Ders Programı
04-10-2010 Giriş: Niçin Pazarlama?
Kısa bir giriş yazısı ve konuyla ilgili elektronik ortamda erişilebilecek kaynaklar burada yer alıyor.
11-10-2010 Pazarlama Nedir? Ders notu (pdf)
Okuma parçası: De Saez 1. Bölüm: "What is marketing?" (1-14)
Anıtsal, İ ve Bolat, S. (2005). Pazarlama düşüncesinin kapsamı: Tarihsel gelişim ve mevcut durum. Pazarlama Dünyası, yıl 19 - sayı 1 ss.28-33.
Önemli bir pazarlama kişiliği olarak kabul edilen Sergio Zyman (öyle ki Time Dergisi tarafından yüzyılın önde gelen üç girişimcisinden biri olarak seçildi) tarafından Türkiye'de verilen bir konferansın soru cevap şeklinde düzenlenmiş popüler bir yazısı için buraya tıklayınız. Metin içinde "Pazarlama nedir?, Pazarlama nerede başlamalı nereye kadar gitmelidir?, Pazarlama stratejisini kim belirlemelidir?, Pazarlama ile reklâm arasında ne fark vardır?" gibi soruların ve bu sorulara Zyman tarafından verilen cevapların yer aldığı yazı, kısa ve basit şekilde konuyla ilgilenen birçok kişinin aklındaki soruları gidermesi nedeniyle okunmaya değer nitelikte.
Renborg, Greta. (2000) Marketing library services. How it all began. Ed by R. Savard. Adapting Marketing to Libraries in a Changing and World-wide Environment, München: Saur (p:5-11). Kitap Bilkent Kütüphanesi'nde bulunuyor (Z716.3 .I353 1997). Ayrıca IFLA'da da bildiri olarak sunuldu. Tam metni değil, ama kısa bir bölümü bu adreste yer alıyor.
Pazarlamaya kısa bir giriş yapmak ve genel bir bakış açısı kazanmak için izlenmesi gerekli bir video (A Short Introduction to Marketing by Graham Archbold)
Ders slaytları (pdf)
18-10-2010 Pazarlama Taktikleri Ders notu (pdf)
Ders slaytları (pdf)
Haftaya en beğendiğiniz reklâmın hangisi olduğunu, söz konusu reklâmı niçin beğendiğinizi (reklâmda sizi "çekenin" ne olduğunu), özel olarak o reklâmın amacını, çevrenizde o reklâma yönelik olarak edindiğiniz izlenimleri içeren yarım sayfalık bir yazı yazarak geliniz.
25-10-2010 Reklâm
Ders slaytları (pdf)
01-11-2010 Pazarlama Karması Ders notu (pdf)
Okuma parçası: De Saez 4. Bölüm: "The marketing mix?" (51-78)
Ders slaytları (pdf)
08-11-2010 Hizmet Pazarlaması Ders notu (pdf)
Hizmet pazarlaması ile ilgili çevrimiçi olarak bakılası yerlerden bazılarını burada veriyorum. Örneğin, Journal of Services Marketing hizmet pazarlaması üzerine yazıların yayımlandığı bir dergi. 1994 yılından günümüze kadar olan sayılara Hacettepe Üniversitesi'nin aboneliği bulunuyor. Kampus dışından erişmek isteyenler proxy ayarlarını değiştirmeyi unutmasınlar ...
Services Marketing Blog genelde pazarlama, özelde hizmet pazarlaması üzerine odaklanmış bir blog. Blogu yöneten Mike Schultz pazarlama dünyasının renkli simalarından biri. Schultz'un John Doerr ile beraber yazdığı Professional Services Marketing adlı kitabı da 2009 yılında yayımlandı.
