BİLEŞKE NEDEN VE BİLİM ÜZERİNE BİR DENEME
ÖZET
Pozitivistler
ve anti pozitivistlerin bilimle ilgili görüşleri birbirlerinden
farklıdır. Pozitivistler ; "Önce olgu, sonra kuram gelir.
Neden-sonuç ilişkisi zorunlu ve değişmezdir. Her olgununun bir
nedeni vardır." önermelerini temele alırlar. Anti pozitivistler ise,
önce kuram, sonra olgular gelir. Neden-sonuç ilişkisi zorunlu ve
değişmez değildir. Her olgunun bir değil pek çok nedeni vardır."
ilkelerini savunurlar. Olabilirlik görüşüne göre ise, "Bilgi yüzde
yüz doğru olmadığından yukarda ileri sürülen önermeler temele
alınamayabilir. Böyle bir durumda her şey olabilir. Olguların
açıklanmasında ne bir tek neden, ne de birçok neden olmayabilir.
Bunların yerine bileşke neden kullanılabilir. Bileşke neden
zorunlu, yeter ve aracı (katalizör) nedenlerin bileşkesinden
oluşabilir. Bu nedenlerin yeri, zamanı, sayısı, sırası, yoğunluğu
değişince sonuçlar da değişebilir. Bunun hem doğa, hem de toplumsal
bilimlerde pek çok örneği vardır; çünkü sonuçlar başlangıç
durumundaki koşullara hassas bir şekilde bağlıdır. Başlangıç
durumundaki koşullar ve değişkenler değişince sonuçlar da
değişebilir.
Anahtar sözcükler: Bilim, pozitivizm, anti
pozitivizm,olabilirlik, bileşke neden
ABSTRACT
Positivist
and antipositivist have different viewpoints related with science.
Positivists are based on the propositions, such as " fact is prior
to theory. Cause and effect relationship is necessory and
invariable. Every fact has a reason." However, antipositivist
support the principles, suc as "theory is prior to fact. Cause
and effect relationship is not necessory an invariable. Every fact
has not only one but also many reasons. As to the probability view,
"the above mentioned propositions may not be attached importance
since knowledge is not completely true. In such a case, everyting
can happen. There may not be one or many reasons in the explanation
of fact. Instead of these reasons, combined reason can be used.
Combined reason may consist of the combination of necessary,
sufficient, and catalyst reasons. When the place. time, number,
order, and frequency of these reasons change, results may also
change. There are many examples of this fact in nature and social
sciences because results are heavily based on the conditions and
variables change at the beginning, the results may also change.
Key words: Science, positivism, antipositivism,
probability, and combined reason. |
PROGRAMLANDIRILMIŞ
ÖĞRETİMLE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
ÖZET
Bu araştırmada
öğretmen yetiştirmede programlandırılmış öğretimin etkisi deneysel
desen kullanılarak test edilmiştir. Programlandırılmış öğretimde
dinleme, görme, tartışma, yapıp gösterme, başkasına öğretme
etkinliklerine, tümdengelim, tümevarım, analoji, hipotetik dedüktif
ve diyalektik akıl yürütme yollarının işe koşulmasına, öğrenci
tarafından bilginin bulunup kullanılmasına ve yeniden üretilmesine,
pek çok strateji, kuram, yöntem, teknik ve taktiğin iç içe
kullanılmasına, ünitenin temele alınıp Türkçe, matematik, fen
bilgisi, resim, müzik, beden eğitimi gibi derslerle bağlantı
kurulmasına, öğrencinin istendik davranışı öğrenmesi için çok
değişik öğrenme-öğretme etkinliklerini kullanmasına yer verilmiştir.
Üniteler böyle bir anlayışla planlanmıştır. Bu planlar ilköğretim
okullarının değişik sınıf ve derslerinde uygulanmıştır. Öğretmen
adaylarının hazırlık ve uygulama dersleri kamerayla
kaydedilmiş,televizyonda izlenmiş, bunlar üzerinde tartışılmış,
düzeltilmiş ve yeniden uygulanmıştır. Böyle bir yaklaşımın hem
öğretmen adaylarının, hem de öğrencilerin istendik davranışları
kazanmalarını anlamlı derecede etkilediği bulunmuştur. Araştırmada
öntest sontest kontrol grupsuz desen kullanılmıştır.
Atar sözcükler: Programlandırılmış öğretim, öğretmen
yetiştirme
ABSTRACT
The following
principles should be met while doing some instruction in programmed
learning:
1. The wanted
behaviors can not be gained by a single learning theory, method,
and technique. That’s why, in a learning situation various and
proper theories, methods and techniques should be utulized.
2. In a
learning atmosphere, such activities like listening, seeing,
discussion, dramatization, and teaching to others, should take
place.
3. In a
learning situation the concept unity should be focused on and the
other wanted behaviors connected with others courses, should be
taught in relation to the unity.
4. The
knowledge, skill, feeling and instinct should be discovered, used
and re-created by the students. The teacher should be an orchestra
conducter.
