Elektronik Mesaj (Elmek, İleti, e-Posta, imeyıl(!)) Nedir? ve Yollama İlkeleri
Dr. S. Sadi SEFEROĞLU
http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/
- İletişim:
e-Posta
Hacettepe
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
Bölümü, 06800, Beytepe-ANKARA
e-Posta (e-mail),
İnternet’in posta sistemidir. e-Posta, bireylerin bilgisayar ağına bağlantısını
sağlayan ve bir bilgisayardan başka bir bilgisayara İnternet üzerinden mesaj
yollamaya yarayan bir araçtır. Bu sistemle bir birey bir veya birden fazla
alıcıya mesaj yollayabilmektedir. Günümüzde kullanılan e-posta servisleri
e-posta mesajlarına veri dosyaları, ses, video ve grafiklerin eklenmesine olanak
vermektedirler.
Elektronik posta (e-posta) , bilgisayar ağlarında kullanıcılarının birbirleriyle yazılı olarak haberleşmesini sağlayan bir sistemdir. Bir elektronik posta mesajı yazarken veya yollarken birtakım kurallara uymak gerekir. Bu kurallara uyulmaması halinde de mesaj yollanabilir ve hatta yerine de ulaşabilir. Ancak yüz yüze iletişimde olduğu gibi elektronik ortamda da etkili bir iletişimin sağlanabilmesi ancak birtakım kurallara uyulması halinde olanaklıdır.
Bir e-posta mesajı yollayabilmek için öncelikle bir adres sahibi olmak gerekir. Daha sonra bu adresi veren kurumun altyapısı kullanılarak mesaj alış-verişi yapılabilir. Günümüzde birçok kurum bu servisi kendi personeline (çalışanlar, öğrenciler vb.) genellikle ücretsiz olarak sunmaktadır. Bir e-posta adresinin oluşturulması sürecinde adreste kullanılacak olan kullanıcı ismiyle ilgili olarak birtakım kurallar bulunmaktadır ve bu kuralların dışına genellikle çıkılamaz. Örneğin Hacettepe Üniversitesinde akademik ve idari personel için bir e-posta hesabı oluşturulduğunda kullanıcı ismi bölümü için uygulanan genel yol isim/soyisim (örneğin: sadi@hacxxxxxx.edu.tr) veya önce isim daha sonra soyismin baş harfinin veya önce soyismin baş harfi daha sonra da ismin kullanılması şeklinde olmaktadır. Kullanıcı adları bazı durumlarda isim.soyisim şeklinde de olabilmektedir. Ancak kurum içinde aynı isim veya soyisimden kişilerin bulunması durumunda başka seçeneklere de başvurulabilmektedir. Öğrenciler için izlenen yol ise, kullanıcı kodu olarak önceleri okul numarası kullanılıyorken son zamanlarda isim+okula giriş yılının birleşimi kullanılmaya başlanmıştır. Örneğin:
Öte yandan sanal ortamda ücretsiz e-posta hizmeti veren onlarca site bulunmaktadır; gmail, yahoo, hotmail gibi. Bu sitelere girilip bir e-posta adresi oluşturulurken kullanıcılar kullanıcı adı konusunda özgür seçimler yapabilmektedirler. Örneğin kullanıcı ismi adınızın ilk harfi ve soyadınız olabileceği gibi, adınız, soyadınız ya da her ikisi birden de olabilmektedir. Ancak burada da benzer sorunlar çıkabilmektedir. Örneğin aynı isim, soyisim veya bunların çeşitli şekillerde birleşimleri birileri tarafından kullanılmış olabilmektedir. Bu durumda sistem kullanıcıya birtakım önerilerde bulunmaktadır. