekiyor? Web sitesinin amacı nedir?
    • Web sitesiyle ilgisi olan örgütteki başlıca paydaşlar kimler ve bu paydaşların siteyle ilgili amaçları neler?
    • Web sitesi örgütle nasıl bütünleştirilmiş?
    • Web sitesinin temel hedef kitlesi kimlerdir? Web sitesini yaşatmak için nasıl bir iş akışı var?
    • Web sitesiyle ilgili işlerin hangileri kurum içinde yapılıyor, (varsa) hangileri dışarıya yaptırılıyor?
    • Web sitesinin geliştirilmesi ve yaşatılmasından kaç kişi sorumlu ve bu kişilerin “resmi” görevleri ne? Resmi olmayan başka kişiler de web sitesiyle ilgileniyor mu? Evet ise bu kişiler kimler ve ne yapıyorlar?
    • Web sitesinin geliştirilmesi ve yaşatılmasından sorumlu kişilerin temel rol ve sorumlulukları nelerdir?
    • Web sitesini yaşatmak için yılda ne kadar para harcanmaktadır?

Bilgi topladıktan sonra örgütün web sitesi hakkında sosyo-teknik bir analiz yapın. Bu analiz 2000 kelimeyi aşmamalı (Times New Roman 12 punto çift aralık yaklaşık 8 sayfa). Raporu her takım kendi wiki’sine koyacak ve adresi dersin hocasına gönderilecektir. Geçme notuna etkisi %10. Bulgularınızı sınıfta tartışmaya hazır olun. Tarih 6 Nisan 2009

3. Bilgi mimarisi ödevi

Web sitesinin halihazırdaki bilgi mimarisini tanımlayınız. Web sitesini ayrıntılı olarak inceleyiniz ve siteyi yüksek düzeyde tanımlayan bir diyagram çiziniz. Web sitesinde içeriğin nasıl düzenlendiğini (etiketleme sistemi), dolaşım sistemini, arama işlevlerini ve siteyi ilginç kılan diğer özellikleri de tanımlayınız. Belli başlı kısımları ve alt bölümleri tanımlayınız ve sitede ne kadar yer tuttuğunu (yaklaşık sayfa sayısı olarak) tahmin ediniz. Mümkünse bulgularınızı daha önceki sosyo-teknik analizle karşılaştırınız.

Analizinizde aşağıdaki soruları kullanabilirsiniz:

    • Web sitesinin yüksek düzey yapısı nasıldır? Metin türü bir tanımlamaya ek olarak bir de diyagram çiziniz.
    • İçerik nasıl düzenlenmiş? Başlıca bölümler neler ve birbiriyle nasıl ilişkilendirilmiş?
    • Ne tür dolşım (navigation) şemaları kullanılmış?
    • Başka hangi işlevler (kişiselleştirme, elektronik ticaret, site haritaları, etkileşimli, işlevler…) var?
    • Sitenin işlevselliği bilgi bulmayı destekliyor mu yoksa engelliyor mu? Hangi açılardan?
    • Site ortak Web standartlarına (işaretleme ve erişilebilirlik açılarından) uyuyor mu? Sayfalar standartları sağlıyor mu? Değilse eksik yönler neler?
    • Siteyi düzenlemek için temel bir metafor var mı? Varsa nasıl çalışıyor? Yoksa sizce uygun olan hangi metafor düşünülebilir.

Bilgi topladıktan sonra örgütün web sitesinin bilgi mimarisini tanımlayınız. Bu tanımlama 2000 kelimeyi aşmamalı (Times New Roman 12 punto çift aralık yaklaşık 8 sayfa). Raporu her takım kendi wiki’sine koyacak ve adresi dersin hocasına gönderilecektir. Geçme notuna etkisi %10. Bulgularınızı sınıfta tartışmaya hazır olun. Tarih 20 Nisan 2009

4. Yeniden tasarım / tasarım planı ödevi

Web sitesinin bir kısmını yeniden tasarlamak ya da siteye yeni bir kısım eklemek için gerçekçi bir proje planı geliştiriniz.  Bu kısım görüşmelerden elde edttiğiniz bilgilere ve analizlerinize dayanmalıdır. Yeniden tasarım planını “müşteri”nin işine yarayacak detayda tanımlamalı ve müşteri planı gerçekleştirmek için ne yapması gerektiğini bu rapordan öğrenebilmelidir. Bunun anlamı proje yönetim ilkelerinin uygulanması demektir. Müşteriye planı gerçekleştirmek için hangi aşamaları uygulaması gerektiği bildirilmelidir. Fikirlerinizi müşteriye daha iyi açıklamak için örnek sayfalar geliştirebilirsiniz.