5. In the
learning process such activities like dramatization, singing songs,
muppet show, games, and puzzles, and others should take place.
6. In a
teaching and learning situation, various and proper reasoning ways (
deductive, inductive, dialetics, analogy and others must be
utilized.
Key words:
Programmed learning. |
HEDEFLER, STRATEJİLER VE AKIL YÜRÜTME
ÖZET
Bu araştırma
alanında ilk kez yapılan deneysel bir araştırmadır. Bloom
tarafından oluşturulan taksonominin her bir basamağıyla akıl
yürütme türleri arasında ayrıca öğrenme-öğretme strateji yöntem ve
teknikleriyle Bloom taksonomisinin basamakları arasında anlamlı bir
ilişkinin olup olmadığı deneysel olarak araştırılmıştır. Araştırma
1985’ten 1991’ dek beş öğretim yılında Hacettepe Üniversitesi Eğitim
Fakültesi öğretmenlik sertifikası kursunda Program Geliştirme ve
Öğretim derslerinde yapılmıştır.
Tümdengelim türü
akıl yürütme ve sunuş yolu stratejisiyle bilgi düzeyi davranışları;
tümevarım, analoji, diyalektik akıl yürütme türleri ve buluş yolu
stratejisiyle kavrama düzeyi davranışları; hipotetik dedüktif akıl
yürütme türü ve araştırma-soruşturma stratejisiyle uygulama düzeyi
davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
OBJECTIVES, STRATEGIES AND REASONING IN
LEARNING-TEACHING SITUATION
ABSTRACT
This research is
conducted to determine whether there is a significant relationship
between the level of the behavioral objectives with which the
students are desired to be supplied and the strategies, methods and
techniques of teaching-learning, and ways of reasoning. According to
Blooms taxonomy, is it necessary that the strategies, methods and
techniques of the teaching-learning to be employed change when the
level of behavioral objectives' changes? What kinds of reasoning
means are utilized in these strategies, methods and techniques? In
to seek a reply for both of these questions, an experimental
research was conducted on the students registered in the Teacher
Training Certificate course at Hacettepe University, Faculty of
Education.
The data obtained
from the investigation shows that (1) deductive reasoning with
expository strategies at the knowledge level, (2) induction, analogy
and dialectical reasoning with the discovery teaching at the
comprehension level and (3) hypothetical deductive reasoning with
the inquiry teaching at application level seems to be more
effective than the other strategies and reasoning.
Key words:
Objectives, Strategies and Reasoning,LTS. |
SINAVLAR ERİŞİ VE MALİYET
ÖZET
Sınavlar da eğitim
ortamında başarı ve erişiyi etkileyen değişkenlerdendir.
Tanıma-yerleştirmeye dönük değerlendirme, hazırbulunuşluk açısından
önemlidir. Dolaylı olarak başarı ve erişiyi etkiler. İzleme türü
değerlendirmede öğrencinin öğrenme güçlükleri belirlenir ve ona
gerekli yardım yapılır. Bu tür değerlendirme her üniteden sonra işe
koşulabilir. Durum muhasebesine dönük değerlendirme ise, öğrencinin
hedef davranışlara ne derecede ulaştığına, kursu, ya da dersi geçip
geçmeyeceğine karar vermek, ayrıca yetişeği geliştirmek için
kullanılır.
Bu araştırmada;
1. “Sömestr sonunda
öğrenciye dönüt, düzeltme, ipucu, pekiştireç verilmeden yapılan ara
ve ek sınavların sayısı öğrenci erişisini artırıyor mu?” Sorusunun
yanıtı anlamlı bulunmuştur.
2. “Durum muhasebesine dönük değerlendirme dönüt,
düzeltme, ipucu ve pekiştireç aracı olarak kullanılsa, bütünleme
sınavından sonra kaç tane sınavla öğrenci Tam Öğrenme sınırının
üstüne çıkabilir?” En fazla beş sınavın sonunda öğrencilerin
.99’unun tam öğrenme sınırının üzerine çıktığı saptanmıştır.
3. “Böyle bir
uygulamada, bir ders için ne kadar ek zamana gereksinim var? Bu
zaman neye mal olur? Ne kadar ekonomik yarar sağlar?” Maliyet ve
fayda açısından anlamlı bir fark bulunmuştur.
