Doç. Dr. Fidan Korkut
 

korkut@hacettepe.edu.tr


BAZI MAKALELERİMİN ÖZETLERİ

..........

 


SALDIRGANLIK DÜZEYLERİ FARKLI LİSE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA YOLLARI:

Özet:
Bu araştırmada saldırganlık düzeyi farklı olan lise öğrencilerinin üç farklı stresle başa çıkma yolunu kullanma açısından bazı değişkenlere göre farklı olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada 491 öğrenciden Stres Ölçeği, Başaçıkma Stratejileri Ölçeği ve kişisel bilgi formu aracılığı ile bilgi toplanmıştır. Saldırganlık düzeyleri farklı olan gençlerin kişisel özelliklerini stres kaynağı olarak görüp görmemelerinin stres yaşarken problem çözme yolunu kullanmalarında farka yol açtığı bulgusu araştırmada elde edilen tek ortak etki bulgusudur. Bunun dışında elde edilen bulgular, kızların, annelerinin mezuniyeti orta öğrenim olan ve stres kaynağı olarak aile içi iletişimsizliği göstermeyen gençlerin daha  fazla sosyal destek arama yolunu tercih ettikleri; saldırganlık düzeyi az olan gençlerin ve ikinci sınıf öğrencilerinin problem çözme yolunu daha fazla kullandıkları; saldırganlığı fazla olan ve anneleri ilkokul ve orta öğrenim mezunu olan gençlerin kaçınma yolunu daha fazla kullandıkları biçimindedir.

 


 

ATTITUDES TOWARD TEACHING PREVENTION AND DEVELOPMENTAL ISSUES AMONG TURKISH COUNSELOR EDUCATORS

Abstract:
The goal of this study was to determine existing attitudes of Turkish counselor educators regarding the need to emphaSIZE prevention and developmental issues in counselor education programs and to propose ways of incorporating these functions into the counseling area as necessary. Data were collected via questionnaire from 104 counselor educators who have been working Turkish universities. Of the 50 professors, 23 instructors and 31 research assistants who responded, 36 had prior school counselor experience and 68 had not. The counselor educators reported they had given less attention to prevention and developmental issues in their courses than other issues, but indicated positive attitudes towards teaching preventive and developmental issues. 

 


 

HAMİLELİK VE DOĞUM İLE İLGİLİ ALGILAR VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ:

Özet:
Araştırmanın amacı, anne ya da baba olan ya da olmayı planlama yaşında olan  insanların hamilelik ve doğumu nasıl algıladıklarını ortaya koymaktır. Veriler, Erciyes Universitesindeki Evlilik Okulu’na başvuran  ve Hamilelik Psikolojisi ile ilgili konuşmayı izlemeye gelen 52’si kadın 30’u erkek 82 kişiden elde edilmiştir. Katılımcıların yaşları 18-41 arasında degişmektedir.

Olçme aracı olarak, hamilelik ve doğumu olumlu ve olumsuz sıfatlardan oluşan 21 sıfat çiftini (ağrısız - ağrılı gibi) yedili bir dereceleme içinde değerlendirmeye dayalı bir anket kullanılmıştır. Katılımcılar cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, öğrenci ya da çalışan olma, geçmişte hamilelik/babalık yaşantısının olup olmaması, medeni hal, çocuk isteyip istememe, çocuk isteyenlerin  isteme gerekçeleri, kaç çocuk sahibi olmak istedikleri değişkenleri acısından degerlendirilmişlerdir.

Araştırma sonucunda hamilelikte sadece cinsiyet, çocuk sahibi olmak isteyip istememe ve çocuk sahibi olmayı isteme gerekçeleri değişkenleri arasında anlamlı farklar varken doğumda bütün değişkenler açısından anlamlı farklar elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bağlı olarak rehberliğin önleme, alıştırma ve uyum sağlamaya yardımcı olma işlevlerine dayalı olarak neler yapılabileceğine ilişkin öneriler sunulmuştur.

 


 

ETKİLİ DAVRANMA BECERİLERİ EĞİTİMİNİN BANKA ÇALIŞANLARININ ETKİLİ DAVRANMA DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Özet:
Bu araştırmanın amacı, 12 saatlik Etkili Davranma Becerileri Eğitiminin banka çalışanlarının etkili davranma becerileri (assertiveness) düzeyleri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Yöntem olarak tek grup ön-son test modelinin kullanıldığı araştırmada farklı bankalarda çalışan 16 kişi denek grubunu oluşturmuştur. Deneysel islem olarak araştırmacının geliştirdigi Etkili Davranma Becerileri Eğitimi Programı kullanılmıştır. Veri elde etmek için Rathus (1973) tarafından geliştirilen Rathus Atılganlık Ölçeği’nden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuca göre deneysel işlem olarak kullanılan eğitimin bireylerin etkili davranma düzeylerinde artış sağlamaktadır. Benzeri eğitimlerin bankaların eğitim servisleri aracılığı ile diğer çalışanlarına da verilebileceği önerilmiştir.

