Ders Programı
15-02-2018 Giriş: Bilimsel İletişim Niçin Gereklidir?
Lütfen derse gelmeden önce yukarıdaki soru ile ilgili düşünün. Düşünmenin bir adım ötesine geçip, araştırma yaparak gelir ve sınıfta yapılacak tartışmalara katılabilirseniz dersi anlatan vatandaşı sevindirirsiniz :)
Öncelikle dersle ilgili çok sayıda malzeme olduğunu bilmenizi isterim. Örneğin, 2012 yılında Journal of Librarianship and Scholarly Communication adında bir dergi yayın hayatına başladı. Araştırma verilerinin yönetiminden, açık erişime, dergi kalite göstergelerinden telif haklarına kadar bilimsel iletişimin çeşitli konularını içeren çok sayıda makale dergide yer alıyor. Bu derginin ilk sayısında aşağıda yer alan video aracılığıyla bilimsel iletişim tanımlanmaya çalışılırken, çeşitli kesimlerden kişilere "bilimsel iletişim sizin için ne anlam ifade etmektedir" sorusu yöneltilmekte. Soru yöneltilen kişilerin kimlik bilgileri de dikkat çekici (mesela içlerinden biri "digital publishing librarian"). İyi seyirler...
22-02-2018 İletişim Kuramı
Derse gelmeden önce iletişim ile ilgili yazılmış Wikipedia maddesine göz atabilirsiniz.
Okuma parçası: Shannon, C.E (1948). A mathematical theory of communication. The Bell System Technical Journal, 27: 379-423. (Bu makalenin konuyla ilgili çok sayıda çalışmaya kaynaklık etmiş bir atıf klasiği olduğunu belirtmekte yarar var)
İpek Hoca sizleri düşündüğü için burada bağlantısı yer alan dört buçuk dakikalık bir videoyu izlemenizi önerdi. Hocanız videoyu izlediğinizde yukarıdaki okuma parçasını daha iyi değerlendireceğinizi düşünüyor. Bu vesileyle İpek Hoca'ya, orijinal videoyu hazırlayan Brit Cruise'a ve KHAN Academy'e teşekkür ediyoruz...
Derste izlediğimiz videoların bağlantıları aşağıda. İyi izlemeler...
Stone Age to Modern Age - Evolution of Communication
From 1G to 4G & Towards 5G - Evolution of Communication
01-03-2018 Bilimsel İletişim Süreci, Bilimsel İletişim Ürünleri
Derse hazırlık olarak aşağıdaki videoları izlemenizde fayda var. TÜBA'nın Ulusal Açık Ders Malzemeleri portalında yer alan bu videolar için Yaşar Hoca'ya teşekkürler...
Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar I
Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar II
Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar III
Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar IV
08-03-2018 Bilimsel İletişim Sürecindeki Aktörler
Okuma parçası: Al, U. (2005). Çok yazarlılığın bilimsel iletişimdeki yeri. Prof. Dr. Nilüfer Tuncer'e Armağan içinde (s. 31-41). Yay. haz. M.E. Küçük. Ankara: TKD.
15-03-2018 Bir Derginin Editoryal Sürecinin İşleyişi: Türk Kütüphaneciliği Örneği
22-03-2018 Bilimsel İletişim Sürecinde Bilgi Merkezlerinin Rolü
Okuma parçaları: Uçak, N. (2009). "Bilimsel iletişim ve üniversite kütüphaneleri". İshak Keskin, Muhammet Hanefi Kutluoğlu ve Sabriye Serap Kurbanoğlu (Yay. Haz.). Hidayet Yavuz Nuhoğlu Armağanı içinde (s. 291-298). İstanbul: Pamuk Yayıncılık.
Yılmaz, B. (2003). Toplumsal iletişim ve kütüphane. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 20(2): 11-29.