Böyle bir
yaklaşımda durum muhasebesine dönük değerlendirme, bir bakıma izleme
türü değerlendirmenin işgörüsünü de içerecek biçimde
kullanılmıştır. Yani durum muhasebesine dönük değerlendirme, hem
izleme türü değerlendirme, hem dönüt, düzeltme, pekiştireç ve ipucu
olarak işe koşulmuştur. |
BİLİM, BİLİMSEL
YÖNTEM VE BİLİM ADAMI YETİŞTİRME*
ÖZET
Bu makalede bilim hem bir süreç, hem de bir ürün
olarak ele alınmıştır. Süreç olarak doğrulama ve yanlışlama işi
yapılırken kullanılan akıl yürüteme türeleri ve kanıtlama için
yapılan deney, gözlem, belgeleme, araştırma-soruşturma
etkinlikleri irdelenmiştir. Ürün açısından da bilimsel bilgi
türelerine yer verilmiştir. Bir bilimsel çalışmanın ölçütleri
belirlenmiştir. Bu ölçütler kanıtlamanın ölçütleri olarak
belirlenmiş; bu ölçütlerin dışında olanlar ise, sözde ölçütler (SCI,SSCI,
Yabancı dille yayın,mahkeme kararları, juri kararları vb.) olarak
kabul edilmiştir. Bilim adamı yetiştirme işi yeniden düzenlenmiş ve
bazı somut ve bilimsel ölçütler ileri sürülmüştür.
ABSTRACT
Science is the
process of linkage based on proof proven by part of the fact, and
is the basic knowledge obtained as a result of this active process.
There can be no science without any proof. Proof can be done
through experiment, observation, document, investigation, and by
mind. As scienfic knowledge, assumption, hypothesis, principle, law,
generalization, theory, paradigma, and sciencefiction can be
obtained. No scientific knowledge is obsolute, definite, and
completely true. If the above mentioned criteria are attached
importance in scientific studies and training of scientists, more
reliable and valid way can be used. The conditons, such as "publication
in SCI, SSCI, and other certain periodicals, quoting, acception by
certain scientists, jury's approval" are not suitable to the
scientific criteria. Instead of this fact, ıf the istitutions like
YÖK and TÜBİTAK have the above mentioned scientific criteria
and if these institutions form Turkish Data Bank, they will be
more beneficial to the development and training of scientists in
our country .
Key words: Science,
scientific method, scientist.
|
BİLİMSEL
ARAŞTIRMALARDA YAPILAN YANLIŞLIKLAR
ÖZET
Bilimsel
araştırmalarda giriş, problem cümlesi, sayıltı, tanımlama ve
sınırlamalarda yapılan yanlışlar; yöntem, örneklem, denekleri
belirleme, verileri toplamada pek çok tutarsızlığın doğmasına neden
olmaktadır. Bunlar veri toplama araçlarını ve kullanılacak
istatistik teknikleri de etkilemektedir. Tezlerde genellikle ölçme
araçlarının geçerliği ve güvenirliği saptanmamış ve bunlar bilimsel
ilkelere uygun hazırlanmamıştır. Ayrıca, böyle ölçme araçlarıyla
toplanan veriler üzerinde yanlış istatistik teknikler
kullanılmıştır. Bu bağlamda çoğu kez yorumlar yetersiz; öneriler
tutarsız olmuştur. Bu sorunları çözmek için her bölüm bir tez ön
inceleme kurulu ve bilimsel araştırma merkezi oluşturmalı, buradan
geçmeyen tezleri savunmaya almamalıdır.
Anahtar sözcükler:
Bilimsel araştırma
ABSTRACT
In scientific
researches, introduction, problem statement, assumption, mistakes
made in definitions and limitations, method, sampling, determination
of the subjects bring about many inconsistencies while collecting
the data. These cases also influence data collection materials and
statistical techniques. In theses, validity and reliability of the
measurement materials are not generally determined and these
theses are not prepared according to appropriate scentific
principles. Moreover, incorrect statistical techniques are used
on data collected via such measurement materials. In this context,
interpretations have become insufficient and suggestions
inconsistent. To sort out such problems, every department should
establish both a prethesis scrutiny board and a scientific research
center. Theses that do not pass from such processes should not be
accepted for defense.
Key words:
Mistakes made in scientific researches.
|
ÜNİVERSİTE GİRİŞ SINAVLARI ÜZERİNE BİR DENEME
ÖZET
Hiçbir ölçme aracı ne fen, ne de sosyal bilimlerde
tümüyle geçerli ve güvenilir değildir. Ölçme aracının doğruluk
değeri bilgi birikimine bağlı olarak değişebiliyor. Ayrıca gerçeğin
neliği, tüm boyutlarıyla şimdilik bilinemiyor. Üstelik kullanılan
ölçütlerin tümü göreli, bir kurama, kuramcaya, akıl yürütme
yollarına bağlı. İnsan ne denli çalışırsa çalışsın, tümüyle objektif
olamıyor. Gerçeğin neliği, hassas koşullara bağlılığı, hiçbir olguyu
tek nedenle açıklayamama ve her bilginin temelinde sayıltı ve
tanımsız elemanın bulunması ölçme araçlarının tümüyle hatadan
arınık olmasını engelliyor. Bu nedenle tek bir sınavla üniversiteye
öğrenci almak pek çok sakıncalar doğurabilir.Bu sakıncaları
giderebilmek için şöyle bir yol kullanılabilir:
1. Milli Eğitim
Bakanlığınca yapılacak Lise Bakalorya birinci ve ikinci basamak
sınavlarından her öğrencinin aldığı puan,
2. YÖK’ün
yapacağı 5,6,7,8,9,10,11 ve 12. sınıflarda üniversiteye hazırlık
sınavlarından her bir öğrencinin aldığı puan,
3. YÖK’ün
yapacağı ÖSYM sınavından alınan puan,
4. Lise
Bakalorya tezinden öğrencinin aldığı puanların ortalaması ve
gelişim eğrisine bakılarak öğrencinin üniversiteye girmesine karar
verilebilir. Yalnız birinci ve ikinci maddedeki puanlara bakılarak
öğrenciler mesleki ve teknik eğitime sınavsız alınabilir.