 


 

İFADE EDİCİ SALDIRGANLIK ÖLÇEĞİNİN (ISÖ) TÜRKÇEYE UYARLANMASI ÜZERİNE BİR ÖN ÇALIŞMA

Özet:
Bu araştırmada Campbell ve arkadaşları (1993) tarafından geliştirilen ifade etmeye yönelik saldırganlığı ölçen EXPAGG adlı ölçeğin geçerlik, güvenirliği ile ilgili ön bir çalışma sunulmaktadır. Ölçek Ifade Edici Saldırganlık ölçeĝi (ISÖ) olarak adlandırılmıştır. Lise (n=127) ve üniversite öğrencileri (n=43) ile yapılan çalışmada ölçeğin liseliler ve üniversiteliler için iç tutarlılık katsayısı sırası ile .48 (p<.001); .62 (p<.001); testin tekrarı  yöntemiyle hesaplanan Pearson Korelasyon katsayısı liseliler ve üniversiteliler için sırası  ile r= .80 (p<.001)  ve  r= .85 (p<.001) olarak bulunmuştur. Özer (1994) tarafından uyarlanan Öfke İfade Tarzı Ölçeği ile yapılan benzer ölçekler geçerlik katsayısı liseliler için r=.39  (p< .05); üniversiteliler için r=.42 (p< .02) olarak elde edilmiştir. İlk ölçümdeki uçdeğerlerle yapılan geçerlik çalışmasında liseliler (t=6.74:p<.001) ve üniversiteliler için  (U=196; Ut=135;p<.05)  ölçeğin alt ve üst puan grupları arasında anlamlı fark olduğunu göstermektedir. Bulgulara göre ölçek hem liseliler hem de üniversiteliler için kullanılabilir nitelikte, ancak üniversiteliler için daha uygun görülmektedir. Bununla beraber psikometrik çalışmaların sürdürülmesinde yarar vardır.

 


 

OKULLARDA ÖNLEYİCİ REHBERLİK HİZMETLERİ

Ozet:
Psikolojik danışma ve rehberliğin temel dört işlevinden birisi önlemedir ve önleme çalışmalarına istenmeyen durumların olmasını engellemeye yönelik çözüm arayışı olarak bakılabilir. Farklı düzeyleri olan önleme çalışmaları her türlü kurumda gerçekleştirilebilirse de okul ortamlarında daha etkili olarak kullanılabilir. Önleme düzeylerinden ilki olan temel önleyici çalışmaların amaçlarından birisi, çalışılan grubun üyelerinin duygusal rahatsızlık veya sıkıntılarını tekrarını azaltmak, diğeri ise grup üyelerinin duygusal dayanıklılığını artırmaktır. Bu amaçlar, öğrencilere bir dizi temel yasam becerileri öğreterek sağlanabilir.

 


 

REHBERLIKTE ÖNLEME HIZMETLERI

Özet:
Bu makalenin amacı, rehberliĝin dört temel işlevinden birisi olan önlemenin tanıtılmasıdır. Yazıda önleme adına yapılabilecek genel etkinlikler, dikkate alınması gerek noktalar ve rehberliğin problem alanlarına göre yapılabilecek bazı etkinliklerin özellikleri tartışılmış ve uygulamaya yönelik bazı önerilerden söz edilmiştir. 

 


 

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİ DEĞERLENDİRMELERİ

Özet:
Bu araştırma lise düzeyindeki öğrencilerin problem çözme becerilerinin düzeylerini ortaya koymak amacı ile gerçekleştirilmiştir. Normal ve süper lisede okumakta olan 239’u kız, 155’i erkek toplam 394 öğrenci ile gerçekleştirilen araştırmada veri toplamak için Problem Çözme Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada okul türü, yaş, cinsiyet, annenin eğitimi ve işi, babanın eğitimi ve işi, sosyal destek kaynakları olarak sıkıntılarını konuşabildiği, sıkıntılarını anlayan kişiler değişkenleri incelenmiştir. Elde edilen başlıca bulgulara göre cinsiyet, okul türü, yaş, babanın işi, bireylerin sorunlarını konuştukları ve anlaşıldıkları kişilerin kimler olduğu değişkenleri problem çözme becerilerini algılamada fark yaratmaktadır. Öğrencilerin annelerinin işi, anne ve babalarının eğitimleri değişkenlerinin ise problem çözme becerilerini değerlendirmelerinde fark yaratmadığı elde edilen diğer sonuçlardır.



kitaplar
sayfasına git
Bildiriler sayfasına git

Tezlerden Çık. Makaleler sayf. git

Diğer Makaleler sayfasına git

Diğer Faaliyetler sayfasına git


Son güncelleme tarihi: 21 Mayıs 2004