29-03-2018 Açık Erişim, Açık Erişim Girişimleri, Açık Erişim Platformları
Açık erişim ile ilgili bakılması gereken sayfalar:
http://www.earlham.edu/~peters/fos/overview.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_access
http://www.openaccessweek.org/
Konuyla ilgili olarak YouTube'da da malzeme olduğunu bilin istedim, zamanınız olduğunda bakmanızı tavsiye ederim => Open Access and Scholarly Communication: What new librarians should know
Peter Suber on the Future of Open Access
The Harvard Open Access Initiatives
Research Without Borders: Protests, Petitions and Publishing - Widening Access to Research in 2012
Okuma parçası: Tonta, Y. (2015). Açık bilim ve açık erişim. Prof. Dr. İrfan Çakın'a Armağan içinde s. 235-250.
Al, U. ve Madran, O. (2013). Açık ders malzemelerine genel bakış: Türkiye Bilimler Akademisi Örneği. Bilgi Dünyası, 14(1): 1-16.
05-04-2018 Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Bilimsel İletişime Etkisi, Elektronik Yayıncılık
12-04-2018 Lisans Anlaşmaları, Telif Hakları
Okuma parçası: Taşkın, Z. (2014). "Elektronik kaynak lisans anlaşmaları: Türkiye'de kütüphane ve kütüphanecilerin durumu". Türk Kütüphaneciliği, 28(1): 6-17.
Derse gelmeden önce aşağıdaki ANKOS (Anadolu Üniversite Kütüphaneleri Konsorsiyumu) sayfalarına bakabilirsiniz:
ANKOS Lisans Anlaşmaları Grubu
19-04-2018 Sosyal Ağların Bilimsel İletişime Etkisi - Farklı Disiplinlerdeki Bilimsel İletişim Ortamları ve Eğilimleri
Derse gelmeden önce Neni Panourgia tarafından Kelvin Smith Kütüphanesinde "New Forms of Scholarly Communication" başlığıyla yapılan sunuma göz atmanızı öneririm. Sunumu yapan kişi aynı zamanda Dangerous Citizens: The Greek Left and the Terror of the State adlı kitabın yazarı ve söz konusu kitabı çevrimiçi olarak yayımlama süreci ile ilgili de bilgi veriyor.
Okuma parçaları: boyd, d. & Ellison, N.B. (2008). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13: 210-230.
Duke & Jordan Ltd. (2011). Social networking sites and their role in scholarly communications.
26-04-2018 Bilimsel İletişimde Etik, Bilimsel Araştırma Etiği ve Dikkat Edilmesi Gereken Konular
Bu haftanın okuma parçalarını aşağıdaki bağlantılardan elde edebilirsiniz. Bibliyografik künyeler tam değil, ama hepsi Türkçe :) İyi okumalar...
Al, U. ve Soydal, İ. (2015). "Bilimsel iletişimin farklı bir yüzü: Geri çekilen makaleler"
Al, U. ve Soydal, İ. (2012). "Dergi kendine atıfının etkisi: EEST Örneği".
İnci, O. (2009). "Bilimsel yayın etiği ilkeleri, yanıltmalar, yanıltmaları önlemeye yönelik öneriler".
Kansu, E. (2008). "Bilimsel yayınlarda etik ilkeler".
Koç, S. (2006). "Yayın etiği ihlalleri ve hukuksal düzenlemeler".
Ruacan, Ş. (2003). "Bilimsel araştırma ve yayınlarda etik ilkeler".
ODTÜ Uygulamalı Etik Araştırma Merkezi'nin intihalle ilgili hazırladığı sayfaya da bakmanızı öneririm.
03-05-2018 Ara Sınav
10-05-2018 Bilimsel İletişim Ürünlerini Ölçme ve Değerlendirme, Bilimsel İletişim ve Bibliyometri
17-05-2018 Türkiye'deki Bilimsel İletişim Sistemi - Gelecekteki Bilimsel İletişim Ortamları - Genel Değerlendirme