BİLİŞİM VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ |
. |
UZAKTAN EĞİTİMDE AKILLI SORU SORMA MEKANİZMASI
Özet
Bu bildiride, Internet hizmetlerine dayalı uzaktan eğitimde kullanılabilecek bir
akıllı soru sorma mekanizmasının mimarisi önerilmektedir; mekanizmanın, işlevsel
olarak iki ana amacı vardır: ilki, ders süresince öğrencinin zayıf olduğu
konuları gözleme (bilgi haritasının çıkarılması) ve ders içeriklerini bilgi
kirliliği olmadan öğrencinin durumuna göre yayınlama, ikincisi ise, statik soru
bankasına ek olarak dinamik olarak soru üretebilmedir. Böyle bir akıllı soru
mekanizması iki açıdan büyük yarar sağlayabilir: biri zengin içerikli soru sorma
imkanı ve diğeri de bilgi kirliliğinin azaltılarak zaman kazançıdır. Önerilen
mimari, klasik uygulamaya ek olarak bilgi haritası çıkarılmasını, dinamik soru
üretilmesini ve hedefe yönelik bilgi sunulmasını amaçlamaktadır.
Çalışmanın Anahtar Sözcükleri: Uzaktan eğitim, Bilgi haritası, Dinamik soru üretilmesi, Akıllı soru sorma, Web tabanlı eğitim ve Hedefe yönelik bilgi sunulması.
Veri haberleşmesindeki teknolojik gelişmeler ve hizmet çeşitlerinin artması
uzaktan eğitim konusunu da etkileyerek farklı bir bakış getirmektedir ve
bilgisayarların da günlük yaşamımıza yoğun olarak girmesi ile uzaktan eğitimin
felsefesinde bir çok yenilikler olmaktadır.
Uzaktan eğitim/öğrenim (distance education/learning), gerek dünyada gerekse
ülkemizde yeni bir olgu değildir. İlk uygulamaları geçtiğimiz yüzyılda radyo,
televizyon gibi iletişim ve haberleşme alanında devrim yaratan teknolojilerin
bulunuşlarıyla başlamıştır. Ancak sözkonusu teknolojilerin kullanımıyla eğitim
ve öğretimin gerçekleştirilmesinde köklü dönüşüm beklentileri kısa bir süre
sonra sadece birtakım kolaylıklar ve iyileştirmeler elde edilmesiyle sınırlı
kaldığı gözlenmiştir. Ancak, veri haberleşmesinin gelişmesi ve İnternet
hizmetlerinin yaygınlaşmasıyla pedagojik tabanlı eğitim sistemlerinin
tasarlanabilmesi tekrar gündeme gelmiştir.
Doksanlı yıllarda kişisel bilgisayarların ev ve küçük ofislerlerde kullanımının
yaygınlaşması, İnternet'in özelden çıkıp genele yayılması ve yeni veri
haberleşme teknolojilerinin doğuşu örgün (face-to-face) öğrenimde karşılaşılan
bir takım sorunlara çözüm bulmakta veya örgün öğrenimi tamamlayıcı olanaklar
sunmaktadır. Bu çabalar günümüzde de artan ilgi ve uygulamalar ile sürmektedir.
Bu yönde Collins (1991), Jonassen ve Reeves (1996), Owston (1997), Shotsberger
ve ark. (1995) ve buna benzer birçok çalışma örnek olarak verilebilir. Ülkemizde
de İnternet öncesi teknolojilerle Anadolu Üniversitesi bünyesinde uzaktan eğitim
projesi 80'li yıllardan beri sürdürülmektedir. İnternet ve bir hizmeti olan Web
yardımıyla uzaktan eğitim girişimi birçok üniversitemiz tarafından uygulamaya
sokulmuştur.
İnternet ve özellikle de the World Wide Web'in eğitim ve öğretim de yeni bir
dönem başlatma potansiyellerinin varlığı aşikardır. Ancak, daha önceki
deneyimlerle de görüldüğü gibi, teknolojik olanakların gelişmesi ve sunduğu
olanaklar, yalnız başına, eğitimin etkin, verimli yapılmasına yetmemektedir.
Teknolojinin sunduğu olanaklar bilimsel ve gerçekçi olarak hazırlanmış uygulama
çalışmalarıyla desteklenerek pedagojik özellikleri korunmuş tutarlı bir eğitim
öğretim sistemi ortaya koyulmalıdır. Kısacası, bu süreçte, en az teknolojinin
sunduğu imkan kadar, onun eğitim ve öğretimde uygulanması üzerinde de
çalışılmalıdır.