Anahtar sözcükler: Üniversite, giriş sınavları
ABSTRACT
None of measurement tool neither in science nor in
social science is fully valid and reliable. The level of reliability
of measurement tools can change regarding the knowledge background.
Furthermore, it cannot be known the all dimensions of the substance
of reality, now. Moreover all used measurement tools are relative;
they depend upon a theory and paradigm and the ways of reasoning.
Human, how much he works on it, cannot be totally objective. The
substance of reality, its dependability to delicate conditions, its
impossibility of explaining none of the facts with one reason; and
the existence of assumptions and unidentified elements in every
knowledge base prevent measurement tools from being errorless.
Because of this reason, accepting students to universities with only
one exam can create many disadvantages such ways can be used:
1. Student’s
grade taken from the first and second level of “bachelor of high
school” exam organised by the Ministry of National Education,
2. The grades
of every student taken in the University Preparation Exam given in
the grades 5,6,7,8,9,10,11 and 12 that this exam is organised by
Higher Education Board,
3. The grades
taken from University Entrance and Placement Exam is organised by
Higher Education Board,
4. It can be
decided whether student will attend an university by looking at the
average of the grades of student taken from the thesis of “bachelor
of high school” their slope of development.
Students can be accepted to the vocational and
technical training by only looking at their grades in item 1 and 2.
Key Words: University entrance, placement exam
|
PROGRAM GELİŞTİRMEDE ÖĞRETMEN ELKİTABI
Bu yapıt altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde
açık bir sistem olarak eğitimin girdileri, işlemleri, çıktıları ve
dönütü incelenmiş, ona etki eden değişkenler teker teker ele
alınmıştır. İkinci bölümde eğitimde taksonomiler irdelenmiş; Bloom,
Krathwohl ve Sönmez tarafından oluşturulan taksonomilere göre her
okul ve ders düzeyinde hedef ve davranış yazma ilkeleri ile
örnekleri verilmiştir. Bölüm üçte içerik düzenleme ve yetişek
yaklaşımları ele alınmıştır. Dördüncü bölümde eğitim durumları
belirlemeyi etkileyen değişkenler saptanmış, onlar teker teker
incelenmiş, öğrenme, öğretme strateji, kuram, yöntem ve teknikleri
ile bir ders planının hazırlanma aşamaları belirlenmiştir. Bölüm
beşte her öğrenme-öğretme strateji, kuram, yöntem, teknik ve
taktiklerine göre her ders ve okul düzeyinde örnek günlük ders
planları sunulmuştur. Bölüm altıda sınama durumları ele alınmış;
her basamak için örnek sorular yazılmıştır. Yapıtın dokuzuncu
baskısı yapılmıştır. Türkiye’de tüm eğitim fakültelerinde temel
kaynak yapıt olarak okutulmaktadır. |
EĞİTİM FELSEFESİ
Yapıt beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde
felsefe, felsefenin neliği ve alanları ele alınmıştır. İkinci
bölümde eğitim felsefesi, eğitim ile felsefe arasındaki ilişkiler
incelenmiştir. Bölüm üçte eğitim akımlarından daimicilik, idealizm
ve eğitim, realizm ve eğitim, esasicilik, pragmatizm ve eğitim,
ilerlemecilik, yeniden kurmacılık, natüralizm ve eğitim, diyalektik
materyalizm ve eğitim, varoluşçuluk ve eğitim irdelenmiş; eğitim
akımlarının hedef, davranış, içerik, eğitim ve sınama durumlarını
nasıl etkilediği örneklerle sunulmuştur. Bölüm dörtte Türk eğitim
sisteminin dayandığı felsefeler konu edinilmiştir. Bölüm beşte
Tolstoy, Neill, İllich, Baltacıoğlu, Ertürk ve Sönmez’in
görüşlerine yer verilmiştir. Yapıt altıncı baskısını yapmıştır.