Hizmet pazarlaması ile ilgili "kutsal bilgi kaynağı"nda iki adet giriş var. Bunları da yorulmayın diye aşağıya yapıştırıyorum:
1. "işletme fakültelerinde genellikle pazarlama derslerinin genişletilmesi amacıyla ek olarak okutulan ders. konu ile ilgili olmayanlar için şöyle bir açıklama yapalım; işletmeler belli girdileri (sermaye,emek,hammadde vs.) işleyerek çıktılar (ürünler) oluştururlar. bu ürünleri iki şekilde kategorize edebiliriz; mal ve hizmetler. genel pazarlama derslerinde bu somut çıktıların, yani malların; tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını tatmin etmek için üretilmesi, dağıtılması, fiyatlandırılması ve tutundurulması süreçleri anlatılır. bu türkçeleştirilmiş isimler biraz tuhaf durmaktadır evet; çünkü pazarlama kavramını ortaya atan amcalar "herşey 'p' ile başlasın, millet de bakıp ne kadar yaratıcı olduğumuzu düşünsün" demişlerdir. malların pazarlanmasında kullanılan bu yöntemlere (product, price, place, promotion) pazarlama karması ya da product mix denir. edit: sui ye teşekkürler.. product mix yerine marketing mix yazılması gerekiyordu; işin içinde "mix" olunca karıştırmışım.. hizmet pazarlaması, ya da söylenegelen bir başka adıyla turizm pazarlaması ise, mal pazarlamasına göre daha kapsamlıdır. bunun nedeni de, zaten istek ve ihtiyaç tatmini gibi soyut bir görevi yerine getirmeye çalışan bir bilimin, bu yolu bu kez tamamen soyut çıktılar ile çizmek zorunda kalmasıdır. dolayısıyla ilgilenilmesi gereken alan daha geniş ve bilinmeyenler daha fazladır. bu anlamı ile düşünüldüğünde aslında hizmet pazarlaması dersinin daha önemli olduğu fikrine varılabilir. yukarıda bahsi geçen yaratıcı pazarlamacı amcalarımız bu konuyu da genişletilmiş bir ürün karması ile açıklamışlar ve bu kez 8p' lik bir konsept oluşturmuşlardır. (product, partnership, people, packaging, programming, place, promotion & price) pazarlama dersi almış olan birisinin bu dersi de alması, konuya hakimiyeti açısından önemlidir. bu, "sıradan" gibi görünen ve kenarda köşede kalmış olan seçmeli ders; insanı aslında çok geniş ve ilerlemeye çok açık bir alan hakkında bilgi ve fikir sahibi yapacaktır. bu dersin saha çalışması da oldukça keyiflidir." (pozzecco, 04.10.2005)
2."services marketing olarak bilinen ders & alanın türkçesi. hizmet pazarlamasının çıkış noktası, hizmetlerin mallardan daha farklı özelliklere sahip olması, dolayısıyla pazarlama strateji ve tekniklerinin de farklaştırılması gerekliliğidir. hizmetler elle tutulamaz (intangibility), stoklanamaz (perishability), aynı anda üretilir ve tüketilirler (simultaneity). ayrıca mallar kadar kolay standardize edilemezler (heterogeneity). yine hizmetlerde insan faktörü son derece belirleyicidir. dolayısıyla, klasik pazarlama doktrininden tamamıyle farklı yöntemlere ihtiyaç duyulur hizmet pazarlamasında. hizmetler pazarlaması karması, genel olarak 7p'den oluşur (bkz: lovelock, bitner, zeithaml gibi kişilikler). bunlar standart 4p olan product, place, promotion ve price'a ek olarak people, processes ve physical environment'tir. hizmetler pazarlaması bugün kendi başına bir alandır ve sadece bu alana eğilen bir çok akademik dergi bulunmaktadır." (sui, 04.10.2005)
Ders slaytları (pdf)
22-11-2010 Pazar Bölümlendirmesi, Pazar Araştırması, Pazarlama Araştırması Ders notu (pdf)
Okuma parçası: De Saez 6. Bölüm: "Market segmentation" (115-135)
Ders slaytları (pdf)
29-11-2010 Internet'te Pazarlama
Okuma parçası: Al, Umut. (2002). Üniversite kütüphanelerinde bilgi hizmetlerinin Internet aracılığıyla pazarlanması. Bilgi Dünyası, 3(1), 1-11. Tam metin (pdf)
Al, Umut. ve Küçük, Mehmet Emin. (2003). Üst veri standartları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 20(1), 167-185. Tam metin (pdf)
Ders slaytları (pdf)
06-12-2010 Ara Sınav
13-12-2010 Web Sitelerinin Değerlendirilmesi ve Pazarlama
Okuma parçası: Kurbanoğlu, Serap. (2002). WWW bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi. 19(1), 11-25 Tam metin (pdf)
Logo kullanımını Hacettepe Üniversitesi özelinde değerlendiren bir çalışma => Pektaş, Hasip. (2002). Görsel kimlik sorunu.
Ders slaytları (pdf)
20-12-2010 Sosyal Ağlar ve Pazarlama
Ders slaytları (pdf)
27-12-2010 Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması ve Farklı Kütüphane Türlerine Yönelik Pazarlama Stratejileri Ders notu (pdf)
Ders slaytları (pdf)
Swot Analizi => Ders slaytları (pdf)
03-01-2011 Ara Sınav
10-01-2011 Genel Değerlendirme