PDR 124-02 ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ DERSİNİN PROGRAMI
2003-2004 BAHAR DÖNEMİ
DERSİN AMACI
Davranışlarımızda bilinçli ya da bilinçsizce değişiklik yaratan bazı
yaşantılarımızın nasıl olupta gerçekleştiğini ortaya koymaya çalışan kuramlardan
ve yaklaşımlardan söz edilecektir. İnsanın nasıl öğrendiğini anlamak, bu
konudaki farklı bakış açılarını görmek, öğrenmenin ilkelerini bazen istendik
yönde davranışlarda değişiklik yapmak için nasıl kullanabileceğini görmek bu
dersin amaçları arasında yer almaktadır.
ANA KONULAR
* öğrenmenin tanımı ve yaşantımızdaki önemi
*öğrenmeyi etkileyen etmenler: öğretenden, öğrenenden, öğrenilecek materyalden,
öğretme biçiminden, öğrenme ortamından kaynaklananlar
* öğrenme kuramlarına genel bir giriş
* davranışçı kuramlardan ilki olarak klasik koşullanma (Pavlov)
* bitişiklik kuramları (Watson, Guthrie) ve bağlaşımcılık (Thorndike)
*edimsel koşullanma (Skinnner) olumlu, olumsuz pekiştireçler, cezalar,
pekiştirme tarifeleri, * davranış değiştirmede kullanılabilecek teknikler
* bilişsel öğrenmeler; kavrama yolu ile deneme yanılma ile öğrenme ve yer
öğrenme
* gestalt tipi öğrenme
* sosyal öğrenme ve öğeleri
* öğrenmenin fizyolojik temelleri
* öğrenmelerin aktarımı, unutma, anımsama / bellek
* öğrenmede ileri ve geri ket vurma
SINAV BİÇİMİ VE TARİHLERİ
Sınavlar, klasik yazılı biçiminde gerçekleşecektir. Değerlendirme, derse
katılımın ve arada derste istenen çok mini ödevlerin nitelikleri de dikkate
alınarak yapılacaktır.
1. ara sınavı 2.ara sınavı bitirme sınavı
30 mart 2004 4 mayıs 2004 25 mayıs 2004
YARARLANILACAK KAYNAKLAR
N. Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim *
N. Çelen Öğrenme Psikolojisi
N.Fidan Öğrenme ve Öğretme Süreçleri
M. Erden & Y.Akman Eğitim Psikolojisi
Sprinthall & Sprinhall Educational Psychology
B.R. Hergenhahn An Introduction to Theories of Learning
K.Ü. Açıkgöz İşbirlikli Öğrenme