Türkiye’de eğitim fakültelerinde ders kitabı olarak okutulmaktadır. |
SEVGİ EĞİTİMİ
Sevgi üzerine yapılmış ilk deneysel ve kuramsal bir
araştırmadır. Yapıt dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde
sistem olarak eğitim ele alınmış; ona etki eden değişkenler teker
teker açıklanmıştır. İkinci bölümde insanların karşılaştığı sekiz
sorun incelenmiş; sevgi çeşitleri saptanmıştır. Üçüncü bölümde
sevgi ile eğitim arasındaki ilişkiler kuramsal olarak
irdelenmiştir. Dördüncü bölümde sevginin eğitim ortamında nasıl
uygulanacağı somut olarak belirlenmiştir. Belirlenen bu somut
işlemlere göre ders işlenen grupla, geleneksel eğitimin
sürdürüldüğü grubun bilişsel alan erişileri
karşılaştırılmıştır.Deney grubunun (yani sevginin uygulandığı
grubun) erişi ortalamaları geleneksel grubun erişi ortalamalarından
anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Yapıtın beş baskısı
yapılmıştır. Türkiye’de eğitim fakültelerinde kaynak kitap olarak
okutulmaktadır. |
GELECEKTEKİ OLASI EĞİTİM SİSTEMLERİ ve BAZI
ARAŞTIRMALAR
Yapıt beş bölümden oluşmaktadır.birinci bölümde
Programlandırılmış Eğitim ele alınmış, sınıf ortamında nasıl
uygulanacağı, eğitim sisteminin nasıl oluşacağı belirlenmiştir.
İkinci bölümde Programlandırılmış Bilgisayarlı Eğitim görüşü
incelenmiş ve buna göre ders ve eğitim sisteminin nasıl olacağı
sunulmuştur. Üçüncü bölümde Robotlarla Eğitim, Dördüncü bölümde ise,
Biyoteknolojik Eğitim incelenmiş, eğitim ve eğitim sitemi açısından
olası doğurguları tartışılmıştır.Bölüm beşte ise, bazı araştırmalara
ve makalelere yer verilmiştir. |
HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ VE ÖĞRETMEN KILAVUZU
İlköğretim birinci, ikinci ve üçüncü sınıflarda
okutulan hayat bilgisi dersinin Türkiye’deki tarihi gelişimi
incelenmiş, Programlandırılmış Eğitime göre hedef ve davranışları
saptanmış; içerikler yani üniteler yeniden düzenlenmiş,araç-gereçler
belirlenmiş; her ünite için eğitim durumları, yani ünite planları
hazırlanmış, diğer derslerle (Türkçe, Matematik, Resim, Müzik, Beden
eğitimi) bağlantıları sağlanmış; hedef ve davranışları ölçen sınama
örnekleri verilmiştir. Bu yapıttaki ünite planları uzun yıllar
ilköğretim okullarında uygulanmış, değerlendirilip geliştirilmiş,
başarılı olanlar yapıta alınmıştır. Yapıt Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından basılmış; tüm okullara ve öğretmenlere gönderilmiştir. |
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ VE ÖĞRETMEN KILAVUZU
İlköğretim okulu dört, beş, altı ve yedinci
sınıflarında okutulan Sosyal Bilgiler Programının dünyada ve
Türkiye’deki tarihi gelişimi karşılaştırılmalı olarak incelenmiş;
Sönmez tarafından ana sınıfından başlayıp sekizinci sınıfa dek süren
yeni bir Sosyal Bilgiler programı önerilmiştir. Programlandırılmış
Eğitime göre hedef ve davranışları saptanmış; içerikler yani
üniteler yeniden düzenlenmiş,araç-gereçler belirlenmiş; her ünite
için eğitim durumları, yani ünite planları hazırlanmış, diğer
derslerle (Türkçe, Matematik, Fen bilgisi, Resim, Müzik, Beden
eğitimi) bağlantıları sağlanmış; hedef ve davranışları ölçen sınama
örnekleri verilmiştir. Bu yapıttaki ünite planları uzun yıllar
ilköğretim okullarında uygulanmış, değerlendirilip geliştirilmiş,
başarılı olanlar yapıta alınmıştır. Yapıt Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından basılmış; tüm okullara ve öğretmenlere gönderilmiştir.
|
ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE GİRİŞ
Bu yapıt Veysel Sönmez’in editörlüğünde Prof. Dr.
Nuray SENEMOĞLU, Prof. Dr. Mahmut TEZCAN, Prof. Dr. Cevat ALKAN,
Prof. Dr. İsmail BİRCAN, Doç. Dr. Kasım KARAKÜTÜK, Yrd. Doç. Dr.
Tuğba Yanpar ŞAHİN tarafından yazılmıştır. Bu yapıtta eğitimin
tarihsel temelleri, felsefi temelleri, psikolojik temelleri,
ekonomik temelleri, teknolojik temelleri, Meslek ve öğretmenlik
mesleği, siyasal temelleri ele alınıp incelenmiştir. Türkiye’de bazı
eğitim fakültelerinde ders kitabı olarak okutulmaktadır.