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, özellikle bir kurumda iletişim amaçlı kullanılacak e-posta adreslerinin kullanıcı adlarının anlamlı, kullanacak olan kişinin kurumunun yapısına uygun ve kişinin kimliğini yansıtacak bir şekilde olmasıdır. Yeni Gelen Bir e-Posta Mesajını Okuma, Yeni Bir Mesaj Yazma: Bir e-posta mesajı okunurken/yollanırken değişik arayüzlere ve farklı işlevlere sahip programlar kullanılabilir. Bir e-posta mesajını okuma/gönderme işlemini yapabilmek için öncelikle bir e-posta yazılımını (veya web üzerinden aynı işlemleri yapan servisleri) kullanmak gerekir. Bu sisteme girdikten sonra gelen mesajlar okunabilir, yeni bir mesaj yazılabilir veya gelen mesaj bir başkasına aktarılabilir. Gelen bir mesajı görmek ve okumak için “Gelen Kutusu” (Inbox) olarak adlandırılan bölüme gitmek ve buradaki mesaja tıklamak gerekir. Yeni bir mesaj yazılmak istendiği zaman ise "Posta oluştur, Yeni Mesaj" (Compose message, New Message) vb gibi komutlar seçilmelidir. e-Posta Programlarının Arayüzlerini Tanıma: Kullanılan e-posta arayüzlerinde (programlarda) ortak birtakım bölümler bulunur. Bu bölümleri tanımak sistemi etkili bir şekilde kullanabilmek için önemlidir. Bu bölümler, anlamları ve işlevleri:
Yeni Bir e-Posta Mesajı Yazarken Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar: Bir mesaj yollanırken mesajın ilk satırına bir hitapla başlamak ve sonra mesajı yollamanın nedenini belirtmek gerekir. Daha sonra soru/dilek/öneri vs.nin belirtilmesi beklenir. Son kısımda ise bir saygı ifadesi ile ismin yazılması gerekir. İsmin alt kısmına da e-posta adres(ler)i, web adresi, telefon gibi diğer bilgiler eklenebilir. Birçok e-posta yazılımında bu bölüme yazılacak bilgiler "imza" oluşturularak otomatik olarak eklenebilmektedir. Ancak otomatik olarak eklendiğinde bile gerekiyorsa bu bölüm kısmen veya tamamen silinebilir. Özellikle son zamanlarda çeşitli virüsler, virüs içeren mesajlar (dosyalar) yollamaktadırlar. Bu mesajlar bazen mesajda gönderici olarak görünen kişiden habersiz yollanıyor olabilmektedir. Kimi virüsler "A" isimli kişinin bilgisayarından "B" isimli kişinin gerçek adresini kullanarak "C" isimli kişiye mesaj yollayabilmektedir. Bu olaydan "B" isimli kişinin hiç haberi olmayabilmekte ve "C" isimli kişi de bu durumdan habersiz bir şekilde "B" isimli arkadaşından gelen mesajı açmakta ve bilgisayarına virüs bulaştırabilmektedir. Virüs programları mesajların konu kısımlarında ve mesajın içeriğinde klasik birtakım ifadeler kullanmaktadırlar. Bu yüzden mesajın "konu" kısmına ve içeriğe anlamlı bir şeyler yazmak günümüzde daha çok önem kazanmıştır. Bazı e-posta adreslerinde göndericinin kimliği açık olabilir. Başka bir deyişle kullanıcı kısmında göndericinin tam ismi bulunuyor olabilir. Ancak buna karşın yine de mesajın sonuna göndericinin isminin mutlaka yazılması gerekir. Çünkü bazı e-posta okuma programlarında alıcı göndericinin e-posta adresini ilk anda (veya hiçbir zaman) görmüyor olabilir. Mesajı yazma işi tamamlandıktan sonra mesajı yollamadan önce yazılanları okumak önemlidir. Yazım ve anlatım hataları ve noktalama işaretleri konusunda yapılan hatalar ancak okunursa görülebilir ve düzeltilebilir. Eğer mesaj uzun ise mesaj