Yeniden tasarım sürecinizde aşağıdaki soruları kullanabilirsiniz:

    • Ne tür değişiklikler öneriyorsunuz?
    • Bu değişiklikler sitenin yapısını ve işlevlerini nasıl iyileştirecek?
    • Planı gerçekleştirmek için gerekli finansal, teknik ve personel gereksinimleri nelerdir?
    • Planı gerçekleştirmek için gerekli adımlar hangileridir?
    • Kim yapacak? Nasıl yapacak? Ne kadara malolacak?
    • Yeniden tasarlanan ya da yeni yapılan sayfalar nasıl görünecek? 
    • Önerdiğiniz değişikliklerin uzun dönem etkileri ne olacak? Bu sayfaları günlemek için ne gerekli? Örgütün çalışmasını önerilen değişiklikler hangi açılardan etkiler?

Yeniden tasarım raporu 2000 kelimeyi aşmamalı (Times New Roman 12 punto çift aralık yaklaşık 8 sayfa). Raporu her takım wiki’ye koyacak ve adresi dersin hocasına gönderilecektir. Geçme notuna etkisi %15. Bulgularınızı sınıfta tartışmaya hazır olun. Tarih 4 Mayıs 2009

Görüşlerinizi sınıfta da sunacaksınız. Sunuşunuz web temelli olmalı, web sayfalarını, PowerPoint slaytları ya da uygun sunum yazılımlarını kullanabilirsiniz. Sunuş geçme notunun %5’ini oluşturacaktır. Sunuş tarihi: 4 Mayıs 2009.

Daha önce de açıklandığı gibi, takımın raporu tek bir web sitesinde olacak ve raporun dört bölümü yukarıdaki ödevlere karşılık gelecek şekilde yeniden düzenlenecektir. Rapor için bir kapak sayfası hazırlayınız. Son tarih 11 Mayıs 2009

Dönem sonu ödevi II: Mashup geliştirme

Bu ödevin amacı Google Maps Uygulama Programlama Arayüzünu kullanarak kurumsal bir “mashup” uygulaması geliştirmektir. Öğrenciler takım olarak tasarlamayı ve geliştirmeyi düşündükleri mashup uygulaması 16 Mart 2009 tarihine kadar onaylanacaktır.

5. Mashup uygulamasıyla ilgili 500 kelimeyi (Times New Roman 12 punto çift aralık yaklaşık 2 sayfa) aşmayan bir gelişme raporu 30 Mart 2009’a kadar teslim edilecektir. (Geçme notuna etkisi: %5.)

6. Mashup uygulamasıyla ilgili son rapor ise 11 Mayıs 2009’da teslim edilecektir. (Geçme notuna etkisi: %15)  Son rapor 2000 kelimeyi aşmamalıdır (Times New Roman 12 punto çift aralık yaklaşık 8 sayfa). (Ekran çıktıları vs. sayfa sayısına dahil değildir.)

Öğrenciler geliştirdikleri “mashup” uygulamalarını 11 Mayıs 2009’da herkese açık bir oturumda sunacaklardır. (Geçme notuna etkisi: %5.)     

7. Deneme / Sınıf tartışması ödevi

Haftalık ders programında yer alan ve sizi ilgilendiren konulardan birini seçerek yaklaşık 1000 kelimelik bir deneme yazınız (kaynakça hariç, yaklaşık 4 sayfa, Times New Roman 12 punto). Derste verilen okuma parçalarından ve ilgili diğer literatürden yararlanınız ve referans veriniz. Bu deneme derste tartışma amacıyla kullanılacaktır. Bu nedenle dersten önce öğrencilerin okuması için en az iki basılı ya da elektronik kaynak önermeniz gerekmektedir. Bu kaynaklar üç gün önceden ders sorumlusuna verilmelidir.  Tartışmayı ateşlemek için üç genel tartışma sorusu belirlemelisiniz.