|
KÜRESELLEŞMENİN
FELSEFİ TEMELLERİ
ÖZET
Küreselleşme,
kapitalist ülkelerce daha doğrusu 385 finans kuruluşunca tüm
dünyanın pazar haline getirilmesi çabaları ve uygulamaları olarak
ele alınabilir. Bu finans kuruluşları dünyayı kendileri için ortak
bir pazar durumuna getirmek istiyorlar. Bu nedenle öncelikle, ulus
devletlerin zayıflaması ve giderek ortadan kalkması gerekir. Bunu
sağlamanın yolu da yerelliği, alt kültürleri (etnisiti), geleneği,
göreneği, masalı, efsaneyi, dini, farklı inançları, değerleri,
göreceliği ön plana çıkarmak ve bunları insan haklarıymış gibi
göstermek, özellikle aklı yadsımaktadır. Ayrıca uluslararası
işbölümünü, çok uluslu şirketleri, rekabeti, yani neo-liberalizmi
kaçınılmaz bir son ve kurtuluş gibi sunmaktır. Küreselleşme stoa
felsefesinden evrenselliği, pragmatizmden değişmeyi, yeniden
yapılanmayı, göreceliği, Hegel’den liberal devlet anlayışını,
Feyerabend’den yerelleşmeyi, alt kültürleri, her şey uyarı (anything
goes), akla ve yönteme hayırı almıştır.
Anahtar sözcükler:
Küreselleşme, felsefe.
ABSTRACT
Globalization can be
seen as an endeavor create a world market by capitalist countries,
actually by 385 financial organizations. There fore before all else
national countries must be sapped of all strenght and be gradually
elimineted. To achive this, they use cultural diversiti (ethnicity),
traditions, stories, tales, religions, believes as a front for their
operations and they ignore the logic. According to them,
international division of labor, competition and internationel
organizations are inevitable and it is a way for liberation.
Globalization got universality from stoa phliosophy; change and
reconstruction, relative from pragmatizm, liberal state approach
from Hegel, and Localization, sub-cultures, anytnhing goes, and no
for logic and method from Feyerabend.
Key words:
Globalization, phliosophy. |
ENDÜSTRİYEL SANATLAR YÜKSEK ÖĞRETMEN OKULU
ÖĞRENCİLERİNİN OKULA GİRİŞ DURUMLARIYLA AKADEMİK BAŞARILARI
ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA
Veysel SÖNMEZ, Yaşar BAYKUL ve diğerleri tarafından
yapılan bu araştırmada endüstriyel sanatlar yüksek öğretmen okuluna
giren öğrencilerin lise bitirme dereceleri, lise başarı puanları,
üsym puanları, okulun yaptığı giriş sınavı puanları ile akademik
başarıları arasında bir ilişkinin olup olmadığına bakılmıştır. Bazı
değişkenlerle akademik başarı arasındaki ilişkiler anlamlı, bazıları
ile ise, anlamsız bulunmuştur. |
KIZ TEKNİK YÜKSEK ÖĞRETMEN OKULU ÖĞRENCİLERİNİN
HAZIRBULUNUŞLUK DÜZEYLERİ İLE BU OKULDAKİ AKADEMİK BAŞARILARI
ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Veysel SÖNMEZ tarafından yapılan bu araştırmada adı
geçen okulun öğrencilerinin seçtikleri bölümlere göre
hazırbulunuşluk düzeyleriyle ilgili bazı değişkenlerle akademik
başarı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. |
EĞİTİMDE HEDEF YAZMA
Bloom, Krathwohl ve Sönmez tarafından geliştirilen
taksonomilere göre çeşitli ders ve okul düzeylerinde hedef ve
davranış yazma örnekleri sunulmuştur. |
ÖĞRETMEN SORUNLARI VE EĞİLİMLERİ
Bir grup uzmanla birlikte Türkiye’deki öğretmenlerin
sorunları ve bu sorunlara karşı eğilimleri incelenmiş; öğretmen
sorunları ile ilgili çözüm önerilerinde bulunulmuştur. Araştırma
Miilli Eğitim Bakanlığının isteği üzerine yapılmış, kırkbin
öğretmenden görüş alınmıştır. Öğretmen evlerinin kurulması,
öğretmeenlerin özlük haklarının düzenlenmesi, eğitim kalitesinin
yükseltilmesi, dershanelerin kapatılması, atama ve terfilerin
bilimsel ölçütelere dayandırılması konularında çözüm önerileri ileri
sürülmüş, bunların bir kısmı zamanın yönetimi tarafından
gerçekleştirilmiştir. |
TEMEL EĞİTİM SOSYAL BİLGİLER PROGRAM GELİŞTİRME
ÇALIŞMALARINDA GELİŞTİRİLEN CUMHURİYET BAYRAMI VE ATATÜRK ADLI ANA
ÜNİTE MODELİ
Bir grup uzman ve öğretmenle birlikte
Programlandırılmış Eğitime göre hazırlanıp, uygulanmış ve uygulama
sonuçlarına değerlendirilip geliştirilen bir çalışmadır. Ünitenin
diğer derslerle bağlantıları da sunulmuştur. |
ÖĞRETME ORTAMININ DÜZENLENMESİ
Bu bildiride, Programlandırılmış Eğitime göre öğretim
ortamının nasıl düzenlenmesi gerektiği belirtilmiş, örneklerle
sunulmuştur. |
YETİŞEK GELİŞTİRME VE DEĞERELENDİRME
Ergun Ar ile birlikte sunulan bu bildiride bir
yetişeğin nasıl geliştirileceği ve değerlendireceği ilkeler
açısından kuramsal olarak ele alınıp incelenmiştir. |
TEMEL EĞİTİM OKULLARINDA SOSYAL BİLGİLER PROGRAMI
Bu yapıt bir grup uzmanla birlikte hazırlanmış; temel
eğitim okullarındaki sosyal bilgiler programı ele alınıp incelenmiş,
yetişeğin ilkelerine göre değerlendirilmiş ; beş yıllık yeni bir
sosyal bilgiler taslak programı düzenlenip Miilli Eğitim Bakanlığına
sunulmuştur. |
BİR DERS NASIL İŞLENMELİ
Bu makalede, bir dersin Programlandırılmış Eğitime
göre nasıl işlenmesi gerektiği kuramsal olarak açıklanmış ve
örneklendirilerek sunulmuştur. |
GÜNLÜK DERS PLANI
Bu makalede, günlük ders planının nasıl düzenlenmesi
gerektiği kuramsal olarak açıklanmış ve bir örnek sunulmuştur.
