PDR 754 PSİKOLOJİK DANIŞMA SEMİNERİ
2003-2004 GÜZ
Amaç :
Bu dersin amacı, psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili son gelişmeleri,
(kavramları, yaklaşımları, modelleri, uygulamaları vb) gözden geçirmek, bu
konularda Türkiye’de nerede olduğumuzu paylaşmak, neler yapabileceğimizi
tartışmaktır. İncelenecek kavramlar psikolojik danışma yapma sürecine ilişkin
olabileceği gibi doğrudan olmasa da bu süreci etkileyen diğer kavramlarla da
ilgili olabilecektir. Ders seminer temelli olduğu için her öğrenci seminerler
hazırlamak durumundadır. Bu seminerlerin konuları aşağıdaki konulardan olabilir
ya da başka konular da sizlerce önerilebilir.
Diğer bir amaç, okul temelli bir projenin içinde olmaktır. Altındağ ilçesine
yönelik olarak yapılacak önlemeye dayalı bir projenin ön tasarımlarında rol
oynayarak bu tür çalışmaların nasıl gerçekleştiğinin görülmesi planlanmaktadır.
Derste bir önleme projesinin nasıl geliştirileceği önce kuramsal olarak
tartışılacak, ardından mini bir uygulama yapılmaya çalışılacaktır. Bu düşüncenin
gerçekleşip gerçekleşemeyeceği, derste bir aradayken tartışılacaktır. Bunun
yerine, dilenirse daha minik bir proje ya da bu büyük projenin alt bir boyutu
grupça planlanıp gerçekleştirilebilir. Örneğin durum saptaması çalışması
yapılabilir ya da psikolojik danışmanların zamanlarını nasıl
değerlendirdiklerine ilişkin bir araştırma yapılabilir.
Olası seminer konuları:
Okullardaki önleme çalışmalarının diğer ruh sağlığı meslekleriyle ilişkisi
DCT
İyilik Hali Çemberi
Kapsamlı bir okul PDR programını incelemek (NC örneği)
Diğer ülkelerdeki önleme çalışmaları
İlk Anılar (early recollection kavramı Clarke adlı bir Adleryen tarafından
kullanılıyor)
Jung’un kuramına göre düzenlenmiş ölçek MBTI (Myers-Briggs Type Indicator)
Enneagram (9 kişilik tipi)
Resilience (psikolojik dayanıklılık)
Empowerment (yetkilendirme)
Sosyal Duygusal Eğitim
Çoklu zeka ve rehberlik hizmetleri
Son MEB kararları ve PDR
Akreditasyon çalışmaları
Süpervizyon
ACA , NBCC ve CACREP gibi ABD’ deki PDR ile ilgili mesleki kuruluşlar ve diğer
ülkelerdekiler (Kanada, Avustralya, Avrupa ülkeleri ve Türkiye vb)
Okullarda güvenli yaşam ve PDR
Gençler arsındaki sorunların yaygınlığı
PDR’ nin ruh sağlığı meslekleri arasındaki yeri
Karakter ya da değer eğitimi
Gereklilikler
Her katılımcıdan beklenenler genel olarak şunlardır. Öncelikli olarak herkes
yukarıda sözü geçen konulardan herhangi ikisi ile ilgili ayrıntılı seminerler
hazırlayacaktır. Bazılarına ilişkin bazı makaleler, tarafımdan SIZE
verilecektir. Ancak siz kaynakları daha da genişleteceksiniz.
Bunun yanı sıra yukarıda sözü edilen bir projenin hazırlığında yer almanız
biçiminde bir tasarım var. Bunu beraber tartışacağız. Ardından o projeyi
destekleyecek bir yer bulursam dilerseniz uygulamada da yer alabilirsiniz.
Sunularınızı makale formatında yazmanızı öneririm. Yararlandığınız kaynaklar
1990 yılından daha eski olmazsa ve her rapor için ayrıntılı kaynakça taraması
yapılırsa daha uygun olacaktır. Kuramsal ya da araştırma kökenli makaleler kadar
kuramsal kitaplardan da yararlanmanızda yarar var. Kaynakçanızı verirken APA 5
standartlarına uygun yazılmış olmasına dikkat etmeniz gerekecek.
Her sunu yapan kişi sunu günü 1-2 sayfalık da olsa arkadaşlarına ve bana vermek
üzere özet metniyle gelirse seminer daha etkili olabilir. Son raporlardan herkes
birbirine verirse de iyi olacaktır.
Takvim:
26 şubat- 4 mart-11 mart 2004: İlk haftalar seminer konuları belirlemek ile
geçecek. Bu sırada ben bazı konuları anlatacağım. Ancak proje için de zaman
ayıracağız.
18 mart 2004 : Proje için belirginlik sağlanacak
25 mart - 29 nisan 2004 : Sunularınız başlayacak ve 6 hafta sürecek ancak belki
arada bazı haftaları proje için kullanacağız. Dolayısıyla nisan sonunda bitmesi
gereken sunular gecikebilecek.
6 mayıs-13 mayıs 2004 : Projenin verilerinin değerlendirilmesi ve rapor yazımı
için toplantılar
3 haziran 2004 : Seminer sunularının ve projenin rapor teslimi (bu raporun bir
kongrede sunumu için harekete geçmek de gerekecek)
Değerlendirme
Değerlendirme, hazırladığınız sunulara, yazdığınız raporlara, proje ile ilgili
katkınıza ve sonundaki rapora bağlı olarak yapılacaktır.