metnini tek paragraf halinde yazma yerine bölümlere ayırmak gerekir. Ancak satır sonlarında "Enter" tuşuna basılmaması gerekir. Ekranda satır sonuna gelindiğinde bir sonraki satıra kendiliğinden geçilmektedir. Ancak paragraf sonu olarak düşünülen noktada "Enter" tuşuna basmak gerekir. Aksi halde değişik çözünürlüklere sahip bilgisayarlarda metin karmakarışık bir görünüm alabilir. e-Posta mesaj metnini olabildiğince kısa tutmak gerekir. e-Posta mesajlarının genellikle bilgisayar ekranında okunduğunu ve bu nedenle uzun metinlerin okunma şansının düşük olacağını unutmamak gerekir. Mesaj yazarken BÜYÜK HARF kullanmamak gerekir. Büyük harf sanal ortamda "bağırmak" anlamına gelmektedir. Dahası büyük harfler kullanılarak yazılan metinleri okumak zordur. Kullanılan sistemin Türkçe desteği olup olmadığına dikkat edilmelidir. Eğer Türkçe destek yoksa yazılan mesajın okunamaz bir şekilde alıcıya ulaşabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. e-Posta Mesajlarına Yanıt Verme: Bir e-posta mesajına kimi zaman bir yanıt vermek gerekebilir. Bu işlemi yapabilmek için öncelikle e-Posta iletilerini okumak için kullanılan arayüzü incelemek gerekir. Arayüzdeki menüler-seçenekler yapılan işlemin türüne göre değişebilir. Kullanıma sunulan menüler-seçenekler yalnızca o anda yapılabilecek türden olabilir. Örneğin "yanıtla" düğmesi yalnızca gelen bir mesajı okurken ekranda görüntülenebiliyor olabilir. Gelen bir mesajı yanıtlama: Gelen bir mesajı yanıtlamak için öncelikle ekrandaki "Yanıtla" düğmesine-bağlantısına tıklamak gerekir. Bu aşamada "alıcı" kısmında mesajı yollayan kişinin e-posta adresi yansır ve ayrıca (genellikle) gelen mesajın bir kopyası ileti ekranının mesaj yazılan kısmında görüntülenir. Bu mesajın üstü kısmına ve aralarda ilgili yerlere yanıtları yazmak mümkündür. Ancak hangi yazının kime ait olduğunun net olarak anlaşılıyor olması önemlidir. Bu nedenle genelde cevap mesajı mesajın giriş kısmına toplu olarak yazılır. Tümünü Yanıtla (Reply All): Bazen bir mesaj, mesajı yollayan kişi tarafından birden fazla kişiye (veya adrese) yollanmış olabilir. Mesajı yollayan kişi mesajın içeriğiyle ilgili olarak başkalarını da bilgilendirmek amacıyla Onların adreslerini de yazmış olabilir. Kişi ayrıca kendisine ait birden fazla e-posta adresini de yazmış olabilir. Bu gibi durumlarda mesajı yanıtlarken, yanıtı mesajı yollayan kişi dışında aynı mesajı alan diğer kişilere (adreslere) de yollamak gerekebilir. Bunun için de “Yanıtla” komutu yerine “Tümünü Yanıtla” (Reply All) komutunu kullanmak gerekir. Bu komut sayesinde mesajın bütün muhatapları mesaja verilen yanıtı görmüş olur. Yanıtlanan bir mesajdaki yazıların bir kısmını silmek mümkündür. Örneğin o mesajı daha önce yollayanların-alanların adreslerinin görünmesinin uygun olmayacağı düşünülerek silinebilir. Mesajın son kısmında bulunan ve mesajla doğrudan ilintili olmayan yazılar-reklamlar vs silinebilir. Bu işlem yapılmadığı taktirde özellikle başkalarına aktarılan iletiler mesajla doğrudan ilintili olmayan yazılar-reklamlar-adreslerle dolup taşar. Aynı zamanda mesaj