|
AYDIN KİME DENİR
Bu makalede aydının olmanın zorunlu ve yeter
nedenleri tartışılmış; aydın olmanın neliği ortaya konulmaya
çalışılmıştır. |
BİLİM, SANAT, FELSEFE, DEMOKRASİ VE SEVGİ
Bu denemede bilim, sanat, felsefe, demokrasi ve
sevginin temel ve benzer özelikleri üzerinde durulmuştur. |
SEVGİLİ GENÇLER
Bu denemede gençlerde gözlemlenen bazı tutarlı
davranış özelikler üzerinde durulmuştur. |
DERSHANELER
Dershanelerin nasıl oluştuğu, neye hizmet ettiği ve
tutarsızlıkları üzerinde durulmuştur. |
DERS KİTAPLARI ÜZERİNE
Bu denemede bir ders kitabında bulunması gerekli
özelikler üzerinde durulmuş, bizdeki ders kitaplarının kusurları
gösterilmeye çalışılmıştır. |
ÇOCUĞUN OKULDAKİ BAŞARISI VE AİLE
Bu denemede, çocuğun okuldaki başarısına ailenin
etkisi ele alınıp incelenmiştir. |
ÇİFTÇİ ZEKİ SAVCI’NIN BİR ÖMÜR BOYUNCA ADLI ŞİİR
KİTABI HAKKINDA
Ozanın şiirleri incelenmiş ve bir yargıya
varılmıştır. |
EKONOMİ VE EĞİTİM
Bu makalede, eğitim ile ekonomi arasındaki ilişki
incelenmiştir. |
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN KALİTESİ VE GELECEĞİ
Bu araştırmada mevcut eğitim sistemi bazı değişkenler
açısından ele alınıp incelenmiş ve Türk Eğitim Sisteminin
yetersizlikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Eğitim sistemimizin
hem nicelik, hem de nitelik açısından istendik insan gücünü
yetiştiremediği ve böyle sürdürülürse yetiştiremeyeceği ileri
sürülmüştür. |
PSİKO-MOTOR ALANIN YENİDEN KODLANMASI VE BECERİ
EĞİTİMİ
Psiko-motor alanla ilgili taksonomilerin
yetersizlikleri ve bu alanın temel özelikleri irdelenmiş; daha sonra
yapılan gözlem ve incelemelere göre bu alan yeniden kodlanmıştır.
Beceri eğitiminin nasıl yapılacağı örneklerle açıklanılmıştır. |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNDE ÖLÇME VE
DEĞERLENDİRME
Liselerde okutulmakta olan Türk Dili ve Edebiyatı
dersinin Bloom taksonomisine göre hedef ve davranışları saptanmış
bunlarla ilgili çoktan seçmeli test örnekleri sunulmuştur.