Yani, konu tek boyutlu olmayıp sosyal, pedagojik ve teknolojik kaynaklar gibi
çok boyutlu parametrelerin göz önünde tutulmasını gerektirmektedir. Bu konular
üzerinde çalışmalar yoğun sürmektedir; Zhao (1998), Ferguson ve Wijekumar (2000)
gibi.
Webtabanlı uzaktan eğitim bir Web ve veri tabanı sunucusu üzerine inşa edilmiş,
öğrenen ve eğitimciye çok amaçlı işlevler sunan bir tür sunucu-tabanlı (server-sided)
uygulamadır (bkz. Şekil-2). Çalışmamızda, web-tabanlı uzaktan eğitim de
kullanılmak üzere, klasik yöntemlerden farklı davranışa sahip akıllı soru sorma
ve değerlendirme mekanizması önerilmiştir. Bilindiği gibi, anlatıma ek olarak
soru sorma ve değerlendirme eğitimin en temel unsurlarındandır. Internet ve
web-tabanlı uzaktan eğitimde soru sorma ve değerlendirmede bir takım kolaylıklar
(kolay soru bankası hazırlama, az hata ile değerlendirebilme vs. gibi) ve bir
takım kısıtlamalar (soruların ve alıştırmaların ağırlıklı olarak çoktan seçmeli
veya doğru/yanlış türünden olabilmesi gibi) ortaya çıkmaktadır. Konuya ilişkin
teorik ve uygulamalı çalışmaların yönü bu kolaylıkları arttırma, kısıtlamaları
da azaltma doğrultusunda olmalıdır. Çalışmamızda bu kriterler hedeflenmiştir.
Uzaktan Eğitimde Kullanılan Yöntemler ve Araçlar
Uzaktan eğitimde en önemli araç o günün teknolojisinin sunduğu imkanlar ve bu
imkanların pedagojik olarak eğitime yansıtılmasıdır; günümüzde İnternet ve veri
haberleşmesi hem belirli bir hizmet kalitesi (QoS-Quality of Service) hem de
hizmet sınıflarında (CoS-Class of Service) çeşitlilik sunmaktadır; ve her geçen
gün içerisinde de daha özellikli ve güçlü ağ cihazları geliştirilip
kullanılmaktadır. Veri haberleşmesine dayalı uzaktan eğitim için temel alt yapı
Şekil-1.'deki gibi verilebilir.
Haberleşme alt yapısı için İnternet veya benzeri global bir ağ, uydu
verici/alıcı sistemi gereklidir; bu haberleşme alt yapısına ek olarak sayısal
arayüzlü elektronik cihazlarla donatılmış sınıf, sunucu bilgisayar sistemleri ve
eğitim amaçlı hazırlanmış yazılım paketi gereklidir. Şekilden görüleceği üzere,
uzaktan eğitime imkan sağlayacak alt yapının donanım kısmında eksik olan birşey
yok denilebilir. Çünkü, İnternet gibi tüm dünyaya yayılmış bir ağ, kablolu ve
GSM gibi kablosuz iletişim yapılabilecek telefon şebekesi ve her güçte trafiğe
ihtiyaç verebilecek bilgisayar sistemleri ve ağ hizmet çeşitliliği hali hazırda
vardır ve hergeçen gün hem ucuzlamakta hem de işlevselliği artmaktadır. Çölkesen
ve Örencik (2000), Kaplan (2000).
Veri haberleşmesine dayalı uzaktan eğitimde İnternet'in temel hizmetleri olan
Web (http), e-mail, tartışma ortamları temel yapı taşları olabilir. Bunların
üzerine ses ve video desteği, üzerine yazılanları anında sayısallaştıran
elektronik tahta kullanılması ve İnternet hizmetlerine erişimi eğitim
pedagojisine göre özelleştiren ek yazılımlar gereklidir. Uzaktan eğitimde
çözülmesi gereken en önemli unsur; pedagojik özelliklere bağlı kalınılarak
öğretici özelliklerde özel yazılımların hazırlanması veya var olan hizmet ve
yazılımların eğitim amaçlı özelleştirilmesidir. Bu özelleştirmeler aracılığıyla
genel amaçlı hazırlanmış hizmet ve yazılımlar eğitim amaçlı olarak
kullanılabilir; konular, öğrencilere, bilgi kirliliği olmadan sunulabilir ve
öğrencinin kolayca öğrenmesine yardımcı olacak ve çoğu zaman öğrencinin farkında
olmadığı özellikler koyulabilir. Tabi ki, bir de öğretici özellikte sınav veya
değerlendirme yapabilmelidir.