boyutunu da artıran bu tür bölümleri mesajdan silmek önemlidir. Bir gruptan (tartışma listesinden gelen) bir mesajı yanıtlama: Bir mesajı yanıtlama işlemi sırasında dikkat edilmesi gereken bir durum bulunmaktadır. Eğer yanıtlanan mesaj bir gruptan geliyorsa, mesajı yollayan kısmında bir kişinin ismi-adresi bulunuyor olsa da "Mesajı Yanıtla" dendiğinde mesajın "alıcı" kısmında mesajın dağıtıldığı listenin adresi görüntülenir. Yani kişisel olduğu düşünülerek yazılan bir mesaj yüzlerce kişinin üyesi olabileceği bir listeye yollanmış olabilir. Bu durum özel bilgilerin yabancılarla paylaşılması ve/veya mahcup duruma düşülmesi gibi durumlara yol açabilir. Bu gibi durumlarda "Yanıtla" düğmesine tıkladıktan sonra "Alıcı" kısmına yansıyan liste adresinin silinerek mesajın yollanacağı kişinin adresinin yazılması gerekir. Bir e-Posta Mesajının Alıcısına Ulaşması/Ulaşmaması Durumları: Bazen yollanan bir mesaj alıcısına ulaşmayabiliyor. Bu duruma değişik etkenler yol açmış olabilir. Bu durumlar kısaca aşağıdaki şekilde özetlenebilir:
e-Posta Mesajına Bir Dosya Ekleme (attachment): Kimi durumlarda alıcıya mesajın içeriğini bir dosya halinde yollamak gerekir. Bu durumda örneğin bir sözcük işlemci kullanılarak hazırlanan dosya mesaja iliştirilerek yollanır. Ancak bu tür bir yol izlendiğinde de birtakım kurallara uymak gerekir. Bu kurallar aşağıdaki şekilde özetlenebilir:
Bir dosyayı eklenti olarak yollamak değişik şekillerde yapılabilir. Örneğin Windows platformunda bir dosyanın üzerine farenin sağ düğmesiyle tıklandığında çıkan menüden "Gönder" daha sonra "Posta Alıcısı" seçeneği seçildiğinde kullanılan bilgisayardaki e-posta okuma programı yeni bir mesaj yollama penceresi (dosya eklenmiş şekilde) açacaktır. Bu pencerede ilgili boşlukları (alıcının adresi, konu, mesaj gibi) doldurarak mesaj yollanabilir. e-Posta programını kullanırken yeni bir mesaj penceresi açıldıktan sonra gönderilecek olan dosya "Ekle" komutuyla eklenebilir. Bu ekleme işlemi programın yapısına göre farklı şekillerde yapılabilir. Örneğin Outlook Express programında dosya ekleme işlemi menüden "Ekle" komutu seçilerek veya araç çubuğundan "Ekle" düğmesine tıklanarak yapılabileceği gibi, sürükle-bırak yöntemi de kullanılabilir. Bazı sistemler güvenlik kaygılarından dolayı belli uzantılara sahip dosyaların e-posta sistemi üstünden aktarılmasına izin vermiyor olabilirler. Örneğin “.exe” uzantılı dosyaları bir e-posta mesajı ekinde başka birisine yollamak genellikle mümkün değildir. |
Ayrıca Bakınız:
Yazım Kuralları ve Türkçenin Doğru Kullanımı:
http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/dersler/Turkce_kullan.html
Web'de bu konuda hazırlanmış başka sayfalar var. İşte adresler:
e-Posta Sisteminin Tanıtımı ve Kullanımıyla İlgili Ayrıntılı Bilgi Edinilebilecek Web Siteleri:
İstenmeyen Mesajlar (Spam) Konusunda Bilgi Alınabilecek Web Sitelerinin Adresleri:
Üniversitelerin Asparagas Haberleri Yalanlama Çabaları
Mesaj zincirleri-asparagas haberler-istenmeyen mesajlarla ilgili daha ayrıntılı bilgi almak için aşağıdaki web sayfalarına göz atılabilir:
- |