|
EĞİTİM ORTAMINDA SEVGİ
Bu makalede, eğitim ortamında sevginin nasıl
kullanılacağı örneklerle açıklanmıştır. |
ORTAÖĞRETİMİN NİTELİĞİ İLE İLGİLİ SORUNLAR VE ÇÖZÜM
ÖNERİLERİ
Ortaöğretimin soruları saptanmaya çalışılmış ve
bunlarla ilgili somut çözümler ileri sürülmüştür. |
ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENİ SELAHATTİN ERTÜRK
Bu denemede Selahattin Ertürk kişisel ve bilimsel
açıdan ele alınmış; Onun Türk Eğitimine katkıları sunulmuştur. |
ÖĞRENME-ÖĞRETME VE SEVGİ
Bu makalede sevgi ile öğrenme-öğretme arasındaki
ilişkiler ele alınmıştır. |
EĞİTİMİN BİYO-TEKNOLOJİK TEMELLERİ
Bu makalede beynin yapısı incelenmiş; bilginin beyne
nasıl kodlandığı;gelecekte eğitimin biyo-teknolojik temelleri
kuramsal olarak açıklanmaya çalışılmıştır. |
ÖĞRETMENİN EKONOMİK DURUMU
Öğretmenin ekonomik açıdan nasıl bir sıkıntı içinde
olduğu veAnkara’da yapılan bazı görüşme-soruşturma sonuçlarına göre
onların mesleğin dışında yüz kızartıcı işlerde çalıştığı
saptanmıştır. |
ZEKİ PESER
Eğitimci Zeki Peser’in kişiliği ve eğitime katkıları
üzerinde durulmuştur. |
İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN SINIF İÇİ ETKİNLİKLERİ
Ankara’da değişik okullardaki öğretmenleri sınıf
içinde ne gibi etkinliklerde bulundukları ve bunların ne kadar zaman
aldığı araştırılmıştır.Öğretmenlerin çağdaş eğitimin ilkelerine göre
genellikle davranmadıkları saptanmıştır. |
ÇOCUKTAN ÇOCUĞA TEKNİĞİNİN BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA
KULLANIMI
Bu teknikle hazırlanmış yetişeğin birleştirilmiş
sınıflarda nasıl kullanıldığına, işleyen ve işlemeyen yanlarının
saptanmasına yönelik bir çalışmadır. |
SAĞLIĞA ULAŞTIRAN GERÇEKLER YETİŞEK TASARISI
Münire Erden’ le hazırlanmış bir yetişek
tasarısıdır. |
ÇOCUKTAN ÇOCUĞA İLKÖĞRETİM I,II,III. KAYNAK KİTAP
Erden ve Aşkar ile birlikte hazırlanmış Çocuktan
çocuğa tekniğinin kullanılmasını gösteren elkitabıdır. |
GELECEKTE ÖĞRETMENİN ROLÜ NE OLABİLİR
Öğretmenin gelecekte oynayacağı rol üzerinde bir
sunudur. |
YARATICILIK EĞİTİMİ
Yaratıcılığı okullarda geliştirmek için eğitim
ortamının nasıl düzenlenmesi gerektiğini kuramsal ve uygulamalı
olarak açıklamaya çalışan bir makaledir. |
KAT HİZMETLERİ ÖĞRETMEN ELKİTABI
Bir grup uzmanla birlikte Programlandırılmış Eğitime
göre hazırlanmış yetişek taslağı. |
YİYECEK VE İÇECEK HİZMETLERİ ÖĞRETMEN ELKİTABI
Bir grup uzmanla birlikte Programlandırılmış Eğitime
göre hazırlanmış yetişek taslağı. |
ÖN BÜRO ÖĞRETMEN ELKİTABI
Bir grup uzmanla birlikte Programlandırılmış Eğitime
göre hazırlanmış yetişek taslağı.
|
SEKİZ YILLIK EĞİTİM
Eğitimin neden yaşam boyu ve sürekli olması gerektiği
üzerine bir bildiri. Bunun politik, ekonomik, toplumsal ve insani
dayanaklarının felsefi ve bilimsel olarak açıklanması. |
İSÖ
PROGRAMI HAKKINDA 2+2 TAMAMLAMA PROGRAMINA KATILAN ÖĞRETMENLERİN
GÖRÜŞLERİ
Bu araştırmada, programa katılan öğretmenlerin
aldıkları derslerle ilgili görüşleri incelenmiştir. Öğretmenler bazı
derslerin yetersiz ve gereksiz olduğunu belirtmişler, uygulamalara
ve özellikle de sınıf içinde derslerin nasıl işleneceğine dair
kurslara ağırlık verilmesini istemişlerdir. |
EĞİTİMDE ELEKTRONİK İLETİŞİM
Dergilerin Web sayfalarında olması şaşılacak bir
sonuç değil; tersine sevinecek bir olgudur. Yalnız dergiler mi Web
sayfalarında olacak... Hayır... Belki tüm yaşamımız bu sayfalarda
bulunacak. Her türlü işlemimizi bu sayfalarla yapıp bitireceğiz.
Doktora gitme, alış veriş yapma, hatta gezme, tartışma, eğlenme,
yeni ürünler yaratma, eş ve iş seçme, eğitim, bilgi, beceri ve
duyguyu paylaşma, üretme, yayma vb. etkinlikleri bu sayfalarla
yapmaya başladık bile.
Eğitim çok değişkenli deneysel yanı baskın olan bir bilim dalıdır.
Bazı bilim adamları eğitim ve sosyal alanlarla ilgili çalışmaları
bilim olarak görmeme eğilimdedirler. Onlar için bilim yalnız fen
alanıyla ilgili olan çalışmalardır; çünkü deney, gözlem yalnız bu
alanlarda yapılır. Oysa eğitim biliminde de deney, gözlem
yapılabilir. Eğitime ve yaşama çok boyutlu bakmak hem bilimin, hem
de bu alanların bir gereğidir; çünkü değişkenler fuzzy-logice
mantıkla daha tutarlı yorumlanabiliyor.
|
|