Doç. Dr. Fidan Korkut
 

korkut@hacettepe.edu.tr


     DERS PLANLARI

..........

    EBB 622 KİŞİLİK VE UYUM

    2003-2004 GÜZ DÖNEMİ


    Bu ders, normal ve normal dışı davranışların, kişiliğin ve uyumun farklı kuramlar tarafından nasıl tanımlandıklarını ortaya koyarak katılımcıların bu konudaki bakış açılarını derinleştirmeyi amaçlamaktadır. Aşağıda dersin gerekleri ve değerlendirme ölçütleri, derste işlenecek kuramcıları ve olası diğer konuları, yararlanılabilecek temel birkaç kitap adı sunulmuştur.

     

    GEREKLER

    Başlangıçtaki bir kaç hafta didaktik olarak gerçekleştirilecek olan dersin kalan kısmı seminerler biçiminde tamamlanacaktır. Bu nedenle her katılımcının belirlemesi gereken iki temel nokta vardır.

    a. İlki tartışılacak olan kuramların paylaşılmasını gerektirmektedir. Herkes ya iki kuram ya da bir kuramla kişilikle ilgili bir konu hakkında seminer hazırlayıp sunacak ve onları rapor haline getirecektir. Bu, değerlendirmenin % 50sini oluşturacaktır.


    b. Dersin başında her katılımcının hayat hikayesine ulaşılabilen bir tanınmış kişi seçmesi gerekmektedir.

     

    Örneğin Tarkan, Fatih Terim, Nasuh Mahruki, Süleyman Demirel, Banu Alkan, İbrahim Tatlıses, İbrahim Kutluay, Orhan Pamuk, Yunus Emre, Usame Bin Laden, G.W. Bush, Yukio Mişima, Hülya Avşar, Fikret Kızılok, Ferzan Özpetek vb..

    Seçilen kişiler dönem boyunca her konu ve kuram için raporlaştırılacaktır. Sonuçta her hafta işlenen konu ya da kuramcıya göre herkes mini rapor hazırlanacak ve izleyen haftaya bu raporlar konuşularak başlanacaktır. Konuşma, işlenen kuramın sağlıklılık ölçütleri, kişiliğin açıklanması, kişiliğin gelişmesiyle ilgili açıklamaları, temel kavramları dikkate alınarak yapılacaktır. Seçilen kişiyi açıklayan en uygun kuram en son hafta tartışılacaktır. Bu konudaki değerlendirmeler % 15 lik kısmını oluşturacaktır.

    Bir bitirme sınavı yapılacak ve ağırlığı da % 35 olacaktır. Ocak 2004

     

    DERSTE İŞLENECEK BAZI KONULAR VE KURAMLAR

    • Kişilikle ilgili çalışabilmek
      • Kişiliğin açıklanması
      • Kişiliğin dinamikleri
      • Kişiliğin gelişimi
    • Normal ve normal dışılık,
    • Uyum, her anlamda  sağlıklı olmak ne demektir?
    • Kişilikle ilgili araştırma yapma yolları
    • Kişilikle ilgili bazı kuramlar: (Bu kuramlardan daha az bilinenleri daha çok tercih edilecektir)
  1. Psikonalitik yaklaşım: Freud
  2. Analitik Psikoloji : Jung
  3. Bireysel Psikoloji : Adler
  4. Psikososyal gelişim : Erikson
  5. Kişiler arası psikoanaliz : Horney
  6. Kişisel özellik (Trait) Kuram : Allport
  7. Faktör analizine dayalı trait kuramları : Cattel ve Diğerleri
  8. Psikoanalitik öğrenme kuramı : Dollard ve Miller
  9. Bilişsel sosyal öğrenme kuramı : Mischel ve Bandura
  10. Kişisel yapı psikolojisi : Kelly
  11. Kişi merkezli kuram : Rogers
  12. İnsancıl yaklaşım ve gereksinimlerin hiyerarşisi : Maslow
  13. Fromm
  14. Rank
  15. Varoluşçu Psikiyatri
  16. İyilik hali modeli
    OLASI DİĞER KONULARI
    • Kıskançlık
    • Mizah ve duygusal sağlık
    • İyimserlik
    • Kendine yeterlik
    • Desteği içten ya da dıştan almak
    • Feminizm
    • Antipsikatrik yaklaşım vb..
    • DCT (Gelişimsel Danışma Kuramları)
    • Riskteki gençler
    • Olumlu psikoloji
    • Olumlu gençlik gelişimi
    • Kişilik ve önleme yaklaşımları

    * * * *  Bu bilgilerin PDR alanındaki doğurguları

    YARARLANILABİLECEK TEMEL BİRKAÇ KİTAP ADI

    Phares E.J. (1991) Introduction to Personality. Harper Collins Pub.

    Cloninger S.C. (2000) Theories of Personality.: Understanding Persons. Prentice Hall

    Geçtan E (1998) Psikoanaliz ve Sonrası, 8. Basım Remzi Kitabevi

    Lawrence L.A. (1984) Current Controversies & Issues in Personality. 2nd Ed.John Wiley & Sons



PDR 743 dersinin planı

PDR 754 dersinin planı

PDR 684 dresinin planı

PDR 246 dersinin planı

PDR 124-02 dersinin planı

PDR 494 dersinin planı


Ders Planları arasında geçiş yapmak istiyorsanız bu bağlantıları öneririm
Son güncelleme tarihi: 21 Mayıs 2004