Ders sorumlusunun tartışmayı yürütmesi için denemeniz hakkında konuşmaya hazır olunuz. Gerekirse slayt kullanabilir, ya da canlı gösteri yapabilirsiniz.

Deneme konunuzu 9 Mart 2009 tarihine kadar ders sorumlusuna gönderiniz. Deneme geçme notunun %15’ini, tartışmayı yönetme %5’ini oluşturmaktadır. Ödev teslim tarihi: 4 Mayıs 2009

8. Eleştiri ödevi

Karmaşık bir web sitesini analiz ederek yeniden tasarlama ve mashup geliştirme konularında deneyimlerinize dayanan yaklaşık 1000 kelimelik bir deneme yazın. Bu denemede:

    • Takımınızda nasıl bir iş bölümü yapıldığını açıklayınız.
    • Görevlerin (envanter, sosyo-teknik analiz, bilgi mimarisi ve yeniden tasarım, mashup geliştirme, programlama, arayüz tasarımı vd.) tamamlanmasındaki rolünüzü tanımlayınız.
    • Diğer takım üyelerinin rollerini kısaca tanımlayınız.
    • Bu deneyimden bilgi mimarisi, mashup geliştirme ve proje yönetimi açısından öğrendiklerinizi kısaca özetleyiniz.
    • Bu deneyimin daha da geliştirilmesi için önerileriniz neler olabilir?

Eleştirinizi e-posta ile dersin hocasına gönderin. Geçme notuna etkisi %5. Son tarih 11 Mayıs 2009

Notlandırma

 

Ödev                          Geçme notuna etkisi (%)  Teslim tarihi

Wiki                                                      0          16/2/2009’a kadar wiki adresi

ders sorumlusuna bildirilecek

Donanım/yazılım envanteri                      5          16 Mart 2009 (2 Mart 2009’a

kadar web sitesi seçilecek)

Sosyo-teknik analiz                               10                     6 Nisan 2009

Bilgi mimarisi                                        10                     20 Nisan 2009

Yeniden tasarım / tasarım planı               20 (15 ödev, 5 sunuş)    4 Mayıs 2009

Deneme                                                20 (15 ödev, 5 sunuş)    4 Mayıs 2009

(9 Mart 2009’a kadar konu seçilecek)

Mashup geliştirme gelişme raporu          5                      30 Mart 2009

(16 Mart 2009’a kadar mashup uygulamasına karar verilecek)

Mashup geliştirme son raporu                20 (15 ödev, 5 sunuş)    11 Mayıs 2009

Eleştiri                                                  5                      11 Mayıs 2009

Derse katılım                                         5                      9 Şubat-11 Mayıs 2009

 

Ders kitapları ve yararlı kaynaklar:

Aşağıdaki ilk iki kitabı (Doğan ve Krug) hemen ilk hafta okumanızda yarar var.

Doğan, Mehmet. (2005). Teknoloji kimin umurunda. İstanbu: Alfa. Elektronik kopya (tam metin): http://www.altiustutasarim.com/upload/tku.pdf ) (Basılı kopyası ODTÜ Kütüphanesinde var: (CB478 .D65 2006), Beytepe’de olacak; kitapçılarda bulabilirsiniz ya da İdeefix’ten de edinilebilir. Fiyatı 6,65 lira.)

Mehmet Doğan 2004-2007 yıllarında web tasarımıyla ilgili bir de kişisel günlük (blog) tutmuş. Günlük arşivine halen www.altiustutasarim.com adresinden erişilebiliyor ve günlükte de yararlı bilgiler var. Yazar Kanada'da New Brunswick Üniversitesinde web yöneticisi olarak çalışıyor. Site adresi http://webteam.unb.ca/style.html. Burada da işe yarayabilecek malzeme var.

Krug, Steve. (2007). Kullanışlı web siteleri yaratma! Web kullanışlılığına sağduyulu yaklaşım. (2. basım). Çev. G.T. Çolak. İstanbul: Açık Akademi yayınları.