Şekil-2.'de Web tabanlı uzaktan eğitimde sunucuların ve kullanıcının yeri
görülmektedir. Öğrenciyle etkileşimde olan bir Web sunucudur; uygulama sunucu
ise, amaca yönelik görevleri yerine getiren ve Web sunucuya amaca yönelik
özellik kazandıran bir sunucu türüdür; bu sunucular, çoğu zaman aynı donanım
üzerinde de çalıştırılabilir.
Akıllı Soru Sorma Yaklaşımı
Akıllı soru sorma mekanizmasında, öğrenci, derse başlamadan önce soru sorma
makinasına bağlanarak ilgili dersle ilgili bilgi haritasını (knowledge map)
çıkartılmasını ve kendisine, zayıf olduğu konulara ağırlık verilerek konu
sunulmasını/öğretilmesini isteyebilir; dersi, en az birkez aldıktan sonra
yeniden bilgi haritasını çıkarttırarak gelişmesini (gelişim eğrisi) görebilir.
Uzaktan eğitimde ders sonrası sınav önemli bir konudur. İdealde, sorular oldukça
çok sayıda soru içerisinden ve tüm konulara ağırlık verecek şekilde seçilmeli ve
sorulmalıdır. Akıllı soru sorma mekanizması, bu isteği bir ölçüde
karşılayabilmektedir; sorular, statik soru bankası ve doğrudan metin ve
şekillerden dinamik olarak üretilen sorulardan oluşmaktadır. Her sorunun çok
düzeyli (örneğin dört) bir ağırlığı vardır; öğrenci bir sınavda, kendisine gelen
sorulara ve verdiği cevaplara göre farklı sayıda (örneğin 16 ile 64) soruyla
karşılaşmakta ve başarılı olup olmadığını öğrenebilmektedir. Başarısız olan
öğrencilere, bilgi haritasına ve sınavda verdiği cevaplara dayanarak raporlanan
bir çıkış verilebilmektedir. Önerilen mekanizmanın fonksiyonel şeması
Şekil-3'deki gibidir.
Önerilen Akıllı Soru Sorma Mekanizmasının Mimarisi
Akıllı soru sorma mekanizması klasik ders sunumuna ek olarak bazı kavramlar
ortaya koymaktadır. Günümüzde uygulanan klasik Web Tabanlı Öğrenim'de bilindiği
gibi dersler hypertext, görüntü ve ses formatlarında çeşitli animasyonlarla
desteklenerek yayınlanmaktadır. Akıllı soru sorma mekanizması ise bütün bunlara
ek olarak yeni kavramlar ve bunlara bağlı işlevsel unsurlar ortaya koymaktadır.
Şekil-2.'de veri haberleşmesine dayalı uzaktan eğitimin ve önerilen akıllı soru
sorma mekanizmasının işlevsel özellikleri hiyerarşik yapıda gösterilmiştir:
Hiyerarşinin en üstünde Yayınlama, Bilgi haritası Sınav/Değerlendirme, Seyir defteri ve Yardım adlı özellikler vardır; bir alt düzeyde de ilgili özellikleri gerçekleştirme şekli veya yöntemleri yerleştirilmiştir. Hiyerarşinin her düzeyindeki durumların açıklaması ve işlevselliği şöyledir: Yayınlama (Broadcasting): Web tabanlı, video, ses vs. gibi kullanılan teknolojiyi ve yöntemleri gösterir. Teknolojik gelişmeler yayınlama şeklini, etkinliğini ve maliyetini doğrudan etkiler. Teknoljik gelişmelerle daha hızlı iletişim yapılabilir, hizmet kalitesi (QoS) daha da artabilir, hizmet çeşitleri (CoS) artabilir. Bilgi Haritası (Knowledge Map): Öğrencinin belirli bir konu üzerinde o ana kadar olarak birikimini gösteren bir değerlendirmedir; konulara dağılmış çeşitli sorulara verilen cevaplara dayanılarak öğrencinin hangi konuyu ne kadar bildiği veya bilmediği ortaya çıkar. Önerimizin ana unsurlarında biridir. Bilgi haritası aracılığıyla, öğrenciye bilgi kirliliği yapılmadan ders sunumu yapılmış olunur ve süreç kısaltılabilir; yani, ders içeriği öğrencinin bilgi düzeyine göre yapılabilir. Bilgi haritasının diğer bir getirisi de farklı zamanlarda yapılmış iki bilgi haritasına göre gelişme eğrisinin çıkarılabilmesidir. Böylece, öğrenci ve eğitimci, ders süresince veya ders sonu öğrencinin gelişimini gözleyebilir. Haritanın gösterilimi