PDR 743 REHBERLİK HİZMETLERİ SEMİNERİ
2003-2004 GÜZ
Bu dersin amacı, rehberlikle ilgili son gelişmeleri, yaklaşımları gözden
geçirmek, bu konularda Türkiye’de neler yapılabileceğine ilişkin fikirler
üretmektir. Bu amaçla genel çerçeve şu şekilde planlanmıştır:
1. Türkiye’de rehberlik ile ilgili yasalar, yönetmeliklerde neler var?
2. Rehberlikle ilgili genel uygulamaların neler?
3. Rehberlikle ilgili son gelişmeler
a. Gelişimsel rehberlik
b. Kapsamlı gelişimsel rehberlik programları
c. Önleyici rehberlik
d. Programların değerlendirilmesi
e. Okullarda çoklu model
f. Danışmanlığın tanıtılması ve savunuculuğunun yapılması,
g. İşbirliğine dayalı konsültasyon
h. Öğrencilerde eğitimsel ve mesleki planlama
i. Ekolojik bakış açısı
j. Okullarda ruh sağlığı hizmetleri
k. 21. yüzyılda psikolojik danışmanlar
l. Danışman eğitimi
4. Yeni gelişmeleri rehberlik programlarına nasıl uyarlayabiliriz?
Gereklilikler
Her katılımcıdan beklenenler genel olarak şunlardır. Öncelikli olarak herkes
yukarıda sözü geçen konulardan herhangi ikisi ile ilgili ayrıntılı seminerler
hazırlayacaktır. Bazılarına ilişkin bazı makaleler, tarafımdan size
verilecektir. Ancak siz kaynakları daha da genişleteceksiniz.
Bunun yanı sıra hazırlamanızı beklediğim iki mini proje daha var. İlki,
edindiğiniz bir rehberlik programını bu kavramlar çerçevesinde incelemek ve
rapor etmek. Önerim dönemin başında programları edinmeniz ve her kavram ya da
konudan söz edildikçe raporunuza o konu ya da kavram açısından yorumlarınızı
eklemeniz doğrultusunda. İkinci projeniz ise Türkiye’deki uygulamalar dayalı
olarak sizler tarafından saptanacak bir konu ile ilgili olacak. Bir okulun ya da
RAM’ın uygulamaları üzerine bu dersin amaçlarına uygun olarak tasarlanacak bu
proje bir mini araştırma raporu biçiminde rapor edilecek. Bu arada ikinci proje
ile ilgili olarak bir arada yeniden düşünebiliriz. Önerilerinize açığım. Ola ki
amaca uygun olduğunu düşündüğünüz ya da daha fazla işe yarayacağını düşündüğünüz
bir öneriniz varsa ona kara verebiliriz.
Sunularınızı makale formatında yazmanız bir dergiye yollayıp yayınlatmanıza ilk
adım olabilir. Her sunuda amacınızı biraz daraltmak ve net söylemekle bu işe
başlayabilirsiniz. Bu derste fikirler paylaşılacak, çözümler yönelik düşünceler
üretilmeye çalışılacak. Bu da önce kavramları öğrenmek ardından onlara
derinlemesine ve eleştirel olarak bakmak anlamına gelmektedir:
Değerlendirme hazırladığınız sunulara, yazdığınız raporlara, mini projelere
bağlı olarak yapılacaktır.
Yararlanılacak bazı kitap adları:
Albee G.W. ve Gullotta T.P. (1997). Primary Prevention Works
Baker S.B (2000). School Counseling for 21st Century. Upper Saddle River, New
Jersey: Prentice Hall. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
Baker, S.B. and Shaw, M.C. (1987). Improving Counseling Through Primary
Prevention. Ohio: Merrill Publishing Company. A Bell and Howell Company.
Bloom M (1996). Primary Prevention Practices
Cobia D.C. ve Henderson D.A. (2003) Handbook of School Counseling
Dollarhide C.T. (2003). School Counseling in the Secondary School: A
Comprehensive Process and Program. (Özellikle, 5.,6., 8. 21. bölümler)
Erford, B.T. ( 2003).Transforming The School Counseling Profession. (Özellikle,
4.,5.,6.,8.,12.,17.,18. bölümler)
Erkan S (2000) Kapsamlı Rehberlik Programları ???
Myrick R.D. (1993). Developmental Guidance and Counseling: A Practial Approach
Nazlı S (2003). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik ve Psikolojik Danışma Programları,
Anı yayıncılık
Paisley P.O. ve Hubbard (1994). Developmental School Counseling Programs: From
Theory to Practice.
Schmidt J.J. (2003). Counseling in Shools: Essential Services and Comprehensive
Programs.