(Kitabın İngilizcesi Krug, S. (2006). Don't make me think! A common sense approach to web usability. 2d ed. Sebastopol, CA: O'Reilly. İlk basımının elektronik kopyası (tam metin) için bkz: http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/yayinlar/krug-dontmakemethink.pdf.  (17MB). Bilkent Kütüphanesinde basılı kopyası var: TK5105.888 .K78 2006; 2000’de yapılan ilk basımı ise ODTÜ Kütüphanesinde var: TK5105.888 .K78 2000kitapçılarda bulabilirsiniz ya da İdeefix’ten de Türkçesi edinilebilir. Fiyatı 20 lira. Yazar web kullanılabilirlik danışmanı. Web sitesinde yararlı bilgiler var. Bkz. Advanced Common Sense: http://www.sensible.com

Ders kitabı olarak bkz.

Rosenfeld, L. ve Morville, P. (2002). Information architecture for the Web: Designing large-scale web sites. (2. basım.) Sebastopol, CA: O'Reilly. Elektronik kopya (tam metin): http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/yayinlar/InformationArchitecturefortheWorldWideWeb2Ed.pdf

ve

Yee, Raymond. (2008). Pro Web 2.0 Mashups: Remixing Data and Web Services. Elektronik kopya (tam metin): http://blog.mashupguide.net/toc/

Diğer kaynaklar:

Andrews, Keith. (2008). Information architecture and web usability (Lecture notes) http://courses.iicm.tugraz.at/iaweb/iaweb.pdf

Morville, P. (2005). Ambient findability. Sebastopol, CA: O'Reilly.

Nielsen, J. (2000). Designing Web usability. Indianapolis, IN: New Riders.

Kalıpsız, O., Buharalı, A. ve Biricik, G. (2006). Sistem analizi ve tasarımı. İstanbul: Papatya.

Gerektiğinde  başka okuma parçaları da verilecektir.

Gotomedia.com Resource Center web sitesi http://www.gotomedia.com/resources_oluse.html (Kelly Goto ve ekibi tarafından hazırlanan yararlı kaynaklar listesi. Aşağıdaki adreslerin bir kısmı bu siteden alınmıştır.)

Yararlı web sayfaları: Boxes and arrows:  http://www.boxesandarrows.com/

SIGIA-L tartışma listesi: http://www.info-arch.org/lists/sigia-l/index.php

Useitcom. http://www.useit.com/alertbox/  Kullanılabilirlik uzmanı Jakob Nielsen’in ayda iki kez yayımladığı makaleler listesi. 

Usability.gov http://www.usability.gov/ (Amerikan Ulusal Kanser Enstitüsünün kullanılabilirliki konulu web sitesi)

User Interface Engineering http://www.uie.com/  Jared Spool ve ekibi tarafından geliştirilen bu sitede UIE ile ilgili denemeler ve makaleler var.

Findability.org: www.findability.org

Peter Morville’in web sayfası: http://semanticstudios.com/publications/

Steve Krug’ün web sayfası: http://www.sensible.com

Mehmet Doğan’ın günlüğü: http://www.altiustutasarim.com (2004-2007)

IAwiki: http://www.iawiki.net/IAwiki

Experience design and information architecture resources: http://www.jjg.net/ia/

Jesse James Garrett’in web sayfası: http://www.jjg.net/ia

Argus Center for Information Architecture. http://www.argus-acia.com/

 

The Information Architecture Institute. http://iainstitute.org/

Web Navigation: How to Make Your Web Site Fast and Usable

Web sitenizin bilgi mimarisini planlama

Yale C/AIM Web Style Guide

Devam: TÜM DERSLERE ve ZAMANINDA katılmanız gerekmektedir. Derse devam etmek, sizin öncelikle takım arkadaşlarınıza karşı sorumluluğunuzdur. Bir kez ders başladıktan sonra ara verilene kadar sınıfa girmeyiniz. Elinizde olmayan nedenlerle derse gelememe durumu söz konusu olursa önceden haber vermeniz ve nedenini ikna edici bir biçimde ders sorumlusuna açıklamanız gerekmektedir. Arka arkaya iki hafta ya da toplam üç hafta izinsiz derse katılmazsanız bunun nedenini açıklayan resmi bir belge getirmeniz gerekir. 

Not: Ders tanımı için Dr. H. Rosenbaum’un S512: Design of Information Systems web sayfasından yararlanılmıştır. 


Yaşar Tonta

tonta@hacettepe.edu.tr

Last updated: 8 Şubat 2009