biri grafiksel diğeri sayısal olmak üzere iki şekilde yapılabilir. Sınav/Değerlendirme (Testing/Assestment): Akıllı Soru Sorma Mekanizmasında sorular Dinamik ve Statik olarak iki sınıfa ayrılır. Statik sorular öğretmen tarafından hazırlanan sorulardır; bunlar statik soru bankası olarak adlandırılan ortama koyulurlar. Dinamik sorularsa, ki çalışmamızın bir diğer ana konusudur, sorular, belirli bir ders veya sayfa için otomatik olarak anında hazırlanan sorulardır. Bu sorular gerektiğinde öğretmen tarafından statik soruların bulunduğu soru bankasına da eklenebilir. Sınavlarda her iki soru grubundan sorular sorulur. Bir sınavda öğrenciye kaç tane soru sorulacağı öğrencinin verdiği yanıtların doğruluğuna göre kendiliğinden soru ağırlığına dayanılarak belirlenmektedir. Dolayısıyla, aynı sınava giren iki öğrenciden birisi 30 soru yanıtlarken diğeri çok daha fazla soruyu yanıtlamak zorunda kalabilir. Sınav değerlendirmesinde biri mekanizma tabanlı diğeri eğitimci tabanlı olmak üzere iki ayrı seçenek vardır. Buna göre, istenildiğinde, dersin yapısına bağlı olarak tüm değerlendirme mekanizmaya bırakılır ve sonuç anında öğrenciye bildirilir; öğrencinin kendi kendisine yaptığı sınavlarda kullanılabilir. Bu şekilde değerlendirmede, eğitimcinin sonuçlar üzerinde kanaat kullanma yetkisi olmaz. Dolayısıyla, örneğin 49 alan bir öğrenci kalırken 1 puan fazlasını alan öğrenci geçebilir. Eğitimcinin müdahale edebildiği diğer seçenekteyse alınan not sadece o sınavdaki başarıyı gösterecek son karar ise yine eğitimci tarafından verilecektir; bu kanaatini öğrencinin gelişme eğrilerini, bilgi haritalarını inceleyerek ve hatta hangi konu üzerinde ne kadar zaman harcadığını, hangi sorulara doğru hangi sorulara yanlış cevap verdiğini inceleyerek oluşturabilecektir. Seyir Defteri (Log Book): Derslerin çeşitli yerlerinde sorulan sorular ve bunlara verilen yanıtlar öğrencinin Seyir Defterine işlenir ve istenilen zamanda raporlama yapılabilir. İki bilgi haritası arasındaki fark ve seyir defterindeki geçmiş bilgiler kullanılarak gelişme eğrisi çıkarılabilir. Yardım (Guidance): Yardım hem öğrenci hem de eğitimci için mekanizmanın işleyişi konusunda rehberlik etmektedir. Öğrenciye daha verimli eğitim süreci geçirmesi için birtakım öneriler sunar ve eğitimciye daha verimli eğitim süreci hazırlamasında yardımcı olur. Sonuç Uzaktan eğitim çalışmalarının odağında dayandığı teknoloji kadar öğrencinin öğrenmeye ilişkin gereksinimleri de yer almalıdır. Bilindiği gibi, uzaktan eğitimde öğrenci öğretmen ilişkisi örgün eğitime göre çok daha azdır; bu da uzaktan eğitimin zayıf yönüdür denilebilir. Bu nedenle uzaktan eğitimde teknolojik gelişmelerin etkisi pedagojik açıdan bakılarak eğitim sistemlerine uygulanmalıdır. Çalışmamız sonucu yaptığımız öneri böyle bir uygulama için seçenektir denilebilir. Öğrencinin durumuna göre bilgi sunumu yapılması, gelişmesinin gözlenmesi ve hem statik hem anında üretilen sorularla sınav yapılması ve dersi aldığı tüm süreç içerisindeki aktivitesinin değerlendirmeye koyulması önemli kavramlardır. Çalışmalarımıza bu yönde devam etmekteyiz. Kaynaklar
Dr. Rifat ÇÖLKESEN, Dr. Turhan KARAGÜLER, Gökhan SİLAHTAROĞLU (2003) Uzaktan Eğitimde Akıllı Soru Sorma Mekanizması http://www.emo.org.tr/altindex.php?sayi.409&yazi=164> (13 Mayıs 2004) |
Bilginin çağ. etkileri |
Bu sayfa;
Hacettepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
öğrencisi
Aslı Şengül tarafından
hazırlanıp en son: 05.05.2004 tarihinde güncellenmiştir.