http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/fall2009/bby606/spss-odevi/spss-odevi-3.htm
H.Ü. Bilgi ve Belge
Yönetimi Bölümü
BBY
606: Araştırma Yöntemleri (Güz 2009)
SPSS FOR
WINDOWS ÖDEVİ - 3
Bu ödevin amacı;
SPSS for Windows kullanarak ki
kare, t- testi, varyans analizi (ANOVA), çoklu regresyon analizi ve faktör
analizi yapmak ve değişkenler arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişkiler olup olmadığını test etmektir. Ödevin
son teslim tarihi: 07 Ocak 2010 saat 09:00. (Geçme notuna etkisi:
%10) Geç ödev (haklı ve belgelendirilmiş
bir özür olmadıkça)
VERİLER
Veri dosyası (odev3hsb2turkce.sav) 200 lise öğrencisinin demografik bilgileri ve çeşitli
derslerden aldıkları standart puanları içermektedir.
Her öğrenciyle ilgili
olarak toplanan veriler toplam on bir (11) değişkende tutulmuştur. Bu değişkenler
şunlardır (değişken adları parantez içinde verilmiştir):
1. Öğrenci numarası (NO)
2. Öğrencinin cinsiyeti (CİNSİYET)
3. Öğrencinin ırkı
(IRK)
4. Öğrencinin sosyo-ekonomik durumu
(SED)
5. Öğrencinin okuduğu okul türü (OKULTÜRÜ)
6. Öğrencinin okuduğu program türü
(PROGTÜRÜ)
7. Okuma dersinden aldığı
not (OKUMANOT)
8. Yazma dersinden aldığı not (YAZMANOT)
9. Matematik dersinden aldığı not (MATNOT)
10. Fen bilgisi dersinden aldığı not (FENNOT)
11. Sosyal bilgiler dersinden aldığı not (SOSNOT)
odev3hsb2turkce.sav dosyasını
SPSS'de açınız. Verileri ve değişkenleri gözden geçiriniz.
"Variable View" sekmesini tıklayarak değişkenlerin tanımlarını inceleyiniz..
SORULAR
1.
(10 puan) Erkek ve kız öğrenciler
okudukları okul türüne göre farklılık
gösteriyorlar mı? Uygun istatistik testi kullanarak tabloları oluşturunuz ve yorumlayınız. Fark istatistiksel açıdan anlamlı mıdır?
2.
(15 puan) Devlet liseleriyle özel liselerde okuyan öğrencilerin okuma, yazma, matematik,
fen bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinden aldıkları notların ortalaması birbirinden farklı mıdır? Uygun istatistik
testi kullanarak tabloları oluşturunuz ve yorumlayınız. Fark istatistiksel açıdan anlamlı mıdır?
3.
(20 puan) Öğrencilerin sosyoekonomik durumlarıyla matematik ve fen bilgisi derslerinden aldıkları notlar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki
var mıdır? Uygun istatistik testi kullanarak tabloları oluşturunuz ve yorumlayınız. Öğrencilerin matematik ve fen derslerinden aldıkları notlar sosyo-ekonomik durumlarına göre fark ediyorsa,
fark hangi gruplardan (sosyo-ekonomik durumu düşük-orta, düşük-yüksek, orta-yüksek olanlar) kaynaklanmaktadır? (Not: Sorunun ikinci kısmını yanıtlamak için tek faktörlü varyans
analizi Tukey çoklu karşılaştırma testi yapmanız gerekmektedir.)
4.
(25 puan) Öğrencilerin matematik notu okuma, yazma,
fen bilgisi notlarına ve program türüne bakılarak ne kadar
isabetli tahmin edilebilir? Tahmin için kullanılan dört bağımsız değişkenden
(okuma, yazma, fen bilgisi notları ve program türü) hangisi/hangileri çoklu korealsyona/regresyona anlamlı derecede katkıda bulunmaktadır? Çoklu doğrusal regresyon uygulayarak tabloları oluşturunuz ve yorumlayınız. Bağımlı değişkendeki varyansın ne kadarı (yüzde olarak)
bağımsız değişkenlere bakılarak kestirilebilir? İlgili formülü F = b0 + b1B + b2X1
+ b3X2 + b4X3 + b5X4
bçiminde yazınız. (F, öğrencinin matematik notu; b regresyon katsayısı; B öğrencinin sabit notu; Xi
1., 2., 3. ve 4. bağımsız değişkenler anlamına gelmektedir.).
5.
(30 puan) Bir çevrimiçi (online)
kitap satış şirketi olan Idefix’in web aracılığıyla
verdiği hizmet kalitesi E-Qual Endeksi ile
ölçülmüştür. E-Qual Endeksi web hizmet kalitesini
çeşitli boyutlarıyla (web sitesinin kullanılabilirliği, tasarım, bilginin
niteliği, güven, empati vb. gibi) ölçmeyi amaçlayan
beşli Likert (1: Kesinlikle katılmıyorum, 5:
Kesinlikle katılıyorum) ölçeğiyle hazırlanmış 23 sorudan oluşmaktadır. Idefix’in web sitesi (www.ideefixe.com)
aracılığıyla uygulanan bu anketi toplam 1782 denek yanıtlamıştır. Sorular ve
ham veriler faktor-analizi.sav
dosyasındadır. Veri dosyasını kullanarak aşağıdaki işlemleri yapınız:
·
E-Qual Endeksi güvenilir bir veri
toplama aracı mıdır? Endeksi oluşturan 23 sorunun güvenilirlik testini yaparak Cronbach alfa değerini rapor ediniz.
·
Idefix kullanıcıları
hangi web hizmet kalitesi boyutlarını önemsemektedirler? Verileri faktör
analizi ile inceleyiniz. Faktör sayısını, saptayabildiğiniz kadarıyla
faktörlerin adlarını (örneğin, kullanılabilirlik) ve her faktöre yüklenen
soruları belirleyiniz. Her faktöre yüklenen soruların güvenilirlik testini
yapınız. Sonuçları rapor ediniz ve yorumlayınız.
Not : Soruları
yanıtlamak için yaptığınız bütün işlemleri ve soruların yanıtlarını ilgili SPSS
(*.sav ve *.spo) ve Word dosyalarına (*.doc) kaydediniz. Word’e aktardığınız tabloları ve
grafikleri güzelleştiriniz. Her sorudaki tablo, grafik ya da istatistik
testlerle ilgili kısa bir yorum yapınız. Sonuçları APA stiline göre rapor
ediniz.
Geribildirimi
kolaylaştırmak için lütfen ödevlerinizi basılı olarak teslim ediniz.
Kolay gelsin.
Son güncelleme tarihi: 4 Ekim
2009
Yaşar
mailto://tonta@hacettepe.edu.tr